Dieselmuller och SA3-koppel: Några bilder från österled (2) (Järnväg allmänt)

av Anders Järvenpää, Thursday, July 23, 2020, 13:58 (1372 dagar sedan)

[i](fortsättning från del 1)[/i]

Den gamla bron i två plan kommer att behållas för gummihjulstrafik och för gående.

[img]images/uploaded/202007231144065f1978067a97a.jpg[/img]

Men det nuvarande stationshuset kommer uppenbarligen att rivas. Den enda perrongen befinner sig på plan 3, vilket ger stationen en säregen utformning.

[img]images/uploaded/202007231144425f19782a42cff.jpg[/img]

Ett besök i Imatra är inte komplett utan att beundra landets till effekten största vattenkraftverk (Imatraforsen, 192 MW). Här intagskanalen från kanalbron.

[img]images/uploaded/202007231145575f19787584aba.jpg[/img]

Den hängivne industribane-entusiasten lägger givetvis märke till det smala spåret inne i kraftstationen på nedströmssidan.

[img]images/uploaded/202007231146405f1978a019a56.jpg[/img]

Den numera torrlagda forsrännan är Finlands historiskt sett absolut främsta natursevärdhet. Sommartid öppnas dammluckorna vissa dagar och tider.

[img]images/uploaded/202007231150055f19796dd2c81.jpg[/img]

Över gränsen kom ett tåg (växlingssätt?) draget av ett dieselelekriskt lok i serien 2TE116 (4500 kW, 272t, 100 km/h). Buskaget bakom spåret ligger inne i gränszonen.

[img]images/uploaded/202007231147535f1978e931d0a.jpg[/img]

Precis invid gränsen finns Pelkola timmerterminal som främst fungerar som ett buffertlager och som för tillfället är nästan tomt. Beroende på årstid och ekonomiska fluktuationer kan enorma mängden timmer köpas in och lagras för att i sinom tid hamna i cellulosafabrikerna som förbrukar timmer i en jämn takt.

[img]images/uploaded/202007231148285f19790c0948d.jpg[/img]

Tåget hade enbart 136 axlar men vagnarna är långa. En del (möjligen alla) vagnarna tillhör Nordea leasing. Här hälsade föraren på mig med ett tut!

[img]images/uploaded/202007231151235f1979bbce535.jpg[/img]
[img]images/uploaded/202007231151445f1979d04a284.jpg[/img]

Stundom ser man intressanta trafikmärken på landsvägen. Varnas här för lågt flygande åskmoln? :-D

[img]images/uploaded/202007231152545f197a16c914d.jpg[/img]

Lokbyte sker i Imatrankoski som är en del av stationen Imatra. Trevligt med dieselmuller!

[img]images/uploaded/202007231155375f197ab9a97a7.jpg[/img]

I Imatrankoski stod en annan typ av timmervagn tillhörande UPM Kymmene i S:t Petersburg (enligt vagnens påskrift dock translittererat till YPM-Kymmene vilket låter främmande i mina öron).

[img]images/uploaded/202007231157385f197b3244e33.jpg[/img]

[i](fortsättning följer)[/i]

Dieselmuller och SA3-koppel: Några bilder från österled (2)

av PeO, Friday, July 24, 2020, 00:01 (1372 dagar sedan) @ Anders Järvenpää

Ett besök i Imatra är inte komplett utan att beundra landets till effekten största vattenkraftverk (Imatraforsen, 192 MW). Här intagskanalen från kanalbron.

[img]images/uploaded/202007231145575f19787584aba.jpg[/img]

Den hängivne industribane-entusiasten lägger givetvis märke till det smala spåret inne i kraftstationen på nedströmssidan.

[img]images/uploaded/202007231146405f1978a019a56.jpg[/img]

Jag kan inte låta bli att jämföra med Trollhättan, 3 mil bort.
Imatra ser ut att ha en imponerande vattenmängd, men kanske lite mindre fallhöjd Trollhättan har 32 meter fall. 2 kraftverk om 130 + 178 MW, tillsammans 308.
När jag gick behörighetskurs i staden 1983 gjorde vi ett studiebesök på reservkraftverket på Stallbacka. Det hade då tre turbiner med sammanlagd maxeffekt om 325 MW, men ett fåtal drifttimmar om året, för det mesta fungerade den normala försörjningen, men det hände ju att det blev avbrott på försörjningen från norr. En av de tre turbinerna flyttades ett tag efteråt till Gotland, jag tror Slite.
Intressant att en kraftstation hade Francisturbiner, en Kaplan-, minns inte vilken.

Den numera torrlagda forsrännan är Finlands historiskt sett absolut främsta natursevärdhet. Sommartid öppnas dammluckorna vissa dagar och tider.

Säkert en imponerande syn. Gamla forsen ser lite smalare ut än i Trollhättan, där det också brukar släppas på då och då sommartid. Ett extra påsläpp den dagen jag gick ut gymnasiet 1972, vet inte om den traditionen fortsatt.

[img]images/uploaded/202007231150055f19796dd2c81.jpg[/img]
Stundom ser man intressanta trafikmärken på landsvägen. Varnas här för lågt flygande åskmoln? :-D

[img]images/uploaded/202007231152545f197a16c914d.jpg[/img]

Är det höjd och spänning på kontaktledningen?
(Skamligt att behöva fråga så om sitt grannland, som dessutom var en del av Sverige för bara dryga 2 sekel sedan.)

Dieselmuller och SA3-koppel: Några bilder från österled (2)

av Peter Lidskog, Friday, July 24, 2020, 02:35 (1372 dagar sedan) @ PeO

Spänningen 20000 kilovolt är nog lite väl hög för kontaktledningen!

Dieselmuller och SA3-koppel: Några bilder från österled (2)

av Staffan Myrenberg, Friday, July 24, 2020, 08:27 (1371 dagar sedan) @ Peter Lidskog

20 000 kV är ju samma som 20 MV och det existerar nog inte i någon tråd ens i Finland. 20 kV är det antagligen det ska stå på skylten, en rätt vanlig spänning på mindre kraftledningar.

Dieselmuller och SA3-koppel: Några bilder från österled (2)

av Bobo L, Sunday, July 26, 2020, 20:25 (1369 dagar sedan) @ Anders Järvenpää

Stundom ser man intressanta trafikmärken på landsvägen. Varnas här för lågt flygande åskmoln? :-D

[img]images/uploaded/202007231152545f197a16c914d.jpg[/img]

En majestätisk spänningsnivå är det i alla fall! :D

Tack för tre intressanta bildreportage!