För 30 år sedan utanför fönstret (Fordon: vagnar)

av Ola Ahlström, Thursday, July 30, 2020, 21:05 (1338 dagar sedan)

För 30 år sedan, då jag tjänstgjorde vd Malmö Marina Bevakningsområde (BoMö) och i dess stab som var placerad i Öresundshuset på näst översta våningen, upptäckte jag en dag när jag kom in i lunchrummet att det stod en rad personvagnar på bangården vid Nordö färjan. Nyfiken som jag var gick jag ner och tittade närmre på vad det kunde vara för bruna vagnar som stod där nere. Av en händelse hade jag min kamera med mig och denna var laddad med svart/vit film och inte dia-film. Det blev ett stort antal bilder av vagnarna och avslutningsvis ett antal uppifrån fönstret i lunchrummet. Då tyckte jag egentligen att det bara (?) var ett antal personvagnar men idag är det intressant att studera bilderna, inte minst takutrustningen på RB-vagnarna.

Det var sju vagnar som stod på bangården. Fem av dessa var fd Co8cs vagnar ombyggda till RB2, den sjätte var B15B 3845 och så en BF-vagn som jag inte kan identifiera. Fotona togs 1990-02-08 och en eller flera publicerades senare i tidningen TÅG.

Historien om dessa vagnar är intressant. De såldes för skrotning i Tyskland, därav anledningen att de stod på Nordö bangården men eftersom det var "asbetsvagnar" returnerades de till Sverige och skrotades i Landskrona. Jag vill minnas att bilderna togs inför utskeppningen men jag kan ha fel.

Jag vill få det till att det var RB2 3387, RB2 3465, RB2 3474, RB2 3848, RB2 3850, B15B 3845 och så en oidentifierad BFo vagn.

[image]

Ola Ahlström
Malmö

För 30 år sedan utanför fönstret

av ak44, Thursday, July 30, 2020, 23:04 (1338 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Är det "rätt" att bommen kan stå uppe när det är vagnar på spåret?

För 30 år sedan utanför fönstret

av Rasmus Axelsson, Thursday, July 30, 2020, 23:14 (1338 dagar sedan) @ ak44

Är det "rätt" att bommen kan stå uppe när det är vagnar på spåret?

Det beror nog på om bommen gäller för det spåret där det eventuellt står vagnar samt om det överhuvudtaget står några vagnar på den del av spåret som det eventuellt finns en bom för...

För 30 år sedan utanför fönstret

av Ola Ahlström, Thursday, July 30, 2020, 23:23 (1338 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Vagnarna står på ett spår som slutar innan övergången.
[image]

[image]

Så en bild av vagnen som jag har svårt att identifiera till littera och nummer
[image]

Ola Ahlström
Malmö

För 30 år sedan utanför fönstret

av Johnny, Thursday, July 30, 2020, 23:41 (1338 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Så en bild av vagnen som jag har svårt att identifiera till littera och nummer
[image]

Ola Ahlström
Malmö


Det ser ut som en BF1. Numret kan jag dock inte hjälpa till med.

För 30 år sedan utanför fönstret

av Thomas Tell, Friday, July 31, 2020, 11:10 (1337 dagar sedan) @ Johnny

Så en bild av vagnen som jag har svårt att identifiera till littera och nummer
[image]

Ola Ahlström
Malmö


Det ser ut som en BF1. Numret kan jag dock inte hjälpa till med.

4688-4706 var nummerserien på dessa vagnar med Youngfönster.
/tell