Knalldosor och Stoppskärmar (Järnväg allmänt)

av Christer Fredriksson, Monday, August 03, 2020, 22:04 (1333 dagar sedan)

När slopades knalldosorna samt hur ofta skulle de bytas ut då de blivit för gamla?

När utrustades lok och motorvagnar med de runda skärmar, vita med svart kors, som skulle skruvas fast i rälsen vid fara bl.a. då tåg stannat på linjen, och som förvarades i en hållare i förarhytten?

Knalldosor och Stoppskärmar

av Richard Loe, Monday, August 03, 2020, 22:20 (1333 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

När slopades knalldosorna samt hur ofta skulle de bytas ut då de blivit för gamla?

När utrustades lok och motorvagnar med de runda skärmar, vita med svart kors, som skulle skruvas fast i rälsen vid fara bl.a. då tåg stannat på linjen, och som förvarades i en hållare i förarhytten?

Knalldosor används fortfarande i flera länder, exempelvis Frankrike, Storbritannien och USA. Knalldosor har i många år haft en FN-markering (UN0192, UN0193, UN0492 eller UN0493) och har numera en livslängd på 5 år efter tillverkningsdatum. Jag har för mig att tidigare så var livslängden 7 eller 8 år.

Hindertavlor?

av Rasmus Axelsson, Tuesday, August 04, 2020, 09:08 (1333 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

När utrustades lok och motorvagnar med de runda skärmar, vita med svart kors, som skulle skruvas fast i rälsen vid fara bl.a. då tåg stannat på linjen, och som förvarades i en hållare i förarhytten?

Tänker du på hindertavlor, vars baksida är vit med ett svart kryss och där framsidan är röd med gul bård?

Hindertavlor?

av Christer Fredriksson, Tuesday, August 04, 2020, 09:12 (1333 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Ja Hindertavlor är ju rätta benämningen!

Knalldosor och bansignaltavlor/hindertavlor

av Ulf Pålsson, Tuesday, August 04, 2020, 09:31 (1333 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Knalldosan (benämningen införd 1877), en med explosivt ämne fylld kapsel som kunde fästas på rälen, användes i Sverige sedan järnvägens första tid. Den knall som uppstod när dosan kördes över innebar "stopp" (stanna omedelbart).

”Dessa signaler placeras på railerna, med den tryckta sidan uppåt, och blyremsorne vikne öfver på sidorne om railerne. Då en lokomotiv passerar öfver en af dessa signaler, exploderar laddningen med en skarp knall, och är detta en signal till Lokomotivföraren att stadna.” (Text om knall-signaler i Tjr-1858.)

Knalldosor användes i första hand för att skydda ofarbart spår på linjen samt för att skydda ett tåg som blivit stående på linjen. (I allmänhet skulle fyra knalldosor läggas ut som stoppsignal, i ”sick-sack” på rälerna, på tillräckligt avstånd från hindret.)

Vid SJ var knalldosorna (eller var det möjligen lådorna för knalldosorna?) märkta med tillverkningsår och -månad. De skulle utmönstras efter fem år.

1965 ersattes de knalldosor som medfördes på dragfordon, och som användes av lokpersonalen för att stoppsignalera, av bansignaltavlor (runda, röda med gul kantrand, baksida vit med svart kryss) och genom kortslutning av spårledning med kontaktdon (på intilliggande spår). För detta ändamål fick bansignaltavlor på dragfordon en ny utformning; de var monterade på en liten ”arm” som fästes på vänstra rälen, med tavlan inåt spårmitt, och den röda och gula färgen gjordes reflekterande. (Tidigare användes bansignaltavlan i första hand på stationer; den var fäst på en stång och hade ett rött reflekterande prisma, och den skulle i vissa fall nattetid vara kompletterad med en lykta med rött sken.)

1973 kallas ändrades benämningen från bansignaltavla till hindertavla.

Av banpersonal fortsatte knalldosor att användas till 1973. De slopades då helt, och för alla situationer ersattes de av stoppsignalering med hindertavla och/eller kortslutning av spårledning med kontaktdon.

Knalldosor och bansignaltavlor/hindertavlor

av Christer Fredriksson, Tuesday, August 04, 2020, 10:07 (1333 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Varmt tack för denna redogörelse!

Jag kommer ihåg från åren i början på 1950-talet, då min fader var Stf i Gusselby, att dessa bansignaltavlor uppsattes av honom mitt i huvudspåret då Bergbolagen provkörde sina motordressiner mellan Lindesberg och Gusselby. Det var en signaltavla ca 2 m hög på en spetsig och plåtskodd tråstång så den lätt kunde ställas i sanden mitt i spåret, Vid dessa provkörningar ss framfördes som regel upp till 5 st dressiner samtidigt under bevakning av en banvakt som medföljde.

Knalldosor och bansignaltavlor/hindertavlor

av Göran Kannerby, Tuesday, August 04, 2020, 10:12 (1333 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Varmt tack för denna redogörelse!

Jag kommer ihåg från åren i början på 1950-talet, då min fader var Stf i Gusselby, att dessa bansignaltavlor uppsattes av honom mitt i huvudspåret då Bergbolagen provkörde sina motordressiner mellan Lindesberg och Gusselby. Det var en signaltavla ca 2 m hög på en spetsig och plåtskodd tråstång så den lätt kunde ställas i sanden mitt i spåret, Vid dessa provkörningar ss framfördes som regel upp till 5 st dressiner samtidigt under bevakning av en banvakt som medföljde.

Motsvarande minne har jag från Reftele på 1980-talet. Tkl "avspärrning" av linjen bestod av en sådan tavla placerad i huvudtågspåret.

OT knalldosor

av -RB-, Tuesday, August 04, 2020, 14:18 (1333 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Inget svar men en OT grej om knalldosor .
"Sista" rälsbussen på Ängelholm - Klippan 10 juni 1953 blev "firad" med så pass många knalldosor , att vid ankomst till stallet i Klippan kunde man konstatera at hjulringarna blivit lösa . Minns inte om min sagesman sa om den var 2 axlig eller boggi .

Mvh Rolf Berg

Signalfacklor?

av Gunnar Ekeving, Tuesday, August 04, 2020, 23:42 (1332 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

1965 ersattes de knalldosor som medfördes på dragfordon, och som användes av lokpersonalen för att stoppsignalera, av bansignaltavlor (runda, röda med gul kantrand, baksida vit med svart kryss) och genom kortslutning av spårledning med kontaktdon (på intilliggande spår). För detta ändamål fick bansignaltavlor på dragfordon en ny utformning; de var monterade på en liten ”arm” som fästes på vänstra rälen, med tavlan inåt spårmitt, och den röda och gula färgen gjordes reflekterande.

Visst införde man även signalfacklor som komplement eller alternativ till kortslutning av spårledning och/eller röda bansignaltavlor? Eller kom de i ett senare skede?

Jag ser att Göteborgs Spårvägar 1971 utfärdade följande trafikorder, föranledd av att GS Angeredsbana på en lång sträcka går parallellt med SJ/Trafikverkets spår:

"Ang. linje 8, vissa säkerhetsföreskrifter gällande SJ och GS spårsträcka Alelyckan (Lärje) - Polhemsplatsen.
Om urspåring eller dyl. inträffar på något av rubr. spår, kan detta medföra hinder eller fara för trafiken på det intilliggande spåret. Av denna anledning skall följande bestämmelser tillföras trafiksäkerhetsföreskrifterna för linje 8 i Trafikorder nr. 34 punkt A5 och B5, Trafikordersamling 1971:

a) Vagn på linje 8 skall vara utrustad med signalfackla samt kontaktdon för kortslutning av spårledning;
b) Om tågmissöde inträffat och det kan befaras att trafiken på bredvidliggande spår därigenom hindras, skall föraren kort-sluta spårledningen på detta spår med hjälp av kontaktdon och/eller tända signalfackla och placera denna i eller vid sidan av spåret;
Om föraren ser fordon närma sig på det bredvidliggande spåret, skall dock åtgärden med signalfackla vidtas före åtgärden med kontaktdon.
c) Tänd signalfackla i eller invid eget spår betyder stopp. Då förare observerar tänd signalfackla i eller invid eget spår, skall vagnen stannas. Anledningen till stoppsignalen skall om möjligt klarläggas. TLX skall meddelas om orsaken till stoppet.

SJ har för sin del utfärdat likartade bestämmelser för sin personal.
Instruktion i handhavandet av signalfackla och kontaktdon meddelas genom personalavdelningens försorg.

Hellman"

Så 1971 var signalfacklor uppenbarligen i bruk. Däremot nämner Hellman inget om bansignaltavlor, så de fanns kanske endast på järnvägens dragfordon?

Signalfackla --> blinkande frontljus

av Ulf Pålsson, Wednesday, August 05, 2020, 07:47 (1332 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

1965 ersattes de knalldosor som medfördes på dragfordon, och som användes av lokpersonalen för att stoppsignalera, av bansignaltavlor (runda, röda med gul kantrand, baksida vit med svart kryss) och genom kortslutning av spårledning med kontaktdon (på intilliggande spår). - - -


Visst införde man även signalfacklor som komplement eller alternativ till kortslutning av spårledning och/eller röda bansignaltavlor? Eller kom de i ett senare skede?

- - -

Signalfacklan, en fackla som tänd lyste med kraftigt rött sken och betydde "stopp", den infördes 1966 vid SJ. Sådana medfördes på dragfordon för att av föraren i nödsituationer kunna placeras i bredvidliggande spår för att stoppa tåg där, t.ex. vid en urspåring av det egna tåget.

Signalfacklan var vid SJ ett relativt sett kortvarigt signalredskap. Redan 1980 slopades signalfacklorna, och i stället infördes att signalering med blinkande frontljus skulle utgöra stoppsignal för ett tåg i motsatt riktning.
/up

Signalfackla --> blinkande frontljus

av Göran Kannerby, Wednesday, August 05, 2020, 10:00 (1332 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

1965 ersattes de knalldosor som medfördes på dragfordon, och som användes av lokpersonalen för att stoppsignalera, av bansignaltavlor (runda, röda med gul kantrand, baksida vit med svart kryss) och genom kortslutning av spårledning med kontaktdon (på intilliggande spår). - - -


Visst införde man även signalfacklor som komplement eller alternativ till kortslutning av spårledning och/eller röda bansignaltavlor? Eller kom de i ett senare skede?

- - -


Signalfacklan, en fackla som tänd lyste med kraftigt rött sken och betydde "stopp", den infördes 1966 vid SJ. Sådana medfördes på dragfordon för att av föraren i nödsituationer kunna placeras i bredvidliggande spår för att stoppa tåg där, t.ex. vid en urspåring av det egna tåget.

Signalfacklan var vid SJ ett relativt sett kortvarigt signalredskap. Redan 1980 slopades signalfacklorna, och i stället infördes att signalering med blinkande frontljus skulle utgöra stoppsignal för ett tåg i motsatt riktning.
/up

Att byta från fackla till blinkande frontljus innebar en viss försämring genom att frontljuset enbart lyser i en riktning. På den tiden spelade det knappast någon roll i och med att trafikering av båda spår i samma riktning nästan inte förekom, men i nuläget är ju det betydligt vanligare, dessutom har vi även fyrspår där det är det normala.

Sedan är det en annan sak att om banan ligger i kurva kommer en fackla vid loket ofta att vara helt osynlig bakom sista vagnen.

Högsmällande knalldosor - och sådana som inte längre smäller

av Gunnar Ekeving, Tuesday, August 04, 2020, 23:48 (1332 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Två skrivelser från Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen [Riksarkivet]:

[image]
Det skulle knappast vara förenligt med nutida miljötänkande att slänga knalldosor i närmsta sjö. En vanlig metod för kvittblivning av gamla knalldosor sägs ha varit att slänga in dem i t ex en kamin i någon av banavdelningens rastkurer; i vissa fall, påstås det, visade det sig då att de gamla knalldosorna fortfarande hade oanat stor detonationsförmåga!

[image]

Knalldosor ursprung

av mormorsgruvan, Tuesday, August 04, 2020, 17:19 (1333 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

SJ köpte knalldosor från armeförvaltningen, men vem tillverkade knalldosorna och vad bestod dem av. På senare tid var väl höljet av röd plast. Jag förmodar att de tidiga hade metallhölje.

Knalldosor ursprung

av Rolf Segelström, Wednesday, August 05, 2020, 13:38 (1332 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Vem som tillverkade vat jag inte. De utgjordes av svartkrut men ett ollonskott som tändhatt. De äldsta jag sett var gjorda av papper so sen ersattes av plast. Jag vet inte när. Mvh,Roffe

Knalldosor ursprung

av Per Olofsson, Wednesday, August 05, 2020, 17:17 (1332 dagar sedan) @ Rolf Segelström

Hammargren & C:o grundat 1873. Företaget tillverkade förutom fyrverkeripjäser, signalmateriel för militära- och järnvägsändamål. Det senare avsåg tillverkningen knallsignaler eller knalldosor.

Knalldosor ursprung - Hanssons Pyrotekniska

av Gunnar Ekeving, Wednesday, August 05, 2020, 20:21 (1332 dagar sedan) @ Per Olofsson

Hammargren & C:o grundat 1873. Företaget tillverkade förutom fyrverkeripjäser, signalmateriel för militära- och järnvägsändamål. Det senare avsåg tillverkningen knallsignaler eller knalldosor.

Samt Hanssons Pyrotekniska - i varje fall när det gällde högsmällande knalldosor. Och Hanssons fabrik, som i varje fall på 1960-talet låg ca en km från Järnbrotts station på Säröbanan, var också högsmällande, med explosioner som ibland dessvärre skadade anställda.

Knalldosor ursprung - Hanssons Pyrotekniska

av Harald, Thursday, August 06, 2020, 19:26 (1331 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Man lägger ju gärna pyrotekniska fabriker lite avskilt. Hanssons låg från början i bergen ovanför Landala, men när staden växte fick de flytta och lämnade bara ett spår i form av namnet Raketgatan. Hammargrens ligger fortfarande i en klyfta i bergen ovanför Anneberg.

Knalldosor ursprung - Hanssons Pyrotekniska

av Ola Almquist, Thursday, August 06, 2020, 19:45 (1331 dagar sedan) @ Harald

Man lägger ju gärna pyrotekniska fabriker lite avskilt. Hanssons låg från början i bergen ovanför Landala, men när staden växte fick de flytta och lämnade bara ett spår i form av namnet Raketgatan. Hammargrens ligger fortfarande i en klyfta i bergen ovanför Anneberg.

Hammargrens flög i luften 1970.

/Ola