S.k självmordsdörrar på stålvagnar? (Fordon: vagnar)

av K Lemming, Wednesday, August 05, 2020, 23:16 (1332 dagar sedan)

I en tråd det länkades till i ett annat inlägg står det att vagnen på bild ser ut att ha s.k självmordsdörrar, vilket enligt inlägget innebar att lås och dörrhandtag var placerat närmast gaveln. I ett svar på inlägget nämns att alla stålvagnar hade dörrarna på det viset. Innebar det alltså att gångjärnen satt inåt vagnen?

Att alla stålvagnar hade dörrarna på det viset hänger jag inte med i, alla stålvagnar jag har upplevt säger mitt minne att gångjärnen sitter mot gaveln och lås och dörrhandtag inåt vagnen. Med öppen dörr och med handräcket på insidan av dörren får man ihop med handräcket på korgen två handräcken att välja på om man har något i en hand som t.ex vertyg och ska kliva upp från marknivå på bangård eller liknande plattformslös plats och slipper därför byta hand på det man håller i handen.

Kan någon förklara vad som menas med s.k självmordsdörrar och att alla stålvagnar hade dörrarna på det viset?

Inlägg 11 uppifrån

S.k självmordsdörrar på stålvagnar?

av Elling S. Rudaasen, Wednesday, August 05, 2020, 23:54 (1331 dagar sedan) @ K Lemming

I en tråd det länkades till i ett annat inlägg står det att vagnen på bild ser ut att ha s.k självmordsdörrar, vilket enligt inlägget innebar att lås och dörrhandtag var placerat närmast gaveln. I ett svar på inlägget nämns att alla stålvagnar hade dörrarna på det viset. Innebar det alltså att gångjärnen satt inåt vagnen?

Att alla stålvagnar hade dörrarna på det viset hänger jag inte med i, alla stålvagnar jag har upplevt säger mitt minne att gångjärnen sitter mot gaveln och lås och dörrhandtag inåt vagnen. Med öppen dörr och med handräcket på insidan av dörren får man ihop med handräcket på korgen två handräcken att välja på om man har något i en hand som t.ex vertyg och ska kliva upp från marknivå på bangård eller liknande plattformslös plats och slipper därför byta hand på det man håller i handen.

Kan någon förklara vad som menas med s.k självmordsdörrar och att alla stålvagnar hade dörrarna på det viset?

Inlägg 11 uppifrån

Jag uppfattade det som att Thomas första mening ”Alla stålvagnarna hade dörrarna på det viset” var en replik på Gustafs sista mening ”dagens personvagnar har tvärt om”, dvs att inte bara dagens personvagnar utan alla stålvagnar har haft gångjärnen närmast vagnsänden.

S.k självmordsdörrar på stålvagnar?

av Sune Nylén, Thursday, August 06, 2020, 00:12 (1331 dagar sedan) @ Elling S. Rudaasen

Uttrycket kan mycket väl hänga samman med den våg utav oförklarliga fall från vagnar, som kring 1950 inträffade vid SJ. Det var passagerare som på ett oförklarligt sätt omkom genom fall nattetid genom en öppnad dörr. Man misstänkte att någon galning knuffade
ut folk som besökt toaletten nattetid, eller att trötta personer skulle tagit fel på dörr, vilket jag håller för mindre troligt. Det resulterade i alla fall i att SJ lät montera en elektrisk spärr som vid, fem kilometers hastighet tror jag, låste dörrlåset elektriskt. Eller kanske med en sprint låste dörren.

S.k självmordsdörrar på stålvagnar?

av Lennart Petersen, Thursday, August 06, 2020, 02:07 (1331 dagar sedan) @ Sune Nylén

Uttrycket kan mycket väl hänga samman med den våg utav oförklarliga fall från vagnar, som kring 1950 inträffade vid SJ. Det var passagerare som på ett oförklarligt sätt omkom genom fall nattetid genom en öppnad dörr. Man misstänkte att någon galning knuffade
ut folk som besökt toaletten nattetid, eller att trötta personer skulle tagit fel på dörr, vilket jag håller för mindre troligt. Det resulterade i alla fall i att SJ lät montera en elektrisk spärr som vid, fem kilometers hastighet tror jag, låste dörrlåset elektriskt. Eller kanske med en sprint låste dörren.

Dom här händelserna inträffade i trakten Alvesta-Vislanda och en hypotes var att halvvägs i natten var det lagom för många att gå upp och kissa varvid man tagit fel dörr. En annan hypotes var mord och det blev väl aldrig riktigt klarlagt vad som fanns bakom. Inget sådant ver,ar ha hänt på andra nattågssträckor och det fanns många sådana. När 60-talsvagnarna beställdes så hamnade toadörren mot korridoren och inte i vestibulen. Och så kom alltså elektriska dörrlås som låste-låste upp vid en given hastighet och det hördes då ett klick. Innan alla fått sådan låsning så markerades sådan dörr med en vit prick .

S.k självmordsdörrar på stålvagnar?

av Lennart Petersen, Thursday, August 06, 2020, 04:28 (1331 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Uttrycket kan mycket väl hänga samman med den våg utav oförklarliga fall från vagnar, som kring 1950 inträffade vid SJ. Det var passagerare som på ett oförklarligt sätt omkom genom fall nattetid genom en öppnad dörr. Man misstänkte att någon galning knuffade
ut folk som besökt toaletten nattetid, eller att trötta personer skulle tagit fel på dörr, vilket jag håller för mindre troligt. Det resulterade i alla fall i att SJ lät montera en elektrisk spärr som vid, fem kilometers hastighet tror jag, låste dörrlåset elektriskt. Eller kanske med en sprint låste dörren.


Dom här händelserna inträffade i trakten Alvesta-Vislanda och en hypotes var att halvvägs i natten var det lagom för många att gå upp och kissa varvid man tagit fel dörr. En annan hypotes var mord och det blev väl aldrig riktigt klarlagt vad som fanns bakom. Inget sådant ver,ar ha hänt på andra nattågssträckor och det fanns många sådana. När 60-talsvagnarna beställdes så hamnade toadörren mot korridoren och inte i vestibulen. Och så kom alltså elektriska dörrlås som låste-låste upp vid en given hastighet och det hördes då ett klick. Innan alla fått sådan låsning så markerades sådan dörr med en vit prick .

Det kom dock att dröja med dörrlås, från 1968 började man installera sådant. Innan dess hade man märkt dörrarna med en dekal som varnade med text och en drastisk teckning där en man öppnar och flyger ut genom dörren. Något försök gjordes också på någon vagn att bygga om till inåtgående dörr men det blev ingen fortsättning.

S.k självmordsdörrar på stålvagnar?

av Thomas Tell, Thursday, August 06, 2020, 09:39 (1331 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Innan dess hade man märkt dörrarna med en dekal som varnade med text och en drastisk teckning där en man öppnar och flyger ut genom dörren.

Dekalen "utfallande man" kom 1953.
/tell

S.k självmordsdörrar på stålvagnar?

av ztenlund, Thursday, August 06, 2020, 12:52 (1331 dagar sedan) @ Sune Nylén

Uttrycket kan mycket väl hänga samman med den våg utav oförklarliga fall från vagnar, som kring 1950 inträffade vid SJ. Det var passagerare som på ett oförklarligt sätt omkom genom fall nattetid genom en öppnad dörr. Man misstänkte att någon galning knuffade
ut folk som besökt toaletten nattetid, eller att trötta personer skulle tagit fel på dörr, vilket jag håller för mindre troligt. Det resulterade i alla fall i att SJ lät montera en elektrisk spärr som vid, fem kilometers hastighet tror jag, låste dörrlåset elektriskt. Eller kanske med en sprint låste dörren.

Problemet med teorin till bakgrunden torde dock vara att bakhängda dörrar på bilar inte sällan kallas för självmordsdörrar på svenska och suicide doors på engelska. Den benämningen lär nog inte härstamma till några händelser hos SJ och en i färdriktningen bakhängd dörr på en järnvägsvagn får ju samma egenskaper som en bildörr om den öppnas i farten.

Sedan lider järnvägsvagnar även av att de normalt körs i båda riktningarna...

S.k självmordsdörrar på stålvagnar?

av Björn Arvidsson, Thursday, August 06, 2020, 00:29 (1331 dagar sedan) @ Elling S. Rudaasen

I en tråd det länkades till i ett annat inlägg står det att vagnen på bild ser ut att ha s.k självmordsdörrar, vilket enligt inlägget innebar att lås och dörrhandtag var placerat närmast gaveln. I ett svar på inlägget nämns att alla stålvagnar hade dörrarna på det viset. Innebar det alltså att gångjärnen satt inåt vagnen?

Att alla stålvagnar hade dörrarna på det viset hänger jag inte med i, alla stålvagnar jag har upplevt säger mitt minne att gångjärnen sitter mot gaveln och lås och dörrhandtag inåt vagnen. Med öppen dörr och med handräcket på insidan av dörren får man ihop med handräcket på korgen två handräcken att välja på om man har något i en hand som t.ex vertyg och ska kliva upp från marknivå på bangård eller liknande plattformslös plats och slipper därför byta hand på det man håller i handen.

Kan någon förklara vad som menas med s.k självmordsdörrar och att alla stålvagnar hade dörrarna på det viset?

Inlägg 11 uppifrån


Jag uppfattade det som att Thomas första mening ”Alla stålvagnarna hade dörrarna på det viset” var en replik på Gustafs sista mening ”dagens personvagnar har tvärt om”, dvs att inte bara dagens personvagnar utan alla stålvagnar har haft gångjärnen närmast vagnsänden.

Förstorar man den bilden ser man att det är en vagn med gångjärnen mot gaveln. De stålvagnar som haft/har gångjärnen tvärt om är OKB vagnarna finns på OKB BCo 58 samt de 2 OKB restaurangvagnarna.

S.k självmordsdörrar på stålvagnar?

av Christopher Lindgren, Thursday, August 06, 2020, 00:49 (1331 dagar sedan) @ Björn Arvidsson

Precis! Och de två AB5:orna har fått sina dörrar utbytta och har gångjärnen på normalt sätt.

S.k självmordsdörrar på stålvagnar?

av K Lemming, Thursday, August 06, 2020, 00:57 (1331 dagar sedan) @ Elling S. Rudaasen

I en tråd det länkades till i ett annat inlägg står det att vagnen på bild ser ut att ha s.k självmordsdörrar, vilket enligt inlägget innebar att lås och dörrhandtag var placerat närmast gaveln. I ett svar på inlägget nämns att alla stålvagnar hade dörrarna på det viset. Innebar det alltså att gångjärnen satt inåt vagnen?

Att alla stålvagnar hade dörrarna på det viset hänger jag inte med i, alla stålvagnar jag har upplevt säger mitt minne att gångjärnen sitter mot gaveln och lås och dörrhandtag inåt vagnen. Med öppen dörr och med handräcket på insidan av dörren får man ihop med handräcket på korgen två handräcken att välja på om man har något i en hand som t.ex vertyg och ska kliva upp från marknivå på bangård eller liknande plattformslös plats och slipper därför byta hand på det man håller i handen.

Kan någon förklara vad som menas med s.k självmordsdörrar och att alla stålvagnar hade dörrarna på det viset?

Inlägg 11 uppifrån


Jag uppfattade det som att Thomas första mening ”Alla stålvagnarna hade dörrarna på det viset” var en replik på Gustafs sista mening ”dagens personvagnar har tvärt om”, dvs att inte bara dagens personvagnar utan alla stålvagnar har haft gångjärnen närmast vagnsänden.

Så bör det vara, jag som misstolkade det hela. Thomas brukar ju ha väldigt bra koll på vagnar så därför blev jag extra förvånad.

S.k självmordsdörrar på stålvagnar? Andra farliga dörrar

av Per Ljungberg, Thursday, August 06, 2020, 08:43 (1331 dagar sedan) @ K Lemming

Under en tid fanns det vagnar som hade varningsmärkning på dörrarnas utsida. Om jag kommer ihåg rätt fanns det någon risk för om växlaren stod på fotstegen och dörren öppnades så kunde han knuffas av. Någon kanske vet mer om detta och hur varningsmärkningen såg ut. Var det en en triangel av vitmålade streck?

S.k självmordsdörrar på stålvagnar? Andra farliga dörrar

av Bernt Talbrant, Thursday, August 06, 2020, 10:00 (1331 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Under en tid fanns det vagnar som hade varningsmärkning på dörrarnas utsida. Om jag kommer ihåg rätt fanns det någon risk för om växlaren stod på fotstegen och dörren öppnades så kunde han knuffas av. Någon kanske vet mer om detta och hur varningsmärkningen såg ut. Var det en en triangel av vitmålade streck?

Det var vissa BF1 och WL3 som hade dessa dörrpartier. Risken vill jag minnas var att man inte var inom fria rummet om man åkte på fotsteg vid dörren, man riskerade alltså att klämmas.

S.k självmordsdörrar på stålvagnar? Andra farliga dörrar.BF1

av Leif B, Thursday, August 06, 2020, 10:03 (1331 dagar sedan) @ Bernt Talbrant

Under en tid fanns det vagnar som hade varningsmärkning på dörrarnas utsida. Om jag kommer ihåg rätt fanns det någon risk för om växlaren stod på fotstegen och dörren öppnades så kunde han knuffas av. Någon kanske vet mer om detta och hur varningsmärkningen såg ut. Var det en en triangel av vitmålade streck?


Det var vissa BF1 och WL3 som hade dessa dörrpartier. Risken vill jag minnas var att man inte var inom fria rummet om man åkte på fotsteg vid dörren, man riskerade alltså att klämmas.


Bild på BF1 med triangel

S.k självmordsdörrar på stålvagnar? Andra farliga dörrar.BF1

av Bobo L, Thursday, August 06, 2020, 10:38 (1331 dagar sedan) @ Leif B

Under en tid fanns det vagnar som hade varningsmärkning på dörrarnas utsida. Om jag kommer ihåg rätt fanns det någon risk för om växlaren stod på fotstegen och dörren öppnades så kunde han knuffas av. Någon kanske vet mer om detta och hur varningsmärkningen såg ut. Var det en en triangel av vitmålade streck?


Det var vissa BF1 och WL3 som hade dessa dörrpartier. Risken vill jag minnas var att man inte var inom fria rummet om man åkte på fotsteg vid dörren, man riskerade alltså att klämmas.

Bild på BF1 med triangel

Den orsak jag fått förklarad för mig är att dörren går ut över fotsteget. Det innebär att man inte kan åka på fotsteget stående med tyngdpunkten på fötterna utan man måste hänga i båda armarna. Behöver man då visa signal med en hand så kommer kroppen att pendla ut med centrumpunkt i den hand man håller kvar i en ledstång. Livsfarligt!

Att saken uppmärksammades vid den tiden berodde säkert på att den gamla stammen av växlare som hade denna yrkeskunskap började gå i pension. Dessa ersattes av nyutbildade som inte hunnit lära sig dessa egenheter utan kanske bara såg "en brun vagn". Samtidigt slutade man arbeta i lag, och alltfler växlare blev ensamma på sin station eller i vart fall på sina skift. Därmed försvann kamratutbildningen som tidigare hade varit en viktig väg för kunskap och utbildning.

Ovanstående framgår mycket bra på den i ovanstående inlägg visade bilden. Tänk er själva att stå på något av fotstegen i en hastighet av 40 km/tim och sedan behöva visa "sakta". Det framgår ännu bättre om man tittar på fotsteg och dörr o vagnens andra (=vänstra) ände.

Troligen inträffade incidenter eller olyckor som fick skyddsombuden (säkert också av en yngre generation med annan syn på vad som var acceptabla förhållanden) att agera.

S.k självmordsdörrar på stålvagnar? Andra farliga dörrar.BF1

av Harald, Thursday, August 06, 2020, 19:46 (1331 dagar sedan) @ Bobo L

Alla godsvagnar utom de som har har en gavelplattform är ju sådana att man måste hänga på utsidan med kroppens tyngdpunkt utanför fötterna. Som växlare på ett verkligen farligt område (Nohabs industriområde där diverse prylar inklusive gjutflaskor kunde ligga inom fria rummet) lärde man sig att alltid hålla uppsikt i färdriktningen och anpassa sig. En av anpassningarna var att "klart" vid vägkorsningar visades med utvinklat underben och inte med armen :-) .

S.k självmordsdörrar på stålvagnar?

av Thomas Tell, Thursday, August 06, 2020, 09:48 (1331 dagar sedan) @ K Lemming

Thomas brukar ju ha väldigt bra koll på vagnar så därför blev jag extra förvånad.

Jo jag undrar själv hur jag tänkte där. En del trävagnar hade gångjärnen inåt vagnen men alla stålvagnar hade gångjärnen vid gaveländen. Alla stålvagnar utom BCo:orna från OKB som hos SJ blev BCo6b/ABo6b. När de blev ombyggda av SJ till ABo6c fick de nya "rättvända" dörrar.
/tell

S.k självmordsdörrar på stålvagnar?

av Ola Almquist, Tuesday, September 01, 2020, 00:17 (1305 dagar sedan) @ Thomas Tell

Thomas brukar ju ha väldigt bra koll på vagnar så därför blev jag extra förvånad.


Jo jag undrar själv hur jag tänkte där. En del trävagnar hade gångjärnen inåt vagnen men alla stålvagnar hade gångjärnen vid gaveländen. Alla stålvagnar utom BCo:orna från OKB som hos SJ blev BCo6b/ABo6b. När de blev ombyggda av SJ till ABo6c fick de nya "rättvända" dörrar.
/tell

Restaurangvagnarna OKB BCort från ASJL kan uppenbarligen läggas till.

/Ola

S.k självmordsdörrar på stålvagnar?

av Leif B, Tuesday, September 01, 2020, 09:48 (1305 dagar sedan) @ Ola Almquist

Thomas brukar ju ha väldigt bra koll på vagnar så därför blev jag extra förvånad.


Jo jag undrar själv hur jag tänkte där. En del trävagnar hade gångjärnen inåt vagnen men alla stålvagnar hade gångjärnen vid gaveländen. Alla stålvagnar utom BCo:orna från OKB som hos SJ blev BCo6b/ABo6b. När de blev ombyggda av SJ till ABo6c fick de nya "rättvända" dörrar.
/tell


Restaurangvagnarna OKB BCort från ASJL kan uppenbarligen läggas till.

/Ola

Jag tycker det är svårt att avgöra, men är inte det en inåtgående dörr?

S.k självmordsdörrar på stålvagnar?

av Ola Almquist, Tuesday, September 01, 2020, 13:27 (1305 dagar sedan) @ Leif B

Thomas brukar ju ha väldigt bra koll på vagnar så därför blev jag extra förvånad.


Jo jag undrar själv hur jag tänkte där. En del trävagnar hade gångjärnen inåt vagnen men alla stålvagnar hade gångjärnen vid gaveländen. Alla stålvagnar utom BCo:orna från OKB som hos SJ blev BCo6b/ABo6b. När de blev ombyggda av SJ till ABo6c fick de nya "rättvända" dörrar.
/tell


Restaurangvagnarna OKB BCort från ASJL kan uppenbarligen läggas till.

/Ola


Jag tycker det är svårt att avgöra, men är inte det en inåtgående dörr?

Ja, det är svårt att se men man ser gångjärnen.
Sentida bild

/Ola

S.k självmordsdörrar på stålvagnar?

av Leif B, Tuesday, September 01, 2020, 13:46 (1305 dagar sedan) @ Ola Almquist

Thomas brukar ju ha väldigt bra koll på vagnar så därför blev jag extra förvånad.


Jo jag undrar själv hur jag tänkte där. En del trävagnar hade gångjärnen inåt vagnen men alla stålvagnar hade gångjärnen vid gaveländen. Alla stålvagnar utom BCo:orna från OKB som hos SJ blev BCo6b/ABo6b. När de blev ombyggda av SJ till ABo6c fick de nya "rättvända" dörrar.
/tell


Restaurangvagnarna OKB BCort från ASJL kan uppenbarligen läggas till.

/Ola


Jag tycker det är svårt att avgöra, men är inte det en inåtgående dörr?


Ja, det är svårt att se men man ser gångjärnen.
Sentida bild

/Ola

Den sentida bilden var ju verkligen tydlig på hur dörren går! :-)

S.k självmordsdörrar på stålvagnar?

av O Magnus, Thursday, August 06, 2020, 09:33 (1331 dagar sedan) @ K Lemming

I Tyskland hade man alltid låsen mot gaveln, det fanns redan på trävagnarna vid förra sekelskiftet och fortsatte med stålvagnarna fram till Andra världskriget. Det är därför de tysktillverkade vagnarna från OKB hade dörrar som öppnade på det viset. Jag tror att det var först på 50-talet man började bygga vagnar med dörrar som öppnas på samma sätt som i Sverige.

S.k självmordsdörrar på stålvagnar?

av Christopher Lindgren, Thursday, August 06, 2020, 12:18 (1331 dagar sedan) @ O Magnus

....och så här gick diskussionen mellan OKB och Kungliga Järnvägsstyrelsen angående avsmalnande ändpartier och tysk konstruktion. Nohabs vagnar fick det ändparti som senare skulle bli standard i Sverige.

"Anledningen till, att jag bett Maskininspektören Ståhle rådgöra med Dig angående Gothavagnarne är uteslutande den, att jag önskar få vagnarne från Gotha och Trollhättan i möjligaste mån enhetligt utförda. Däremot avser jag ej, att Gothaverken skola få använda sig av Trollhätteritningarne, i synnerlighet som Gothaingenjörerna synas besitta god erfarenhet angående just konstruktionen av stålvagnar. Jag vill även framhålla, att en dylik strävan till enhetlighet, som Du vet, gör sig gällande vid efterbeställningar, och även skulle hava framträtt, om alla vagnar beställts i Sverige men vid olika verkstäder./...
..../En annan nog så viktig detalj synes vara, att vagnkorgens sidor av konstruktionsskäl icke få några tvära vinklar utan givas ungefär den form, som Görlitzvagnarne hava, nämligen sakta och rätvinkligt avsmalnande mot ändarne.
Tillgivne Vännen
K.A. Lagergren”


"Med anledning av Ditt brev av den 8. dennes/....../Beträffande så den av Dig omskrivna korgformen på Trollhättevagnarna har konstruktionen för dessa nu framskridit så långt att jag kunnat taga del av ritningarna och anser jag att denna konstruktion vad styrka beträffar är fullt jämförbar med den avspetsade Görlitzformen och dessutom ur utrymmes- och trevnadssynpunkt betydligt överlägsen.
För övrigt har Görlitz så sent som år 1922 själv använt samma form som Trollhättevagnarna, ehuru avsevärt sämre konstruerad.
Förstår för min del mycket väl Din strävan efter enhetlighet men vad jag icke förstår och bestämt avråder ifrån är att okritiskt taga tyska konstruktioner, då våra svenska konstruktörer med tillgång till erfarenheter och avbildningar från nutida såväl tyskt som engelskt stålvagnsbygge kunna åstadkomma något bättre och ändamålsenligare. Liksom svensk personvagnsstandard ligger betydligt över tysk anser jag för min del att de tyska konstruktörerna avgjort böra följa svenska föredömen, där så ska ske kan, och icke tvärtom./...../


Stockholm den 14. april 1925
vännen
Axel Ason Lejonhufvud”