Husqvarna 65AJ (Järnväg allmänt)

av Dan Ingvar, Friday, July 31, 2020, 21:58 (1362 dagar sedan)

Hej alla kunniga.
En bekant till mig har fått en gjutjärnskamin som heter HUSQVARNA 65AJ. Den är dessutom märkt "SJ Mob".
Järnvägsanknytningen känns uppenbar men osvuret är alltid bäst!
Min första gissning är värmekälla i godsvagn använd för trupptransport.
Jag sökte rakt ut på världens största sökmotor på nätet och fick en träff som sporde att det sålts en sådan kamin på auktion.
Någon som kan berätta mer?

Ingvar, tacksam för all info

Husqvarna 65AJ

av A.Svenson, Saturday, August 01, 2020, 11:37 (1362 dagar sedan) @ Dan Ingvar

Hej!

Ja, det är en sådan kamin som var avsedda för trupptransportvagn CG40 och CG60 samt efter ångvärmens slopning även till vagnarna i de tolv sjuktransporttågen. Där tog man bort ett fönster och ersatte med motsvarande plåt där kaminrörskröken häktades i. Exempel på materielen bör finnas hos MBV, de fick grejer av mig när jag avrustade de tre kvarvarande på 00-talet.

Anders S

Husqvarna 65AJ

av Dan Ingvar, Sunday, August 02, 2020, 23:04 (1360 dagar sedan) @ A.Svenson

Tack för svar.
Ingvar

Husqvarna 65AJ

av Ola Almquist, Monday, August 03, 2020, 00:43 (1360 dagar sedan) @ A.Svenson

Hej!

Ja, det är en sådan kamin som var avsedda för trupptransportvagn CG40 och CG60 samt efter ångvärmens slopning även till vagnarna i de tolv sjuktransporttågen. Där tog man bort ett fönster och ersatte med motsvarande plåt där kaminrörskröken häktades i. Exempel på materielen bör finnas hos MBV, de fick grejer av mig när jag avrustade de tre kvarvarande på 00-talet.

Anders S

[link=https://digitaltmuseum.se/021028605773/kamin]Kamin på Järnvägsmuseet[/link]

/Ola