VR Hr1 i Helsingfors 24 juli 1967 (Järnväg allmänt)
Hr1 1006 med tåg i Helsingfors 24 juli 1967 kl 18.05.
Kan detta vara tåg H221 mot Kervo kl 18.15? Eller vad annars?
Mvh Gunnar
av Gunnar D, Friday, July 24, 2020, 11:49 (1343 dagar sedan)
Hr1 1006 med tåg i Helsingfors 24 juli 1967 kl 18.05.
Kan detta vara tåg H221 mot Kervo kl 18.15? Eller vad annars?
Mvh Gunnar
av Alex, Friday, July 24, 2020, 11:53 (1343 dagar sedan) @ Gunnar D
Se där! En fiskvagn längst bak. De är på tapeten just nu.
av Torger, Friday, July 24, 2020, 12:32 (1343 dagar sedan) @ Gunnar D
Alltid trevligt att se foton på Hr1, ett av de mest välproportionerade ånglok jag känner till. Min fråga gäller däremot VR:s personvagnar. Av foton från 50-60-talen att döma fanns det i stort sett bara 2 typer av personvagnar av likartat utseende, främst boggivagnar men också ett antal 2-axliga för förortstrafik, alla av träkonstruktion. Var det någon form av massproduktion under kortare tid? Något skrivet om vagnarna?
Christer Torgersson, Malmö
av Stig Lagergren, Friday, July 24, 2020, 20:32 (1343 dagar sedan) @ Torger
Alltid trevligt att se foton på Hr1, ett av de mest välproportionerade ånglok jag känner till. Min fråga gäller däremot VR:s personvagnar. Av foton från 50-60-talen att döma fanns det i stort sett bara 2 typer av personvagnar av likartat utseende, främst boggivagnar men också ett antal 2-axliga för förortstrafik, alla av träkonstruktion. Var det någon form av massproduktion under kortare tid? Något skrivet om vagnarna?
Christer Torgersson, Malmö
Trävagnarna hängde med ännu 1974 (hur länge vet jag inte). Men tyvärr var det inte ånglok då. Här ett par bilder tagna 2 augusti 1974, en fredag.
Hr 13 2335 med P-tåg (snälltåg) med 15 trävagnar. Minns inte destinationen.
Sv12 2534 och 2526 med P 63, nattåg till Kemijärvi, med några träsovvagnar. Foto i Dickursby.
av Torger, Friday, July 24, 2020, 20:53 (1343 dagar sedan) @ Stig Lagergren
Enstaka trävagnar var i trafik ännu sommaren 1984, här i Karis som lokaltåg till Hangö. Kan mängden av trävagnar av samma typ möjligen vara något slags massbeställning orsakad av krigsförhållanden?
Christer Torgersson, Malmö
av -RB-, Friday, July 24, 2020, 21:53 (1343 dagar sedan) @ Torger
Kanske fri fantasi , men anskaffade man inte en hel del träpersonvagnar till Olympiaden 1952 ?
Jag misslyckades med att googla på finska träpersonvagnar .
mvh Rolf Berg
av Ola Almquist, Friday, July 24, 2020, 23:11 (1343 dagar sedan) @ -RB-
av Lennart Petersen, Saturday, July 25, 2020, 00:42 (1343 dagar sedan) @ -RB-
Kanske fri fantasi , men anskaffade man inte en hel del träpersonvagnar till Olympiaden 1952 ?
Jag misslyckades med att googla på finska träpersonvagnar .
mvh Rolf Berg
Kan vara möjligt. Stålvagnar kom sent, jag tycker mig kunna läsa ut från Alameri:Eisenbahnen in Finnland att första 15 stålvagnar kom från Västtyskland 1961 och VR verkstäder i Pasila började tillverka stålvagnar i större antal från 1963.
Så länge det fanns sovvagnar i trä gällde ett lägre pris på dessa platser vilket angavs i tidtabellen.
Att det dröjde med moderna vagnar förklaras nog av att landet hade en tuff tid efter kriget och arbeyade ihärdigt på sitt krigsskadestånd vilket bland annat var över 600 smalspåriga ånglok. Denna ansträngning ledde till att landets industri moderniserades och blev mycket konkurrensduglig när man väl var klara med leveranserna och landet kunde arbeta sig upp till en position jämsides med övriga nordiska länder från att i huvudsak varit en jordbruksnation.
av Billy, Friday, July 24, 2020, 13:43 (1343 dagar sedan) @ Gunnar D
Stiligt med grönt lok och gröna vagnar!
av Lennart Petersen, Saturday, July 25, 2020, 00:02 (1343 dagar sedan) @ Billy
Stiligt med grönt lok och gröna vagnar!
Stålvagnarna bakom är blå, men loket är ju delvis i mörkgrön nyans.
av Lennart Nilsson, Friday, July 24, 2020, 15:56 (1343 dagar sedan) @ Gunnar D
Samma tåg, några månader senare? Foto den 4 april 1968
av Gunnar D, Friday, July 24, 2020, 17:06 (1343 dagar sedan) @ Lennart Nilsson
Samma tåg, några månader senare? Foto den 4 april 1968
Trevligt, bör säkert vara motsvarande tåg...
/Gunnar
av Billy, Friday, July 24, 2020, 19:42 (1343 dagar sedan) @ Gunnar D
Härliga bilder. Ser ut som att klockan är tio över sex på den andra bilden. Den första lite svårare att se men ser också ut att vara runt sextiden. Och kylvagnen på spåret bredvid av nån anledning
av Gunnar D, Saturday, July 25, 2020, 08:48 (1342 dagar sedan) @ Gunnar D
Ibland använde jag tyvärr andra filmer än Kodachrome II som här Ektachrome-X. Den förväntade "livslängden" angavs för KII upp till 50 år mot EX 20 år. "Livslängden" var förstås beroende av exponering och lagring.
Ovan en förhoppningsvis förbättrad bild som säkert kan förbättras ytterligare.
Mvh Gunnar
av Christer Brimalm, Saturday, July 25, 2020, 10:00 (1342 dagar sedan) @ Gunnar D
Litet varmare färger kanske? Det var tydligen litet blåstick i den gamla diabilden.
Bilden blev visst mindre när jag laddade upp den igen, vet inte varför.
av Gunnar D, Saturday, July 25, 2020, 16:41 (1342 dagar sedan) @ Christer Brimalm
Bilden blev visst mindre när jag laddade upp den igen, vet inte varför.
Jag får 850x569 119,8 KB för ursprungsbilden och 850x569 124,5 KB för den modifierade. Det får vi leva med.
Är ändå positivt överraskad av att merparten av mina Ektachrome-X/HS bilder från 1967-68 har bevarats så pass bra. Det är en märkbar skillnad om de underexponerats ca ett halvt steg.
/Gunnar