Hur användes B1c/RB1? (Järnväg allmänt)

av Johnny, Monday, August 03, 2020, 02:59 (1361 dagar sedan)

Hur användes serveringsvagnarna B1C/RB1?

Jag reste en gång i början av 70-talen med Lapplandspilen och åt lunch i en sådan vagn någonstans mellan Vännäs och Boden. Jag kommer ihåg att jag åt en Campbell-soppa som värmdes i en mikro. Soppan fanns i burkar i kyldisken ungefär som läskburkarna finns idag på X2000. Burken öppnades i kassan och värmdes i mikron.

Min nästa erfarenhet av vagntypen var när jag låg vid F14 i Halmstad och vagntypen gick i de tåg vi åkte med hem till Göteborg. Vår pluton brukade se till så att det inte fanns varken mellan- eller starköl kvar i vagnens lager när vi kom till Göteborg.

Sedan dröjde det några år innan jag träffade på vagntypen igen. 1994-96 pendlade jag mellan Göteborg och Söderhamn och då gick vagnarna som R2 i IC-tågen mellan Göteborg och Stockholm.

Förekom det att vagnarna användes som enklare serveringsvagn när det fanns t ex en R1 eller R3 i tåget?

Hur användes B1c/RB1?

av Magnus H, Monday, August 03, 2020, 16:29 (1361 dagar sedan) @ Johnny

Intressanta frågor, särskilt nu när vagnen kommit i modell från NMJ. Här kommer några till:

Användes RB1 på kortare sträckor än Stockholm-Göteborg?

Jag åkte en hel del tåg i min ungdom på sträckan Stockholm-Västerås-Örebro som på den tiden tog 3,5 timmar. Förekom RB1 även där? Mitt tågintresse inskränkte sig då till att jag kände igen Ra- och Rc-lok.

Hoppas att någon kunnig kan besvara Johnnys och mina frågor.

Hur användes B1c/RB1?

av Alex, Monday, August 03, 2020, 21:13 (1360 dagar sedan) @ Magnus H

Min minnesbild från 60-70 talet var att RB1 användes mycket i express- och snälltåg som gick vid sidan om Västra och Södra stambanan. Det var t.ex. tågen på Ostkustbanan och mot Jämtland samt nattågen på Övre Norrland. RB1 förekom också bl.a. i expresståg Siljan på Dalarna när det blev loktåg.

Jag tror också att RB1 dök upp en hel del på Västkustbanan och vissa snälltåg på Västra och Södra stambanan. Det kunde nog hända att man hade både R1 eller R3 tillsammans med RB1 även om det var ovanligt.