Godvagnar vid navigationsskolan (Fotografier/bildfrågor)

av Thomas Tell, Thursday, February 12, 2009, 22:19 (5541 dagar sedan)

Vykort
[img]http://i120.photobucket.com/albums/o172/thotelfoto/JvHistForumbilder/GteborgNavigationsskolan.jpg[/img]
Här står en drös godsvagnar framför Navigationsskolan i Göteborgs hamn efter 1927. Då belutades att bromskuren skulle tas ned på Gs- och H-vagnarna och i bakre raden står en Grh som kom detta år.
/tell

Godvagnar vid navigationsskolan

av Kjell Friberg, Friday, February 13, 2009, 08:30 (5541 dagar sedan) @ Thomas Tell

Vykort
[img]http://i120.photobucket.com/albums/o172/thotelfoto/JvHistForumbilder/GteborgNavigationsskolan.jpg[/img]
Här står en drös godsvagnar framför Navigationsskolan i Göteborgs hamn efter 1927. Då belutades att bromskuren skulle tas ned på Gs- och H-vagnarna och i bakre raden står en Grh som kom detta år.
/tell

Jag kan inte med säkerhet se att någon av Gs-vagnarna haft bromshytt, däremot har två av dem bromskupe men dessa fick vara kvar ännu en tid.

Däremot finns två andra intressanta fordon på bilden. Längst till vänster kämpar ett spårvagnståg uppför backen och släpvagnen kan vara en av zeppelinarna hos GS, den är för liten och vinkeln dålig för att jag skall kunna avgöra det på bilden. Längst nere till höger står en öppen vagn som brukar kallas Is i Sverige men är ursprungligen tysk av deras typ O. Tyvärr är texten så otydlig att den inte kan tydas men sannolikt är det en besökare utifrån, inte nödvändigtvis från Tyskland eftersom dessa vagnar fick stor spridning i Europa./kf

Godvagnar vid navigationsskolan

av Thomas Tell, Friday, February 13, 2009, 10:43 (5541 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Jag kan inte med säkerhet se att någon av Gs-vagnarna haft bromshytt, däremot har två av dem bromskupe men dessa fick vara kvar ännu en tid.

Längst nere till höger står en öppen vagn som brukar kallas Is i Sverige men är ursprungligen tysk av deras typ O. Tyvärr är texten så otydlig att den inte kan tydas men sannolikt är det en besökare utifrån, inte nödvändigtvis från Tyskland eftersom dessa vagnar fick stor spridning i Europa./kf

[img]http://i120.photobucket.com/albums/o172/thotelfoto/JvHistForumbilder/GteborgNavigationssDRG.jpg[/img]
Jag har missat nederkanten vid skanningen men här är den tyska vagnen och bakom den två Gs utan bromskur. Nummer och ledstänger bekräftar.
Undrar vad det vita i O-vagnen är? Last eller färg på väggarna?
/tell

Fd bromskursvagnar

av Johan S, Friday, February 13, 2009, 10:56 (5541 dagar sedan) @ Thomas Tell

Att den högra är en fd bromskursvagn ser jag men hur kan man se att vagnen bakom den tyska I-vagnen är en fd bromskursvagn?

Hade förresten alla bromsade Gs-vagnar plattform med handmanövrerad broms efter det att bromskupéerna och bromshyttarna försvunnit eller har det funnits Gs-vagnar med enbart tryckluftsbromsutrustning?

/Johan

Fd bromskursvagnar

av Thomas Tell, Friday, February 13, 2009, 11:22 (5541 dagar sedan) @ Johan S

Att den högra är en fd bromskursvagn ser jag men hur kan man se att vagnen bakom den tyska I-vagnen är en fd bromskursvagn?
/Johan

[img]http://i120.photobucket.com/albums/o172/thotelfoto/JvHistForumbilder/GteborgNavigationssGs26164.jpg[/img]
Vagnsnummer och den sneda ledstången samt avståndet till vagnen bredvid.
/tell

Fd bromskursvagnar

av Johan S, Friday, February 13, 2009, 12:51 (5541 dagar sedan) @ Thomas Tell

Nu såg jag det!

/Johan

Godvagnar vid navigationsskolan

av Sune Nylén @, Hisings Kärra(Göteborg), Friday, February 13, 2009, 11:04 (5541 dagar sedan) @ Thomas Tell

Då det vita syns ta slut jäms med väggarna gissar jag på att det är lasten som satt sina spår.Här stod 48/49 en av EKA s krukvagnar och lossade saltsyra.Det var en egendomlig vagn med sina stora lerkrukor minns jag.:-) Sune

Godvagnar vid navigationsskolan

av Sune Nylén @, Hisings Kärra(Göteborg), Friday, February 13, 2009, 09:19 (5541 dagar sedan) @ Thomas Tell

Tilläggas kan att framför Hertzia-så heter det stora huset på bilden- fanns spårförbindelse till Gbg spårvägar.Här lossades spårvagnar som kom från Hägglunds i Övik, och lastades vagnar som skulle dit i samband med omläggningen till högertrafik.Jag har själv sett när vagnarna sattes på boggier här.:-) Sune

Godvagnar vid navigationsskolan

av Sune Nylén @, Hisings Kärra(Göteborg), Friday, February 13, 2009, 09:24 (5541 dagar sedan) @ Sune Nylén

Ja det som syns framför spårvagnen är gamla centralfängelset,som sedan avlöstes av Härlanda dito.Här var i många år Frälsningsarmens ungkarlshärbärge,och det revs när nya trafikleden skulle fram,och bergknallen det låg på sprängdes bort,någon gång i mitten av 50 talet skulle jag gissa:-) Sune

Godvagnar vid navigationsskolan

av Jan Långström, Friday, February 13, 2009, 14:35 (5541 dagar sedan) @ Sune Nylén

Tilläggas kan att framför Hertzia-så heter det stora huset på bilden- fanns spårförbindelse till Gbg spårvägar.Här lossades spårvagnar som kom från Hägglunds i Övik, och lastades vagnar som skulle dit i samband med omläggningen till högertrafik.Jag har själv sett när vagnarna sattes på boggier här.:-) Sune

Och jag har med egna ögon sett M28-or inför högertrafiken levereras på andra sidan puckeln, alltså mot Lilla Bommen. Är du säker på att det var vid Hertzia?

Godvagnar vid navigationsskolan

av Sune Nylén @, Hisings Kärra(Göteborg), Friday, February 13, 2009, 15:00 (5541 dagar sedan) @ Jan Långström

Javisst! Här var en växel i såväl jvgspåret som i spårvagnsspåret.MEN ... kanske var det så att jag tar fel angående högertrafiken och att spåret var borttaget 67/68.Men som sagt på 40/50 talet levererades vagnar från Hägglunds hit och sattes på boggier. Spårvidden på Gbg Spårvägar är samma som på järnvägen.:-) Sune