Sovvagnar 1904 - 1905 (Tidtabeller)

av bosc, Tuesday, July 21, 2020, 00:31 (1348 dagar sedan)

Jag har i min ägo "Tågtidtabellen, officiel underrättelse underrättelse om bantågens turer å Sveriges järnvägar jämte de viktigaste förbindelserna med grannländerna", utgiven av Svenska Järnvägsföreningen oktober 1904. Det är ett härligt och spännande dokument, men med en hel del missfärgningar, troligen på grund av fukt. Dokumentet är alltså från 1904, ett år före unionsupplösningen och skrivet med den äldre stavningen.

Om möjligt vill jag gärna dela med mig och har till en början skrivit av ett avsnitt om sovvagnar, vilket bifogas nedan. Kontakta mig per e-post så skickar jag dokumentet.

Sköt om er/BoSC

PS Hur laddar man upp Word-dokument och hur redigerar man för att presentera en snygg tabell? DS

ur Tågtidtabellen, officiell underrättelse om bantågens turer å Sveriges järnvägar jämte de viktigaste förbindelserna med grannländerna, gällande vintern 1904-05, tryckt 1904.
Tabell 411, sidan 185
Sofvagnar 411
medföras:
i tåg n:r 1 Stockholm-Malmö-Trelleborg I o. II kl.
” ” ” 2 Trelleborg-Malmö- Stockholm I o. II kl.
” ” ” 5 Stockholm-Malmö I o. II kl.
” ” ” 6 Malmö-Stockholm I o. II kl.
” ” ” 3 Stockholm-Göteborg I o. II kl.
” ” ” 4 Göteborg-Stockholm I o. II kl.
” tågen ” 13 o. 72 Stockholm-Charlottenberg(-Kristiania) I o. II kl.
” ” ” 71 o. 14 (Kristiania-)Charlottenberg-Stockholm I o. II kl.
” tåg ” 47 Göteborg-Helsingborg(-Köbenhavn) I o. II kl.
” ” ” 48 (Köbenhavn-)Helsingborg-Göteborg I o. II kl.
” tågen ” 47 o. 61 Göteborg-Malmö-Trelleborg I o. II kl.
” ” ” 62 o. 48 Trelleborg-Malmö-Göteborg I o. II kl.
” ” ” 84, 274 o. 294 Stockholm-Bispgården och Vännäs-Boden II kl.
” ” ” 84 o. 272 Stockholm-Östersund II kl.
” ” ” 293, 273 o. 83 Boden-Vännäs och Bräcke-Stockholm II kl.
” ” ” 84 o. 95 Stockholm-Sundsvall II kl.
” ” ” 96 o. 83 Sundsvall-Stockholm II kl.
” ” ” 4 o. 51 Göteborg-Nässjö II kl.
” ” ” 52 o. 3 Nässjö-Göteborg II kl.
” tåg ” 52 Göteborg-Kristiania I o. II kl.
” ” ” 51 Kristiania-Göteborg I o. II kl.
” tågen ” 296 o. 704 Luleå-Kiruna-Riksgränsen II kl.
Afgång från Luleå sönd., onsd, o. fre.
Att begagnas under uppehållet i Kiruna.
” ” ” 703 o. 295 Riksgränsen-Kiruna-Luleå II kl.
Afgång från Riksgränsen månd., torsd. o. lörd.
Att begagnas under uppehållet i Kiruna.

I kl. sofkupé erhålles genom att i helkupé anordna tvenne och i halfkupé en liggplats, II kl. genom att i helkupé anordna fyra och i halfkupé tvenne liggplatser.
För tillträde till sofvagn erfordras att, förutom vanlig personbiljett, lösa sofvagnsbiljett. Resande, som erlagt afgift för samtliga sofplatser i en kupé, äger där intaga flere personer, än för hvilka liggplatser äro afsedda, förutsatt att dessa äro försedda med vanliga personbiljetter till motsvarande vagnklass.
Afgiften för sofplats utgör – därest icke i vissa fall annan afgift särskildt föreskrifves – i I klaa 5 kr. och i II klass 3 kr.
Innehafvande sofvagnsbiljett berättigar till liggplats under natten i sofvagn såväl med det tåg hvartill sofvagnsbiljetten löses, som i mån af utrymme jemväl i sofvagn med tåg, som står i omedelbar anslutning till det förra; gällande emellertid samma biljett endast för liggplats under en natt.

om inlägg

av Sune Nylén, Tuesday, July 21, 2020, 07:52 (1347 dagar sedan) @ bosc

Hur man gör det direkt vet jag ej, men jag skriver ut det, skannar det till Dokument och hämtar inlägget där.

om inlägg

av daniel, Tuesday, July 21, 2020, 10:20 (1347 dagar sedan) @ Sune Nylén

Hur man gör det direkt vet jag ej, men jag skriver ut det, skannar det till Dokument och hämtar inlägget där.

Man kan skriva ut till PDF och i ett lämpligt *) PDF visarprogram, som PDF-XChange Viewer, spara som bild.

*) Adobes gratisvisare är i det här fallet inte lämpligt eftersom det saknar spara som bild funktionen.

Sovvagnar 1904 - 1905

av Överkörmästaren, Tuesday, July 21, 2020, 08:30 (1347 dagar sedan) @ bosc

Jag har i min ägo "Tågtidtabellen, officiel underrättelse underrättelse om bantågens turer å Sveriges järnvägar jämte de viktigaste förbindelserna med grannländerna", utgiven av Svenska Järnvägsföreningen oktober 1904. Det är ett härligt och spännande dokument, men med en hel del missfärgningar, troligen på grund av fukt. Dokumentet är alltså från 1904, ett år före unionsupplösningen och skrivet med den äldre stavningen.

Om möjligt vill jag gärna dela med mig och har till en början skrivit av ett avsnitt om sovvagnar, vilket bifogas nedan. Kontakta mig per e-post så skickar jag dokumentet.

Sköt om er/BoSC

PS Hur laddar man upp Word-dokument och hur redigerar man för att presentera en snygg tabell? DS

Det går inte att ladda upp ett Word-dokument, inte heller pdf accepteras (i nuläget i alla fall).

Enklaste sättet är i vissa fall att ta en skärmdump ur dokumentet (Print Screen), beskära den i ett bildverktyg (t ex Paint) och spara i ett bildformat, t ex .png eller .jpg. Sedan kan du ladda upp den bilden.

Om ditt dokument tål att skannas in i en skanner, så är det väl bättre att skanna in det till en pdf så slipper du sitta och skriva av. I pdf-läsaren kan man använda "Ta en ögonblicksbild" eller motsvarande för att få en bild som går att ladda upp i forumet. (Det finns även lite finare program som gör texten i pdf:en sök- och kopierbar.)

Om det är någon enstaka tabell man vill ha så kan man också använda mobilen för att helt enkelt ta en bild på sidan (det är lämpligt att hålla den i ca 45 grader mot ljuset) och ladda upp bilden direkt från mobilen till detta forum.

Sovvagnar 1904 - 1905

av bosc, Tuesday, July 21, 2020, 10:30 (1347 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Tack för svaren, men bladen i ursprungsdokumentet är så "smutsiga" att en skanning eller avfotografering är mindre lämplig. Resultatet skulle vara delvis oläsligt. Jag jobbar vidare./BoSC

Sovvagnar 1904 - 1905

av BJ, Tuesday, July 21, 2020, 12:28 (1347 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Enklaste sättet är i vissa fall att ta en skärmdump ur dokumentet (Print Screen), beskära den i ett bildverktyg (t ex Paint) och spara i ett bildformat, t ex .png eller .jpg. Sedan kan du ladda upp den bilden.

Om ditt dokument tål att skannas in i en skanner, så är det väl bättre att skanna in det till en pdf så slipper du sitta och skriva av. I pdf-läsaren kan man använda "Ta en ögonblicksbild" eller motsvarande för att få en bild som går att ladda upp i forumet. (Det finns även lite finare program som gör texten i pdf:en sök- och kopierbar.)

Om det är någon enstaka tabell man vill ha så kan man också använda mobilen för att helt enkelt ta en bild på sidan (det är lämpligt att hålla den i ca 45 grader mot ljuset) och ladda upp bilden direkt från mobilen till detta forum.

Det finns et mycket praktiskt verktyg i Windows för att ta bilder från skärmen.
Särmklippverktyget
Då kam man dra upp med musen de delar man vill ta bild av samt spara detta i några olika format som jpg och gif
BJ
Nedan bild klippt med verktyget

[image]

Sovvagnar 1904 - 1905

av Överkörmästaren, Tuesday, July 21, 2020, 22:00 (1347 dagar sedan) @ BJ

Visst ja, den glömmer jag alltid. Vill minnas att jag räknade antalet knapptryck/klick nån gång och kom fram till att det gick fortare med Print Screen och påföljande beskärning. Men den kan ju ha utvecklats sedan dess!

Sovvagnar 1904 - 1905

av bosc, Tuesday, July 21, 2020, 22:06 (1347 dagar sedan) @ BJ

Tack för tipset. Jag får träna ett tag och återkomma.
Finns det intresse på forumet för information från den aktuella tidtabellsboken? I så fall kan jag jobba vidare med den./BoSC

Sovvagnar 1904 - 1905

av bertilb, Wednesday, July 22, 2020, 11:27 (1346 dagar sedan) @ bosc

Hej och tack för ett riktigt historiskt inlägg.
Det är ju inte ofta det kommer något ur tidtabeller som är 114
gamla …. Vore trevligt om tider för start och mål för resp tåg kunde
läggas till. Om jag tolkar det hela rätt finns tågnumren med och det är ju lite lustigt
att vissa nummer verkar ha blivit desamma ända fram till 1965…
som nummer 1-2 till Malmö och 3-4 till Göteborg
Det fanns ju inga 3 klass sovvagnar förrän 1906 har jag för mig
Fanns det heller inte sovvagn Cst-Kph ….
Än en gång ett mycket intressant inlägg
Bästa hälsningar
Bertil Backvall

Sovvagnar 1904 - 1905

av bertilb, Wednesday, July 22, 2020, 15:00 (1346 dagar sedan) @ bertilb

Hej igen på forumet
Trots ab i studentbetyg i matte 1968 blev det lite
Fel i min artikel ovan . Det är ju 116 år som gått inte 114 sedan 1904
Hälsningar
Bertil