F-lok med "rätt" strömavtagare uppe (Fordon: allmänt)

av Stig Lagergren, Sunday, July 26, 2020, 21:26 (1363 dagar sedan)

Rolf J gillade F-loket i Mjölby med bakre strömavtagaren uppe. För att glädja honom och ev. andra visar jag ett par gamla bilder på F-lokståg med "rätt" strömavtagare uppe. Båda (eller alla, för det andra tåget är med på tre bilder) bilderna är tagna 22 september 1967.
Tyvärr är inte kvalitén den bästa men det syns ju vad det föreställer.

[image]Okänt expresståg i Sya. Obs. att tåget har både B10c och Ro3c.

[image][image][image]
St 121 vid Hulterstad söder om Mjölby.

F-lok med "rätt" strömavtagare uppe

av Thomas Tell, Sunday, July 26, 2020, 23:15 (1363 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Tack Stig att jag får se "riktiga" tåg.
/tell

F-lok med "rätt" strömavtagare uppe

av Björn Fura, Sunday, July 26, 2020, 23:22 (1363 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Och som pricken över i:et, en rättvänd BFo4 sist!

F-lok med "rätt" strömavtagare uppe

av Björn Fura, Sunday, July 26, 2020, 23:31 (1363 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Två frågor:
Var inte serveringsvagnen en B1c (senare RB1)?
Gardinerna som är så typiska för svenska personvagnar vid den här tiden, har de haft motsvarigheter hos andra utländska förvaltningar?
Bilderna är så fina att se. De minner mig om hur tågen åg ut när jag började att intressera mig för dem! Tack Stig och ni andra som visa bilder från den tiden (och senare tider också)! Tågen är fortfarande intressanta, även om de (ännu inte) är historiska!

" Rätt strömavtagare

av Sune Nylén, Sunday, July 26, 2020, 23:38 (1363 dagar sedan) @ Björn Fura

berodde, åtminstone tidigare på, om loket gick på linje där kolskena skulle användas eller aluminium. Det har jag ju skrivit om tidigare här.

" Rätt strömavtagare

av Stig Lagergren, Sunday, July 26, 2020, 23:42 (1363 dagar sedan) @ Sune Nylén

berodde, åtminstone tidigare på, om loket gick på linje där kolskena skulle användas eller aluminium. Det har jag ju skrivit om tidigare här.

Men det var väl långt efter aluminiumskenornas tid, eller?

" Rätt strömavtagare

av Sune Nylén, Monday, July 27, 2020, 08:05 (1363 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Ja, men det berodde nog inte på strömavtagaren, utan på att smälta droppar av aluminium i många år satt på kontaktledningen och verkade som smärgel på kolskenorna. När detta upphörde vet jag ej, men infördes vid elfieringen av SWB och gällde förutom denna på TGOJ och fd GDG. Loken som trafikerade dessa linjer hade olika toppstycken.

F-lok med "rätt" strömavtagare uppe

av Stig Lagergren, Sunday, July 26, 2020, 23:46 (1363 dagar sedan) @ Björn Fura

Två frågor:
Var inte serveringsvagnen en B1c (senare RB1)?

Hej Björn. Jag vågar nog hävda att det är B10c (senare RB2). Det är ju ingen 60-talare.
Roligt att du tycker om bilderna fastän kvalitén är lite halvdan.

[image]

F-lok med "rätt" strömavtagare uppe

av Stig Lagergren, Monday, July 27, 2020, 14:18 (1362 dagar sedan) @ Björn Fura

Gardinerna som är så typiska för svenska personvagnar vid den här tiden, har de haft motsvarigheter hos andra utländska förvaltningar?

Kan inte ge något uttömmande svar om gardiner, men visst fanns det gardiner i tyska och italienska kupévagnar. Minns att de inte hölls fast med rem som i Sverige utan med någon slags metallkrok. Andra kan säkert ge mera utförligt svar.

Gardiner i personvagnar

av Richard Loe, Monday, July 27, 2020, 17:43 (1362 dagar sedan) @ Björn Fura

Två frågor:

Gardinerna som är så typiska för svenska personvagnar vid den här tiden, har de haft motsvarigheter hos andra utländska förvaltningar?

Fram till någon i mitten på 1970-talet så hade alla brittiska personvagnar gardiner. Gardinerna började försvinna från andra klass vagnar när Mk2D, Mk2E och Mk2F vagnarna infördes, men var kvar i äldre vagnar. Nuförtiden finns inga gardiner i standard class (andra klass) i brittiska vagnar, men garinderna är kvar i första klass vagnar.

F-lok med "rätt" strömavtagare uppe

av Alex, Monday, July 27, 2020, 08:46 (1363 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Den första bilden kan ju förstås också vara att snälltåg, eller...?

Många 60-talare i detta tåg.

F-lok med "rätt" strömavtagare uppe

av Stig Lagergren, Monday, July 27, 2020, 11:44 (1362 dagar sedan) @ Alex

Den första bilden kan ju förstås också vara att snälltåg, eller...?

Många 60-talare i detta tåg.

Det är inte lätt att minnas efter alla dessa år och dessutom saknas anteckningar. Men det var nog ett norrgående expresståg på förmiddagen. Bilden är tagen innan bilderna på 121 vid Hulterstad. På den tiden fanns väl inte några snälltåg utan gods på Malmölinjen.

F-lok med "rätt" strömavtagare uppe

av Stig Lagergren, Monday, July 27, 2020, 12:05 (1362 dagar sedan) @ Alex

Den första bilden kan ju förstås också vara att snälltåg, eller...?

Många 60-talare i detta tåg.

Vågar nästan påstå att det är Xt 8 Skåningen. Har skrivit expresståg i fotolistan men inget nummer.

F-lok med "rätt" strömavtagare uppe

av Alex, Tuesday, July 28, 2020, 08:27 (1362 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Du har förstås rätt i detta. Visst är det två A2 längst bak. Hade missat det här med resgodsvagnen och var lite insnöad på Ra lok i Skåningen.

F-lok med "rätt" strömavtagare uppe

av /jes, Monday, July 27, 2020, 09:37 (1362 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Stort tack för alla intressanta bilder!
För övrigt: Kan inte vi alla vara överens om att man inte behöver ursäkta sig för bildkvalitén? Det är väl ändå motiven som är viktiga?? Vi kanske missar många fina bilder om medlemmar inte vågar visa sina alster.

F-lok med "rätt" strömavtagare uppe

av Stig Lagergren, Monday, July 27, 2020, 09:50 (1362 dagar sedan) @ /jes

Stort tack för alla intressanta bilder!
För övrigt: Kan inte vi alla vara överens om att man inte behöver ursäkta sig för bildkvalitén? Det är väl ändå motiven som är viktiga?? Vi kanske missar många fina bilder om medlemmar inte vågar visa bilder.

Tack för att du gillar bilderna. Ska följa ditt råd och bortse från kvalitén. Och Photoshop är ju en god hjälp i sammanhanget.

F-lok med "rätt" strömavtagare uppe

av Rolf Johansson, Monday, July 27, 2020, 17:19 (1362 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Tack Stig för dessa förträffliga bilder på hur ett snälltåg på Södra Stambana ska se ut! Med rätt strömavtagare uppe!