Olja eller fernissa på teakvagnar? (Järnväg allmänt)

av Leif B, Saturday, July 25, 2020, 17:06 (1370 dagar sedan)

Hur vårdade man teakvagnar - oljade man träet eller fernissade man?

Hur gör museibanorna?

Olja eller fernissa på teakvagnar?

av Anders Jansson, Saturday, July 25, 2020, 19:30 (1370 dagar sedan) @ Leif B

Hur vårdade man teakvagnar - oljade man träet eller fernissade man?

Det var fernissa som gällde.

Arbetsbeskrivning gällande nyleveranser till SJ på 1920-talet.

[img]images/uploaded/202007251727585f1c6b9ef13ff.jpg[/img]

Olja eller fernissa på teakvagnar?

av Sune Nylén, Saturday, July 25, 2020, 23:52 (1370 dagar sedan) @ Anders Jansson

Tidigare behandlade tvättades med oxalsyralösning och sköljdes. Det var något ur tidningen Färg Och Fernissa. tror jag den hette. För många år sedan - 20 kanske - lade jag ut de sidorna, ifall någon intresserad vill leta fram det.

Wood filler

av mormorsgruvan, Sunday, July 26, 2020, 10:50 (1369 dagar sedan) @ Anders Jansson

Varför använder man detta uttryck. Syftar på spackel eller spackelfärg.

Olja eller fernissa på teakvagnar?

av Richard Loe, Sunday, July 26, 2020, 11:45 (1369 dagar sedan) @ Anders Jansson

Hur vårdade man teakvagnar - oljade man träet eller fernissade man?

Det var fernissa som gällde.

Arbetsbeskrivning gällande nyleveranser till SJ på 1920-talet.

[img]images/uploaded/202007251727585f1c6b9ef13ff.jpg[/img]

Frågade min pappa om detta, och fick följande svar (översatt från engelska!) avseende LNER teakvagnar.

"Vi börjar med det enkla. Fernissa används främst det skyddar bättre än olja, men också för att det ger glans på vagnssidorna.

Teak består en blandning av hård och mjuk trä, vilket gör att de mjuka delarna i panelen/plankorna slits mer över tiden så man får en ojämn yta. Man kan jämna ut det med fernissa, men generellt så fyller man försiktigt med någon form av "wood filler" (träspackel). Därefter oljar man panelen. Sedan så finslipar man och börjar applicera fernissa. Första lagret är "flatting varnish", som ger en hård och halvblank yta. Därefter finslipning och en till strykning med "flatting varnish". (En till finslipning och strykning med "flatting varnish" kan behövas.) Finslipning följer igen och sedan en strykning med "body varnish", som ger en hård och helblank yta.

Man kan bleka teakpanelen innan man böjar spackla och fernissa, men detta kan skada panelen och påverka hållbarheten negativt.

LNER brukade normalt inte bleka sina teakvagnar, vilket gjorde att teakvagnarna hade panel som varierade i färg över tiden. Detta syns i de färgfotografierna som finns på vagnarna."