Tåg 505 (Fordon: lok)

av Stig Lagergren, Wednesday, July 29, 2020, 21:38 (1338 dagar sedan)

Den här bilden föreställer inte det vi tänker på när vi säger 505 idag, d.v.s. snabba snabbtåget Stockholm - Malmö. Det är Du 214 med tåg 505 mot Mjölby som är fotograferat i Hallsberg 23 mars 1976. Var väl inte så vanligt med trälok i resandetåg då.

[img]images/uploaded/202007291937355f21cfffd5e77.jpg[/img]

Tåg 505

av Herbert Paalberg, Wednesday, July 29, 2020, 21:58 (1338 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Snygg bild Stig på en ärrad kämpe, en riktig träholk, när jag gick lokförarutbildningen i Ä 1975 så började vi med Du 188 som då fanns på skolan. Det blev gedigna genomgångar på "brunloken" på den tiden. Körde sedan persontåg på str. N-F-N med träholk några ggr. en trevlig upplevelse i karriären under 45 år. Tyvärr blev ej Du 188 sparad åt eftervärlden trots omfattande renovering. Tur att vi har några välbevarade och körbara exemplar sparade i landet ändå åt kommande generationer. Ja det börjar glesna med kollegor numera som tjänstgjort med denna dragkraft i ordinarie trafik. Palle i Vika även stor vurmare av "vattenkokare" med skorsten.;-)

Tåg 505 - D 188

av K Lemming, Wednesday, July 29, 2020, 22:22 (1338 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

Snygg bild Stig på en ärrad kämpe, en riktig träholk, när jag gick lokförarutbildningen i Ä 1975 så började vi med Du 188 som då fanns på skolan. Det blev gedigna genomgångar på "brunloken" på den tiden. Körde sedan persontåg på str. N-F-N med träholk några ggr. en trevlig upplevelse i karriären under 45 år. Tyvärr blev ej Du 188 sparad åt eftervärlden trots omfattande renovering. Tur att vi har några välbevarade och körbara exemplar sparade i landet ändå åt kommande generationer. Ja det börjar glesna med kollegor numera som tjänstgjort med denna dragkraft i ordinarie trafik. Palle i Vika även stor vurmare av "vattenkokare" med skorsten.;-)

188 finns väl bevarad av JVM, skicket vet jag dock inget om.

F.ö en underbar bild Stig, tack för den.

Tåg 505 - D 188

av Leif B, Wednesday, July 29, 2020, 22:34 (1338 dagar sedan) @ K Lemming

Snygg bild Stig på en ärrad kämpe, en riktig träholk, när jag gick lokförarutbildningen i Ä 1975 så började vi med Du 188 som då fanns på skolan. Det blev gedigna genomgångar på "brunloken" på den tiden. Körde sedan persontåg på str. N-F-N med träholk några ggr. en trevlig upplevelse i karriären under 45 år. Tyvärr blev ej Du 188 sparad åt eftervärlden trots omfattande renovering. Tur att vi har några välbevarade och körbara exemplar sparade i landet ändå åt kommande generationer. Ja det börjar glesna med kollegor numera som tjänstgjort med denna dragkraft i ordinarie trafik. Palle i Vika även stor vurmare av "vattenkokare" med skorsten.;-)


188 finns väl bevarad av JVM, skicket vet jag dock inget om.

F.ö en underbar bild Stig, tack för den.

D 188 - [link=https://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=114659]skick och planer för åtta år sedan[/link]. Jag [b]förmodar[/b] att läget är oförändrat idag.

Tåg 505 - D 188

av HP, Saturday, August 01, 2020, 23:47 (1335 dagar sedan) @ Leif B

Snygg bild Stig på en ärrad kämpe, en riktig träholk, när jag gick lokförarutbildningen i Ä 1975 så började vi med Du 188 som då fanns på skolan. Det blev gedigna genomgångar på "brunloken" på den tiden. Körde sedan persontåg på str. N-F-N med träholk några ggr. en trevlig upplevelse i karriären under 45 år. Tyvärr blev ej Du 188 sparad åt eftervärlden trots omfattande renovering. Tur att vi har några välbevarade och körbara exemplar sparade i landet ändå åt kommande generationer. Ja det börjar glesna med kollegor numera som tjänstgjort med denna dragkraft i ordinarie trafik. Palle i Vika även stor vurmare av "vattenkokare" med skorsten.;-)


188 finns väl bevarad av JVM, skicket vet jag dock inget om.

F.ö en underbar bild Stig, tack för den.


D 188 - [link=https://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=114659]skick och planer för åtta år sedan[/link]. Jag [b]förmodar[/b] att läget är oförändrat idag.

Läget är oförändrat./HP

Tåg 505. Träkorgslok i expresståg.

av Per Ljungberg, Thursday, July 30, 2020, 11:21 (1338 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Omkring 1963 sågs vid större helger ibland träkorgslok i Skandiapilen på Västkustbanan. Normalt var det F-lok. Det var ju bara sth 90 på Västkustbanan då och F-loken behövdes nog i extra snälltåg på snabbare linjer vid helgerna.

Träkorgslok i expresståg.

av Thomas Tell, Thursday, July 30, 2020, 15:33 (1337 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Omkring 1963 sågs vid större helger ibland träkorgslok i Skandiapilen på Västkustbanan. Normalt var det F-lok. Det var ju bara sth 90 på Västkustbanan då och F-loken behövdes nog i extra snälltåg på snabbare linjer vid helgerna.

[img]images/uploaded/202007301331425f22cbbef2739.jpg[/img]

Jag vet inte vilket tåg det var men 1969 skyndade detta tåg igenom Älmhult i full fart draget av D 204.
/tell

Träkorgslok i expresståg.

av Stig Lagergren, Thursday, July 30, 2020, 17:10 (1337 dagar sedan) @ Thomas Tell

Mycket fin bild. Av vagnarna att döma ser det ut att vara ett expresståg. I så fall var det nog riktig kris eller lokskada på vägen.

Träkorgslok i expresståg.

av Thomas Tell, Thursday, July 30, 2020, 17:46 (1337 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Något krisläge. Fullt i hytten.
/tell

Träkorgslok i expresståg.

av Carl Olof Mossberg, Thursday, July 30, 2020, 23:15 (1337 dagar sedan) @ Thomas Tell

Omkring 1963 sågs vid större helger ibland träkorgslok i Skandiapilen på Västkustbanan. Normalt var det F-lok. Det var ju bara sth 90 på Västkustbanan då och F-loken behövdes nog i extra snälltåg på snabbare linjer vid helgerna.


[img]images/uploaded/202007301331425f22cbbef2739.jpg[/img]

Jag vet inte vilket tåg det var men 1969 skyndade detta tåg igenom Älmhult i full fart draget av D 204.
/tell

Destinationsskyltar på vagnarnas sidor tyder på 1967 eller något år tidigare.

Träkorgslok i expresståg.

av Thomas Tell, Friday, July 31, 2020, 10:59 (1337 dagar sedan) @ Carl Olof Mossberg

Omkring 1963 sågs vid större helger ibland träkorgslok i Skandiapilen på Västkustbanan. Normalt var det F-lok. Det var ju bara sth 90 på Västkustbanan då och F-loken behövdes nog i extra snälltåg på snabbare linjer vid helgerna.


[img]images/uploaded/202007301331425f22cbbef2739.jpg[/img]

Jag vet inte vilket tåg det var men 1969 skyndade detta tåg igenom Älmhult i full fart draget av D 204.
/tell


Destinationsskyltar på vagnarnas sidor tyder på 1967 eller något år tidigare.

Jag kollade nu och konstaterar att detta var den 14 augusti 1967.
/tell

Tåg 505

av Anders.k., Thursday, July 30, 2020, 12:52 (1337 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Den här bilden föreställer inte det vi tänker på när vi säger 505 idag, d.v.s. snabba snabbtåget Stockholm - Malmö. Det är Du 214 med tåg 505 mot Mjölby som är fotograferat i Hallsberg 23 mars 1976. Var väl inte så vanligt med trälok i resandetåg då.

[image]

Trevligt att du fått det på bild.

Men det är inte enligt plan , för enligt den ska det vara en Rc2 hemmahörande Hagalund på Måndagar, och en Rc2 hemmahörande Malmö övriga dagar i veckan.

Omloppet ser ut som så:
Gt 6704 Sävenäs- Örebro
Pt 505 Örebro- Mjölby
Pt 530 Mjölby- Hallsberg
Sedan Tillsyn/Service

Söndagar Övernattar loket i Örebro (godståget ankommer Örebro Tisdag till Lördag morgon) ,
Efter Pt 530 på Lördag , drar det Pt 238 Hallsberg- Örebro på kvällen.

Måndagsvarianten Börjar med att det drar Gt 4008 Hallsberg- Örebro på morgonen.

Mvh Anders.k.

Tåg 505

av Hans Broman, Thursday, July 30, 2020, 13:58 (1337 dagar sedan) @ Anders.k.

Den här bilden föreställer inte det vi tänker på när vi säger 505 idag, d.v.s. snabba snabbtåget Stockholm - Malmö. Det är Du 214 med tåg 505 mot Mjölby som är fotograferat i Hallsberg 23 mars 1976. Var väl inte så vanligt med trälok i resandetåg då.

[image]


Trevligt att du fått det på bild.

Men det är inte enligt plan , för enligt den ska det vara en Rc2 hemmahörande Hagalund på Måndagar, och en Rc2 hemmahörande Malmö övriga dagar i veckan.

Omloppet ser ut som så:
Gt 6704 Sävenäs- Örebro
Pt 505 Örebro- Mjölby
Pt 530 Mjölby- Hallsberg
Sedan Tillsyn/Service

Söndagar Övernattar loket i Örebro (godståget ankommer Örebro Tisdag till Lördag morgon) ,
Efter Pt 530 på Lördag , drar det Pt 238 Hallsberg- Örebro på kvällen.

Måndagsvarianten Börjar med att det drar Gt 4008 Hallsberg- Örebro på morgonen.

Mvh Anders.k.

Om det stämmer att bilden togs den 23 mars 1976, så är den tagen en tisdag.

Tåg 505

av Anders Sandgren, Friday, July 31, 2020, 10:38 (1337 dagar sedan) @ Hans Broman

Den här bilden föreställer inte det vi tänker på när vi säger 505 idag, d.v.s. snabba snabbtåget Stockholm - Malmö. Det är Du 214 med tåg 505 mot Mjölby som är fotograferat i Hallsberg 23 mars 1976. Var väl inte så vanligt med trälok i resandetåg då.

[img]images/uploaded/202007291937355f21cfffd5e77.jpg[/img]


Trevligt att du fått det på bild.

Men det är inte enligt plan , för enligt den ska det vara en Rc2 hemmahörande Hagalund på Måndagar, och en Rc2 hemmahörande Malmö övriga dagar i veckan.

Omloppet ser ut som så:
Gt 6704 Sävenäs- Örebro
Pt 505 Örebro- Mjölby
Pt 530 Mjölby- Hallsberg
Sedan Tillsyn/Service

Söndagar Övernattar loket i Örebro (godståget ankommer Örebro Tisdag till Lördag morgon) ,
Efter Pt 530 på Lördag , drar det Pt 238 Hallsberg- Örebro på kvällen.

Måndagsvarianten Börjar med att det drar Gt 4008 Hallsberg- Örebro på morgonen.

Mvh Anders.k.


Om det stämmer att bilden togs den 23 mars 1976, så är den tagen en tisdag.

Loket ser ut att vara ett Malmölok och slopades på hösten samma år.

Tåg 505

av Anders.k., Sunday, August 02, 2020, 11:48 (1335 dagar sedan) @ Hans Broman

Den här bilden föreställer inte det vi tänker på när vi säger 505 idag, d.v.s. snabba snabbtåget Stockholm - Malmö. Det är Du 214 med tåg 505 mot Mjölby som är fotograferat i Hallsberg 23 mars 1976. Var väl inte så vanligt med trälok i resandetåg då.

[img]images/uploaded/202007291937355f21cfffd5e77.jpg[/img]


Trevligt att du fått det på bild.

Men det är inte enligt plan , för enligt den ska det vara en Rc2 hemmahörande Hagalund på Måndagar, och en Rc2 hemmahörande Malmö övriga dagar i veckan.

Omloppet ser ut som så:
Gt 6704 Sävenäs- Örebro
Pt 505 Örebro- Mjölby
Pt 530 Mjölby- Hallsberg
Sedan Tillsyn/Service

Söndagar Övernattar loket i Örebro (godståget ankommer Örebro Tisdag till Lördag morgon) ,
Efter Pt 530 på Lördag , drar det Pt 238 Hallsberg- Örebro på kvällen.

Måndagsvarianten Börjar med att det drar Gt 4008 Hallsberg- Örebro på morgonen.

Mvh Anders.k.


Om det stämmer att bilden togs den 23 mars 1976, så är den tagen en tisdag.

Om man då följer plan , och utgår från att man följde den .
Vet inte alls hur dessa planer stämde med verkligheten.
Men som ett kul teoretiskt resonemang.

Malmö lämnade då loket på Måndagen med :
Pt 660 Malmö C- Ängelholm
Pt 460 Ängelholm- Göteborg
Genomgående persontåg som byter nummer i Ängelholm.

Strax efter midnatt till Tisdag går då loket in i omloppet ovan.
Och efter tillsyn/service på Tisdagen
fortsätter loket med:
Tjt 24022 Hallsberg- Örebro
Pt 4025 Örebro- Laxå
Tjt 19006 Laxå- Hallsberg
Gt 5241 Hallberg- Sävenäs
Natt mot Onsdag

Onsdag
Pt 2210 Göteborg - Alingsås
Pt 2211 Alingsås- Göteborg
Pt 544 Göteborg - Gävle Via Falköping- Hallsberg- Avesta
Pt 545 Gävle- Göteborg Via Avesta- Hallsberg- Falköping

Torsdag
Gt 6716 Göteborg- Hallsberg
Gt 7226 Hallsberg- Borlänge
Tjt 25306 Borlänge- Falun
Gt 7547 Falun- Borlänge
Gt 5275/5276 Borlänge- Malmö natt mot Fredag

Undrar jag om en trä Du hade orkat med en sådan sväng..

M.V.H Anders.k.

Tåg 505

av Calle Wickberg, Thursday, August 06, 2020, 16:21 (1330 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Fått för mig att 1976 var sista året som D-lok med träkorg fanns i trafik. Stämmer detta? Om inte, när försvann de?