Veckan efter midsommar 1969 (Järnväg allmänt)

av Anders Jansson, Saturday, July 25, 2020, 13:42 (1365 dagar sedan)

Veckan efter midsommar 1969 gjorde jag en rundresa med tåg. Så här i efterhand kan konstateras att jag måste ha varit återhållsam med fotograferande. Bildskörden är högst begränsad.

[image]
Lesjöfors.

[image]
Tågmöte i Lesjöfors.

[image]
Sågen.

[image]
Vansbro.

[image]
Vika.

[image]
Mora.

[image]
Orsa.

[image]
Djursholms Ösby. En hel dag ägnades åt Roslagsbanan och bildskörden därifrån återkommer jag till i ett separat inlägg.

[image]
Stockholm C.

[image]
Eskilstuna.

[image]
Nyköping.

[image]
Nyköping.

[image]
Finspång.

Därefter synes den svartvita filmen ha tagit slut. Några dagar senare var det dags att inställa sig på Karlsborgs fästning. Nästa resa skulle dröja till veckan före midsommar året därpå och bilder från den resan har jag visat tidigare.

Veckan efter midsommar 1969 - Roslagsbanan

av Anders Jansson, Saturday, July 25, 2020, 14:15 (1365 dagar sedan) @ Anders Jansson

[image]
Norrtälje.

[image]
Rimbo.

[image]
Rimbo.

[image]
Östra station.

[image]
Åkersberga. Sista godståget på Österskärslinjen.

[image]
Stocksund.

[image]
Stocksund.

[image]
Näsbypark.

[image]
Djursholms Ösby.

[image]
Djursholms Ösby.

[image]
Djursholms Ösby.

Veckan efter midsommar 1969 - Roslagsbanan

av Robin Högberg, Saturday, July 25, 2020, 15:59 (1365 dagar sedan) @ Anders Jansson

Wow! Vilka bilder!

Veckan efter midsommar 1969 - Roslagsbanan. Bragevägen

av Leif B, Saturday, July 25, 2020, 16:53 (1365 dagar sedan) @ Anders Jansson

---

[image]
Djursholms Ösby.

---

Den här bilden är från Bragevägens hållplats, mellan Djursholms Ösby och Djursholms Sveavägen på Eddavägslinjen. Plattformskanten finns kvar än idag!

Intressant också att se en Xoa4p med multipeldosan kvar.

Tack för de fantastiska bilderna!

Veckan efter midsommar 1969 - Roslagsbanan. Bragevägen

av Anders Jansson, Saturday, July 25, 2020, 17:05 (1365 dagar sedan) @ Leif B

Den här bilden är från Bragevägens hållplats, mellan Djursholms Ösby och Djursholms Sveavägen på Eddavägslinjen. Plattformskanten finns kvar än idag!

Tack för preciseringen av plats! Jag var osäker och tittade lite på kartor etc utan att hitta någon förklaring. Förmodligen till viss del beroende på att jag inte kom ihåg att det var dubbelspår till Sveavägen.

Veckan efter midsommar 1969 - Roslagsbanan - kommentarer

av Thomas Tell, Sunday, July 26, 2020, 00:49 (1365 dagar sedan) @ Anders Jansson

[image]
Norrtälje.

Tåg 736 ankom från Rimbo kl 8.00 och snabbvände till tåg 701 som avgick 8.05 mot Stockholm. Anlände Stockholm kl 9.53


[image]
Rimbo.

I Rimbo mötte tåg 701 tåg 702. Klockan är här 8.34 då 702 ankom och 701 avgick. Resan Rimbo Stockholm m tog alltså 1 timme och 19 minuter.


[image]
Rimbo.

Detta är morgonen stora rusningståg från Rimbo, tåg 717 med Bbp 3251 eller 3252 som dragare. Dessa lok hade böjda skärmar över sandluckorna på korgsidan. Avgång Rimbo 6.25 ankomst Stockholm 7.50 vilket ger en restid på 1 timme och 25 minuter.


[image]
Östra station.

Xoa7p 49 med en vad vi kallade "Mörbyrevisoin", d.v.s. fläckvis målning. Tåget kan vara tåg 664 mot Österskär som avgick 19.38 2 minuter före 358 till Hägernäs.


[image]
Åkersberga. Sista godståget på Österskärslinjen.

Jag tycker det verkar vara Xoa9p 58 som drar tåget med en Q35up med storbehållare. Anders har skrivit en artikel om dessa vagnar där denna bild ingår och där skriver Anders mv 58.
Observera koppeladaptern som sitter i Scharfenbergskopplet. Med denna kunde hästskokoppelvagnar kopplas.


[image]
Stocksund.

Tåg mot Rimbo linjen med Xoa7p som dragare.


[image]
Stocksund.

Tåg norrut då ingen strömavtagare är uppe på Xoa4p 45 som går sist. Dragare ser ut att vara Xoa3p 35. Tåg mot Näbypark/Eddavägen eller Hägernäs. Tågsätten gjorde vartannat varv på respektive linje.


[image]
Näsbypark.

Kan detta vara Xoa3p 36 som fotograferades 15 minuter senare i Ösby?


[image]

Bragevägen.
Som Leif B skriver syns multipelkoppeldosan men även gavelstege och koppeladaptern som hänger under multipeldosan. Jag tror vagnen är Xoa4p 44.


[image]
Djursholms Ösby.

Jag tror klockan är 13.44 då tåg 231 från Näsbypark/Eddavägen lämnar Ösby med Xoa3p 36 som dragare. Jag tycker mig se en Xoa2p (lyktan sitter så långt ut mot hörnet) sist i tåget vilket är vagnen som kom från Eddavägen i tåg 131 och kopplades till här.
Vagnen till vänster är motorvagn 35 vilken vilken strax skall lämna Ösby för färd till Eddavägen i tåg 134.
Uppe i ställverket till höger gjorde jag tjänst 7 år senare.


[image]
Djursholms Ösby.

Loket är Bbp 3251 eller 3252. Se multipelkoppeldosan på buffertbalken. Tåget är 639 från Österskär.

Veckan e. midsommar 1969 - Roslagsbanan - gt och utfsi i Åbg

av Ulf Pålsson, Sunday, July 26, 2020, 17:10 (1364 dagar sedan) @ Thomas Tell

[image]
Åkersberga. Sista godståget på Österskärslinjen.

Jag tycker det verkar vara Xoa9p 58 som drar tåget med en Q35up med storbehållare. Anders har skrivit en artikel om dessa vagnar där denna bild ingår och där skriver Anders mv 58.
Observera koppeladaptern som sitter i Scharfenbergskopplet. Med denna kunde hästskokoppelvagnar kopplas.

Detta är den mest spännande bilden tycker jag. Godståg i Åkersberga i "modern tid", draget av den allra nyaste motorvagnstypen, bara så där sju år gammal.

Intressant också att se den åt vänster i färdriktningen "sidoutflyttade" utfartssignalen för spår 2. Signalen torde ha fått denna lite udda placering där i samband med nytt signalställverk när "fjärrblockeringen kom till byn" 1964, för att åstadkomma ett så långt tågspår som möjligt och ändå kunna ha kvar växeln till sidospåret i oförändrat läge. Senare, när Thomas Tell och jag började åka förbi Åkersberga som konduktörer på 1970-talet, var sidospåret och dess växel rivna, och signalen var flyttad till "normallångt" från spåret.

Veckan e. midsommar 1969 - Roslagsbanan - gt och utfsi i Åbg

av Kjell Aghult, Sunday, July 26, 2020, 18:00 (1364 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Åkersberga. Sista godståget på Österskärslinjen.

Godståg på denna linje kördes då bara vid behov. Styckegodset gick med Svelast via Stockholm Norra. Både det och vagnslasten nedlades 1969-07-01.

Veckan e. midsommar 1969 - Roslagsbanan - gt och utfsi i Åbg

av Hans W, Monday, July 27, 2020, 12:01 (1363 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Men vart kördes godset i storbehållarna?
Om det kördes till Åkersberga så verkar tågsättets placering märklig för rundgång för växling till sidospåret.

Veckan e. midsommar 1969 - Roslagsbanan - gt och utfsi i Åbg

av Överkörmästaren, Monday, July 27, 2020, 13:54 (1363 dagar sedan) @ Hans W

Men vart kördes godset i storbehållarna?
Om det kördes till Åkersberga så verkar tågsättets placering märklig för rundgång för växling till sidospåret.

Bilden är väl tagen när tåget lämnar Åkersberga, motorvagnen har passerat utfartssignalen och är på väg ut mot Stockholm.

Veckan e. midsommar 1969 - Roslagsbanan - gt och utfsi i Åbg

av Anders Jansson, Monday, July 27, 2020, 15:21 (1363 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Men vart kördes godset i storbehållarna?
Om det kördes till Åkersberga så verkar tågsättets placering märklig för rundgång för växling till sidospåret.


Bilden är väl tagen när tåget lämnar Åkersberga, motorvagnen har passerat utfartssignalen och är på väg ut mot Stockholm.

Det stämmer att tåget är på väg att lämna Åkersberga. Huruvida slutmålet var Östra station eller Rimbo vill jag dock låta vara osagt i avsaknad av då gällande graf.

Storbehållarna omlastades på Östra station och transporterna gick till Hallstavik. Varför man släpade med Q35up-vagnarna på Österskärslinjen förtäljer inte historien. Sannolikt för att minska behovet av växling i Roslags Näsby.

Veckan e. midsommar 1969 - Roslagsbanan - gt och utfsi i Åbg

av Thomas Tell, Monday, July 27, 2020, 17:04 (1363 dagar sedan) @ Anders Jansson

Men vart kördes godset i storbehållarna?
Om det kördes till Åkersberga så verkar tågsättets placering märklig för rundgång för växling till sidospåret.


Bilden är väl tagen när tåget lämnar Åkersberga, motorvagnen har passerat utfartssignalen och är på väg ut mot Stockholm.


Det stämmer att tåget är på väg att lämna Åkersberga. Huruvida slutmålet var Östra station eller Rimbo vill jag dock låta vara osagt i avsaknad av då gällande graf.

I grafen från 1 maj 69 finns inga godståg på Österskärslinnjen. Grafen som slutar 31 maj innehåller 9087 med avgång från Åkersberga 11.52 med uppehåll i Rydbo i 12 minuter och ankomst Östra 12.56.
9088 lämnade östra 9.52, växlade i Viggbyholm 10.36-49 och ankom Åkersberga 11.15.


Storbehållarna omlastades på Östra station och transporterna gick till Hallstavik. Varför man släpade med Q35up-vagnarna på Österskärslinjen förtäljer inte historien. Sannolikt för att minska behovet av växling i Roslags Näsby.

Storbehållerna måste ju haft någon uppgift i Åkersberga annars kör man dem väl inte dit, eller?
/tell

Veckan e. midsommar 1969 - Roslagsbanan - gt och utfsi i Åbg

av Olle E, Monday, July 27, 2020, 17:55 (1363 dagar sedan) @ Thomas Tell

Kan man ha lämnat av vagnar i Åkersberga och "haft med" storbehållare på väg mot Rimbo för att dels slippa köra två vändor, dels slippa ställa vagnar i Roslags Näsby på vägen?

Veckan e. midsommar 1969 - Roslagsbanan - gt och utfsi i Åbg

av Thomas Tell, Monday, July 27, 2020, 20:02 (1363 dagar sedan) @ Olle E

Kan man ha lämnat av vagnar i Åkersberga och "haft med" storbehållare på väg mot Rimbo för att dels slippa köra två vändor, dels slippa ställa vagnar i Roslags Näsby på vägen?

Det skulle ju bli enklare om man lämnat vagnen i Roslags Näsby. Bara gå in mot stopp och koppla så vore tåget klart mot Rimbo. Jag tror de hade flera vagnar i Rimbotågen än bara en.

Godståget 1968 gick tur och retur Östra-Åkersberga-Östra och inte som en avstickare från Rimbogodståget.
Godståget till Rimbo 9084 gick tdt 168 kl 12.22 ank Rimbo 13.26. Tdt 169 gick 22604 kl 10.45 ank Rimbo 12.33. Dessa godståg gick direkt med uppehåll endast för möten.
/tell

Veckan e. midsommar 1969 - Roslagsbanan - gt och utfsi i Åbg

av Anders Jansson, Monday, July 27, 2020, 20:11 (1363 dagar sedan) @ Thomas Tell

Bilden är tagen den 30 juni 1969 vilket var sista dagen med officiell godstrafik söder om Rimbo. Jag tror inte att man skall bortse från möjligheten att det rör sig om någon form av insamling av godsvagnar som påbörjats på Östra station och som skall avslutas i Rimbo. Således något annat än det vanliga trafikupplägget.

Veckan e. midsommar 1969 - Roslagsbanan - gt och utfsi i Åbg

av -RB-, Wednesday, July 29, 2020, 01:15 (1362 dagar sedan) @ Anders Jansson

Om inte jag minns fel så körde man normalt godståg från Östra till Åkersberga Onsdagar och till Rimbo Torsdagar . Godståget till Rimbo fortsatte till hösten (vintern) 1969 med Q35up behållarvagnarna . Om man därefter lastade Oubhl (UIC Lb ?) vagnarna på Q37p från Uppsala vet jag inte . Eller stora trippelbehållarevagnar tog över som syntes i Hallstavikstrafiken lastade på 2 Q37p (axeltryck alt axelavstånd ?) .

mvh Rolf Berg

Ösby

av Olle E, Sunday, July 26, 2020, 14:50 (1364 dagar sedan) @ Anders Jansson

Plattformen mellan spår 5 & 6 i Ösby var verkligen läskigt smal. Undrar om den ens var 1 m bred...
Kan någon förklara spånumreringen i Ösby? Var sp 4 lilla sticken bakom stationshuset?

Ösby

av Thomas Tell, Sunday, July 26, 2020, 15:23 (1364 dagar sedan) @ Olle E

[image]

En spårplan jag hittat någonstans.
/tell

Ösby

av Olle E, Sunday, July 26, 2020, 16:28 (1364 dagar sedan) @ Thomas Tell

Tack. Intressant att spår 4 saknas helt...

Ösby -- spår 4, 8 och 9

av Ulf Pålsson, Sunday, July 26, 2020, 16:52 (1364 dagar sedan) @ Olle E

Tack. Intressant att spår 4 saknas helt...

Spår 4 i Djursholms Ösby var ett sidospår för uppställning av personvagnar, beläget "nedanför" spår 3 på den skiss från 1932 som Thomas Tell visar. Det hade bara en anslutningsväxel, en medväxel i spår 3 när man kom från Altorp eller Djursholms Sveavägen.

Troligen var spår 4 planerat när den där skissen gjordes, eller snarare när man bestämde sig för spårnumreringen. Spår 4 finns med på en ritning från 1942 som visas på en sida på Gunnar Ekevings webbplats, dock utan utsatt spårnummer.

De spår på 1932 års skiss som ligger "ovanför" spår 7 kallades spår 8 och 9.

Spår 8 uppgraderades till tågspår i slutet av 1940-talet och nedgraderades åter till sidospår på 1970-talet, då spår 9 slopades och revs. Spår 4 slopades och revs redan på 1960-talet, sedan Djursholmstågens depå hade flyttats från Djursholms Ösby till Stockholms östra.

Ösby -- spår 4, 8 och 9. Spårnummer på 90-talet

av Leif B, Wednesday, July 29, 2020, 10:44 (1361 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Tack. Intressant att spår 4 saknas helt...


Spår 4 i Djursholms Ösby var ett sidospår för uppställning av personvagnar, beläget "nedanför" spår 3 på den skiss från 1932 som Thomas Tell visar. Det hade bara en anslutningsväxel, en medväxel i spår 3 när man kom från Altorp eller Djursholms Sveavägen.

Troligen var spår 4 planerat när den där skissen gjordes, eller snarare när man bestämde sig för spårnumreringen. Spår 4 finns med på en ritning från 1942 som visas på en sida på Gunnar Ekevings webbplats, dock utan utsatt spårnummer.

De spår på 1932 års skiss som ligger "ovanför" spår 7 kallades spår 8 och 9.

Spår 8 uppgraderades till tågspår i slutet av 1940-talet och nedgraderades åter till sidospår på 1970-talet, då spår 9 slopades och revs. Spår 4 slopades och revs redan på 1960-talet, sedan Djursholmstågens depå hade flyttats från Djursholms Ösby till Stockholms östra.

På 90-talet var spårnumreringen från öster:

  • Spår 1 huvudtågspår från Altorp (f d spår 3)
  • Spår 2 huvudtågspår mot Altorp
  • (f d spår 1: rivet)
  • Spår 3 huvudtågspår från Roslags Näsby (f d spår 5)
  • Spår 4 utan plattform och tänkt som tågspår för genomfartståg men spärrat med slipershinder i norra änden p g a av någon signal som inte stod hinderfritt. Användes som uppställningsspår i speciella situationer (f d spår 6)
  • Spår 5 huvudtågspår mot Roslags Park (f d spår 7)
  • Spår 6 alternativt tågspår mot Roslags Näsby (låg troligen ungefär där f d spår 9 funnits). Mittplattform mellan spår 5 och 6

Veckan efter midsommar 1969

av K Lemming, Saturday, July 25, 2020, 14:30 (1365 dagar sedan) @ Anders Jansson

Väldigt fina bilder allihopa. Särsilt bilderna från inlandsbanan var väldigt kul att se, hör inte till vanligheterna med bilder från den nedlagda delen.

Veckan efter midsommar 1969

av Alex, Saturday, July 25, 2020, 15:33 (1365 dagar sedan) @ K Lemming

Jag håller med om Inlandsbanan men även en X1 i absolut originalskick, multipel Bt med tjänstevagn i godståg och en rälsbuss i Finspång får bonuspoäng.Alla bilderna var förstås fanatiskt fina! Tack för att du delar med Dig Anders din bildskatt.

Veckan efter midsommar 1969

av Christer Fredriksson, Saturday, July 25, 2020, 18:58 (1365 dagar sedan) @ Alex

Någon tjänstevagn finnes ej i TGOJ godståget, men en resgodsvagn litt F3 närmast lok.

Veckan efter midsommar 1969 - Treskenspår Finspång

av Peter Andersson, Saturday, July 25, 2020, 23:16 (1365 dagar sedan) @ Anders Jansson

[image]
Finspång.

Har det någonsin förekommit samtidig persontrafik på normalspår och smalspår iFinspång, som motiverar treskenspår till perrong vid stationshuset?

Veckan efter midsommar 1969 - Treskenspår Finspång

av Christer Fredriksson, Saturday, July 25, 2020, 23:21 (1365 dagar sedan) @ Peter Andersson

Svar NEJ!

Veckan efter midsommar 1969 - Treskenspår Finspång

av Stefan Olsson, Sunday, July 26, 2020, 00:27 (1365 dagar sedan) @ Peter Andersson

Berodde på att rundgångsmöjligheterna för smalspåret var begränsade.
Satt just och tittade igenom mina bilder från Finspång och såg då att man måste gå runt släpan från Hjortkvarn ända in till stationshuset.
Bilder kan komma, men om någon vecka.

Veckan efter midsommar 1969

av Björn Fura, Sunday, July 26, 2020, 23:16 (1364 dagar sedan) @ Anders Jansson

Jag åkte med samma tåg från Kristinehamn till Mora som Anders sommaren 1969, 8 juli närmare bestämt. YBo7 1186 drog UFo6 1971, som kopplades av i Vansbro. På den tiden kunde man åka hela Inlandsbanan till Gällivare på två dagar, med övernattning i Östersund. Samma höst lades persontrafiken ned mellan Lesjöfors och Mora, och enligt en notis i tidksriften Tåg berördes två motorvagnsförare, två banarbetare och en tågklarerare (i Gävunda?). Fritt ur minnet.

Veckan efter midsommar 1969

av LHL, Friday, July 31, 2020, 08:31 (1359 dagar sedan) @ Björn Fura

Spår 4 i Djursholms Ösby var ett uppställningsspår norr om plattformen på spår 3 och strax bortom Norevägen som löpte parallellt med spåret från Eddavägen. På det spåret brukade personvagnar stå uppställda och som inför rusningstimmarna kopplades till genom att den inkommande motorvagnen backade till spåret och hämtade det som behövdes.