Möte i Fågelsta (Järnväg allmänt)

av Stig Lagergren @, måndag, juli 20, 2020, 20:59 (69 dagar sedan)

[image]Godståg 6964 möter P 3403 i Fågelsta 30 april 1967.

Möte i Fågelsta

av Herbert Paalberg @, måndag, juli 20, 2020, 22:29 (69 dagar sedan) @ Stig Lagergren

[image]Godståg 6964 möter P 3403 i Fågelsta 30 april 1967.

Kanonbild Stig, tack för den och fortfarande vänstertrafik vid den tiden.:-D Palle i Vika.

Möte i Fågelsta

av Christer Brimalm @, tisdag, juli 21, 2020, 11:33 (68 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

Jättehärlig bild.

Före dubbelspårets tid var det ju ofta tågmöten i Fågelsta. Jag kommer ihåg när jag var ute där och jobbade med att sätta upp ett staket mellan museijärnvägens smalspårsbangård och den stora banan att det ibland t.om. kunde vara tretågsmöte, både möte och förbigång alltså.

Det är jättefint att dubbelspåret har byggts och att det går pendeltåg en gång i halvtimmen till Motala, men den för en tågdiggare trivsamma miljön i Fågelsta är ju borta.

Vi får hoppas att WFJ i framtiden kan återuppta tågtrafik på hela sträckan Vadstena-Fågelsta igen. Vi kör nu till Quisbergs Allé och så kan man åka cykeldressin hela vägen till Fågelsta. Dressinturerna går fullbokade varje dag f.n

Som avrundning en bild av ett annat möte i Fågelsta.

[image]
Foto Christer Brimalm 1998

Ett till möte i Fågelsta

av Christer Brimalm @, tisdag, juli 21, 2020, 11:43 (68 dagar sedan) @ Christer Brimalm

[image]
Foto Christer Brimalm 1995

Kunde inte motstå att visa en bild till från Fågelsta med tågmöte mellan WFJ:s och SJ:s tåg.

Ett till möte i Fågelsta

av Stig Lagergren @, tisdag, juli 21, 2020, 20:45 (68 dagar sedan) @ Christer Brimalm

Vilka fina bilder på ångtågen i Fågelsta. 3037 såg man ibland i extragodstågen till Vadstena i början på 60-talet. Det drog ju dessutom sista tågen på både Fornåsa - Motala och Linköping - Vadstena.
På den andra bilden en X2 med röd rand. Vilken bra trafik det var på den tiden med Tresjölänken Uppsala - Västerås - Mjölby - Örebro. Stor skillnad mot nu.

(kunde varit ytterligare) två till möten i Fågelsta

av Granis @, tisdag, juli 21, 2020, 21:47 (68 dagar sedan) @ Christer Brimalm

Det intressanta är att trots jag varit där (på WFJ) och i Fågelsta ett flertal gånger har jag aldrig lyckats fotografera nåt "möte" mellan smal- och normalspår där. Säkert beroende på att när så skedde hade jag ingen kamera med mig då jag tjänstgjorde i trafiken. Det gjorde jag även midsommar 1998 -då dessa bilder togs- men inte på just dessa tåg.

[image]
S2p 3037 efter avklarad "rundgång"

[image]
Gästande rälsbussförare Bosse Linder från ULJ blickar (drömskt?) söderut mot den plats smalspåret före 1963 korsade normalspåret på sin väg mot Linköping. Rälsbussen var (och är fortfarande efter en tid på AGJ) YBo5p 808.

/ L G :-)

Möte i Fågelsta

av Alex @, tisdag, juli 21, 2020, 20:13 (68 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Snyggt att du fånga loken nästan nos mot nos. På den tiden kunde man ju inte ta så många bilder på en gång.

Möte i Fågelsta

av Stig Lagergren @, onsdag, juli 22, 2020, 21:37 (67 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Tänk att min gamla svartvita bild gav upphov till så många fina Fågelstabilder. Tack för det Christer och Granis. Och flera är välkomna.

Ett par till möten i Fågelsta

av Christer Brimalm @, torsdag, juli 23, 2020, 09:42 (66 dagar sedan) @ Stig Lagergren

OK, här kommer ett par till bilder på möten mellan WFJ och SJ tåg i Fågelsta. Foton: Christer Brimalm

[image]
1985 anordnades en specialtur för enbart medlemmar till Fågelsta med rälsbuss innan veterantågstrafiken på sträckan Aska-Fågelsta öppnats.

[image]
Våren 1988 möter ett WFJ arbetståg med sliperstransport SJ resandetåg.

[image]
1990 var SJK Västerås på besök och bytte i Fågelsta från inhyrt pendeltåg till WFJ lokomotordraget persontåg mot Vadstena.

[image]
1994 hade Folkpartiet (som det hette på den tiden) riksstämma i Vadstena. Deras chartertåg har just anlänt till Fågelsta och WFJ:s tåg draget av Storugns 3 väntar på resenärerna för vidare färd till Vadstena. Vid detta tillfälle åkte f.ö. dåvarande finansminister Ann Wibble med i hytten på Storugns från Fågelsta till Aska.

Idag kan man som bekant bara åka dressin till Fågelsta på WFJ. Föreningens vision är fortfarande att i framtiden återuppta tågtrafiken till Fågelsta, men eventuell samtrafik där kommer då att ske med bussar. Sedan dubbelspårsutbyggnaden mellan Mjölby och Motala finns ingen möjlighet till resandeutbyte med normalspårståg i Fågelsta då inget sidospår finns på den stora banan och inte heller möjlighet att ordna på- och avstigning.

Ett par till möten i Fågelsta

av Stig Lagergren @, torsdag, juli 23, 2020, 21:41 (66 dagar sedan) @ Christer Brimalm

Tack ännu en gång. Mycket intressanta bilder. Visste inte (eller har glömt) att det gick Ra (Gävle) - Hallsberg - Mjölby. Motala - Mjölby gick det ju ett tag i Konferensens efterföljare.
På bilden med X12-orna ser man det som en gång var Järnvägshotellet. Det är det högra huset bakom X12. På min tid i Fågelsta var det kafé och pensionat. Numera rivet.

Järnvägshotellet i Fågelsta

av Christer Brimalm @, fredag, juli 24, 2020, 10:12 (65 dagar sedan) @ Stig Lagergren

[image]
Ingen vidare bildkvalitet, men här är i alla fall järnvägshotellet på ett gammalt vykort.

RSS-feed av trådar