Okänt supplement (Historiskt material)

av bosc, Monday, August 03, 2020, 23:14 (1355 dagar sedan)

I mina gamla tidtabeller hittar jag bl.a. bifogade supplement att klistra in i någon form av tågplan. Jag skulle uppskatta om någon kan förklara vad det rör sig om. Stationssignaturerna tror jag mig klara av, likaså vagnlittera./BoSC
[img]images/uploaded/202008032113565f287e14f1e87.jpg[/img]

Okänt supplement

av Peter Lidskog, Tuesday, August 04, 2020, 05:26 (1355 dagar sedan) @ bosc

I mina gamla tidtabeller hittar jag bl.a. bifogade supplement att klistra in i någon form av tågplan. Jag skulle uppskatta om någon kan förklara vad det rör sig om. Stationssignaturerna tror jag mig klara av, likaså vagnlittera./BoSC
[img]images/uploaded/202008032113565f287e14f1e87.jpg[/img]

Supplement till Normalplan, visande tågs sammansättning.

Till vänster, eller höger, tågnummer och sträcka, i detta fall tågnummer 5 och 6.

I mittre fältet, först vagnslittera, lokets position är vid tågnumret. Närmast under, notering om vagnen endast går vissa dagar eller datum. Också andra kommentarer, som bk och hk, som jag har för mej är barnkupe och hundkupe. Sedan vagnsättsnummer. Ett vagnsätt bestod av en eller flera vagnar, som omloppsmässigt gick tillsammans. I översta exemplet bildar till exempel BCo7 och Co3 vagnsätt 108b, och i andra planer kunde man följa detta vagnsätts omlopp i olika tåg. I andra exemplet, längst till höger, finns vagnsätt 161 som består av 3 stycken litt C3, som går tillsammans i ett omlopp.

Pilarna visas bara för vagnar med mer än en resande klass, och visar åt vilket håll vagnen skall vara vänd med hänsyn till klass indelningen.

Ovanför och under denna mittsektion kan man se vagnarnas utgångsstation och slutstation. Många kursvagnar i dessa exempel.

Peter

Okänt supplement

av Sune Nylén, Tuesday, August 04, 2020, 12:44 (1355 dagar sedan) @ Peter Lidskog

F6 är G vagnar med cykelkrokar, De hade en målad plåtskylt över den gjutna.De hade samma vagnsnummer som litt G vagnen

Okänt supplement

av Jan-Anders Wihrén, Tuesday, August 04, 2020, 16:03 (1355 dagar sedan) @ Sune Nylén

Det kan också nämnas att när tidtabellsböckerna var bundna (fram till slutet av 1950-talet?) gavs ändringstryck ut med gummerad baksida, där man skulle byta ut en ändrad sida genom att klistra över den nya sidan. Samma sak beträffande normalplanerna som också var bundna.

Okänt supplement

av Kjell Aghult, Tuesday, August 04, 2020, 17:08 (1355 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Det kan också nämnas att när tidtabellsböckerna var bundna (fram till slutet av 1950-talet?) gavs ändringstryck ut med gummerad baksida, där man skulle byta ut en ändrad sida genom att klistra över den nya sidan. Samma sak beträffande normalplanerna som också var bundna.

Ringpärmssystemet infördes 1953-1955, formatet sägs ha ärvts från Svensk Författningssamling.
Ändringar kunde nu göras enklare och säkrare än förut: Omtryck av sidor. De gamla "klisterlapparna" kunde omfatta både delar av sidor och hela sådana. Vid otur kunde klistret släppa och ändringen falla bort. Den gamla texten skulle därför överkorsas innan den nya
klistrades på.

Med pärmsystemet kom också plastfickor: Så att dagsaktuella blad tillfälligt kunde tas ur pärmen. Fickorna var heltransparenta för konduktörer. De för lokpersonal hade ena halvan svart för att täcka "det andra" tågets uppgifter: Undvika felläsningar. Två tåg stod ju ofta i bredd på sidorna.

Vid övergång till maskinskrift och offsettryck 1972 ändrades formatet till A 5. De bruna pärmarna byttes mot röda.

Okänt supplement

av bosc, Tuesday, August 04, 2020, 21:49 (1355 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Varmt tack för förklaringar och kommentarer./BoSC