GHJ: Fortsatta arbeten på MÅJ XC 10 och Yo1p (Järnväg allmänt)

av Ante Svensson II, Thursday, July 23, 2020, 15:15 (1345 dagar sedan)

Arbetet med MÅJ XC 10 och rälsbussen litt Yo1p går vidare. Igår kom MÅJ-motorvagnens slutväxel på plats och arbetet med bromssystem gick vidare. På HC-rälsbussen byggs korgen upp där montage av takstolsfästet pågår.

Stöd insamlingen till våra motorvagnar!

GHJ samlar in medel till våra motorvagnar. Alla som vill stödja detta projekt kan sätta in pengar på vårt Bankgiro 271-5043 eller Swishnummer: 123 512 38 31 och tydligt ange ”rälsbuss” eller “MÅJ XC 10“.

Foton: Ante Svensson

[image]

Yo1p-korg under uppbyggnad

[image]

MÅJ-motorvagnens slutväxel på plats

GHJ: Fortsatta arbeten på MÅJ XC 10 och Yo1p

av Krister P, Thursday, July 23, 2020, 18:58 (1345 dagar sedan) @ Ante Svensson II

Ganska fantastiskt att bygga en ny Yo1p från grunden!

GHJ: Fortsatta arbeten på MÅJ XC 10 och Yo1p

av WS, Friday, July 24, 2020, 09:27 (1344 dagar sedan) @ Ante Svensson II

Trevliga projekt det här.

Rälsbussen, blir den endast helt röd,
eller röd och med blå medjelist? /WS/
(Båda varianter har väl förekommit)

GHJ: Fortsatta arbeten på MÅJ XC 10 och Yo1p

av Anders Johansson, Friday, July 24, 2020, 10:07 (1344 dagar sedan) @ WS

Det blir en Gotländsk helröd färgsättning.

GHJ: Fortsatta arbeten på MÅJ XC 10 och Yo1p

av Ante Svensson II, Saturday, July 25, 2020, 01:01 (1343 dagar sedan) @ WS

Trevliga projekt det här.

Rälsbussen, blir den endast helt röd,
eller röd och med blå medjelist? /WS/
(Båda varianter har väl förekommit)

De gotländska bussarna var helröda som Anders påpekar. Varianten med blått band vid midjelisten (och blå märkning) är TÖJ:s design.

Ante

GHJ: Fortsatta arbeten på MÅJ XC 10 och Yo1p. Blått band?

av Leif B, Saturday, July 25, 2020, 12:36 (1343 dagar sedan) @ Ante Svensson II

Trevliga projekt det här.

Rälsbussen, blir den endast helt röd,
eller röd och med blå medjelist? /WS/
(Båda varianter har väl förekommit)


De gotländska bussarna var helröda som Anders påpekar. Varianten med blått band vid midjelisten (och blå märkning) är TÖJ:s design.

Ante

Jag instämmer i berömmet för att bygga en Yo1p!

Men visst förekom rött med blått midjeband på ytterligare någon/några banor förutom TÖJ-banorna? HNJ? (Visserligen "bredspår".)

GHJ: Fortsatta arbeten på MÅJ XC 10 och Yo1p. Blått band?

av Granis, Saturday, July 25, 2020, 13:23 (1343 dagar sedan) @ Leif B

Men visst förekom rött med blått midjeband på ytterligare någon/några banor förutom TÖJ-banorna? HNJ? (Visserligen "bredspår".)

HNJ och dess något smalare systerbana (typ) HBJ hade väl ett svart band med vit bård? Lite lyxigare, liksom. Men röd korg med "rent" blått band hand väl bara Östgötasmalspåren; TÖJ-banorna + NVHJ? Och ÖJ kanske?


/ L G

GHJ: Fortsatta arbeten på MÅJ XC 10 och Yo1p. Blått band?

av K Lemming, Saturday, July 25, 2020, 14:25 (1343 dagar sedan) @ Granis

Men visst förekom rött med blått midjeband på ytterligare någon/några banor förutom TÖJ-banorna? HNJ? (Visserligen "bredspår".)


HNJ och dess något smalare systerbana (typ) HBJ hade väl ett svart band med vit bård? Lite lyxigare, liksom. Men röd korg med "rent" blått band hand väl bara Östgötasmalspåren; TÖJ-banorna + NVHJ? Och ÖJ kanske?


/ L G

ÖJ hade väl brunt midjeband vill jag minnas att jag sett något om någonstans. Kanske i boken Ölands Järnvägar?

GHJ: Fortsatta arbeten på MÅJ XC 10 och Yo1p. Blått band?

av Ante Svensson II, Saturday, July 25, 2020, 14:49 (1343 dagar sedan) @ K Lemming

Men visst förekom rött med blått midjeband på ytterligare någon/några banor förutom TÖJ-banorna? HNJ? (Visserligen "bredspår".)


HNJ och dess något smalare systerbana (typ) HBJ hade väl ett svart band med vit bård? Lite lyxigare, liksom. Men röd korg med "rent" blått band hand väl bara Östgötasmalspåren; TÖJ-banorna + NVHJ? Och ÖJ kanske?


/ L G


ÖJ hade väl brunt midjeband vill jag minnas att jag sett något om någonstans. Kanske i boken Ölands Järnvägar?

Stämmer. NVHJ hade, såvitt jag har förstått, en design liknande Gotland. Någon normalspårig målning i rött med blått band kommer jag inte på på rak arm.

Ante

Färgsättning Yo1p på VGJ och VJ?

av K Lemming, Saturday, July 25, 2020, 15:27 (1343 dagar sedan) @ Ante Svensson II

Men visst förekom rött med blått midjeband på ytterligare någon/några banor förutom TÖJ-banorna? HNJ? (Visserligen "bredspår".)


HNJ och dess något smalare systerbana (typ) HBJ hade väl ett svart band med vit bård? Lite lyxigare, liksom. Men röd korg med "rent" blått band hand väl bara Östgötasmalspåren; TÖJ-banorna + NVHJ? Och ÖJ kanske?


/ L G


ÖJ hade väl brunt midjeband vill jag minnas att jag sett något om någonstans. Kanske i boken Ölands Järnvägar?


Stämmer. NVHJ hade, såvitt jag har förstått, en design liknande Gotland. Någon normalspårig målning i rött med blått band kommer jag inte på på rak arm.

Ante

Vilka färgsättningar hade Yo1p bussarna på VGJ och VJ? Har ett svagt minne av att ha läst någonstans att VGJ bussarna var gula och gröna men uppdelat i under och över midjelisten och alltså inte som SJ's gula med grön midjelist.

Färgsättning Yo1p på VGJ och VJ?

av Leif B, Saturday, July 25, 2020, 15:43 (1343 dagar sedan) @ K Lemming

---


Vilka färgsättningar hade Yo1p bussarna på VGJ och VJ? Har ett svagt minne av att ha läst någonstans att VGJ bussarna var gula och gröna men uppdelat i under och över midjelisten och alltså inte som SJ's gula med grön midjelist.

filmsekvensen från Skara så syns det i alla fall att bussarna är mörka nedtill och ljusa upptill. De flesta bussar är av andra fabrikat men ett släp är av hildningmodell.

Färgsättning Yo1p på VGJ och VJ?

av Ola Almquist, Saturday, July 25, 2020, 15:53 (1343 dagar sedan) @ Leif B

---


Vilka färgsättningar hade Yo1p bussarna på VGJ och VJ? Har ett svagt minne av att ha läst någonstans att VGJ bussarna var gula och gröna men uppdelat i under och över midjelisten och alltså inte som SJ's gula med grön midjelist.


filmsekvensen från Skara så syns det i alla fall att bussarna är mörka nedtill och ljusa upptill. De flesta bussar är av andra fabrikat men ett släp är av hildningmodell.

Det finns en färgbild på en GM-rälsbuss i boken Svenska rälsbussar. En gammal tråd finns här. Men hur var det egentligen med VJ:s färgsättning?

/Ola

Färgsättning Yo1p på VGJ och VJ?

av Ante Svensson II, Sunday, July 26, 2020, 00:16 (1342 dagar sedan) @ Ola Almquist

---


Vilka färgsättningar hade Yo1p bussarna på VGJ och VJ? Har ett svagt minne av att ha läst någonstans att VGJ bussarna var gula och gröna men uppdelat i under och över midjelisten och alltså inte som SJ's gula med grön midjelist.


filmsekvensen från Skara så syns det i alla fall att bussarna är mörka nedtill och ljusa upptill. De flesta bussar är av andra fabrikat men ett släp är av hildningmodell.


Det finns en färgbild på en GM-rälsbuss i boken Svenska rälsbussar. En gammal tråd finns här. Men hur var det egentligen med VJ:s färgsättning?

/Ola

Hade VJ röd nederdel?

Ante

Färgsättning Yo1p på VGJ och VJ?

av Stefan Olsson, Sunday, July 26, 2020, 09:51 (1342 dagar sedan) @ Leif B

I LOKs XYZ-bok finns på sidan 290 ett färgfoto på en bevarad dörr från VGJ.

GHJ: Fortsatta arbeten på MÅJ XC 10 och Yo1p. Blått band?

av Anders Jansson, Saturday, July 25, 2020, 15:15 (1343 dagar sedan) @ K Lemming

ÖJ hade väl brunt midjeband vill jag minnas att jag sett något om någonstans. Kanske i boken Ölands Järnvägar?

ÖJ hade svart midjeband. Källa: Korrespondens mellan ÖJ och HC. Färgfoton styrker uppgiften.

GHJ: Fortsatta arbeten på MÅJ XC 10 och Yo1p

av Olle E, Monday, July 27, 2020, 18:05 (1341 dagar sedan) @ Ante Svensson II

Mycket trevligt. Vad för slags trä används i korgen?

GHJ: Fortsatta arbeten på MÅJ XC 10 och Yo1p

av Ante Svensson II, Monday, July 27, 2020, 18:10 (1341 dagar sedan) @ Olle E

Mycket trevligt. Vad för slags trä används i korgen?

Ask, precis som originalet!

Ante