Full aktivitet i Frihamnen - fotofråga (Fotografier/bildfrågor)

av Olof W, Tuesday, July 21, 2020, 08:51 (1369 dagar sedan)

Fotografiet nedan gavs ut som vykort av Malmö Frihamn 1928.

Är det någon som kan berätta om vad det är vi ser?

[image]
Foto Otto Ohm, Malmö Museers samlingar

Tack på förhand
Olof

Full aktivitet i Frihamnen - fotofråga

av Svante Andersson, Tuesday, July 21, 2020, 13:47 (1369 dagar sedan) @ Olof W

Det mest framträdande är ju de två lådorna med monteringssatser för Dodgebilar.

SA

Full aktivitet i Frihamnen - fotofråga

av Christer Nyqvist, Tuesday, July 21, 2020, 14:09 (1369 dagar sedan) @ Svante Andersson

Det mest framträdande är ju de två lådorna med monteringssatser för Dodgebilar.

Och Chrysler lite längre bort.

Full aktivitet i Frihamnen - fotofråga

av Anders Sandgren, Tuesday, July 21, 2020, 15:15 (1369 dagar sedan) @ Christer Nyqvist

Det var det här året (1928) som det relativt unga Chrysler (1925) köpte Dodge Brothers. Bröderna Dodge hade dock avlidit 1920.
Går det att se vilket fartyg som kastas av? Namnet är relativt långt och slutar på holm.
Svårt att identifiera loket men Ke/Kh är ju en möjlighet.

Full aktivitet i Frihamnen - fotofråga

av BD, Tuesday, July 21, 2020, 15:44 (1368 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Går det att se vilket fartyg som kastas av? Namnet är relativt långt och slutar på holm.
Svårt att identifiera loket men Ke/Kh är ju en möjlighet.

Malmö Frihamn hade egna växellok, bl a ett sadeltanklok tillverkat i Tyskland.

Full aktivitet i Frihamnen - fotofråga

av Thomas Tell, Tuesday, July 21, 2020, 18:47 (1368 dagar sedan) @ BD

Svårt att identifiera loket men Ke/Kh är ju en möjlighet.


Malmö Frihamn hade egna växellok, bl a ett sadeltanklok tillverkat i Tyskland.

Men här tycker jag att det ser ut som panna och ett tak på ett Ke/h.
/tell

Full aktivitet i Frihamnen - fotofråga

av Anders Sandgren, Tuesday, July 21, 2020, 23:56 (1368 dagar sedan) @ Thomas Tell

Svårt att identifiera loket men Ke/Kh är ju en möjlighet.


Malmö Frihamn hade egna växellok, bl a ett sadeltanklok tillverkat i Tyskland.


Men här tycker jag att det ser ut som panna och ett tak på ett Ke/h.
/tell

Det skulle även kunna vara Dragaren 1(2), tillverkat i Falun 1901 som LBJ 1. Inköpt till Malmö hamn från Petersens MV Trelleborg 1925.

Full aktivitet i Frihamnen - fotofråga

av Olof W, Tuesday, July 21, 2020, 16:37 (1368 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Går det att se vilket fartyg som kastas av? Namnet är relativt långt och slutar på holm.

Det är svårt att se men jag får det till Gustavsholm efter att ha titta på bilden i större upplösning. De två första bokstäverna är lite svåra men stavsholm är jag säker på.

Tack för intressanta uppgifter så här långt
/Olof

Full aktivitet i Frihamnen - fotofråga

av Thomas Tell, Tuesday, July 21, 2020, 18:45 (1368 dagar sedan) @ Christer Nyqvist

Det mest framträdande är ju de två lådorna med monteringssatser för Dodgebilar.


Och Chrysler lite längre bort.

Att lådorna står på tvären måste bero på att det uppenbarligen är mycket dåligt med plats här. Man ställde då lådorna så här för att transportera dem försiktigt till en planare yta för att lyfta ner och kunna öppna lådorna.
/tell

Full aktivitet i Frihamnen - fotofråga

av Olof W, Tuesday, July 21, 2020, 18:54 (1368 dagar sedan) @ Thomas Tell

Det mest framträdande är ju de två lådorna med monteringssatser för Dodgebilar.


Och Chrysler lite längre bort.


Att lådorna står på tvären måste bero på att det uppenbarligen är mycket dåligt med plats här. Man ställde då lådorna så här för att transportera dem försiktigt till en planare yta för att lyfta ner och kunna öppna lådorna.
/tell

Du tror inte det är för att fotografen skall få en bättre bild? Det var det jag gissade på men det kan vara fel.

/Olof

Full aktivitet i Frihamnen - fotofråga

av Thomas Tell, Wednesday, July 22, 2020, 12:02 (1368 dagar sedan) @ Olof W

Det mest framträdande är ju de två lådorna med monteringssatser för Dodgebilar.


Och Chrysler lite längre bort.


Att lådorna står på tvären måste bero på att det uppenbarligen är mycket dåligt med plats här. Man ställde då lådorna så här för att transportera dem försiktigt till en planare yta för att lyfta ner och kunna öppna lådorna.
/tell


Du tror inte det är för att fotografen skall få en bättre bild? Det var det jag gissade på men det kan vara fel.

/Olof

Det finns film på hur lådorna ställs på kajen och plockas isär så bilen kommer fram. Det går ju inte att göra på kajen här så lådan måste flyttas till annan plats.
/tell

Full aktivitet i Frihamnen - fotofråga

av PeO, Wednesday, July 22, 2020, 12:21 (1368 dagar sedan) @ Thomas Tell

Det finns film på hur lådorna ställs på kajen och plockas isär så bilen kommer fram. Det går ju inte att göra på kajen här så lådan måste flyttas till annan plats.
/tell

Detta förfarande hade väl att göra med skattelättnad om bilen monterades i Sverige, om så bara att hjulen skruvades på, eller kom detta senare. Jag har sett ett foto på hur en "Amerikanare" (minns inte märket)utan hjul lyftes av "Stockholm" i Göteborgs hamn i juli 1954. Då utan trälåda.

Full aktivitet i Frihamnen - fotofråga

av Anders Sandgren, Wednesday, July 22, 2020, 22:43 (1367 dagar sedan) @ PeO

Det var väl för sammansättning av bilar som GM hade anläggning i Södra Hammarbyhamnen. Under kriget hade de inte så mycket göra så då byggdes SS (Stockholm) och MSS (Malmö) mustanger. När MSS behövde en till efter kriget var det bilar som gällde igen och eftersom Malmö inte ville ha en avvikande vagn (dvs Hägglundbyggd som SS A26/27) så köpte de en av Stockholmsvagnarna.
Det här med byggsatser av tullskäl gällde ju även elektronik som radio och tv där tyska och holländska (philips) chassier monterades i svenska lådor och fick svenska namn som Dux mfl. Bl.a klocktillverkaren Westerstrand byggde tv på detta sätt.

Full aktivitet i Frihamnen - fotofråga

av Torbjorn_Forsman, Thursday, July 23, 2020, 11:33 (1367 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Det var väl för sammansättning av bilar som GM hade anläggning i Södra Hammarbyhamnen. Under kriget hade de inte så mycket göra så då byggdes SS (Stockholm) och MSS (Malmö) mustanger. När MSS behövde en till efter kriget var det bilar som gällde igen och eftersom Malmö inte ville ha en avvikande vagn (dvs Hägglundbyggd som SS A26/27) så köpte de en av Stockholmsvagnarna.
Det här med byggsatser av tullskäl gällde ju även elektronik som radio och tv där tyska och holländska (philips) chassier monterades i svenska lådor och fick svenska namn som Dux mfl. Bl.a klocktillverkaren Westerstrand byggde tv på detta sätt.

Nja, inte riktigt så i Philips-sammanhang. Philips hade en stor fabrik i Norrköping (NEFA) som även tillverkade chassier, de var till stora delar också konstruerade i Sverige. De utländska (framför allt hollandsbyggda) apparater som togs in till Sverige, var redan kompletta vid importen, även de såldes under alla de tre varumärken som koncernen använde i Sverige (Philips, Dux och Conserton , det sista stavat Concerton före 1957, från sent 60-tal hade Philipskoncernen även tagit över märkena Aga och Radiola). De enda fall jag känner till av holländskt chassi i svensk låda är några av de första årens TV-apparater (1956-57), bordsapparaterna togs kompletta från Holland men en del större golvapparater, kombinationer med tv och radiogrammofon mm byggdes i Norrköping. Och då med holländskt tv-chassi innan man hade kommmit igång med den produktionen i Norrköping.

Förutom Westerstrand så byggde också Tobo Bruk tv-apparater med tyska chassier och svensk låda, som såldes först under märket Nornan, senare Monark och Crescent (ja, bruket ägdes av MCB). Radioapparater hade de dock helt egen produktion av, även om en del billiga småapparater importerades kompletta från först Tyskland, senare Japan.

Alla Centrum tv hade importerat chassi, och mot slutet av 60-talet blev det mer och mer import av kompletta apparater. Huvudsakligen Nordmende men chassier levererades även från bl a Sanyo, Bang & Olufsen, Salora och Asa (en finsk firma). Centrum hade egen produktion av radioapparater fram till mitten av 60-talet.

B&O och Salora-chassier förekom även i Aga och Stella tv, parallellt med de svensktillverkade chassierna.

Luma varierade sig en del under åren. En del Luma-apparater var komplett importerade (t ex de som tillverkades av Salora, ITT eller tyska Wega, samt alla små bärbara tv), men åtminstone alla tv med chassi från Körting hade svenskbyggd låda (ca 1965 - 1976). De tidiga Luma tv med tyska Tonfunk-chassier (1959-61) hade troligen också svenskbyggda lådor. Det fanns också några få fall där apparater från svenska tillverkare (framför allt då Luxor) såldes skyltade som Luma.

Full aktivitet i Frihamnen - Luma TV

av BD, Thursday, July 23, 2020, 15:28 (1366 dagar sedan) @ Torbjorn_Forsman

Luma sålde även en liten bords-TV tillverkad i Ungern. Den hade hög kvalitet enär den höll i ca 30 år.

Full aktivitet i Frihamnen - Luma TV

av Torbjorn_Forsman, Thursday, July 23, 2020, 19:44 (1366 dagar sedan) @ BD

Luma sålde även en liten bords-TV tillverkad i Ungern. Den hade hög kvalitet enär den höll i ca 30 år.

Minst två olika modeller.
LT11F90 , 1969 års modell, rörbestyckad, endast nätdrift.
LT11F01 , 1970 års modell, heltransistor, både för nät- och 12-V -drift.
Jag har ett exemplar av vardera sorten. De är tillverkade av firman Videoton, ursprungstypbeteckningarna är så vitt jag har kunnat få fram på nätet Minivizor TA-675 respektive TT-695. Märkligt nog står det dock TT-685 på kretskortet i min LT11F01.

I sammanhanget kan man notera att 1967 års bärbara Luma-tv var japansk, troligen tillverkad av Sharp. Och 1968 års var svensk, tillverkad av Luxor.

Full aktivitet i Frihamnen - fotofråga

av Olle E, Wednesday, July 22, 2020, 10:34 (1368 dagar sedan) @ Svante Andersson

OT: min farfar byggde sommarstuga i Handen av just gamla billådor.

Full aktivitet i Frihamnen - detaljförstoring av loket

av Olof W, Tuesday, July 21, 2020, 18:59 (1368 dagar sedan) @ Olof W

Loket i närmare detalj. Boken Industrilok i Malmöhus län har ett kapitel om Frihamnens lok.
[image]

Full aktivitet i Frihamnen - detaljförstoring av loket

av Granis, Tuesday, July 21, 2020, 19:08 (1368 dagar sedan) @ Olof W

Loket i närmare detalj. Boken Industrilok i Malmöhus län har ett kapitel om Frihamnens lok.

Ser det inte ut som ett sadeltanklok?


/ L G