Stt 32 (Järnväg allmänt)

av NOR, Monday, July 20, 2020, 21:45 (1375 dagar sedan)

Ett vanligt tågmöte för några år sedan, numera är allting historia.
[img]https://i.imgur.com/XSLwoeD.jpg[/img]

Stt 32

av HJP, Wednesday, July 22, 2020, 13:17 (1373 dagar sedan) @ NOR

Ett vanligt tågmöte för några år sedan, numera är allting historia.

****
Mycket snyggt och välbekant.
Jag får medge att det blev mycket snyggare i färg, än min svartvita, nästan likadana bild. Den tog jag i augusti 1982.

[img]images/uploaded/202007221116295f18200d57092.jpg[/img]

Stt 32

av Överkörmästaren, Wednesday, July 22, 2020, 16:15 (1373 dagar sedan) @ HJP

Ett vanligt tågmöte för några år sedan, numera är allting historia.

****
Mycket snyggt och välbekant.
Jag får medge att det blev mycket snyggare i färg, än min svartvita, nästan likadana bild. Den tog jag i augusti 1982.

[img]images/uploaded/202007221116295f18200d57092.jpg[/img]

Fast din är i gengäld en häftig stilstudie av en X1 med motståndsbroms! Kufiskt att två av strålkastarna har blivit grå på bilden, varför blir det så?

Stt 32

av Gåård, Wednesday, July 22, 2020, 16:58 (1373 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Det har tidigare nämnts att den automatiska funktionen för att ta bort röda ögon, även kan släcka strålkastare på fordon. Om den är aktiverad, vilket den förmodligen är som standard i diverse bildbehandlingsprogram.

Mvh Fredrik

Stt 32

av HJP, Wednesday, July 22, 2020, 21:24 (1373 dagar sedan) @ Gåård

Det har tidigare nämnts att den automatiska funktionen för att ta bort röda ögon, även kan släcka strålkastare på fordon. Om den är aktiverad, vilket den förmodligen är som standard i diverse bildbehandlingsprogram.

Mvh Fredrik

****
Nej, det är nog bara så att glödlamporna har brunnit ut.

Stt 32

av Överkörmästaren, Thursday, July 23, 2020, 07:55 (1372 dagar sedan) @ HJP

Det har tidigare nämnts att den automatiska funktionen för att ta bort röda ögon, även kan släcka strålkastare på fordon. Om den är aktiverad, vilket den förmodligen är som standard i diverse bildbehandlingsprogram.

Mvh Fredrik

****
Nej, det är nog bara så att glödlamporna har brunnit ut.

Jag tror inte det, titta närmare så ser du att det ser ut som ett grått plåtlock på bilden, men så var det ju knappast. Det är ju reflektorer i lyktorna så de skulle ha synts som betydligt ljusare även om de vore släckta.

Stt 32_Rätt! Omskannat.

av HJP, Friday, July 24, 2020, 10:55 (1371 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Det har tidigare nämnts att den automatiska funktionen för att ta bort röda ögon, även kan släcka strålkastare på fordon. Om den är aktiverad, vilket den förmodligen är som standard i diverse bildbehandlingsprogram.

Mvh Fredrik

****
Nej, det är nog bara så att glödlamporna har brunnit ut.


Jag tror inte det, titta närmare så ser du att det ser ut som ett grått plåtlock på bilden, men så var det ju knappast. Det är ju reflektorer i lyktorna så de skulle ha synts som betydligt ljusare även om de vore släckta.

****
Du har rätt. Jag har aldrig hört talas om det fenomenet, och tyckte att det lät konstigt. Nu har jag tittat på negativet, där alla strålkastare lyser, så det var bara att böja sig för fakta, och skanna om. Tack för påpekandet.

[img]images/uploaded/202007240853225f1aa1826a7d3.jpg[/img]

Stt 32

av Thomas Tell, Thursday, July 23, 2020, 00:52 (1373 dagar sedan) @ Gåård

Det har tidigare nämnts att den automatiska funktionen för att ta bort röda ögon, även kan släcka strålkastare på fordon. Om den är aktiverad, vilket den förmodligen är som standard i diverse bildbehandlingsprogram.

Mvh Fredrik

Jag har drabbats av detta och fått stänga av. Jag har även tänt lyktor med hjälp av klippa och klistra i Photoshop.
/tell

Stt 32

av Lennart Fransson, Wednesday, July 22, 2020, 13:26 (1373 dagar sedan) @ NOR

Ett vanligt tågmöte för några år sedan, numera är allting historia.
[img]https://i.imgur.com/XSLwoeD.jpg[/img]

Tjusigt. Stäket var vad jag förstår en plats med två skyddsväxlar, vilket medgav samtidig infart vid vänstertrafik, Grevie likadan. Var denna lösning vanlig, finns det sådana platser kvar idag, och blir det så man bygger i Gärsnäs?

Stt 32

av Kjell Aghult, Wednesday, July 22, 2020, 14:54 (1373 dagar sedan) @ Lennart Fransson

Tjusigt. Stäket var vad jag förstår en plats med två skyddsväxlar, vilket medgav samtidig infart vid vänstertrafik, Grevie likadan. Var denna lösning vanlig, finns det sådana platser kvar idag, och blir det så man bygger i Gärsnäs?

För enbart tågmötesändamål var det ytterst ovanligt p g a kostnaden. Ersättning var "första tågets" förares stoppanmälan (´Knapptryckningen´). Sedermera ersatt med tidsfördröjning av körsignalen för "andra tåg"- varianten NSB valde från början (´Kryssingslåsing´).

Fanns "lilla lokala" för lokal växling kunde dess skyddsväxlar "meranvändas" för tågmötesfunktionen (Se inlägget om fjb i Fågelsta m fl).

I Gärsnäs byggs skyddsväxlar med enbart tågmötesfunktion (Redan besvarat). Avstånden är fixerade och medger inte enbart signalmässigt skydd.

Stt 32

av Lennart Fransson, Wednesday, July 22, 2020, 21:32 (1373 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Tjusigt. Stäket var vad jag förstår en plats med två skyddsväxlar, vilket medgav samtidig infart vid vänstertrafik, Grevie likadan. Var denna lösning vanlig, finns det sådana platser kvar idag, och blir det så man bygger i Gärsnäs?

För enbart tågmötesändamål var det ytterst ovanligt p g a kostnaden. Ersättning var "första tågets" förares stoppanmälan (´Knapptryckningen´). Sedermera ersatt med tidsfördröjning av körsignalen för "andra tåg"- varianten NSB valde från början (´Kryssingslåsing´).

Fanns "lilla lokala" för lokal växling kunde dess skyddsväxlar "meranvändas" för tågmötesfunktionen (Se inlägget om fjb i Fågelsta m fl).

I Gärsnäs byggs skyddsväxlar med enbart tågmötesfunktion (Redan besvarat). Avstånden är fixerade och medger inte enbart signalmässigt skydd.

Ja, efter att studerat tråden om Gärsnäs, Brösarp och grillen i Vitaby (jag har varit där!) inser jag att Gärsnäs byggs för vänstertrafik om möten som kräver samtidig infart krävs.

Stt 32

av Stefan J, Wednesday, July 22, 2020, 19:14 (1373 dagar sedan) @ NOR

...ja, jag bjuder på en till!

[img]images/uploaded/202007221713495f1873cda0735.jpg[/img]

Stt 32. Stt 33?

av Leif B, Wednesday, July 22, 2020, 21:26 (1373 dagar sedan) @ Stefan J

Någon som har en bild på Stt 33?

Stt 32. Stt 33?

av Stefan J, Wednesday, July 22, 2020, 22:24 (1373 dagar sedan) @ Leif B

Jodå, har sökt efter bilder på godståget med Da och Du-loken som klättrade upp på bergknallen i närheten av Stt 33. Verkar tyvärr inte finnas kvar här på forumet.

Stt 32. Stt 33?

av Leif B, Wednesday, July 22, 2020, 23:02 (1373 dagar sedan) @ Stefan J

Jodå, har sökt efter bilder på godståget med Da och Du-loken som klättrade upp på bergknallen i närheten av Stt 33. Verkar tyvärr inte finnas kvar här på forumet.

Var inte det snarare vid Stt 21?

Stt 32. Stt 33?

av Stefan J, Wednesday, July 22, 2020, 23:06 (1373 dagar sedan) @ Leif B

Du har säkert rätt, mitt minne sviktar nog lite nu...

Stt 32. Stt 33? Östra bangårdsänden?

av Leif B, Saturday, July 25, 2020, 11:22 (1370 dagar sedan) @ Leif B

Någon som har en bild på Stt 33?

Kanske angav jag fel signalnummer, men jag skulle gärna vilja se en bild från östra änden av mötesspåret med skyddsväxeln där. En gång - på väg hem på permiss från lumpen - häll jag på att hamna på det skyddsspåret.

Stt 32. Stt 33? Östra bangårdsänden?

av Kjell Aghult, Saturday, July 25, 2020, 12:14 (1370 dagar sedan) @ Leif B

Någon som har en bild på Stt 33?


Kanske angav jag fel signalnummer, men jag skulle gärna vilja se en bild från östra änden av mötesspåret med skyddsväxeln där. En gång - på väg hem på permiss från lumpen - häll jag på att hamna på det skyddsspåret.

Bör det inte vara signal Stt 31? Var inte sådana här stationer i SL-orådet anordnade för "vänstermöte?"

Stt 32. Stt 33? Östra bangårdsänden?

av Överkörmästaren, Saturday, July 25, 2020, 14:59 (1370 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Någon som har en bild på Stt 33?


Kanske angav jag fel signalnummer, men jag skulle gärna vilja se en bild från östra änden av mötesspåret med skyddsväxeln där. En gång - på väg hem på permiss från lumpen - häll jag på att hamna på det skyddsspåret.

Bör det inte vara signal Stt 31? Var inte sådana här stationer i SL-orådet anordnade för "vänstermöte?"

Jo men de (=Stäket och Högdalen, antar jag att du menar) hade ju fortfarande ett huvudtågspår och ett sidotågspår. Sen kanske spårgeometrin vid Stäket var sån att det var samma sth (70?) på båda spåren?

Var det inte f ö högertrafik vid möte i Ösmo?

Stt 32. Stt 33? Östra bangårdsänden?

av Kjell Aghult, Saturday, July 25, 2020, 16:13 (1370 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Bör det inte vara signal Stt 31? Var inte sådana här stationer i SL-orådet anordnade för "vänstermöte?"


Jo men de (=Stäket och Högdalen, antar jag att du menar) hade ju fortfarande ett huvudtågspår och ett sidotågspår. Sen kanske spårgeometrin vid Stäket var sån att det var samma sth (70?) på båda spåren?

Stt var ovanlig, liknade schematiskt en romb: Från Kungsängen var sp 1 "rakspår", från Kallhäll sp 2. Skyddsväxlarna låg i två diagonala hörn av "romben", den för sp 1 efter signal 31, den för sp 2 efter signal 32. Därefter växelkurvor till linjespåren. Dubbelriktad sth 70 "på tavla" från en punkt ca 300 m innanför östra stationsgränsen t o m rörliga bron. Den inneslöt alltså växelkurvorna.

Utöver Högdalen tänker jag på Skogås. Som också hade "vänstermöte".


Var det inte f ö högertrafik vid möte i Ösmo.

Jag saknar ritning för denna station i fjb-läget-

Stt 32. Stt 33? Östra bangårdsänden?

av Överkörmästaren, Saturday, July 25, 2020, 16:59 (1370 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Bör det inte vara signal Stt 31? Var inte sådana här stationer i SL-orådet anordnade för "vänstermöte?"


Jo men de (=Stäket och Högdalen, antar jag att du menar) hade ju fortfarande ett huvudtågspår och ett sidotågspår. Sen kanske spårgeometrin vid Stäket var sån att det var samma sth (70?) på båda spåren?

Stt var ovanlig, liknade schematiskt en romb: Från Kungsängen var sp 1 "rakspår", från Kallhäll sp 2. Skyddsväxlarna låg i två diagonala hörn av "romben", den för sp 1 efter signal 31, den för sp 2 efter signal 32. Därefter växelkurvor till linjespåren.

Så bör det ha sett ut på spårplanen ja. I verkligheten passerades ju samtliga växlar i mer eller mindre kurva oavsett hur man körde (i södra änden vill jag minnas att det var "mest kurva" till spår 2, alltså närmast sjön, men det kan ha varit en ytterbågväxel där spår 1 var avvikande). Men ett spår måste väl ändå ha varit huvudtågspår!

Vilken väg körde man vid genomfart utan möte? Eller var det kanske så att automaten lade infart till vänstra spåret oavsett om möte skulle ske eller inte, och sen fick ödet bestämma om det blev genomfart eller möte?

Stt 32. Stt 33? Östra bangårdsänden?

av Leif B, Saturday, July 25, 2020, 16:59 (1370 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Bör det inte vara signal Stt 31? Var inte sådana här stationer i SL-orådet anordnade för "vänstermöte?"


Jo men de (=Stäket och Högdalen, antar jag att du menar) hade ju fortfarande ett huvudtågspår och ett sidotågspår. Sen kanske spårgeometrin vid Stäket var sån att det var samma sth (70?) på båda spåren?

Stt var ovanlig, liknade schematiskt en romb: Från Kungsängen var sp 1 "rakspår", från Kallhäll sp 2. Skyddsväxlarna låg i två diagonala hörn av "romben", den för sp 1 efter signal 31, den för sp 2 efter signal 32. Därefter växelkurvor till linjespåren. Dubbelriktad sth 70 "på tavla" från en punkt ca 300 m innanför östra stationsgränsen t o m rörliga bron. Den inneslöt alltså växelkurvorna.

Utöver Högdalen tänker jag på Skogås. Som också hade "vänstermöte".


Var det inte f ö högertrafik vid möte i Ösmo.

Jag saknar ritning för denna station i fjb-läget-

Vad hette de andra två utfartssignalerna (nu mellansignaler), d v s från spår 1 västerut och den för spår 2 österut?

Hette infartssignalerna 21 resp 22?

Stt 32. Stt 33? Östra bangårdsänden?

av Överkörmästaren, Saturday, July 25, 2020, 17:07 (1370 dagar sedan) @ Leif B

Bör det inte vara signal Stt 31? Var inte sådana här stationer i SL-orådet anordnade för "vänstermöte?"


Jo men de (=Stäket och Högdalen, antar jag att du menar) hade ju fortfarande ett huvudtågspår och ett sidotågspår. Sen kanske spårgeometrin vid Stäket var sån att det var samma sth (70?) på båda spåren?

Stt var ovanlig, liknade schematiskt en romb: Från Kungsängen var sp 1 "rakspår", från Kallhäll sp 2. Skyddsväxlarna låg i två diagonala hörn av "romben", den för sp 1 efter signal 31, den för sp 2 efter signal 32. Därefter växelkurvor till linjespåren. Dubbelriktad sth 70 "på tavla" från en punkt ca 300 m innanför östra stationsgränsen t o m rörliga bron. Den inneslöt alltså växelkurvorna.

Utöver Högdalen tänker jag på Skogås. Som också hade "vänstermöte".


Var det inte f ö högertrafik vid möte i Ösmo.

Jag saknar ritning för denna station i fjb-läget-


Vad hette de andra två utfartssignalerna (nu mellansignaler), d v s från spår 1 västerut och den för spår 2 österut?

Hette infartssignalerna 21 resp 22?

Pratar du om Ösmo eller Stäket nu?

Stäket hade nog "normal" signalnumrering dvs infartssignaler 21 och 22, utfarts/mellansignaler 31-34 och blocksignaler L(4)1 och L(4)2.

Det som "debatteras" är väl huruvida 31 och 32 stod på samma spår eller om 32 och 33 stod på samma spår. Denna debatt kan väl snabbt dödas om någon har en ritning, en gammal linjebok eller en bild från andra änden.

Stt 32. Stt 33? Östra bangårdsänden?

av Kjell Aghult, Saturday, July 25, 2020, 17:24 (1370 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Det som "debatteras" är väl huruvida 31 och 32 stod på samma spår eller om 32 och 33 stod på samma spår. Denna debatt kan väl snabbt dödas om någon har en ritning, en gammal linjebok eller en bild från andra änden.

31 och 34 tillhörde "norra" spåret och 32 och 33 "södra".

Stt 32. Stt 33? Östra bangårdsänden?

av Kjell Aghult, Saturday, July 25, 2020, 17:17 (1370 dagar sedan) @ Leif B

Vad hette de andra två utfartssignalerna (nu mellansignaler), d v s från spår 1 västerut och den för spår 2 österut?

Den förra signal 34, den senare signal 33.

Hette infartssignalerna 21 resp 22?

Ja.
Utfartsblocksignalerna (då "bara" blocksignalerna) hette 41 och 42.

Stt 32

av Peter Johansson, Wednesday, July 22, 2020, 23:28 (1373 dagar sedan) @ Stefan J

Den röda signalen har man stirrat på vid många tillfällen. Ett sådant var när jag körde tåg Cst-Vå-H och kom bara till Stäket. Fjärren Cst meddelade att stäketbron inte återgick i kontroll efter öppning. En lång väntan föregick ett besked, att reparatör skulle skickas från Uppsala! Det beslutades efter någon timma att tåget skulle evakueras. Den som blev sittande kvar ensam med ett tomt tåg , det var jag. Efter några timmar kom reparatören och i ett nafs var bron i kontroll. Färden startade med tomtåget och jag vill minnas att det blev ca 5 timmars försenad ankomst till Hallsberg. Detta hände i mitten av 80-talet. Mitt minne säger att det var ofta problem med bron vid Stäket.
Peter Johansson

Stt 32

av Stig Lagergren, Wednesday, July 22, 2020, 20:55 (1373 dagar sedan) @ NOR

Tre fina bilder från Stäket. Undrar hur många gånger man stått vid den signalen. Men någon bild har jag inte. Tyvärr hade jag sällan med kameran på jobbet.
Tåget på Stefans bild förvånar mig lite. Ett så enhetligt och långt tåg med 80-talsvagnar var väl inte så vanligt på Västeråsbanan. Eller är det bara mitt dåliga minne som spökar igen?

Stt 32

av Billy, Saturday, July 25, 2020, 09:16 (1370 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Tre fina bilder från Stäket. Undrar hur många gånger man stått vid den signalen. Men någon bild har jag inte. Tyvärr hade jag sällan med kameran på jobbet.
Tåget på Stefans bild förvånar mig lite. Ett så enhetligt och långt tåg med 80-talsvagnar var väl inte så vanligt på Västeråsbanan. Eller är det bara mitt dåliga minne som spökar igen?

Tänkte också på det och två hela förstaklassvagnar! Kan det vara ett omlett Sthlm-Gbg stambane-tåg eller gick vissa helt enkelt den vägen? X2 raka spåret och loktåg mer regionalt via Västerås? Ingen restaurangvagn tyder kanske på det senare

Stt 32

av Kjell Aghult, Thursday, July 23, 2020, 08:04 (1372 dagar sedan) @ NOR

Ett vanligt tågmöte för några år sedan, numera är allting historia.

Signal 32 innebär västra bangårdsänden. Här fanns till ca 1937 en ovanlig signal: En kombinerad in- och utfartssignal utformad som T-semafor: På ena sidan infartssignalering med en eller två vingar. På andra sidan utfartsvinge för kontroll av svängbron. En exakt likadan uppställning fanns i västra änden av Vänersborg stn: Här gällde det kontroll av svängbron över hamnkanalen.