En dålig bild från Mjölby (Fordon: allmänt)

av Stig Lagergren, Friday, July 24, 2020, 21:32 (1371 dagar sedan)

Tveksam att visa denna bild men den innehåller en del trevliga detaljer förutom fordonen, t.ex. tkl, trucken och de tre vita rockarna. YBo-tåget skall troligen till Motala, F-loket drar St 136 till Stockholm och Du + Da St 766 till Gävle. Datum: 22 september 1967.

[image]

En dålig bild från Mjölby

av Rolf Johansson, Friday, July 24, 2020, 21:36 (1371 dagar sedan) @ Stig Lagergren

En utomordentligt trevlig bild bland alla de andra du har visat! Tack för att du delar med dig av din bildskatt!

Särskilt trevligt är det alltid att se ett F-lok med bygeln uppe i rätt ände - den bakre. Så mycket fulare det blev när man runt 1970 bestämde att det istället skulle vara den främre som skulle användas för att få ett bättre upptryck.

En dålig bild från Mjölby

av Alex, Friday, July 24, 2020, 21:49 (1371 dagar sedan) @ Rolf Johansson

Visa alla bilder du har i lådan Stig! Man vet aldrig var diskussion drar iväg i det här gänget. Jag kan inte bidra med så mycket just nu men tycker att det är intressant med tre män i ljusa trenchcoat som går i samlad tropp mot tåg 766. Annonserad inspektion? ;-)

Ybo tågets placering?

av K Lemming, Saturday, July 25, 2020, 14:15 (1370 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Tveksam att visa denna bild men den innehåller en del trevliga detaljer förutom fordonen, t.ex. tkl, trucken och de tre vita rockarna. YBo-tåget skall troligen till Motala, F-loket drar St 136 till Stockholm och Du + Da St 766 till Gävle. Datum: 22 september 1967.

[image]

Instämmer i att det var ännu en fin bild bland alla andra fina bilder du visar. Även om jag inte alltid kommenterar dom så uppskattas dom verkligen.

Trodde först du fångat Ybo tåget precis när det avgår men upptäckte sen att dörren är öpoen på släpet. Tåget står alltså uppställt mitt i en växel, känns lite underligt att det inte står längre bort utmed plattformen så att det står hinderfritt. Eller kan det vara att tåget avgår men att föraren har glömt dörrstängning, försökte urskilja om man kan se någon förare men lyckades inte urskilja något.

Ybo tågets placering?

av Göran Kannerby, Saturday, July 25, 2020, 16:25 (1370 dagar sedan) @ K Lemming

Tveksam att visa denna bild men den innehåller en del trevliga detaljer förutom fordonen, t.ex. tkl, trucken och de tre vita rockarna. YBo-tåget skall troligen till Motala, F-loket drar St 136 till Stockholm och Du + Da St 766 till Gävle. Datum: 22 september 1967.

[image]


Instämmer i att det var ännu en fin bild bland alla andra fina bilder du visar. Även om jag inte alltid kommenterar dom så uppskattas dom verkligen.

Trodde först du fångat Ybo tåget precis när det avgår men upptäckte sen att dörren är öpoen på släpet. Tåget står alltså uppställt mitt i en växel, känns lite underligt att det inte står längre bort utmed plattformen så att det står hinderfritt. Eller kan det vara att tåget avgår men att föraren har glömt dörrstängning, försökte urskilja om man kan se någon förare men lyckades inte urskilja något.

Kan det annars vara så att det tåget ankommit norrifrån, släppt av resenärer vid spår 1 och sedan körs undan "i tomme"?

YBo-tågets placering?

av Överkörmästaren, Saturday, July 25, 2020, 17:35 (1370 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Tveksam att visa denna bild men den innehåller en del trevliga detaljer förutom fordonen, t.ex. tkl, trucken och de tre vita rockarna. YBo-tåget skall troligen till Motala, F-loket drar St 136 till Stockholm och Du + Da St 766 till Gävle. Datum: 22 september 1967.

[image]


Instämmer i att det var ännu en fin bild bland alla andra fina bilder du visar. Även om jag inte alltid kommenterar dom så uppskattas dom verkligen.

Trodde först du fångat Ybo tåget precis när det avgår men upptäckte sen att dörren är öpoen på släpet. Tåget står alltså uppställt mitt i en växel, känns lite underligt att det inte står längre bort utmed plattformen så att det står hinderfritt. Eller kan det vara att tåget avgår men att föraren har glömt dörrstängning, försökte urskilja om man kan se någon förare men lyckades inte urskilja något.


Kan det annars vara så att det tåget ankommit norrifrån, släppt av resenärer vid spår 1 och sedan körs undan "i tomme"?

Nu vet jag inte hur spårplanen såg ut i Mjölby på den tiden men kunde man verkligen komma till Motala via spår 1, som växlarna ligger på bilden? Något rimligare känns väl i så fall att vagnarna skulle växlas till spår 2 när loktåget där avgått.

YBo-tågets placering?

av Göran Kannerby, Saturday, July 25, 2020, 21:10 (1370 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Tveksam att visa denna bild men den innehåller en del trevliga detaljer förutom fordonen, t.ex. tkl, trucken och de tre vita rockarna. YBo-tåget skall troligen till Motala, F-loket drar St 136 till Stockholm och Du + Da St 766 till Gävle. Datum: 22 september 1967.


Instämmer i att det var ännu en fin bild bland alla andra fina bilder du visar. Även om jag inte alltid kommenterar dom så uppskattas dom verkligen.

Trodde först du fångat Ybo tåget precis när det avgår men upptäckte sen att dörren är öpoen på släpet. Tåget står alltså uppställt mitt i en växel, känns lite underligt att det inte står längre bort utmed plattformen så att det står hinderfritt. Eller kan det vara att tåget avgår men att föraren har glömt dörrstängning, försökte urskilja om man kan se någon förare men lyckades inte urskilja något.


Kan det annars vara så att det tåget ankommit norrifrån, släppt av resenärer vid spår 1 och sedan körs undan "i tomme"?


Nu vet jag inte hur spårplanen såg ut i Mjölby på den tiden men kunde man verkligen komma till Motala via spår 1, som växlarna ligger på bilden? Något rimligare känns väl i så fall att vagnarna skulle växlas till spår 2 när loktåget där avgått.

Jag har bestämt för mig att det var möjligt att köra från spår 1 till Motala. Mot framväxlingsteorin (till spår 2) talar möjligen att det inte finns någon dvärgsignal att få besked att påbörja växlingen med, skulle dock kunna ersättas av tecken från tkl, men även då undrar man varför det var så viktigt att förbereda genom att parkera i växeln.

YBo-tågets placering?

av Christer Brimalm, Sunday, July 26, 2020, 19:53 (1369 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Jag tycker det verkar troligt att Ybo-tåget ankommit från Linköpingshållet, släppt av passagerare vid stationshuset och sedan kört fram en bit förbi växeln där det sedan väntar för att skifta riktning och efter att att F-lokståget avgått köra över till spår 2 (nuvarande 2b) för att därifrån avgå troligen mot Motala eller annars tillbaka mot Linköping.
Det kanske inte var något annat tåg på gång på spår 1 så att Ybo-tåget behövde köras undan längre för att stå hinderfritt?

YBo-tågets placering?

av Göran Kannerby, Sunday, July 26, 2020, 20:41 (1369 dagar sedan) @ Christer Brimalm

Jag tycker det verkar troligt att Ybo-tåget ankommit från Linköpingshållet, släppt av passagerare vid stationshuset och sedan kört fram en bit förbi växeln där det sedan väntar för att skifta riktning och efter att att F-lokståget avgått köra över till spår 2 (nuvarande 2b) för att därifrån avgå troligen mot Motala eller annars tillbaka mot Linköping.
Det kanske inte var något annat tåg på gång på spår 1 så att Ybo-tåget behövde köras undan längre för att stå hinderfritt?

Av ren nyfikenhet: Vad gör dig så säker på att tåget står still?

Att köra tomt tågsätt med öppna dörrar var inget ovanligt. Dessutom tycker jag man kan ana avgasångor över taken.

Av annat inlägg i tråden framgår också att tdt-enligt uppehåll borde bli några timmar.

YBo-tågets placering?

av Christer Brimalm, Monday, July 27, 2020, 09:28 (1368 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Jag är inte säker på någonting. Det kan mycket väl vara så att tåget rör sig.
Jag ville bara framföra en, som jag tyckte, möjlig förklaring.

YBo-tåg från Hallsberg? och några olyckor.

av S-O Johansson, Sunday, July 26, 2020, 19:48 (1369 dagar sedan) @ K Lemming

Om jag tänker rätt så har YBo-tåget ankommit från Hallsberg. Normalt körde man ju YBoa-fordon på stambanan men under T67 har jag för mig att ett omlopp på Hallsberg gick med Linköpings YBo-fordon och även kördes av Linköpings motorvagnsförare. Jag har för mig att det omloppet också gick på förmiddagen och det verkar ju stämma med tidpunkten för Stigs bild, c:a kl.12,20, och att det då kommit från Hallsberg och senare skall gå till Linköping. Någon som har en "Kommunicka" från sommaren 1967 kan kanske kolla upp detta.
Att jag tror på tåg från Hallsberg beror på att den 2 juni 1967 kolliderade ett YBo-tåg med godståg mellan Degerön-Karlsby pga tkl-misstag. Antagligen någonstans där Stig tagit sin bild "Sommaridyll". Den olyckan hände på förmiddagen. Föraren kom från Linköping. Länk till den olyckan och några andra runt Motala här:
https://mittmotala.nu/MittMotala/diverse/t%C3%A5golyckor.html
Innan ombyggnaden av Mjölby i början av 2000-talet så var väl tågvägen för genomfartståg till/från Hallsberg i norra änden med 70 växlar både mot spår 1 och 2 och även tablåsignal, tänd 7:a, om jag inte minns fel. När det blev 70-växlar vet jag inte.
Lite petimeter men det är två motorvagnar i YBo-tåget och inte motorvagn och släp. Ljuddämpare på varje vagn.

YBo-tåg från Hallsberg? och några olyckor.

av K Lemming, Sunday, July 26, 2020, 20:04 (1369 dagar sedan) @ S-O Johansson

Lite petimeter men det är två motorvagnar i YBo-tåget och inte motorvagn och släp. Ljuddämpare på varje vagn.

Du har rätt, tyckte det såg som enbart "buffertar" på den bortre vagnen istället för strålkastare som på manöver- och motorvagnar, trodde därför att det var en UBo6. Missade helt avgasrör/ljuddämpare på taket.

YBo-tåg från Hallsberg? och några olyckor.

av Anders Nordebring, Sunday, July 26, 2020, 20:28 (1369 dagar sedan) @ S-O Johansson

Om jag tänker rätt så har YBo-tåget ankommit från Hallsberg. Normalt körde man ju YBoa-fordon på stambanan men under T67 har jag för mig att ett omlopp på Hallsberg gick med Linköpings YBo-fordon och även kördes av Linköpings motorvagnsförare. Jag har för mig att det omloppet också gick på förmiddagen och det verkar ju stämma med tidpunkten för Stigs bild, c:a kl.12,20, och att det då kommit från Hallsberg och senare skall gå till Linköping. Någon som har en "Kommunicka" från sommaren 1967 kan kanske kolla upp detta.


Kommunickan 6/67 ger vid handen att tåg 3403 gick från Hallsberg 10.18 och anlände Mjölby 11.59. Den första förbindelsen till Linköping var st 136, men det första tåget österut med rälsbussymbol var 3340 (från Mjölby 15.00, till Linköping 15.38 och Norrköping 16.29.

YBo-tåg från Hallsberg? och några olyckor.

av Stig Lagergren, Sunday, July 26, 2020, 21:12 (1369 dagar sedan) @ S-O Johansson

Att jag tror på tåg från Hallsberg beror på att den 2 juni 1967 kolliderade ett YBo-tåg med godståg mellan Degerön-Karlsby pga tkl-misstag. Antagligen någonstans där Stig tagit sin bild "Sommaridyll". Den olyckan hände på förmiddagen.

Sommaridyllbilden är tagen söder om Karlsby. Olyckan skedde norr om Karlsby.

YBo-tåg från Hallsberg? och några olyckor.

av S-O Johansson, Monday, July 27, 2020, 19:13 (1368 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Så var det. Borde läst det inlägget noggrannare. Angående YBo-tåget så kan det vara så att det gick ett varv till på Hallsberg innan det återvände till Linköping.

YBo-tåg från Hallsberg? och några olyckor.

av Hans Broman, Tuesday, July 28, 2020, 10:05 (1367 dagar sedan) @ S-O Johansson

Så var det. Borde läst det inlägget noggrannare. Angående YBo-tåget så kan det vara så att det gick ett varv till på Hallsberg innan det återvände till Linköping.

Nu har jag kollat det. Efter 11.59, före 15.00, fanns enligt kommunickan 6/67 inget rälsbussmarkerade tåg som skulle avgå från Mjölby mot Motala/Hallberg, Nässjö eller Linköping/Norrköping. Och persontrafiken på banan till Hästholmen var ju sedan länge nedlagd. Då återstår att tågsättet blev stående några timmar i Mjölby.

En dålig bild från Mjölby

av Cargoman, Saturday, July 25, 2020, 14:19 (1370 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Tveka inte att lägga in dessa bilder Stig! De är utmärkta tidsdokument från en intressant, men tyvärr svunnen tid. Bildkvaliteten med dåtidens kameror får man ta i andra hand, och det är inget fel på Mjölby-bilden.
Själv förbannar jag mig själv för att jag under mina nästan 52 års anställning på järnvägen inte fotograferade allt jag varit med om. Från anställningen (varav 37 år på rullande stålhjul, först som Tågmästare och sedan som Lokförare på tre stationeringsorter) och alla privata resor. Men det kändes som vanlig järnvägsvardag då, och jag hade inte en tanke på att dessa bilder skulle vara jätteintressanta både för mig och andra så här i efterhand! :-(