Jönköpingsutsikt ca 1930 (Fotografier/bildfrågor)

av Thomas Tell, Thursday, February 12, 2009, 22:51 (5544 dagar sedan)

[image]
Vad är speciellt med denna utsikt?
/tell

Jönköpingsutsikt ca 1930

av Nisse, Thursday, February 12, 2009, 23:09 (5544 dagar sedan) @ Thomas Tell

Sådana stolpar fanns också utmed riksEttan.
Jag tror att det står några kvar på Rosenlund.
Notabelt är en massa obyggda hus.
Nisse

Jönköpingsutsikt ca 1930

av Mattias Jansson, Thursday, February 12, 2009, 23:44 (5544 dagar sedan) @ Thomas Tell

[image]
Vad är speciellt med denna utsikt?
/tell

Inte alls säker, men det går väl något fordon nere på banan. Och 1930 fanns de tre Deutsche Werke-vagnarna X4a/Co1 nr 301-303 (de ursprungliga i den motorvagnsnummerserie som fortfarande är i bruk) i drift just på Bankeryd - Jönköping - Tenhult. Kan det kanske vara en sådan man skymtar nere vid vattnet?

Jönköpingsutsikt ca 1930

av Kjell Friberg, Friday, February 13, 2009, 08:18 (5544 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Vad är speciellt med denna utsikt?
/tell


Inte alls säker, men det går väl något fordon nere på banan. Och 1930 fanns de tre Deutsche Werke-vagnarna X4a/Co1 nr 301-303 (de ursprungliga i den motorvagnsnummerserie som fortfarande är i bruk) i drift just på Bankeryd - Jönköping - Tenhult. Kan det kanske vara en sådan man skymtar nere vid vattnet?

Vad skulle det annars vara? Fullt klart är att det är en ensamgående motorvagn men tyvärr går det inte att se några detaljer, inte ens att fronten har form av en båtstäv vilket var karakteristiskt för dessa vagnar.

Jönköpingsutsikt ca 1930

av Mattias Jansson, Friday, February 13, 2009, 09:01 (5544 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Kan det kanske vara en sådan man skymtar nere vid vattnet?


Vad skulle det annars vara?

Tja, inte vet jag, men det gör uppenbarligen du med det tonläget... :-|

Jönköpingsutsikt ca 1930

av Thomas Tell, Friday, February 13, 2009, 10:48 (5544 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Kan det kanske vara en sådan man skymtar nere vid vattnet?


Vad skulle det annars vara?


Tja, inte vet jag, men det gör uppenbarligen du med det tonläget... :-|

[image]
Jag tror inte heller att det kan vara något annat.
/tell

Jönköpingsutsikt ca 1930

av HP, Friday, February 13, 2009, 12:39 (5544 dagar sedan) @ Thomas Tell

Intressant är också att notera att kontaktledningsbryggor verkar ha satts på plats. Längst till vänster skymtar torvpulvertornet.

Mvh Henrik

Jönköpingsutsikt ca 1930

av Thomas Tell, Friday, February 13, 2009, 13:32 (5544 dagar sedan) @ HP

Kontaktledningsbryggor tänke jag också på först men teleledningarna fortsätter ut över sjön.
/tell

Jönköpingsutsikt ca 1930

av HP, Friday, February 13, 2009, 22:13 (5543 dagar sedan) @ Thomas Tell

Kontaktledningsbryggor tänke jag också på först men teleledningarna fortsätter ut över sjön.
/tell

Jo, men titta över bangården på den förstorade bilden. Det kan inte vara något annat än bryggor.

Jönköpingsutsikt ca 1930 - kabel/ledning

av Thomas Tell, Friday, February 13, 2009, 23:53 (5543 dagar sedan) @ HP

Kontaktledningsbryggor tänke jag också på först men teleledningarna fortsätter ut över sjön.
/tell


Jo, men titta över bangården på den förstorade bilden. Det kan inte vara något annat än bryggor.

[image]
Här är den ena teleledningen markerad. Den andra ser man en bit under.

Det spetsiga tornet hitom bangården är lokstalletts vattentorn och betongklumpen på ben i högra bildkanten är torvtornet som svar på annan fråga.
/tell

Jönköpingsutsikt ca 1930 - kabel/ledning

av Mårt, Saturday, February 14, 2009, 10:56 (5543 dagar sedan) @ Thomas Tell

Kontaktledningsbryggor tänke jag också på först men teleledningarna fortsätter ut över sjön.
/tell


Jo, men titta över bangården på den förstorade bilden. Det kan inte vara något annat än bryggor.


[image]
Här är den ena teleledningen markerad. Den andra ser man en bit under.

/tell

Hej! Hade man verkligen teleledningar spända i luften ut över sjön?? Verkar lite farligt för sjöfarten. Dessutom verkar det enklare att lägga dem på botten redan från stranden. Det är inte repor i kortet som syns?
/Styrman Mårten

Jönköpingsutsikt ca 1930 - kabel/ledning i förgrunden

av Thomas Tell, Saturday, February 14, 2009, 11:10 (5543 dagar sedan) @ Mårt

I nedre delan av bilden syns fler ledningar som finns mellan kameran och stationen.
/tell

Jönköpingsutsikt ca 1930 - kabel/ledning i förgrunden

av Mårt, Saturday, February 14, 2009, 11:19 (5543 dagar sedan) @ Thomas Tell

Å! Även de övre är alltså närmre och går således inte ut i sjön! Det känns tryggt! :-)
/Mårt

Jönköpingsutsikt ca 1930 - kabel/ledning

av HP, Saturday, February 14, 2009, 16:45 (5543 dagar sedan) @ Thomas Tell

Kontaktledningsbryggor tänke jag också på först men teleledningarna fortsätter ut över sjön.
/tell


Jo, men titta över bangården på den förstorade bilden. Det kan inte vara något annat än bryggor.


[image]
Här är den ena teleledningen markerad. Den andra ser man en bit under.

Men om du kollar under den vita vågräta linjen (repa) så anar man en kontaktledningsbrygga över bangården.

Mvh Henrik R

Jönköpingsutsikt ca 1930 - kabel/ledning

av WS, Saturday, February 14, 2009, 16:58 (5543 dagar sedan) @ HP

Kontaktledningsbryggor tänke jag också på först men teleledningarna fortsätter ut över sjön.
/tell


Jo, men titta över bangården på den förstorade bilden. Det kan inte vara något annat än bryggor.


[image]
Här är den ena teleledningen markerad. Den andra ser man en bit under.


Men om du kollar under den vita vågräta linjen (repa) så anar man en kontaktledningsbrygga över bangården.

Mvh Henrik R

Har alltid problem med att bilderna är för mörka på min skärm.
Men även jag tycker mej ana en kontaktledningsbrygga över dessa 5 spår.

Har svårt att se rundstallet på bilden. Var är det? WS.

Jönköpingsutsikt ca 1930 - kabel/ledning

av HP, Saturday, February 14, 2009, 17:38 (5543 dagar sedan) @ WS

Har svårt att se rundstallet på bilden. Var är det? WS.

Vattentornet sticker upp mitt i bangårdens nedre kant. Rundstallet ligger i buskarna till höger om detta.

Mvh Henrik R

Jönköpingsutsikt ca 1930 - kabel/ledning

av WS, Saturday, February 14, 2009, 18:20 (5543 dagar sedan) @ HP

Har svårt att se rundstallet på bilden. Var är det? WS.


Vattentornet sticker upp mitt i bangårdens nedre kant. Rundstallet ligger i buskarna till höger om detta.

Mvh Henrik R

Tack, då förstår jag. Tänkte att det borde va där nånstans,
men kunde inte föreställa mej att hela stallet kunde vara osynligt. WS.

Jönköpingsutsikt ca 1930 - kabel/ledning

av Thomas Tell, Saturday, February 14, 2009, 17:49 (5543 dagar sedan) @ HP

Kontaktledningsbryggor tänke jag också på först men teleledningarna fortsätter ut över sjön.
/tell


Jo, men titta över bangården på den förstorade bilden. Det kan inte vara något annat än bryggor.


[image]
Här är den ena teleledningen markerad. Den andra ser man en bit under.


Men om du kollar under den vita vågräta linjen (repa) så anar man en kontaktledningsbrygga över bangården.

Mvh Henrik R

Kollar du ute över vättern finns "bryggan" där också på samma avstånd från min vita linje. Jag menar att det är telefon-/el-ledningar i förgrunden som ser ut som bryggor över bangården

Jönköpingsutsikt ca 1930 - kabel/ledning

av Anders Ö /NJM TC, Saturday, February 14, 2009, 18:43 (5543 dagar sedan) @ HP

Om du tittar på orginalbilden så ser du trådarnabetydligt tydligare och närmare ;o)) De är alltså betydligt närmare fotografen.

Jönköpingsutsikt ca 1930

av Ola Almquist, Friday, February 13, 2009, 22:15 (5543 dagar sedan) @ HP

Intressant är också att notera att kontaktledningsbryggor verkar ha satts på plats. Längst till vänster skymtar torvpulvertornet.

Mvh Henrik

Du menar inte längst till höger? Vad är det i annat fall för torn på den förstorade bilden?

M.v.h.
Ola

Jönköpingsutsikt ca 1930,TELL me more?..

av Staffan Granath, Friday, February 13, 2009, 09:12 (5544 dagar sedan) @ Thomas Tell

Vad är speciellt med denna utsikt?
/tell

har inte mycket att tillföra, men vill passa på att säga min uppskattning över alla dina publicerade vykort som alltid väcker glada diskussioner :-) .

i övrigt ger jag upp och inväntar ivrigt facit ;-)

från det svarslösa horndal

Jönköpingsutsikt ca 1930,TELL me more?..

av Per Ljungberg, Friday, February 13, 2009, 09:30 (5544 dagar sedan) @ Staffan Granath

En intressant sak är att den gamla oljebryggan går ut i Vättern (i bortre delen av viken). Här lär oljelastade fartyg ha lagt till. Något järnvägsspår dit gick det mig veterligt inte. Oljehamnen flyttades senare till Munksjöns östra strand där oljebolagen nu ligger.
En annan sak. Är inte banhallen kvar vid stationen? Lite svårt att se.
PLj

Jönköpingsutsikt ca 1930,TELL me more?.Lite för snabb!.

av Per Ljungberg, Friday, February 13, 2009, 09:40 (5544 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Mittåt! Det där med oljebryggan får jag nog ta tillbaka. Jag såg nog fel. Och också det med banhallen. Jag var lite för snabb!
PLj