Front end throttle (Fordon: lok)

av mormorsgruvan, Thursday, August 06, 2020, 16:45 (1351 dagar sedan)

Hur översätter man detta uttryck till svenska ?

Har det funnits på något svensk överhettarlok ?

Hur vanligt var det i UK och USA ?

Front end throttle - Rökskåpsregulator

av BD, Thursday, August 06, 2020, 17:23 (1351 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Hur översätter man detta uttryck till svenska ?

Har det funnits på något svensk överhettarlok ?

Hur vanligt var det i UK och USA ?

Rökskåpsregulator var termen som SJ Mbr använde. Heissdampfregler på tyska.

Jodå, bl a på BJ Åt, SJ Kh, Na.

I Amerika och Tyskland var det vanligt på moderna ånglok. Obekant hur det var i England.

Front end throttle - Rökskåpsregulator

av Anders Sandgren, Thursday, August 06, 2020, 17:50 (1351 dagar sedan) @ BD

Hade inte Tb-loken med ångtork dylik regulator. Visst har väl Tb 864 kvar sin (utan tork) då pannan däri från början låg i ett av de Tb-lok som hade ångtork vid leverans. Ångtorkarna togs bort rätt snart men regulatorn fick troligen vara kvar.
Jag har inte sett att andra torvpulverlok fick sådan eller är det något jag missat? Ett antal lok (av typerna A, Cc, Cd, E, Kf, Kg, Sb & Tb) hade ju torvpulvereldning. Några Sa hade kolpulvereldning liksom några Tb (bl.a 864).
Hade även de Sa-lok som hade ångtork rökskåpsregulator? Försvann möjligen när de fick överhettare vilket de fick rätt snart.
Kol-/torvpulvereldning och ångtork var förvisso inte samtidiga företeelser.

Front end throttle - Rökskåpsregulator Litt S

av BD, Tuesday, August 11, 2020, 12:06 (1346 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Hade inte Tb-loken med ångtork dylik regulator. Visst har väl Tb 864 kvar sin (utan tork) då pannan däri från början låg i ett av de Tb-lok som hade ångtork vid leverans. Ångtorkarna togs bort rätt snart men regulatorn fick troligen vara kvar.


Förmodligen hade även S-loken med ångtorkare rökskåpsregulator. Om de hade haft vanlig regulator hade ångan vid starter varit väldigt fuktig.

Front end throttle

av Richard Loe, Thursday, August 06, 2020, 21:22 (1351 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Hur översätter man detta uttryck till svenska ?

Har det funnits på något svensk överhettarlok ?

Hur vanligt var det i UK och USA ?

Det var vanligt på stora lok i USA, särskilt lok som byggdes efter mitten på 1920-talet. Det finns två anledningar, dels panntryck och dels storleken på pannan. Med en panna av den storleken som exempelvis finns på en UP "Big Boy" så blir en ångdomsregulator väldigt stor och svårmanövrerad. En rökskåpsregulator är mindre och kan vara lättare att manövrera.

Rökskåpsregulator förekom inte i Storbritannien, inte ens på de modernaste ångloken eller på de Garret-lok som användes av LMS och LNER.

Front end throttle

av mormorsgruvan, Friday, August 28, 2020, 13:56 (1329 dagar sedan) @ Richard Loe

År 1931 hade [b]ca 2%[/b] av alla överhettarlok i USA rökskåpsregulator.

Front end throttle

av Christer Brimalm, Friday, August 07, 2020, 12:32 (1350 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Deutsche Bundesbahn i dåvarande Västtyskland införde "Heissdampfregler" på nybyggnadsloken litt 10, 23, 65 och 82,liksom även på de befintliga 01 och 03.10 när dessa loktyper (inte alla exemplar)fick nya pannor.
Erfarenheterna av denna typ av regulator var inte odelat positiv i Tyskland.
Många 23:or byggdes om med vanlig "Nassdampfregler".

Deutsche Reichsbahn i Östtyskland satsade inte på denna teknik i sina nybyggnader och moderniseringar.

Front end throttle

av Ove, Friday, August 07, 2020, 16:33 (1350 dagar sedan) @ mormorsgruvan

De norske dovregubbene, type 49, hadde som eneste norske loktype en regulator etter overheterelementene. Samtidig hadde de også en vanlig regulator i kjelen.

Mvh
Ove