AB5 2975 (Järnväg allmänt)

av HJP, Wednesday, July 22, 2020, 14:01 (1367 dagar sedan)

****
Ett par bilder på AB5 2975, i Eskilstuna. September 1982.
Denna vagn var vanlig i eskilstunatågen, på gamla Eskilstunabanan.

[image]

[image]

AB5 2975

av M.Svenson, Thursday, July 23, 2020, 00:50 (1367 dagar sedan) @ HJP

Jag och många med mig brukar hävda att allt var bättre förut, när jag ser bilderna på boggi typ 42 med invändiga "ettor" ( alltså bromsblock av typ 1) så inser jag att allt var inte bättre förr ( men mycket var det). Tänk på följande senario, i snöslask liggandes på ett renskinn och i konflikt med skithusröret och det som kommit ut ur nämnda rör plus fotsteget i andraklass ändan på AB5:an, att där försöka få ett 13 kilos bromsblock på plats är inget man blir glad av. Att man då tänkte, jävla OKB vagn var inte så konstigt!

Men bilderna blir man glad av!

Mvh Martin ☺

AB5 2975 med m42

av Oskar F, Thursday, July 23, 2020, 18:23 (1366 dagar sedan) @ M.Svenson

Just denna vagn gick som kursvagn Karlskrona-Stockholm den 9 augusti 1984, som tillfällig ersättning för något havererat. Vagnen må vara fin, men jag tröttnade snart på m42-boggierna som gick så dåligt i spåret och bytte upp mig till en 60-talsvagn med MD-boggier. Idag har mitt järnvägshistoriska samvete förlikat sig med valet i takt med att även 60-talarna blir museala ...

Jag kan förstå att m42 försvann från de flesta personvagnar när MD kom.

AB5 2975 med m42

av Björn Arvidsson, Thursday, July 23, 2020, 20:57 (1366 dagar sedan) @ Oskar F

Just denna vagn gick som kursvagn Karlskrona-Stockholm den 9 augusti 1984, som tillfällig ersättning för något havererat. Vagnen må vara fin, men jag tröttnade snart på m42-boggierna som gick så dåligt i spåret och bytte upp mig till en 60-talsvagn med MD-boggier. Idag har mitt järnvägshistoriska samvete förlikat sig med valet i takt med att även 60-talarna blir museala ...

Jag kan förstå att m42 försvann från de flesta personvagnar när MD kom.

42:0r fanns kvar på personvagnar så länge de nitade fanns kvar, så fram till sista halvan av 1980-talet

AB5 2975 med m42

av Oskar F, Thursday, July 23, 2020, 22:02 (1366 dagar sedan) @ Björn Arvidsson

Just denna vagn gick som kursvagn Karlskrona-Stockholm den 9 augusti 1984, som tillfällig ersättning för något havererat. Vagnen må vara fin, men jag tröttnade snart på m42-boggierna som gick så dåligt i spåret och bytte upp mig till en 60-talsvagn med MD-boggier. Idag har mitt järnvägshistoriska samvete förlikat sig med valet i takt med att även 60-talarna blir museala ...

Jag kan förstå att m42 försvann från de flesta personvagnar när MD kom.


42:0r fanns kvar på personvagnar så länge de nitade fanns kvar, så fram till sista halvan av 1980-talet

När jag tittar i SPM 1/1 1972 och SP 1982 hittar jag m42 enbart på de äldsta och lägst prioriterade personvagnarna, dvs. några få B8, samt B11 och B14. Men mest på F-vagnar där godset kanske inte klagar på obekväm gång. m42 var ju tänkta som en modernisering av, och kraftigare än m39, och fanns ett tag under en betydligt större del av vagnparken men måste ha skrotats i stort antal när MD-boggin kom. m39 blev kvar på betydligt flera vagnstyper till slutet än m42.

Intressant är att AB5 då (1972) hade MD-boggier men 1982 m42. De måste ha fallit rejält i rang sedan en glansperiod på 1960-talet när de gick i kontinentaltågen på Västkustbanan och fått släppa MD-boggierna till andra vagnar under 1970-talet(?).

AB5 2975

av Stig Lagergren, Thursday, July 23, 2020, 08:07 (1366 dagar sedan) @ HJP

Fina bilder på en fin (nåja) vagn. En sak som jag inte reagerade på förrän ganska sent är att fönstren i första klass inte är lika på båda sidorna.

AB5 2975

av Björn Arvidsson, Thursday, July 23, 2020, 09:19 (1366 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Fina bilder på en fin (nåja) vagn. En sak som jag inte reagerade på förrän ganska sent är att fönstren i första klass inte är lika på båda sidorna.

Vad är det som skiljer? Jag kan inte se någon skillnad

AB5 2975

av BJ, Thursday, July 23, 2020, 09:47 (1366 dagar sedan) @ Björn Arvidsson

Fina bilder på en fin (nåja) vagn. En sak som jag inte reagerade på förrän ganska sent är att fönstren i första klass inte är lika på båda sidorna.


Vad är det som skiljer? Jag kan inte se någon skillnad

Andra sidan har två små fönster i första klass.
Det är SJ som låter bygga om vagnarna till detta utseende med start 1959. Tredje klass blir Första klass. På OKB tiden och fram till 1959 så var alla fönster lika stora.
BJ

Särtryck 1950.
[image]

Efter 1959.
[image]

AB5 2975

av Stig Lagergren, Thursday, July 23, 2020, 21:28 (1366 dagar sedan) @ Björn Arvidsson

Fina bilder på en fin (nåja) vagn. En sak som jag inte reagerade på förrän ganska sent är att fönstren i första klass inte är lika på båda sidorna.


Vad är det som skiljer? Jag kan inte se någon skillnad

Så här ser andra sidan ut. AB5 2974 i Borås 17 november 1974.[image]

AB5 2975

av Thomas K Ohlsson, Thursday, July 23, 2020, 16:39 (1366 dagar sedan) @ HJP

****
Ett par bilder på AB5 2975, i Eskilstuna. September 1982.
Denna vagn var vanlig i eskilstunatågen, på gamla Eskilstunabanan.

[image]

[image]

Användes inte vagntypen även norr om Mälaren?

Jag vill minnas en "julmiddagsresa" till Grythyttan nån gång på 80-talet där vi bokat upp den stora salongen i 1:a klass och avnjöt kallskuret och passande drycker fram till Frövi, där det blev byte för vidare befordran till slutmålet med ytterligare ett byte i Ställdelen.

/TKO

AB5 2975

av Alex, Thursday, July 23, 2020, 17:20 (1366 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Stig har ju tidigare visat en bild på vagnen i ett tåg från Falun till Stockholm.

AB5 2975

av Martin Långström, Thursday, July 23, 2020, 20:31 (1366 dagar sedan) @ Alex

Min mor har åkt en AB5 hela vägen från Göteborg till Boden.

AB5 2975

av Christian Ljunggren, Thursday, July 23, 2020, 22:45 (1366 dagar sedan) @ Martin Långström

Jag har åkt AB5 2971 i rst 738 från Kristinehamn till Hallsberg 83-06-30.

/Christian