ang fotoscanner (Järnväg allmänt)

av jugge, Tuesday, July 21, 2020, 22:16 (1371 dagar sedan)

Hej
Många fina järnvägsbilder här.Undrar bara om någon har tips på en bra och prisvärd dia scanner som kan scanna dia bilder i färg.gärna också var man kan köpa en sådan maskin och gärna pris

ang fotoscanner

av jugge, Tuesday, July 21, 2020, 22:18 (1371 dagar sedan) @ jugge

Hej
Många fina järnvägsbilder här.Undrar bara om någon har tips på en bra och prisvärd dia scanner som kan scanna dia bilder i färg.gärna också var man kan köpa en sådan maskin och gärna pris

Skulle stå dia scanner i rubriken

ang fotoscanner

av Lennart Petersen, Tuesday, July 21, 2020, 22:35 (1371 dagar sedan) @ jugge

Hej
Många fina järnvägsbilder här.Undrar bara om någon har tips på en bra och prisvärd dia scanner som kan scanna dia bilder i färg.gärna också var man kan köpa en sådan maskin och gärna pris


Skulle stå dia scanner i rubriken

Fast en bra scanner kan ta både negativ och dia.

ang fotoscanner

av Granis, Tuesday, July 21, 2020, 22:54 (1371 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Fast en bra scanner kan ta både negativ och dia.

Nog finns/ fanns det bra skanners som bara tar dia/ negativ också. Kanske rentav tekniskt bättre (och dyrare) men då mer begränsade. Jag tänker t ex på Nikon Coolscan. Reflecta har (hade?) en ännu mer begränsad variant som är konstruerad som en diaprojektor, men klarar därför bara monterade diabilder i magasin. Kanske negativ också i o f s, men normalt monterar man ju aldrig negativ i ramar.

/ L G

ang fotoscanner/ tillrättaläggande

av Granis, Tuesday, July 21, 2020, 23:21 (1371 dagar sedan) @ Granis

Läste nog Lennarts inlägg lite slarvigt, trots att jag citerade det i mitt.... Jag tänkte på "dia/ negativ och papper (typ)". Programvaran gör nog att alla är omställbara mellan positiv (= dia) och negativ film. Men mina kommentarer kan väl vara vettiga "i allmänhet" om olika varianter och därmed alternativ ändå, liksom.


/ L G :-)

ang fotoscanner

av Granis, Tuesday, July 21, 2020, 22:24 (1371 dagar sedan) @ jugge

Jag har själv en EPSON V700 som jag haft i över tio år nu. Har väl kritiserats som "plastig" eller nåt sånt (ffa tillbehör; filmhållare och sånt) men jag kan inte klaga. Fungerar fortfarande bra och är liksom inne på andra datorn nu... Programvaran går alltså att ladda ner även till nya operativsystem. Klarar av pappersfoton (och dokument såklart), negativ och diabilder med speciella hållare. Såväl småbild som mellanformat + storformat (vissa iallafall). Tillverkas inte idag (tror dock den likartade V750 fortfarande gör det) men går att få tag på begagnad. Borde vara prisvärd om den och tillbehören då är i bra skick.

/ L G

ang fotoscanner

av Niklas Adell, Wednesday, July 22, 2020, 07:55 (1371 dagar sedan) @ Granis

Frågan har varit uppe förut i detta forum. Någon rekommenderade "Plustek Opticfilm 8200i SE Dia- och negativskanner".
Jag håller med, den är alldeles utmärkt. "Allt" går att göra. Och den rensar smuts, ack så tacksamt.
Niklas Adell

ang fotoscanner

av -ch-, Wednesday, July 22, 2020, 07:55 (1371 dagar sedan) @ jugge

Jag föreslår att du skaffar ett reprostativ och ett ljusbord.
Tillsamman med en kamera så får man mycket bra resultat vid avfotograferingen.
Ett annat plus är att det går mycket fortare än vid skanning.
[image]
Här en diabild kopierad med utrustningen.
[image]

ang fotoscanner

av Mr H, Wednesday, July 22, 2020, 09:46 (1371 dagar sedan) @ -ch-

Jag föreslår att du skaffar ett reprostativ och ett ljusbord.
Tillsamman med en kamera så får man mycket bra resultat vid avfotograferingen.
Ett annat plus är att det går mycket fortare än vid skanning.
[image]
Här en diabild kopierad med utrustningen.
[image]

Jag har mycket bra erfarenheter av Epsons scanners och inte minst bildprogram. Men den scanner jag helst vill ha finns inte ännu vad jag vet. Det tar väldigt lång tid att sitta och scanna och till slut är risken att man helt enkelt ger upp. Jag skulle vilja se en scanner där man häller i sina 1000-tals diabilder kanske i någon slags tratt och sedan mal den på medan man sover eller gör något annat. Visserligen kanske bilderna hamnar huller om buller men det skulle kunna styras genom speciell märkning kanske eller så på ramarna. Det känns ändå mindre tidskrävande att justera än att sitta som idag så primitivt och pilla med bilderna. Känns inte omöjligt att ta fram en sådan scanner rent tekniskt! Finns ju fotohandlare där man kan lämna in sina diabilder och få de scannade men enligt min erfarenhet till en hiskelig kostnad (vad är det som kostar så mycket?). Men till denna "trattnirvana" finns på marknaden rekommenderar jag alltså Epson. Förbättringspotentialen känns enorm inte bara vad gäller bildkvaliten!

//Mr H

ang fotoscanner

av Granis, Wednesday, July 22, 2020, 10:21 (1371 dagar sedan) @ Mr H

Jag skulle vilja se en scanner där man häller i sina 1000-tals diabilder kanske i någon slags tratt och sedan mal den på medan man sover eller gör något annat

Det närmaste du kan komma detta i dagsläget är väl de "projektorliknande" skanners Reflecta tillverkar (verkar nu heta 6000 och 7000). Men då måste du alltså montera bilderna i ramar och lägga dom i magasin. Och dessa ligger väl på max femtio bilder i taget innan man måste byta magasin, så det blir inte så långa tupplurar då...

/ L G :-)

ang fotoscanner

av Mr H, Wednesday, July 22, 2020, 17:10 (1371 dagar sedan) @ Granis

Jag skulle vilja se en scanner där man häller i sina 1000-tals diabilder kanske i någon slags tratt och sedan mal den på medan man sover eller gör något annat


Det närmaste du kan komma detta i dagsläget är väl de "projektorliknande" skanners Reflecta tillverkar (verkar nu heta 6000 och 7000). Men då måste du alltså montera bilderna i ramar och lägga dom i magasin. Och dessa ligger väl på max femtio bilder i taget innan man måste byta magasin, så det blir inte så långa tupplurar då...

/ L G :-)

Intressant! Kostar den något?

//Mr H

ang fotoscanner

av Granis, Wednesday, July 22, 2020, 17:15 (1371 dagar sedan) @ Mr H

Intressant! Kostar den något?

Ja. (Men det finns tydligen lite enklare varianter av samma typ av samma tillverkare med lägre nummer som är billigare. Typ...)


/ L G :-)

(Notera länken på "Ja" )

ang fotoscanner

av Mr H, Wednesday, July 22, 2020, 20:10 (1371 dagar sedan) @ Granis

Intressant! Kostar den något?


Ja. (Men det finns tydligen lite enklare varianter av samma typ av samma tillverkare med lägre nummer som är billigare. Typ...)


/ L G :-)

(Notera länken på "Ja" )

Tack det var intressant!

//Mr H :-)

ang fotoscanner

av Peter Lidskog, Wednesday, July 22, 2020, 21:20 (1370 dagar sedan) @ Granis

Ja det var intressant. Jag har bara hittat en bråkdel av Reflectas sortiment här i USA, och denna modell har jag inte sett. Ännu mer intressant är att den film scanner som säljs under namnet Reflecta PF 135 Filmscanner, finns här, men under ett helt annat namn, en firma som heter Pacific Image, från Australien. Man undrar var den ursprungligen kommer från! Pacific image har också en skanner för dia magasin, men betydligt billigare än Reflecta, kan fås för under USD 1000 på nätet. Jag har tittat på den ett bra tag, men blivit skrämd av många negativa recensioner.

Peter

ang fotoscanner

av BJ, Wednesday, July 22, 2020, 10:40 (1371 dagar sedan) @ Mr H

Det tar väldigt lång tid att sitta och scanna och till slut är risken att man helt enkelt ger upp. Jag skulle vilja se en scanner där man häller i sina 1000-tals diabilder kanske i någon slags tratt och sedan mal den på medan man sover eller gör något annat.

//Mr H

Om man inte är ute efter toppkvalité utan bara vill visa, publicera några bilder, så finns det fiffiga apparater för detta.

https://www.kjell.com/se/sok?q=scanner

Tog mig ca 5 minuter att plocka fram scannern och ta tre olika bilder från negativ film (det var vad jag snabbt hittade.
Den riktigt stora fördelen med denna scanner är att den är totalt fristående och kan gå på batteri. Men kvalitén på bilderna är ju så där, men duger för nätet tycker jag. En bild tar ca sekunden att att bli klar direkt på minneskortet.
BJ
[image]

Negativ film från 80talet till jpg fil. Enda åtgärden är förminskning av bild.

[image]

[image]

[image]

ang fotoscanner

av Torbjorn_Forsman, Wednesday, July 22, 2020, 18:20 (1371 dagar sedan) @ BJ

Många lågprisdiascanners är egentligen en webkamera hopbyggd med belysning och låda till en slags reprokamera. De som inte har egen display mm utan ska kopplas till dator, brukar också identifiera sig som webkamera och använder en sådan drivrutin. De fungerar utmärkt för mindre nogräknade scanningsändamål. Åtminstone tillräckligt bra för att vara prisvärda.
Jag impulsköpte en sådan på Lidl för några år sedan, och den har skött sig acceptabelt.

ang fotoscanner

av mrwhans, Wednesday, July 22, 2020, 18:45 (1371 dagar sedan) @ Torbjorn_Forsman

Det finns ju både prisbilliga skapliga scanners och högpresterande dyra.

Kjell&Co har tex en Plexgear som klarar 3200dpi /14MP
https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/digitalisera-ljud-bild/dia-negativ/plexgea...

eller så går man till fackhandeln och betalar mer för högre prestanda.
https://www.scandinavianphoto.se/plustek/skanner-opticfilm-8200i-ai-320664?gclid=CjwKCA...

Priset verkar vara kvadratiskt beroende av prestanda, eller mer.

Värt att tänka på är att tiden för att scanna i hög upplösning blir snabbt till ett problem ifall man har tusentals negativ eller dia.. Det kan hjälpa något ifall scannern stöder lagring på SD kort, specifikt snabba sådana eftersom skrivhastigheten till ett snabbt SD kort vanligen är högre än överföringshastigheten via USB2 anslutning. Här gäller det att jämföra och sen fundera över hur stor del av livet man tänker spendera..:-)
En scanner som stöder USB3 och automatmatar negativremsor känns som en önskegrej. Har någon hittat en sån?

ang fotoscanner

av ztenlund, Wednesday, July 22, 2020, 18:37 (1371 dagar sedan) @ BJ

Negativ film från 80talet till jpg fil. Enda åtgärden är förminskning av bild.

[image]

Den bilden är dock knappast äldre än 96-97 med tanke på Skoda Octavian.

Tillägg: Nya GB-logotypen på papperskorgen flyttar fram datumet till -98 som äldst.

ang fotoscanner

av BJ, Wednesday, July 22, 2020, 20:25 (1371 dagar sedan) @ ztenlund


Den bilden är dock knappast äldre än 96-97 med tanke på Skoda Octavian.

Tillägg: Nya GB-logotypen på papperskorgen flyttar fram datumet till -98 som äldst.

OK... Trodde inte att jag brukade min systemkamera så sent. Där ser man.

Hittade några dia som inte var monterade i ram.
Bilden nedan tagen i början av 80 talet. Filmen är Fujichrome
"Scannad" med den enkla Plexgear som tidigare.

Bilden endast förminskad och bild av ett utsnitt i full upplösning.
BJ

[image]

[image]

ang fotoscanner

av PeO, Wednesday, July 22, 2020, 21:24 (1370 dagar sedan) @ ztenlund

Negativ film från 80talet till jpg fil. Enda åtgärden är förminskning av bild.

[image]


Den bilden är dock knappast äldre än 96-97 med tanke på Skoda Octavian.

Tillägg: Nya GB-logotypen på papperskorgen flyttar fram datumet till -98 som äldst.

Hade samma tanke + på 80-talet skrevs skyltarna oftast på svenska, inte på modern svenglikanska med genitivapostrof (och ofta sär stav ning).

ang fotoscanner

av Calle Wickberg, Wednesday, July 22, 2020, 23:43 (1370 dagar sedan) @ jugge

Hej
Många fina järnvägsbilder här.Undrar bara om någon har tips på en bra och prisvärd dia scanner som kan scanna dia bilder i färg.gärna också var man kan köpa en sådan maskin och gärna pris

Hallå.

Använder en Plustek Opticfilm 8200i och är hittills tämligen nöjd. Man kan dock inte göra underverk med dia som är av dålig kvalitet från början. Underexponerade bilder är svåra. Pris knappt 4 000 SEK.

Nedan skannat exempel. Bild tagen i Malung 13 juni 2004.

[image]

ang fotoscanner

av jugge, Thursday, July 23, 2020, 09:43 (1370 dagar sedan) @ jugge

Stort tack alla för information om olika dia scannar.Var inte så lätt som jag trodde