Malmtrafiken på f d KURJ (Järnväg allmänt)

av Kjell Aghult, Thursday, August 06, 2020, 09:57 (1352 dagar sedan)

Uppgifter ur bl a SJ utredning om Riddarhyttetrafiken (1965-10-01):

1) Malmtrafiken utgjorde 1964 112 000 ton, ~85 % av Riddarhyttan stn godsmängd. Nästan fördubbling från 1963. Nytt var att del av malmen nu gick till Oxelösund, med omlastning till normalspår i Köping. På 300 arbetsdagar/år (sexdagarsvecka) ~375 ton/dag. 1963 det alltså varit halva siffran.

2) Malmtrafiken hade 1965-03-01 övertagits av Kvarnströms åkeri i Surahammar. Hur många vändor med lastbil och släp kan 375 ton/dag ha krävt?

3) SJ uteslöt inte helt att bredda Krampen-Riddarhyttan, för främst Oxelösundsmalmen. Men ville ha en trolig intäkt att investeringskalkylera på. Varken Riddarhytte AB eller Gränges ville dock utfästa något i saken (Jfr p. 6). R:s övriga trafik (~20 000 årston) kunde i vart fall inte förutses öka. Kompromissen blev att R. arrenderade banan på tre år. SJ beräknade att detta besparade Staten ~300 000 (dåtida) kr/år.

4) Ingen mellanstationstrafik norr om Kolsva hade förekommit sedan 1963. Sista platser hade varit Gisslarbo och Forshammar.

5) Riddarhyttan stn hade 1965 ännu två mans personal. Vid utarrenderingen behölls den i styckegodsststemet, med godsombud (privatperson). Styckegodset nedlades 1971-07-01. Kolsva stn hade till 1966-07-01 en man kvar.

6) Gruvdriften i Riddarhyttan minskade snart: 1967 upphörde brytningen i Bäckegruvan och Persgruvan/Lerklockan. Lienshyttans masugn hade stängts redan 1959. (Den moderniserade) Bäckegruvan fortsatte bryta till 1982. På senare år kördes malmen till Fagersta: Där stålverket så nedlades 1985.

Malmtrafiken på f d KURJ

av Christer Fredriksson, Thursday, August 06, 2020, 10:23 (1352 dagar sedan) @ Kjell Aghult

När upphörde VLT till Guttsta/Kolsva?

När revs banan?
Den låg ju kvar några år för att ha som motvapen mot höjda biltaxor!

Malmtrafiken på f d KURJ

av A.Svenson, Thursday, August 06, 2020, 10:43 (1352 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Hej!

Orterna trafikeras av VL linje 550A numera. Jag vet inte om Västmanlands länstrafik (lokal- ?) tidigare förkortats VLT.

Vänliga hälsningar!
Anders S

Malmtrafiken på f d KURJ

av Kjell Aghult, Thursday, August 06, 2020, 10:55 (1352 dagar sedan) @ A.Svenson

Orterna trafikeras av VL linje 550A numera. Jag vet inte om Västmanlands länstrafik (lokal- ?) tidigare förkortats VLT.

"Vlt" avser här vagnslasttrafik. Jag fick en gång lära mig att alla SJ-förkortningar skrevs med gemena: Som i dåtida Försvaret. De s k NATO-förkortningarna vid SJ - med enbart versaler -
kom med 1988 års omorganisation och avsåg då bara "organisationsrutor".

Vagnslasten Köping-Kolsva nedlades 1968-05-01. Spåret revs året efter, en rätt "normal" fördröjning.

Malmtrafiken på f d KURJ

av Christer Fredriksson, Thursday, August 06, 2020, 11:04 (1352 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Revs även spåret Kolsva - Riddarhyttan då?

Jag har några minnen av att spåret denna sträcka låg otrafikerat några år och var i mycket dåligt skick! Min familj bilade denna sträcka ett antal gånger i mitten på 1960-talet och då låg det kvar.

Malmtrafiken på f d KURJ

av Kjell Aghult, Thursday, August 06, 2020, 11:19 (1352 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Revs även spåret Kolsva - Riddarhyttan då?

Jag har några minnen av att spåret denna sträcka låg otrafikerat några år och var i mycket dåligt skick! Min familj bilade denna sträcka ett antal gånger i mitten på 1960-talet och då låg det kvar.

Kolsva-Uggelfors låg kvar två år efter formell nedläggning, 1966-1968 (Dock utan ordinarie trafik sedan 1965). Krampen-Riddarhyttan revs 1971, två år efter arrendets slut.
Strängt taget var det bara Köping-Guttsta (järnverket) som trafikerades till 1968-05-01: 3 km söder om Kolsva stn.

Malmtrafiken på f d KURJ

av Resenären, Thursday, August 06, 2020, 10:57 (1352 dagar sedan) @ A.Svenson

VL var ju ett tidigt Länsbolag och var ju egentligen ett bussbolag ända tills VL -tågen kom. driftbolaget hette Västerås Lokaltrafik (för det val väl ur det som hela VL skapades?) Numera är detta Svealandstrafiken och ägs av Örebro och Västmanland ihop, ungefär som för 27 år sedan då Näckrosbuss bildades av motsvarigheten i Örebro län (T-buss) och SLT i Sörmland.

Malmtrafiken på f d KURJ

av Christer Fredriksson, Thursday, August 06, 2020, 10:58 (1352 dagar sedan) @ A.Svenson

VLT = VagnsLastTrafiken

Ursäkta mina järnvägsförkortningar!

Jag är yrkesskadad efter lång tid vid "banan" samt 4:e generationen järnvägare och nästan hela släkten vid "banan"!

Malmtrafiken på f d KURJ - rättelse!

av Kjell Aghult, Thursday, August 06, 2020, 11:46 (1352 dagar sedan) @ Kjell Aghult

6) Gruvdriften i Riddarhyttan minskade snart: 1967 upphörde brytningen i Bäckegruvan och Persgruvan/Lerklockan....

Rätt namn skall vara: KÄLLFALLET och Persgruvan/Lerklockan.