Blandad kompott i Linghem 1968 (Järnväg allmänt)

av Stig Lagergren, Wednesday, July 22, 2020, 21:51 (1365 dagar sedan)

Några bilder tagna i norra änden av Linghems station (vid viadukten) 13 juli 1968.

[img]images/uploaded/202007221943055f1896c9d4442.jpg[/img]YBoa6 + UBFo7ye i tåg 3304 (något osäkert tågnummer).


[img]images/uploaded/202007221946115f18978385d27.jpg[/img]Gt 6922 (även här något osäkert tågnummer)


[img]images/uploaded/202007221947035f1897b75ae8b.jpg[/img]F 626 med S 225 till Helsingborg


[img]images/uploaded/202007221947525f1897e867ca1.jpg[/img]Rc 1009 med S 225 till Malmö. 225 och 229 gick med ca 10 min. mellanrum. 229 gick bara på sommaren.

Blandad kompott i Linghem 1968

av Cargoman, Wednesday, July 22, 2020, 22:01 (1365 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Härliga bilder! :-)

Blandad kompott i Linghem 1968

av Stefan J, Wednesday, July 22, 2020, 22:15 (1365 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Toppen,tyckte du skrev att du hade slut på bra bilder???!!!

Blandad kompott i Linghem 1968

av Stig Lagergren, Wednesday, July 22, 2020, 22:20 (1365 dagar sedan) @ Stefan J

Toppen,tyckte du skrev att du hade slut på bra bilder???!!!

Tack till er båda. Jo, jag skrev väl att det bästa redan gått men lite djupare rotande bland det svartvita gav tydligen något i alla fall.

Blandad kompott i Linghem 1968

av johanmmolin, Wednesday, July 22, 2020, 23:05 (1365 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Som vanligt underbara bilder!
Men föreställde båda bilderna S225, eller var det en "tangentslirning"? Jag frågar närmast av egen (djup) erfarenhet hur det kan vara ...

Blandad kompott i Linghem 1968

av Stig Lagergren, Wednesday, July 22, 2020, 23:07 (1365 dagar sedan) @ johanmmolin

Som vanligt underbara bilder!
Men föreställde båda bilderna S225, eller var det en "tangentslirning"? Jag frågar närmast av egen (djup) erfarenhet hur det kan vara ...

Tack för påpekandet. Sista bilden är tåg 229 med Rc 1009. Slarvigt av mig...

Blandad kompott i Linghem 1968

av Alex, Wednesday, July 22, 2020, 23:19 (1365 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Fina och ovärderliga bilder bilder som vanligt. Hoppas du hittar en kartong till med bilder!
Kanske fastnar min blick mest på F-loket och S225. Under 70 talet utvecklade jag mitt intresse för tåg till allt högre höjder. I slutet av gymnasiet fick jag för mig att jag skulle hinna med och resa Eslöv-Tomelilla innan det var försent. Lämnade en studentfest lite för tidigt och kastade mig på S201 Italienexpressen till Malmö. Det tåget gick gärna med F-lok och även BF1 efter lok. I trakten av Linghem sätt jag då ensam i den ljusa sommarnatten ensam i en BF1 kupé och begrundade vad jag gett mig in på.
Nåväl det blev en bra investering och jag klarade av smalspåret Växjö-Hultsfred av bara farten på väg hem.

Blandad kompott i Linghem 1968

av Thomas Tell, Thursday, July 23, 2020, 00:48 (1365 dagar sedan) @ Stig Lagergren

[img]images/uploaded/202007221947035f1897b75ae8b.jpg[/img]F 626 med S 225 till Helsingborg

Favorittåget som gick från Stockholm 10.40 (någon tdt har jag för mig) som är lagom tidigt och det var dagsljus hela resan. Växling på flera stationer så man han se mycket. Tidigare år var det dessutom F-lok som drog som bonus. Självklart åkte jag 226 åt andra hållet.
/tell

Blandad kompott i Linghem 1968

av Alex, Thursday, July 23, 2020, 06:39 (1365 dagar sedan) @ Thomas Tell

Ja, samma här!
S225 hade en del till Malmö och en till Helsingborg men som Stig skriver under sommaren fördelades bördan på S229. Dessutom kursvagnar till Kalmar och Karlskrona via Växjö. Sist men inte minst kopplades vagnar från Gävle via Örebro på i Mjölby. S225 bör ha varit rejält långt mellan Mjölby och Alvesta under vintertidtabell.

Blandad kompott i Linghem 1968

av Stig Lagergren, Thursday, July 23, 2020, 08:48 (1365 dagar sedan) @ Alex

Ja, samma här!
S225 hade en del till Malmö och en till Helsingborg men som Stig skriver under sommaren fördelades bördan på S229. Dessutom kursvagnar till Kalmar och Karlskrona via Växjö. Sist men inte minst kopplades vagnar från Gävle via Örebro på i Mjölby. S225 bör ha varit rejält långt mellan Mjölby och Alvesta under vintertidtabell.

225 hade följande sammansättning från Mjölby vintertidtabellen:
ABo3 Gävle - Malmö
BFo4
ABo3 Cst - Malmö
RBo2
Bo5b
BFo4
BFo4 Cst - Helsingborg F
ABo3
Bo1k Cst - Köpenham
ABo3k
ABo2 Cst - Karlskrona
ABo2 Cst - Kalmar
Bo8f (endast vard. före SoH)

Ganska märklig sammansättning med tre BFo4 och sex ABo2/3.


229 på sommaren Cst - Malmö var påfallande fattigt på 60-talsvagnar

BFo4, Ao2, ABo7b, RBo2, Bo8b, Bo8f, Bo8f, Bo10a.

I Mjölby kopplades vagnar från Gävle till främst:
Bo8f, Bo8f (F, S) ABo3, Bo8f, BFo4.

Blandad kompott i Linghem 1968

av Stig Lagergren, Thursday, July 23, 2020, 08:57 (1365 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Tröttar ut er med sammansättningen för 225 (227 från Hässleholm) sommaren 1968 (6 juni - 1 sept.)
BFo4 Cst - Helsingborg F
Bo8f
ABo3
Ro3c
Bo8cs
Bc (SNCF) Cst - Paris
Bc (NS) Cst - Hoek van Holland
Bo1k Cst - Rödby
ABo3k
ABo7bk
ABo7b Cst - Karlskrona
ABo2 Cst - Kalmar
Bo5b
BFo14

Blandad kompott i Linghem 1968

av johanmmolin, Thursday, July 23, 2020, 11:25 (1365 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Jag tror att de flesta av oss som följer dina fina bilder med kommentarer snarare blir upplyfta än uttröttade! Det torde vara flera av oss som är intresserade av tågsammansättningarna.

Tågsammansättningarna; är det som du själv noterat, eller har du någon form av dokument med tågsammansättningar att repliera på?

Blandad kompott i Linghem 1968

av Stig Lagergren, Thursday, July 23, 2020, 11:41 (1365 dagar sedan) @ johanmmolin

Jag tror att de flesta av oss som följer dina fina bilder med kommentarer snarare blir upplyfta än uttröttade! Det torde vara flera av oss som är intresserade av tågsammansättningarna.

Tågsammansättningarna; är det som du själv noterat, eller har du någon form av dokument med tågsammansättningar att repliera på?

Roligt att det finns intresse. Jag har en sammansättningsplan för tdt 168 så det är den som är källan. Den är i tre delar, nord, syd och väst, och omfattar bara "centrala" tåg.

Blandad kompott i Linghem 1968

av Kjell Aghult, Thursday, July 23, 2020, 12:33 (1365 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Roligt att det finns intresse. Jag har en sammansättningsplan för tdt 168 så det är den som är källan. Den är i tre delar, nord, syd och väst, och omfattar bara "centrala" tåg.

De centrala tågen var utsedda och bildade stommen i rikssystemet. På affärsspråk låg produktansvaret för dem på centralförvaltningen/HK (Planering, uppföljning etc). Motsatsen var regionala tåg, där samma sak gällde för trafiksektionerna/driftdistrikten/trafikdistrikten/marknadsregionerna (Kärt barn etc). Vagnanvändningen var också uppdelad på centrala och regionala omlopp. De regionala tågen dokumenterades i någon form av regionorder.

Man skilde också på centrala och regionala godståg. Extremfallet var 6055, senare 5255. Det var genomgående (med Da-mult) Boden-Trelleborg. Och brukade ha mycket trävaror från Nordfinland till Kontinenten.

Blandad kompott i Linghem 1968

av Alex, Thursday, July 23, 2020, 13:58 (1365 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Tack Stig för mycket intressant information och hur kunde jag glömma vagnarna till Köpenhamn!

Du visade väl en hel del fina bilder på från Mjölby på både 225 och 525 gör en tid sedan men få var det 100% Rc om jag minns rätt.

Blandad kompott i Linghem 1968

av PeO, Thursday, July 23, 2020, 12:59 (1365 dagar sedan) @ Stig Lagergren

......

[img]images/uploaded/202007221946115f18978385d27.jpg[/img]Gt 6922 (även här något osäkert tågnummer)......

Den bilden särskilt intressant för modellbyggare i nollan, för visst är det väl en variant av Tbis, som finns i flera versioner hos Schnellenkamp?
https://spur-0-kaufhaus.de/epages/f9725276-ffe7-4b2e-aab8-fd80f674b4d6.mobile/de_DE/?Ob...
[img]https://spur-0-kaufhaus.de/WebRoot/Store6/Shops/f9725276-ffe7-4b2e-aab8-fd80f674b4d6/5B1F/8E03/B757/079A/220C/0A48/351F/248A/91013-01.JPG[/img]
Någon som har full koll?

Blandad kompott i Linghem 1968

av Anders.k., Thursday, July 23, 2020, 13:26 (1365 dagar sedan) @ PeO

......

[img]images/uploaded/202007221946115f18978385d27.jpg[/img]Gt 6922 (även här något osäkert tågnummer)......

Den bilden särskilt intressant för modellbyggare i nollan, för visst är det väl en variant av Tbis, som finns i flera versioner hos Schnellenkamp?
https://spur-0-kaufhaus.de/epages/f9725276-ffe7-4b2e-aab8-fd80f674b4d6.mobile/de_DE/?Ob...
[img]https://spur-0-kaufhaus.de/WebRoot/Store6/Shops/f9725276-ffe7-4b2e-aab8-fd80f674b4d6/5B1F/8E03/B757/079A/220C/0A48/351F/248A/91013-01.JPG[/img]
Någon som har full koll?

Har väl inte helt koll.
Tror dock att det är den kortare varianten Kmmgks , som när bilden togs heter Tis, ser ut som den heter Tis- (sträck något), dom slutar slutligen som Tims.
Rullar för kemikoncernen Degussa i all fall.

[link=http://www.dybas.de/dybas/gw/gw_t_8/g858.html]Dybas.de[/link]

M.V.H Anders.k.

Blandad kompott i Linghem 1968

av Stig Lagergren, Thursday, July 23, 2020, 13:43 (1365 dagar sedan) @ Anders.k.

Tänkte väl att det var den korta versionen, den som hos SJ från början hette Te och bara fanns i några få exemplar.

Blandad kompott i Linghem 1968

av Anders.k., Friday, July 24, 2020, 09:13 (1364 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Tänkte väl att det var den korta versionen, den som hos SJ från början hette Te och bara fanns i några få exemplar.

Aaa, det är precis en sådan.

När SJ själva fick bestämma littera hette den Te (När DB fick bestämma hette ju samma vagn Kmmgks) och när varken SJ eller DB inte längre fick bestämma själva hette den också Tis .


M.V.H Anders.k.