Vilken bana, vilka fordon? (Järnväg allmänt)

av Granis, Thursday, July 30, 2020, 13:16 (1338 dagar sedan)

ULJaren Björn Rossipal har lagt ut en del bilder från sin morfars fotoalbum på fejsbok. Bl a denna enda järnvägsbild. Dessvärre också den enda dubbelexponeringen…. Morfar höll till i Växjö vid 1920-talets början och brukade då åka runt med bil eller tåg därifrån. Här har han alltså fångat båda på samma bild samtidigt, dessvärre.

Jag tycker det ser ut som en Np-tank med ”tunntendervagn”. Om det då är Växjö borde det vara VÅHJ men knappast ett snälltåg till Hultsfred, typ? Lok med två tvåaxliga vagnar.

Eller kan det vara så att morfar här är på Öland? Där fanns ju verkligen dylika lok med dylika vagnar? 1067 (WTJ då) kan det väl knappast vara iallafall?


/ L G
[img]images/uploaded/202007301115505f22abe6775c0.jpg[/img]

Vilken bana, vilka fordon?

av Björn Arvidsson, Thursday, July 30, 2020, 13:28 (1338 dagar sedan) @ Granis

ULJaren Björn Rossipal har lagt ut en del bilder från sin morfars fotoalbum på fejsbok. Bl a denna enda järnvägsbild. Dessvärre också den enda dubbelexponeringen…. Morfar höll till i Växjö vid 1920-talets början och brukade då åka runt med bil eller tåg därifrån. Här har han alltså fångat båda på samma bild samtidigt, dessvärre.

Jag tycker det ser ut som en Np-tank med ”tunntendervagn”. Om det då är Växjö borde det vara VÅHJ men knappast ett snälltåg till Hultsfred, typ? Lok med två tvåaxliga vagnar.

Eller kan det vara så att morfar här är på Öland? Där fanns ju verkligen dylika lok med dylika vagnar? 1067 (WTJ då) kan det väl knappast vara iallafall?


/ L G
[img]images/uploaded/202007301115505f22abe6775c0.jpg[/img]

Magkänslan säger SÖJ och några av ASJL vagnarna

Vilken bana, vilka fordon?

av Ola Almquist, Thursday, July 30, 2020, 13:29 (1338 dagar sedan) @ Granis

ULJaren Björn Rossipal har lagt ut en del bilder från sin morfars fotoalbum på fejsbok. Bl a denna enda järnvägsbild. Dessvärre också den enda dubbelexponeringen…. Morfar höll till i Växjö vid 1920-talets början och brukade då åka runt med bil eller tåg därifrån. Här har han alltså fångat båda på samma bild samtidigt, dessvärre.

Jag tycker det ser ut som en Np-tank med ”tunntendervagn”. Om det då är Växjö borde det vara VÅHJ men knappast ett snälltåg till Hultsfred, typ? Lok med två tvåaxliga vagnar.

Eller kan det vara så att morfar här är på Öland? Där fanns ju verkligen dylika lok med dylika vagnar? 1067 (WTJ då) kan det väl knappast vara iallafall?


/ L G
[img]images/uploaded/202007301115505f22abe6775c0.jpg[/img]

Vattenvagn, Np-typ och ASJ-vagnar. Helt klart Öland (SÖJ-fordon). Loket bör då vara SÖJ 6.

/Ola

Vilken bana, vilka fordon?

av Granis, Thursday, July 30, 2020, 13:49 (1338 dagar sedan) @ Ola Almquist

Vattenvagn, Np-typ och ASJ-vagnar. Helt klart Öland (SÖJ-fordon). Loket bör då vara SÖJ 6

Då var mina "vibbar" rätt i så fall. Och jag fick såna "Ölandskopplade" även vad gäller personvagnarna. Vad gäller Np-loket så bör det helt riktigt vara nu hos TJF bevarade SÖJ/ ÖJ 6 som gäller om bilden är tagen på 1920-talet. Detta lok är ju tillverkat 1920, och nästa sådana (ÖJ 10) kom ju först femton år senare.

/ L G