Stig Larsson avliden (Järnväg allmänt)

av BD, Sunday, August 02, 2020, 08:45 (1362 dagar sedan)

I dagens SvD finns annons som meddelar att Stig Larsson,SJ tidigare Generaldirektör, avled den 24 juli.

Stig Larsson avliden

av Alex, Sunday, August 02, 2020, 17:16 (1362 dagar sedan) @ BD

Det hände väl en hel del under hans ledning. Jag kommer av någon anledning att tänka på den nya blå färgen som ersatte brunt och orange. Personligen kan jag tycka att det var sisådär men den svenska allmänheten såg det nog som ett steg in i framtiden.;-)

Stig Larsson avliden

av Lennart Petersen, Sunday, August 02, 2020, 20:04 (1361 dagar sedan) @ Alex

Det hände väl en hel del under hans ledning. Jag kommer av någon anledning att tänka på den nya blå färgen som ersatte brunt och orange. Personligen kan jag tycka att det var sisådär men den svenska allmänheten såg det nog som ett steg in i framtiden.;-)

Ja snyggt i början men ingen hade väl tänkt att med tiden blektes den blå färgen och såg ut som ett par urtvättade jeans.

Stig Larsson avliden

av Göran Kannerby, Monday, August 03, 2020, 08:19 (1361 dagar sedan) @ Alex

Det hände väl en hel del under hans ledning. Jag kommer av någon anledning att tänka på den nya blå färgen som ersatte brunt och orange. Personligen kan jag tycka att det var sisådär men den svenska allmänheten såg det nog som ett steg in i framtiden.;-)

Mitt starkaste minne är att han påstods ha förlagt ledningsmöten till lördagar och att de därmed blev väsentligt kortare. :-)

(dock osäker om han verkligen gjorde så på SJ eller om det enbart var i tidigare anställning)

Stig Larsson avliden

av Christer Brimalm, Monday, August 03, 2020, 08:42 (1361 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Bör han inte förknippas med lågprissatsningen som ledde till en kraftig uppgång i resandet med SJ? Eller minns jag fel?

Stig Larsson avliden

av Jonny Saljefeldt, Monday, August 03, 2020, 08:47 (1361 dagar sedan) @ Christer Brimalm

Bör han inte förknippas med lågprissatsningen som ledde till en kraftig uppgång i resandet med SJ? Eller minns jag fel?

Lågprissatsningen kom 1979, långt före Stig Larssons tid som gd (1988-1998).

Stig Larsson avliden

av Christer Brimalm, Monday, August 03, 2020, 12:25 (1361 dagar sedan) @ Jonny Saljefeldt

Nej visst, det var ju under Bengt Furbäcks tid, Stig Larssons föregångare.

Stig Larsson avliden

av Carl-Johan, Monday, August 03, 2020, 18:29 (1361 dagar sedan) @ BD

SJ gjorde något år under Stig Larsson tid en satsning på nattågen till Norrland. Bland annat kom det en ny design på filtarna och man kunde ta en kvällsöl i en RB3.

Stig Larsson presenterade satsningen för pressen på Stockholm C. Han sa bland annat att det inte är så många som tänker på att SJ är Sveriges största hotell.

Jag inflikade att han menade väl vandrarhem ......

Några år senare kom WL5.

Stig Larsson avliden

av Björn Arvidsson, Monday, August 03, 2020, 21:19 (1360 dagar sedan) @ Carl-Johan

SJ gjorde något år under Stig Larsson tid en satsning på nattågen till Norrland. Bland annat kom det en ny design på filtarna och man kunde ta en kvällsöl i en RB3.

Stig Larsson presenterade satsningen för pressen på Stockholm C. Han sa bland annat att det inte är så många som tänker på att SJ är Sveriges största hotell.

Jag inflikade att han menade väl vandrarhem ......

Några år senare kom WL5.

RB3 som vart ombyggda till RS3 togs ur trafik och slopades 1987 så de var inte i tjänst när Stig Larsson var Gd

Stig Larsson avliden

av Anders Sandgren, Thursday, September 17, 2020, 11:55 (1316 dagar sedan) @ BD

På Veteranklubben Alfa's [link=https://veteranklubbenalfa.se/drupal/]hemsida[/link] finns litet dödsrunor samlade [link=https://www.veteranklubbenalfa.se/drupal/?q=node/653]här.[/link]
Stig hade ju en lång karriär inom (LM) Ericsson innan han kom till SJ och var bl.a Ericsson Information Systems siste VD innan huvuddelen av bolaget såldes till Nokia, vilket han lär ha varit emot men Ericssons VD Björn Svedberg ville annat.
Själv lämnade jag EIS året innan försäljningen till Nokia men hann med att ha Stig som VD.