BJ tidtabellsboken del B, nr 111 1942 (Tidtabeller)

av bosc, Tuesday, August 04, 2020, 01:50 (1353 dagar sedan)

Här kommer ytterligare en av mina tidtabellsböcker, denna gång BJ:s "Tidtabellsboken del B, tjänstetidtabeller, tidtabell n:r 111, gällande fr.o.m. den 15 juni 1942. Gällande å följande bandelar: Åmål-Göteborg C. Olskroken-Göteborg B:s".
Jag har utelämnat tomma sidor. Återgivningen är i svart/vitt. Ett par tillägg kommer att publiceras senare.
Notera ändringstrycken på sidan 11, tåg 16, sidorna 14-15, tåg 22, sidan 39, tåg 54 och 69, sidan 47, tåg 81, sidan 53, tåg 222 samt sidan 54, tåg 223 och 224.
Jag antar att tåg 5151 och 5156 är det tåg som transporterade tyskt krigsmaterial mellan Norge och Tyskland samt att tåg 10121 och 10122 är permittenttågen på samma sträcka.
Vad betyder "Pso."?
Tacksam för synpunkter och kommentarer.
Varsågoda./BoSC
[image][image][image][image][image][image][image][image][image][image][image][image][image][image][image]
[image][image][image][image][image][image][image][image][image][image][image][image][image][image][image][image][image][image][image]

BJ tidtabellsboken del B, nr 111 1942

av Ola Almquist, Tuesday, August 04, 2020, 03:14 (1353 dagar sedan) @ bosc

Tack för detta!

Vad betyder "Pso."?

Förkortningen pso betyder på särskild order.

/Ola

BJ tidtabellsboken del B, nr 111 1942

av Sune Nylén, Tuesday, August 04, 2020, 08:00 (1353 dagar sedan) @ bosc

5151 och 56 var gängse nummer på ordinarie godståg Malmö (Kontinenten) Oslo, och vice
versa 56 vissa år även numrerat 52. Det kunde nog även medföra militärt materiel i förseglade vagnar. Men detta transporterades nog, tror jag, i extra godståg på lösblads tdt. Permittenttågen benämndes f.ö. Specialtågen, och utgick från Olskroken dit det anlänt via viadukten Gubbero Olskroken. Det drogs av O lok.

BJ tidtabellsboken del B, nr 111 1942

av BJ, Tuesday, August 04, 2020, 11:54 (1353 dagar sedan) @ bosc

Enligt överenskommelse med signaturen bosc, så finns de två första tidtabellerna som Pdf dokument att läsa eller ta hem på MRW hemsidan. Fler följer om Bo orkar skanna i fler.
Se under byggtipps här: http://www.mrw1.se/
BJ

BJ tidtabellsboken del B, nr 111 1942

av bosc, Tuesday, August 04, 2020, 23:10 (1353 dagar sedan) @ BJ

Det gläder mig verkligen att mina publiceringar väcker sådan intresse och jag är tacksam för alla kommentarer och förklaringar.
En fråga dock kring trafiken på Tyskland under krigsåren: Gick tysk trupp och tyskt krigsmateriel i samma tåg?/BoSC

BJ tidtabellsboken del B, nr 111 1942 - tillägg

av bosc, Tuesday, August 04, 2020, 23:15 (1353 dagar sedan) @ bosc

Här kommer ett par tillägg till denna tidtabellsbok.
Varsågoda./BoSC
[image][image][image][image][image]

BJ tidtabellsboken del B, nr 111 1942 - tillägg ligger sist

av BJ, Wednesday, August 05, 2020, 00:24 (1353 dagar sedan) @ bosc

Dessa filer följer med sist i huvuddokumentet numera.
BJ

BJ tidtabellsboken del B, nr 111 1942 - BJ organisation

av S-O Johansson, Wednesday, August 05, 2020, 19:08 (1352 dagar sedan) @ bosc

[image]

Tack för publiceringen. Intressant att läsa. Några frågor om BJ organisation för den som känner sig manad att svara.
Framsidan på Tjänstetidtabellen anger att den avser BJ 1:sta trafiksektion omfattande sträckan Åmål-Göteborg. Denna hade säte i Göteborg om jag förstått rätt eller? Sträckan Alvhem-Lilla Edet är inte med eftersom den fortfarande var dotterbolag till BJ? Lite omständigt med egen tjänstetidtabell för denna sträcka men antagligen enligt gällande regelverk.
BJ hade bara två trafiksektioner om jag förstått rätt, där andra 2:dra trafiksektionen då är sträckorna (Åmål)-(Falun), Daglösen-Filipstad och Rämshyttan-Idkerberget. Denna hade säte i Filipstad? Eller fanns det en 3:dje också? Åmål och Falun inom parentes tidigare innebär att de tillhörde en annan trafiksektion (1) eller annat bolag (GDJ).

BJ tidtabellsboken del B, nr 111 1942 - BJ organisation

av Sune Nylén, Wednesday, August 05, 2020, 20:59 (1352 dagar sedan) @ S-O Johansson

3 dje trafiksektionen omfattade GDJ och SDJ. Trafikdirektören och Trafikinspektören för dessa satt i Gävle. SDJ hade en trafikexpedition i Hedemora som förestods av en Byråassistent. Tidtabellen är en sådan som lokpersonalen hade. Det fanns en tjockare som trafikavdelningen m fl. använde som omfattade alla bandelarna och alla tåg inom sektionen. Ti i Göteborg var sedan 1919 Johan Algot Andersson. J Alg. Andersson som han skrev. I Filipstad Ragnar Kamp sedan 1932 och i Gävle sedan 1922 Lars Swartling. Trafikdirektör i Gbg sedan 1919 var Per Lagerberg och i Gävle sedan 1919 August Hjelmér. Upgifterna gäller 1940. DVVJ tillhörde också 1 trafiksektionen och från 1 jan 42 också Dalslands järnväg som BJ då arrenderade. Vid Hjelmérs frånfälle i jan 41 och Lagerblads pensionering 1944 skedde en del organisationsförändringar.