Gärsnäs-St Olof+Brösarp frågor (Järnväg allmänt)

av Merlin, måndag, juli 20, 2020, 17:40 (91 dagar sedan)

Är banan mellan Gärsnäs och St Olof uppriven?
Har kollat på Google Earth men kan inte se om det lägger nån räls där.

Varför byggdes Brösarp Station så långt ifrån själva centralorten Brösarp?

Gärsnäs-St Olof+Brösarp frågor

av Göran Sohlberg @, Liljedahl, måndag, juli 20, 2020, 17:49 (91 dagar sedan) @ Merlin

Vet inte, men det är väl naturligt att lägga stationen i närheten av spåret......

Gärsnäs-St Olof+Brösarp frågor

av skogstoken, Vku, måndag, juli 20, 2020, 18:05 (91 dagar sedan) @ Merlin

Gärsnäs-St Olof+Brösarp frågor

av jean @, Vaggeryd, måndag, juli 20, 2020, 18:05 (91 dagar sedan) @ Merlin

Är banan mellan Gärsnäs och St Olof uppriven?
Har kollat på Google Earth men kan inte se om det lägger nån räls där.

Emligt historiskt.nu ligger spåret kvar mellan St Olof och Gärsnäs (läs längst ner på sidan): Historiskt.nu om St Olof-Gärsnäs

Jag kollade med Google StreetView en bit norr om Gärsnäs och okt 2019 verkade rälsen iallafall ligga kvar.

Nära Gyllebo

Varför byggdes Brösarp Station så långt ifrån själva centralorten Brösarp?

Det kan jag inte svara på tyvärr.

Gärsnäs-St Olof+Brösarp frågor

av Harald ⌂ @, Göteborg, måndag, juli 20, 2020, 18:07 (91 dagar sedan) @ Merlin

Varför byggdes Brösarp Station så långt ifrån själva centralorten Brösarp?

Det gjorde den inte. Det var centralorten som byggdes långt från stationen.

Gärsnäs-St Olof+Brösarp frågor

av K Lemming @, måndag, juli 20, 2020, 18:49 (91 dagar sedan) @ Harald
Redigerad av K Lemming, måndag, juli 20, 2020, 19:01

Varför byggdes Brösarp Station så långt ifrån själva centralorten Brösarp?


Det gjorde den inte. Det var centralorten som byggdes långt från stationen.

Orten/byn Brösarp fanns innan järnvägen byggdes. Banan norr om respektive söder om Brösarp byggdes av olika bolag, norr om invigd 1900 och söder om 1901. Skulle dessa bolag alltså bara valt en plats mitt i ingenstans som slutstation då menar du? Särskilt då ÖSJ som byggde dit först skulle alltså valt en plats som slutstation utan samhälle/by?

Brösarp fanns långt innan järnvägen. Anledningen till stationens placering vill jag minnas är dom geologiska förhållanden med t.ex Brösarps Backar som gjorde att man inte kunde (eller möjligen ville pga höga extrakostnader för att lösa detta?) dra banan in i Brösarp samhälle. Någon från SkJ kan säkert bättre förklara hur det låg till med anledningen till linjedragningen.

Men att stationer låg en bit från ort/by var inget ovanligt. En annan skånsk ort jag på rak arm kommer på är t.ex Kingelstad på LEJ där min mormors moster bodde och min mormor berättat att när hon som ung skulle resa och hälsa på sin moster var det en bit att gå från/till stationen där.

Gärsnäs-St Olof+Brösarp frågor

av Harald ⌂ @, Göteborg, måndag, juli 20, 2020, 21:16 (91 dagar sedan) @ K Lemming
Redigerad av Harald, måndag, juli 20, 2020, 21:37

Brösarp var då kyrkby i Brösarps socken, en liten bondby och inte den tätort som det är numera. Men du har helt rätt i att det inte var ovanligt att stationen hamnade en bit ifrån socknens gamla huvudort Då växte det ofta upp ett samhälle runt stationen, men det gjorde det alltså inte i Brösarp, utan där växte samhället upp kring den gamla kyrkbyn.
Tillägg: Man kan se ungefär när tätorten började växa fram på avsöndringshandlingar i Lantmäteriets historiska kartor. Varje tomt är en avsöndring från ett av de gamla hemmanen. Det är sju avsöndringar totalt mellan 1825 och 1910, men från 1911 är det flera avsöndringar årligen. Så tätorten började växa fram omkring 10 år efter banans tillkomst.

Gärsnäs-St Olof+Brösarp frågor

av Lennart Petersen @, måndag, juli 20, 2020, 19:03 (91 dagar sedan) @ Merlin
Redigerad av Lennart Petersen, måndag, juli 20, 2020, 20:41

Banan Brösarp-Gärsnäs ägs av ett AB , Skånska Järnvägar AB och bandelen St. Olof-Gärsnäs är ju nödvändig för transporter till stora nätet.
Enligt Skj hemsida används bandelen delvis för dressinåkning.
För Brösarp station så står något i beskrivningen av ÖSJ i Sv.Järnvägsföreningens skrift att fastställandet av läget för Brösarp station fördröjdes ansenligt genom underhandlingar med intressenter för respektive bana (det var från början två som möttes i Brösarp. Naturen är ju lite speciell här så till sist kom man väl till att nuvarande placering var den optimalt bästa.

Gärsnäs-St Olof+Brösarp frågor

av Jim Hansson @, Malmö, måndag, juli 20, 2020, 22:10 (91 dagar sedan) @ Merlin

Är banan mellan Gärsnäs och St Olof uppriven?
Har kollat på Google Earth men kan inte se om det lägger nån räls där.

Varför byggdes Brösarp Station så långt ifrån själva centralorten Brösarp?

Spåret ligger kvar hela vägen till Gärsnäs. Halva sträckan S:t Olof-Gärsnäs används för dressincykling och resten är igenväxt.

Att stationer byggdes en bit från byn är väldigt vanligt. Du behöver inte bege dig längre än till Vitaby där stationen hamnade en km från byn. Den by som ligger vid stationen kom till efter att järnvägen kom dit. Den ursprungliga byn Vitaby är den vid kyrkan. Den kallas nu Vitaby Kyrkby.
Jim
Född i Vitaby och aktiv vid SkJ

Gärsnäs-St Olof+Brösarp frågor

av Bobo L @, måndag, juli 20, 2020, 23:22 (91 dagar sedan) @ Jim Hansson

Att stationer byggdes en bit från byn är väldigt vanligt. Du behöver inte bege dig längre än till Vitaby där stationen hamnade en km från byn. Den by som ligger vid stationen kom till efter att järnvägen kom dit. Den ursprungliga byn Vitaby är den vid kyrkan. Den kallas nu Vitaby Kyrkby.
Jim
Född i Vitaby och aktiv vid SkJ

Almunge, Faringe, Knutby, Rånäs(?), Rimbo, Rö, Ekskogen, Frösunda, Rydbo till exempel.

Gärsnäs-St Olof+Brösarp frågor

av Överkörmästaren @, tisdag, juli 21, 2020, 00:48 (91 dagar sedan) @ Bobo L

Att stationer byggdes en bit från byn är väldigt vanligt. Du behöver inte bege dig längre än till Vitaby där stationen hamnade en km från byn. Den by som ligger vid stationen kom till efter att järnvägen kom dit. Den ursprungliga byn Vitaby är den vid kyrkan. Den kallas nu Vitaby Kyrkby.
Jim
Född i Vitaby och aktiv vid SkJ


Almunge, Faringe, Knutby, Rånäs(?), Rimbo, Rö, Ekskogen, Frösunda, Rydbo till exempel.

Hälften av de där stationerna har väl närmare till kyrkan än vad Stockholms östra hade från början!

Gärsnäs-St Olof+Brösarp frågor

av Bobo L @, tisdag, juli 21, 2020, 20:52 (90 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Hälften av de där stationerna har väl närmare till kyrkan än vad Stockholms östra hade från början!

Nja, jag är lite osäker på 1885 års församlingsindelning i centrala Tjockhult, men det bör väl ha varit Adolf Fredriks kyrka som var närmast? Ändå är det ett kort avstånd i jmf med de uppräknade stationerna. Möjligen med undantag av Almunge, Rö och Rimbo?

Är det å andra kyrkan och inte närmaste skäliga bebyggelse som ska vaea referensen är det nog lättare att göra tvärtom, att i stället räkna upp de stationer som har kort avstånd, de torde inte vara så många... :-P

Gärsnäs-St Olof+Brösarp frågor

av Göran Kannerby @, tisdag, juli 21, 2020, 21:47 (90 dagar sedan) @ Bobo L

Hälften av de där stationerna har väl närmare till kyrkan än vad Stockholms östra hade från början!


Nja, jag är lite osäker på 1885 års församlingsindelning i centrala Tjockhult, men det bör väl ha varit Adolf Fredriks kyrka som var närmast? Ändå är det ett kort avstånd i jmf med de uppräknade stationerna. Möjligen med undantag av Almunge, Rö och Rimbo?

Är det å andra kyrkan och inte närmaste skäliga bebyggelse som ska vaea referensen är det nog lättare att göra tvärtom, att i stället räkna upp de stationer som har kort avstånd, de torde inte vara så många... :-P

Gustav Vasa kyrka ligger väl närmare? Och den var väl byggd 1885? :-)

Gärsnäs-St Olof+Brösarp frågor

av tobbe @, tisdag, juli 21, 2020, 10:20 (91 dagar sedan) @ Bobo L

Inte ovanligt med distans mellan station o samhälle. Se bara på Inlandsbanan, hur många stationer ligger just utanför byar o samhällen? Tänker både på norra o södra delen från Östersund räknat.
tobbe

Gärsnäs-St Olof+Brösarp frågor

av Merlin, tisdag, juli 21, 2020, 06:19 (91 dagar sedan) @ Jim Hansson

Vad heter stället där dom säljer korv och hamburgare i Vitaby?
Det är väl en mack med där?
Minns inte riktigt.
Var något år sedan jag var där senast men kör alltid dit när jag kör förbi Vitaby.

Gärsnäs-St Olof+Brösarp frågor

av Jan-Anders Wihrén @, Veberöd, tisdag, juli 21, 2020, 07:38 (91 dagar sedan) @ Merlin

Vad heter stället där dom säljer korv och hamburgare i Vitaby?
Det är väl en mack med där?
Minns inte riktigt.
Var något år sedan jag var där senast men kör alltid dit när jag kör förbi Vitaby.

Inom SkJ brukar vi nog kalla den för Vitabygrillen men om detta är ett officiellt namn vet jag inte.

Gärsnäs-St Olof+Brösarp frågor

av Jim Hansson @, Malmö, tisdag, juli 21, 2020, 23:18 (90 dagar sedan) @ Merlin

Vad heter stället där dom säljer korv och hamburgare i Vitaby?
Det är väl en mack med där?
Minns inte riktigt.
Var något år sedan jag var där senast men kör alltid dit när jag kör förbi Vitaby.

Enligt Google:
Vitaby Gatukök & Pizzeria HB
Jim

Gärsnäs-St Olof+Brösarp frågor

av Ted S @, tisdag, juli 21, 2020, 06:04 (91 dagar sedan) @ Merlin
Redigerad av Ted S, tisdag, juli 21, 2020, 06:46

I Gärsnäs planeras byggstart 2021 för nytt mötesspår och nya plattformar för Pågatågen.

I samrådet har Skånska Järnvägar AB framfört önskemål om att förbindelsen mot S:t Olof behålls även i den nya utformningen. Detta har Trafikverket arbetat in i bygghandlingen. Om det innebär att befintlig växel byts framgår inte.

Källa: Trafikverket.

Gärsnäs-St Olof+Brösarp frågor

av Martin Långström @, Överstbyn, tisdag, juli 21, 2020, 06:25 (91 dagar sedan) @ Ted S

I Gärsnäs planeras byggstart 2021 för nytt mötesspår och nya plattformar för Pågatågen.

I samrådet har Skånska Järnvägar AB framfört önskemål om att förbindelsen mot S:t Olof behålls även i den nya utformningen. Detta har Trafikverket arbetat in i bygghandlingen. Om det innebär att befintlig växel byts framgår inte.

Källa: Tarfikverket.

Tittar man på plankartan för Gärsnäs (se bifogad länk till dokumentet), så ser det ut som om anslutningen mot St Olof kommer att ske via skyddsväxeln på nya mötesspåret i östra änden, så det innebär att växeln byts och det blir ny anslutning.

https://www.trafikverket.se/contentassets/a41a1061abad4fffb5c595b64a141a02/plankartor_b...

Gärsnäs-St Olof+Brösarp frågor

av Ted S @, tisdag, juli 21, 2020, 06:49 (91 dagar sedan) @ Martin Långström

Tack för klarläggande, jag såg ritningen, men kunde inte tolka den lika bra som du.

Gärsnäs-St Olof+Brösarp frågor

av Jan-Anders Wihrén @, Veberöd, tisdag, juli 21, 2020, 07:45 (91 dagar sedan) @ Martin Långström

I Gärsnäs planeras byggstart 2021 för nytt mötesspår och nya plattformar för Pågatågen.

I samrådet har Skånska Järnvägar AB framfört önskemål om att förbindelsen mot S:t Olof behålls även i den nya utformningen. Detta har Trafikverket arbetat in i bygghandlingen. Om det innebär att befintlig växel byts framgår inte.

Källa: Tarfikverket.


Tittar man på plankartan för Gärsnäs (se bifogad länk till dokumentet), så ser det ut som om anslutningen mot St Olof kommer att ske via skyddsväxeln på nya mötesspåret i östra änden, så det innebär att växeln byts och det blir ny anslutning.

https://www.trafikverket.se/contentassets/a41a1061abad4fffb5c595b64a141a02/plankartor_b...

Skånska Järnvägar AB har säkerhetstillstånd för infrastruktur hela sträckan Brösarp-S:t Olof-Gärsnäs. Senaste tillståndet meddelades av Transportstyrelsen 2020-07-02 (dnr TSJ 2019-6041). Sträckan Brösarp-S:t Olof är huvudspår och sträckan S:t Olof-Gärsnäs är sidospår.

Gärsnäs-St Olof+Brösarp frågor

av Göran Kannerby @, tisdag, juli 21, 2020, 10:58 (91 dagar sedan) @ Martin Långström

I Gärsnäs planeras byggstart 2021 för nytt mötesspår och nya plattformar för Pågatågen.

I samrådet har Skånska Järnvägar AB framfört önskemål om att förbindelsen mot S:t Olof behålls även i den nya utformningen. Detta har Trafikverket arbetat in i bygghandlingen. Om det innebär att befintlig växel byts framgår inte.

Källa: Tarfikverket.


Tittar man på plankartan för Gärsnäs (se bifogad länk till dokumentet), så ser det ut som om anslutningen mot St Olof kommer att ske via skyddsväxeln på nya mötesspåret i östra änden, så det innebär att växeln byts och det blir ny anslutning.

https://www.trafikverket.se/contentassets/a41a1061abad4fffb5c595b64a141a02/plankartor_b...

Kan bekräfta detta. Gärsnäs kommer att ha samtidig infart med hjälp av två skyddsväxlar, i östra änden för norra spåret och i västra änden för södra spåret. Östra skyddsväxeln blir tillika anslutning mot St Olof. Därmed blir merkostnaden för att bibehålla anslutningen endast en spårspärr.

När det gäller stationssamhällen och kyrkbyar är det närmast det normala i Småland. :-)

Gärsnäs-St Olof+Brösarp frågor

av Kjell Aghult @, tisdag, juli 21, 2020, 11:51 (91 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Kan bekräfta detta. Gärsnäs kommer att ha samtidig infart med hjälp av två skyddsväxlar, i östra änden för norra spåret och i västra änden för södra spåret. Östra skyddsväxeln blir tillika anslutning mot St Olof. Därmed blir merkostnaden för att bibehålla anslutningen endast en spårspärr.

Är den s k ESIK-modellen ur spelet? (Signalmässig säkring av samtidiga infarter).

Gärsnäs-St Olof+Brösarp frågor

av Göran Kannerby @, tisdag, juli 21, 2020, 12:12 (91 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Kan bekräfta detta. Gärsnäs kommer att ha samtidig infart med hjälp av två skyddsväxlar, i östra änden för norra spåret och i västra änden för södra spåret. Östra skyddsväxeln blir tillika anslutning mot St Olof. Därmed blir merkostnaden för att bibehålla anslutningen endast en spårspärr.

Är den s k ESIK-modellen ur spelet? (Signalmässig säkring av samtidiga infarter).

Nejdå, men med skyddsväxlar kan man klara sig med kortare spårlängder. I Gärsnäs vill man få plats med mötesspåren mellan plankorsningarna.

RSS-feed av trådar
powered by my little forum