Mera Anderberg (Fordon: lok)

av Uno P ⌂ @, Thursday, February 12, 2009, 21:15 (5546 dagar sedan)

[img]http://i298.photobucket.com/albums/mm258/Uno_P/skanna0001-1.jpg[/img]
HHJ lok 14 hade också Anderbergs förvärmare. SJK-fotot från Klippan är taget 1910. HHJs lokmästare A Kristofferson spelades 1966 in ett ljudband där han bland annat kommenterar just det här fotografiet: [i]"Loket till höger är 14 med Anderbergs förvärmare, som så mycket annat var den på gott och ont. Den krävde en noggrann passning om den skulle vara till någon nytta."[/i] På ett annat ställe så säger han så här om lok 14 [i]"Svår att elda och svår att köra." [/i]

Mera Anderberg

av Victor S, Thursday, February 12, 2009, 21:24 (5546 dagar sedan) @ Uno P

Snygg bild från Klippan. Man kan knappt känna igen sig, såhär 100 år senare. Lok 14 finns väl inte bevarad?

Anderberg matarvattenförvärmare behövde förvärmt vatten

av BD, Thursday, February 12, 2009, 21:40 (5546 dagar sedan) @ Uno P

[img]http://i298.photobucket.com/albums/mm258/Uno_P/skanna0001-1.jpg[/img]


En komplicerande sak med rökgasmatarvattenförvärmare är att rörsystemet "svettas" när de kalla rören med det kalla vattnet i kommer i kontakt med rökgaserna. De rökgaser som kommer i direkt kontakt med rören fäller ut sin fuktighet på de kalla rören.
För att avhjälpa problemet var man tvungen att förvärma matarvattnet innan det kom in i rökgasmatarvattenförvärmaren. Förvärmaren syns på lokets högra gångbord.

P g a fuktproblemen brukar marina s k economeisers(rökgasmatarvattenförvärmare) vara av gjutjärnsdelar som omsluter själva tryckrören.