F-lok med litet snälltåg (Järnväg allmänt)

av Stig Lagergren, Thursday, July 23, 2020, 22:54 (1366 dagar sedan)

Alla F-loksdragna tåg var inte långa ens i början på 70-talet. Här drar F 694 S 221 Norrköping - Malmö. Trots att tåget är kort har det en riktig serveringsvagn, RB1. Bilden är tagen vid Hulterstad söder om Mjölby 26 augusti 1972.

[image]

F-lok med litet snälltåg

av Alex, Thursday, July 23, 2020, 23:15 (1366 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Det var morgonens första tåg ner till Malmö och säkert ganska attraktiv förbindelse om man t.ex. bodde i Norrköping och Linköping.
S221 gick från början ändå från Stockholm och var även då dagens första tåg ner till Malmö och Hälsingborg F.En av mina första längre tågresor med pappa föresegick med S221 till Hbf.Pappa hade räknat ut att med startpunkt Huddinge så kunde man hinna med en över dagen resa till Helsingör och även "tura" ett par gånger men ändå vara hemma igen på kvällen. Den tågintresserade gossen tackade inte nej därtill.

F-lok med litet snälltåg

av Stig Lagergren, Friday, July 24, 2020, 20:14 (1366 dagar sedan) @ Alex

Det var morgonens första tåg ner till Malmö och säkert ganska attraktiv förbindelse om man t.ex. bodde i Norrköping och Linköping.
S221 gick från början ändå från Stockholm och var även då dagens första tåg ner till Malmö och Hälsingborg F.En av mina första längre tågresor med pappa föresegick med S221 till Hbf.Pappa hade räknat ut att med startpunkt Huddinge så kunde man hinna med en över dagen resa till Helsingör och även "tura" ett par gånger men ändå vara hemma igen på kvällen. Den tågintresserade gossen tackade inte nej därtill.

Innan 221 började gå från Norrköping kunde man resa med "Västerhavet" till Nässjö och där byta till snabbpersontåget 1719 (senare 1019) till Malmö.
Gjorde tillsammans med min bror en sådan resa 2 maj 1965. Vi åkte då på loket (med tillstånd) Nässjö - Hässleholm. Det var samma lok som på bilden, F 694. När vi åkte förbi Linnés födelseplats Råshult vid Diö berättade föraren om Linné. Han tillade sedan att Linnés far var banvakt där. Vi gick inte på det men lite tidigare hade han berättat samma sak för ett par ingenjörer från SJ Centralförvaltning som åkte med på loket. De svalde historien utan att protestera.

F-lok med litet snälltåg

av Ingemar B, Friday, July 24, 2020, 09:37 (1366 dagar sedan) @ Stig Lagergren

26 augusti 1972 var väl en lördag. Jag började 1976 på SJ som tågmästare.
Jag minns att lördagar var det mycket låg beläggning på tågen. Jag hade
t.o.m. tomtåg.SJ hade samma biljettpris alla veckodagar. I slutet av 70-talet
infördes lågpriskort, med rabatt måndag till torsdag och lördag i andra klass. Då blev tågen
välbelagda lördagar, även ståplatser. Första klass tom

För att lätta på trycket i andra klass erbjöds pensionärer att åka första klass utan tillägg.
Då blev första klass fullsatt. Hade en dam som stod upp utan att hitta någon plats. Jag erbjöd henne sittplats i andra klass, som nu hade tomma platser. Damen svarar att hon hade tillåtelse att åka första klass, så hon stod hellre i första klass än satt i andra. Jag gick vidare med ett leende.
Ingemar