Långt tåg i Morjärv 1966 (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Stig Lagergren, Friday, August 07, 2020, 23:29 (1330 dagar sedan)

[image]

17 juni 1966 åkte jag med detta åttavagnarståg från Boden till Haparanda. Har tyvärr inte gjort någon anteckning om sammansättningen men jag minns att första vagnen (UBFo7y 1975) var kafévagn med pentry och stora bord. Längre bort syns ett postsläp.

Cafévagn?

av Nitram, Saturday, August 08, 2020, 10:34 (1329 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Först och främst vill jag tacka dig för alla bilder som du delar med dig av. Dina bilder höjer verkligen intressefaktorn på forumet rejält.
Var den här cafévagnen något tillfälligt lokalt eller fanns det en sådan typ av vagn ”permanent”?

Cafévagn?

av Stig Lagergren, Saturday, August 08, 2020, 13:02 (1329 dagar sedan) @ Nitram

Först och främst vill jag tacka dig för alla bilder som du delar med dig av. Dina bilder höjer verkligen intressefaktorn på forumet rejält.
Var den här cafévagnen något tillfälligt lokalt eller fanns det en sådan typ av vagn ”permanent”?

Roligt att bilderna uppskattas. Stort tack.
När det gäller cafévagnen har jag inte något bra svar. Fanns väl bara två sådana vagnar och jag har bara sett dem på Haparandabanan. Motorvagnsexperter vet säkert mer.

Cafévagn?

av Torbjörn Mårtensson, Saturday, August 08, 2020, 13:25 (1329 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Under någon/några somrar på 60-talet gick en i något tåg Storuman-Östersund om man får tro kommunickan.

Cafévagn?

av Stig Lagergren, Saturday, August 08, 2020, 14:10 (1329 dagar sedan) @ Torbjörn Mårtensson

Under någon/några somrar på 60-talet gick en i något tåg Storuman-Östersund om man får tro kommunickan.

Och detta trots att man kunde få kaffe i Ulriksfors. Kanske flyttades vagnarna till Haparandabanan för att det blev för stor konkurrens med den lokala verksamheten i Ulriksfors.

Cafévagn?

av Alex, Saturday, August 08, 2020, 15:57 (1329 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Jag kommer också ihåg att det gick cafevagn några år på 60 talet mellan Östersund- Storuman. Om jag minns rätt tog cafepersonalen beställningar ute i tåget och bar ut korgar till plats. Det var nog helt enkelt så att kaffeutskänkningen i Ulriksfors ersatte det som tidigare skett på tåget.

Cafévagn?

av K Lemming, Saturday, August 08, 2020, 16:34 (1329 dagar sedan) @ Alex

Jag kommer också ihåg att det gick cafevagn några år på 60 talet mellan Östersund- Storuman. Om jag minns rätt tog cafepersonalen beställningar ute i tåget och bar ut korgar till plats. Det var nog helt enkelt så att kaffeutskänkningen i Ulriksfors ersatte det som tidigare skett på tåget.

Jag funderade just på efter att ha sett Stigs fina bild hur serveringen gick till för resenärer i övriga vagnar. Passagerare gick ju inte själv mellan vagnarna.

Cafévagn?

av Ola Ahlström, Saturday, August 08, 2020, 16:44 (1329 dagar sedan) @ K Lemming

Jag funderade just på efter att ha sett Stigs fina bild hur serveringen gick till för resenärer i övriga vagnar. Passagerare gick ju inte själv mellan vagnarna.

Var det verkligen så 1966 att man inte kunde passera mellan de olika vagnarna i ett rälsbusståg? Har ett vagt minne att jag åkte ett rälsbusståg från och till ett scoutläger någonstans utmed MSJ vid samma tid och att vi då efter att lastat in våra ryggsäckar i resgodsdelen passerade över till en av de andra vagnarna. Kan minnas fel eller detta med passage under gång var kanske ett undantag.

Ola Ahlström
Malmö

Cafévagn?

av Stig Lagergren, Saturday, August 08, 2020, 16:52 (1329 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Jag funderade just på efter att ha sett Stigs fina bild hur serveringen gick till för resenärer i övriga vagnar. Passagerare gick ju inte själv mellan vagnarna.


Var det verkligen så 1966 att man inte kunde passera mellan de olika vagnarna i ett rälsbusståg? Har ett vagt minne att jag åkte ett rälsbusståg från och till ett scoutläger någonstans utmed MSJ vid samma tid och att vi då efter att lastat in våra ryggsäckar i resgodsdelen passerade över till en av de andra vagnarna. Kan minnas fel eller detta med passage under gång var kanske ett undantag.

Ola Ahlström
Malmö

Kan inga detaljer, men jag minns att det sades att man fick gå in under ett uppehåll och tillbaka under ett annat. Jag har inget minne av att man fick gå mellan vagnarna på 60-talet (inte tidigare heller). Men jag kan ha fel.

Cafévagn?

av Lennart Fransson, Saturday, August 08, 2020, 16:59 (1329 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Jag funderade just på efter att ha sett Stigs fina bild hur serveringen gick till för resenärer i övriga vagnar. Passagerare gick ju inte själv mellan vagnarna.


Var det verkligen så 1966 att man inte kunde passera mellan de olika vagnarna i ett rälsbusståg? Har ett vagt minne att jag åkte ett rälsbusståg från och till ett scoutläger någonstans utmed MSJ vid samma tid och att vi då efter att lastat in våra ryggsäckar i resgodsdelen passerade över till en av de andra vagnarna. Kan minnas fel eller detta med passage under gång var kanske ett undantag.

Ola Ahlström
Malmö


Kan inga detaljer, men jag minns att det sades att man fick gå in under ett uppehåll och tillbaka under ett annat. Jag har inget minne av att man fick gå mellan vagnarna på 60-talet (inte tidigare heller). Men jag kan ha fel.

Det där har diskuterats tidigare.

Cafévagn?

av Lennart Petersen, Saturday, August 08, 2020, 17:41 (1329 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Jag funderade just på efter att ha sett Stigs fina bild hur serveringen gick till för resenärer i övriga vagnar. Passagerare gick ju inte själv mellan vagnarna.


Var det verkligen så 1966 att man inte kunde passera mellan de olika vagnarna i ett rälsbusståg? Har ett vagt minne att jag åkte ett rälsbusståg från och till ett scoutläger någonstans utmed MSJ vid samma tid och att vi då efter att lastat in våra ryggsäckar i resgodsdelen passerade över till en av de andra vagnarna. Kan minnas fel eller detta med passage under gång var kanske ett undantag.

Ola Ahlström
Malmö


Kan inga detaljer, men jag minns att det sades att man fick gå in under ett uppehåll och tillbaka under ett annat. Jag har inget minne av att man fick gå mellan vagnarna på 60-talet (inte tidigare heller). Men jag kan ha fel.

Övergång var för personal, alltså främst konduktör och skulle normalt vara låst men det hände att man glömde låsa.

Cafévagn?

av Ola Ahlström, Saturday, August 08, 2020, 18:22 (1329 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Genom att läsa inläggen här och i tidigare trådar kan jag bara tänka mig att passagen vi fick göra antingen skedde innan rälsbusståget lämnade stationen eller att man gjorde ett undantag för en stor grupp scouter som vis säkert var för att kunna hålla tidtabellen.

Ola Ahlström
Malmö

Cafévagn?

av Lennart Petersen, Saturday, August 08, 2020, 21:07 (1329 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Genom att läsa inläggen här och i tidigare trådar kan jag bara tänka mig att passagen vi fick göra antingen skedde innan rälsbusståget lämnade stationen eller att man gjorde ett undantag för en stor grupp scouter som vis säkert var för att kunna hålla tidtabellen.

Ola Ahlström
Malmö

Ja det var väl knappast farligt att använda övergången under övervakning av konduktör så det var säkert o.k
Det farligaste jag hört talas om är en historia om en konduktör som låste dörren bakom sig och sedan lyckades sumpa nyckeln . Mitt i svinkall vinttet och ingen såg hans belägenhet men till sist lär det ha gått bra.

Genomgångsdörrar YBo?

av Fredrik Lundström, Saturday, August 08, 2020, 22:37 (1329 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Jag funderade just på efter att ha sett Stigs fina bild hur serveringen gick till för resenärer i övriga vagnar. Passagerare gick ju inte själv mellan vagnarna.


Var det verkligen så 1966 att man inte kunde passera mellan de olika vagnarna i ett rälsbusståg? Har ett vagt minne att jag åkte ett rälsbusståg från och till ett scoutläger någonstans utmed MSJ vid samma tid och att vi då efter att lastat in våra ryggsäckar i resgodsdelen passerade över till en av de andra vagnarna. Kan minnas fel eller detta med passage under gång var kanske ett undantag.

Ola Ahlström
Malmö


Kan inga detaljer, men jag minns att det sades att man fick gå in under ett uppehåll och tillbaka under ett annat. Jag har inget minne av att man fick gå mellan vagnarna på 60-talet (inte tidigare heller). Men jag kan ha fel.


Övergång var för personal, alltså främst konduktör och skulle normalt vara låst men det hände att man glömde låsa.

På YBo5p är det sedan "länge" ombyggt så att dörrhandtaget på insidan av genomgångsdörren är borttaget och istället öppnar man med fyrkantnyckel. Dörrhandtaget är dock kvar på utsidan. Låsning av dörren sker enbart när fordonet lämnas obevakat. På så sätt hindras "obehöriga" att gå mellan vagnarna. Har det alltid varit så på YBo-fordon, eller är det ombyggt?

Var det verkligen så att man var tvungen att låsa dörren vid varje passage? Det måste ju varit ett himla meck vid gång mellan två fordon. Först låsa upp låset och öppna dörren, kliva ut på gångbryggan och låsa upp och öppna nästa dörr, därefter stänga och låsa dörren bakom och sist, kliva in i nästa fordon och låsa dörren efter sig? Att göra den manövern en vinterdag i 100 km/h eller mer låter inte helt lyckat och har man dessutom ett gäng kaffekorgar med sig...!?

Genomgångsdörrar YBo?

av Ola Almquist, Sunday, August 09, 2020, 00:31 (1329 dagar sedan) @ Fredrik Lundström

Övergång var för personal, alltså främst konduktör och skulle normalt vara låst men det hände att man glömde låsa.


På YBo5p är det sedan "länge" ombyggt så att dörrhandtaget på insidan av genomgångsdörren är borttaget och istället öppnar man med fyrkantnyckel. Dörrhandtaget är dock kvar på utsidan. Låsning av dörren sker enbart när fordonet lämnas obevakat. På så sätt hindras "obehöriga" att gå mellan vagnarna. Har det alltid varit så på YBo-fordon, eller är det ombyggt?

Se den tidigare tråden.

Var det verkligen så att man var tvungen att låsa dörren vid varje passage? Det måste ju varit ett himla meck vid gång mellan två fordon. Först låsa upp låset och öppna dörren, kliva ut på gångbryggan och låsa upp och öppna nästa dörr, därefter stänga och låsa dörren bakom och sist, kliva in i nästa fordon och låsa dörren efter sig? Att göra den manövern en vinterdag i 100 km/h eller mer låter inte helt lyckat och har man dessutom ett gäng kaffekorgar med sig...!?

Kaffekorgarna förekom om jag förstått saken rätt senare, på 1960-talet.

[image]

Ritning på bl.a. handtaget.

/Ola

Genomgångsdörrar YBo?

av Herbert Paalberg, Sunday, August 09, 2020, 10:44 (1328 dagar sedan) @ Fredrik Lundström

Övergång var för personal, alltså främst konduktör och skulle normalt vara låst men det hände att man glömde låsa.


På YBo5p är det sedan "länge" ombyggt så att dörrhandtaget på insidan av genomgångsdörren är borttaget och istället öppnar man med fyrkantnyckel. Dörrhandtaget är dock kvar på utsidan. Låsning av dörren sker enbart när fordonet lämnas obevakat. På så sätt hindras "obehöriga" att gå mellan vagnarna. Har det alltid varit så på YBo-fordon, eller är det ombyggt?

Var det verkligen så att man var tvungen att låsa dörren vid varje passage? Det måste ju varit ett himla meck vid gång mellan två fordon. Först låsa upp låset och öppna dörren, kliva ut på gångbryggan och låsa upp och öppna nästa dörr, därefter stänga och låsa dörren bakom och sist, kliva in i nästa fordon och låsa dörren efter sig? Att göra den manövern en vinterdag i 100 km/h eller mer låter inte helt lyckat och har man dessutom ett gäng kaffekorgar med sig...!?

Min egen erfarenhet av gaveldörrar är att när jag började köra Y6/7/8 år 1976 med placering i N och körningar på NOJ-KJ-HNJ samt efter förflyttning till Lp och körning på Vk/Hf med dessa vehicklar fram till ersättningen med Y1 fanns inga möjligheter att passera dörrarna utan att använda konduktörsnyckeln för att låsa upp. Min egen k-nyckel med nr 1803 har jag kvar och den är försedd med två "skalmar" där den ena är försedd med fyrkant och den andra rundad med hål att öppna upp låsen. När jag kom till smalan i Vk mellan 1979-1984 var situationen detsamma att man var tvungen att använda konduktörsnyckeln för att kunna gå mellan vagnarna. Man kan gott säga att för att kunna köra dessa "spårvagnar" så är förutsättningen att ha en egen fyrkantsnyckel för att kunna öppna dörrar och övriga luckor och skåp (proppskåp/verktygsskåp/multkabel/lucka till påfyllning av kylarvatten/låsa toadörren utifrån) nu är det många år sedan jag körde vagnarna Yp senast 19 aug. 1984. Palle i Vika ;-)

Genomgångsdörrar YBo?

av PeO, Sunday, August 09, 2020, 12:03 (1328 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

Min egen erfarenhet av gaveldörrar är att när jag började köra Y6/7/8 år 1976 med placering i N och körningar på NOJ-KJ-HNJ samt efter förflyttning till Lp och körning på Vk/Hf med dessa vehicklar fram till ersättningen med Y1 fanns inga möjligheter att passera dörrarna utan att använda konduktörsnyckeln för att låsa upp. Min egen k-nyckel med nr 1803 har jag kvar och den är försedd med två "skalmar" där den ena är försedd med fyrkant och den andra rundad med hål att öppna upp låsen. När jag kom till smalan i Vk mellan 1979-1984 var situationen detsamma att man var tvungen att använda konduktörsnyckeln för att kunna gå mellan vagnarna. Man kan gott säga att för att kunna köra dessa "spårvagnar" så är förutsättningen att ha en egen fyrkantsnyckel för att kunna öppna dörrar och övriga luckor och skåp (proppskåp/verktygsskåp/multkabel/lucka till påfyllning av kylarvatten/låsa toadörren utifrån) nu är det många år sedan jag körde vagnarna Yp senast 19 aug. 1984. Palle i Vika ;-)

Samma gällde på Västgötabanan, när jag började ta mig till Vara med Ybo5p, för att bli realist 1965, troligen långt tidigare. Konduktörerna, oftast Fransson (eller Franzén?) eller "Stäng alla fönster" (kan han ha hetat Lundgren?), öppnade dörrarna med biljettången och höll i mössan vid passagen mellan dörrarna. Vi passagerare fick vackert stanna i den vagn vi var.

Genomgångsdörrar YBo?

av Stig Lagergren, Sunday, August 09, 2020, 12:23 (1328 dagar sedan) @ PeO

Min egen erfarenhet av gaveldörrar är att när jag började köra Y6/7/8 år 1976 med placering i N och körningar på NOJ-KJ-HNJ samt efter förflyttning till Lp och körning på Vk/Hf med dessa vehicklar fram till ersättningen med Y1 fanns inga möjligheter att passera dörrarna utan att använda konduktörsnyckeln för att låsa upp. Min egen k-nyckel med nr 1803 har jag kvar och den är försedd med två "skalmar" där den ena är försedd med fyrkant och den andra rundad med hål att öppna upp låsen. När jag kom till smalan i Vk mellan 1979-1984 var situationen detsamma att man var tvungen att använda konduktörsnyckeln för att kunna gå mellan vagnarna. Man kan gott säga att för att kunna köra dessa "spårvagnar" så är förutsättningen att ha en egen fyrkantsnyckel för att kunna öppna dörrar och övriga luckor och skåp (proppskåp/verktygsskåp/multkabel/lucka till påfyllning av kylarvatten/låsa toadörren utifrån) nu är det många år sedan jag körde vagnarna Yp senast 19 aug. 1984. Palle i Vika ;-)


Samma gällde på Västgötabanan, när jag började ta mig till Vara med Ybo5p, för att bli realist 1965, troligen långt tidigare. Konduktörerna, oftast Fransson (eller Franzén?) eller "Stäng alla fönster" (kan han ha hetat Lundgren?), öppnade dörrarna med biljettången och höll i mössan vid passagen mellan dörrarna. Vi passagerare fick vackert stanna i den vagn vi var.

Det hände någon gång i Fågelsta på 60-talet att man såg en barhuvad konduktör på rälsbussarna. Vid något tillfälle fick jag även hämta en mössa som fallit av en bit ut på linjen mot Motala.

Avblåst mössa i YBo5p

av Kjell Aghult, Sunday, August 09, 2020, 12:40 (1328 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Finspång hade på 50-talet två fasta konduktörstjänster: Den ena i lokalgodstågen på Hjortkvarn, den andra i Y-tåg på Norrköping Ö.

Ene knr - f ö gammal NÖJ:are - fick mössan avblåst en gång på den senare turen. Oturligt nog hamnade den i sjön Glan och tycks aldrig ha återfunnits.

Avblåst mössa i YBo5p

av Lennart Petersen, Sunday, August 09, 2020, 17:17 (1328 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Finspång hade på 50-talet två fasta konduktörstjänster: Den ena i lokalgodstågen på Hjortkvarn, den andra i Y-tåg på Norrköping Ö.

Ene knr - f ö gammal NÖJ:are - fick mössan avblåst en gång på den senare turen. Oturligt nog hamnade den i sjön Glan och tycks aldrig ha återfunnits.

I vart fall i Norrland så fick en del YBo vagnar ett övre skydd med plexiglas som fälldes ut ovanför den vanliga utfällbara gaveldörren vilket väl gav en lite mer vindskyddad övergång.

Genomgångsdörrar YBo?

av Mr H, Monday, August 10, 2020, 10:54 (1327 dagar sedan) @ Fredrik Lundström

Jag funderade just på efter att ha sett Stigs fina bild hur serveringen gick till för resenärer i övriga vagnar. Passagerare gick ju inte själv mellan vagnarna.


Var det verkligen så 1966 att man inte kunde passera mellan de olika vagnarna i ett rälsbusståg? Har ett vagt minne att jag åkte ett rälsbusståg från och till ett scoutläger någonstans utmed MSJ vid samma tid och att vi då efter att lastat in våra ryggsäckar i resgodsdelen passerade över till en av de andra vagnarna. Kan minnas fel eller detta med passage under gång var kanske ett undantag.

Ola Ahlström
Malmö


Kan inga detaljer, men jag minns att det sades att man fick gå in under ett uppehåll och tillbaka under ett annat. Jag har inget minne av att man fick gå mellan vagnarna på 60-talet (inte tidigare heller). Men jag kan ha fel.


Övergång var för personal, alltså främst konduktör och skulle normalt vara låst men det hände att man glömde låsa.


På YBo5p är det sedan "länge" ombyggt så att dörrhandtaget på insidan av genomgångsdörren är borttaget och istället öppnar man med fyrkantnyckel. Dörrhandtaget är dock kvar på utsidan. Låsning av dörren sker enbart när fordonet lämnas obevakat. På så sätt hindras "obehöriga" att gå mellan vagnarna. Har det alltid varit så på YBo-fordon, eller är det ombyggt?

Var det verkligen så att man var tvungen att låsa dörren vid varje passage? Det måste ju varit ett himla meck vid gång mellan två fordon. Först låsa upp låset och öppna dörren, kliva ut på gångbryggan och låsa upp och öppna nästa dörr, därefter stänga och låsa dörren bakom och sist, kliva in i nästa fordon och låsa dörren efter sig? Att göra den manövern en vinterdag i 100 km/h eller mer låter inte helt lyckat och har man dessutom ett gäng kaffekorgar med sig...!?

Principen för passage (Y6/Y7/Y8) som jag kommer ihåg det var att man började med att låsa upp dörren från insidan med fyrkanten som då även tjänade som dörrhandtag och knuffade upp dörren. Ut på bryggan med en tass över smulan. Öppna nästa gaveldörr genom att enbart trycka ner det fasta handtaget.Slå igen första dörren därefter (för att undvika utlåsning).Sedan in i nästa vagn och slå igen gaveldörr nummer 2 som alltså självlåste då. För det fanns ett handtag på insidan av dörren. Alltså man behövde bara låsa upp när passagen påbörjades sedan så öppnades och låste sig låsen med automatik så att säga. De utvändiga fasta handtagen hade en viktig funktion om den passerande skulle tappa fyrkanten exvis, vilket inte var helt osannolikt i den knepiga passagen, så gick det i alla fall att ta sig in i någon vagn. Inte så kul att hamna utelåst på gångbryggan en kylig vinterdag kanske på Inlandsbanan. Hela passerandet var alltså väl genomtänkt att vara enkelt och säkerhetsmässigt.

//Mr H

Genomgångsdörrar YBo?

av Hans Broman, Tuesday, August 11, 2020, 12:03 (1326 dagar sedan) @ Fredrik Lundström

- - -
Övergång var för personal, alltså främst konduktör och skulle normalt vara låst men det hände att man glömde låsa.


På YBo5p är det sedan "länge" ombyggt så att dörrhandtaget på insidan av genomgångsdörren är borttaget och istället öppnar man med fyrkantnyckel. Dörrhandtaget är dock kvar på utsidan. Låsning av dörren sker enbart när fordonet lämnas obevakat. På så sätt hindras "obehöriga" att gå mellan vagnarna. Har det alltid varit så på YBo-fordon, eller är det ombyggt?

Var det verkligen så att man var tvungen att låsa dörren vid varje passage? Det måste ju varit ett himla meck vid gång mellan två fordon. Först låsa upp låset och öppna dörren, kliva ut på gångbryggan och låsa upp och öppna nästa dörr, därefter stänga och låsa dörren bakom och sist, kliva in i nästa fordon och låsa dörren efter sig? Att göra den manövern en vinterdag i 100 km/h eller mer låter inte helt lyckat och har man dessutom ett gäng kaffekorgar med sig...!?

Jag tror att olika skribenter menar olika med ordet "låsa". Du menar en anordning som gör att gaveldörren inte ens kan öppnas med fyrkantnyckel. Några andra menar att en dörr som inifrån vagnen inte kan öppnas av personer utan fyrkantnyckel är skyddad mot allmänheten och därför kan anses vara låst.

Cafévagn?

av Bertil Bengtsson, Saturday, August 08, 2020, 17:42 (1329 dagar sedan) @ K Lemming

Jag jobbade på TR (Trafikrestauranger, för er yngre) som springschas och"fournerare" (körde ut mat och dryck från järnvägsrestaurangen till tågen med en fyrhjulig kärra) i Boden några gånger kring 1960, säg hela sommaren 1960. Jodå, alla Y7-tågen på Haparanda bestod åtminstone sommartid av åtta vagnar, varav ett bemannat postsläp och en "cafévagn". TR i Boden bestod med servering på tåget. Pentryt användes, men bara som "lagerlokal", inte som "kök". Skulle den gasoldrivna kylen användas, hann den väl inte bli kall förrän vid framkomsten... Oftast användes nog snarare bagageutrymmet som "lagerlokal". TR-personalen använde gaveldörrar och grindar för att ta sig från vagn till vagn, precis som konduktören. Men konduktören behövde bara hålla i mössan under passagen, TR-personalen behövde hålla i "picknick-väskan" med kaffe, dryck och bröd. Förutom dörrnyckeln - dörrarna var ju låsta! Det var inte så roligt; platschefen för TR i Boden hade många brevdiskussioner med SJ om behovet av "täckta övergångar" på rälsbusstågen!
Berra

Cafévagn?

av tobbe, Tuesday, August 11, 2020, 11:33 (1326 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Vill minnas att påsken 1954 reste jag, min syster o föräldrar Ös > Dta och då fick vi beställa fika av konduktören efter avgång Lit. Sedan ett stopp i Ulriksfors för lastning av fikakorgar och väntan på återvändande Y6 från Strömsund. Korgarna lämnades sedan av I Dorotea.
tobbe

Cafévagn?

av Pelle Björkman, Saturday, August 08, 2020, 17:03 (1329 dagar sedan) @ Torbjörn Mårtensson

Jag vill minnas att vagnen hade servering Östersund - Vilhelmina - Östersund. På den banan var det en UBFo8Y, dvs med Y8 fåtöljer. Denna släpvagn användes senare som förstärkning sommartid och vid helger. Undrar om inte signaturen - Ch-har berättat om när gasoldrivna kylskåpet exploderade eller tog eld på ngt sätt.
Beträffande Haparandabsnan sköttes serveringen från Vitvattnet av modern till en Olofsson som senare först hade servering i Vännäs för sedan flytta verksamheten till Hallsberg.

Långt tåg i Morjärv 1966

av Stig Lagergren, Saturday, August 08, 2020, 21:46 (1329 dagar sedan) @ Stig Lagergren

17 juni 1966 åkte jag med detta åttavagnarståg från Boden till Haparanda. Har tyvärr inte gjort någon anteckning om sammansättningen men jag minns att första vagnen (UBFo7y 1975) var kafévagn med pentry och stora bord. Längre bort syns ett postsläp.

Ett par bilder från samma tillfälle tagna av min far Börje Lagergren.[image][image]

Långt tåg i Morjärv 1966

av Besc, Sunday, August 09, 2020, 00:10 (1329 dagar sedan) @ Stig Lagergren

[image]

17 juni 1966 åkte jag med detta åttavagnarståg från Boden till Haparanda. Har tyvärr inte gjort någon anteckning om sammansättningen men jag minns att första vagnen (UBFo7y 1975) var kafévagn med pentry och stora bord. Längre bort syns ett postsläp.

Fantastiskt trevliga bilder du visar Stig, tack för det!
Några detaljer;
UBFo7y 1975 fanns vad jag kommer ihåg kvar i Boden tills det slopades. Nedanför toalettfönstret ser man en påhängd skylt och vad jag minns, sa den inte kafé eller liknande, utan rökning förbjuden.
Motorvagnarna nummer två och tre (dvs vagn tre och fyra i tåget), verkar inte vara utrustade med norrlandsplogar. Vittnar om att det förmodligen är inlånade vagnar "söder ifrån", då mig veterligen samtliga YBo7/YBo8 i Boden var utrustade med norrlandsplogar vid denna tid.

Åkte i första hälften av 70-talet en tur till Haparanda och det var då ambulerande servering Vitvattnet-Haparanda. Det bestående minnet av denna resa var att banan var nygrusad och farten (mycket) hög och vagnarna for som "vantar" i spåret och det rådde "sandstorm" utanför fönstret! Men genom grusmolnet kom den ambulerande serveringen in från vagnen framför och ja, det knastrade mellan tänderna när man fikade!

Tack än en gång för dina fina tidsdokument som du delger oss hängivna beundrare!

Servering i Y vagnar

av Lennart Strömquist, Sunday, August 09, 2020, 14:07 (1328 dagar sedan) @ Besc

Jag vet inte, men jag tror mig minnas att när jag som gosse, när dessa vagnar var nya och reste reste med Inlandsbanan med min pappa så fanns det en sådan servering där jag fick wienerkorv med potatissallad, men jag har alltid haft för mig att det var på den sydliga sträckan norr om Kristinehamn som denna korv inmundigades. LSq

Servering i Y vagnar

av Stig Lagergren, Sunday, August 09, 2020, 14:52 (1328 dagar sedan) @ Lennart Strömquist

Jag vet inte, men jag tror mig minnas att när jag som gosse, när dessa vagnar var nya och reste reste med Inlandsbanan med min pappa så fanns det en sådan servering där jag fick wienerkorv med potatissallad, men jag har alltid haft för mig att det var på den sydliga sträckan norr om Kristinehamn som denna korv inmundigades. LSq

Wienerkorv med potatissallad (med kapris) fanns i vanliga kafévagnarna på 50- och 60-talen. Var lite högtidligt när man fick äta det. Minns att det någon gång kostade 4:50 men exakt när det var minns jag inte. Att jag åt det mellan Tillberga och Ludvika i början på 60-talet minns jag säkert.

Servering Boden - Haparanda och Inlandsbanan

av Gunnar Ekeving, Monday, August 10, 2020, 00:33 (1328 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Jag kollade i Sveriges kommunikationer från 1950, 1954 och 1960 (sommarutgåvorna i samtliga fall) hur det då var ordnat med servering på dessa sträckor.

HAPARANDA - BODEN

1950: Ingen (annonserad) servering i tågen, däremot sovvagnar i två tågpar.

1954: Ingen servering (och inte längre några sovvagnar - rälsbussdrift hade införts).

1960: Ambulerande servering ("drycker, smörgåsar mm utbjudas i vagnarna" ) hela vägen i två tågpar (som Berra beskrev i sitt inlägg).

INLANDSBANAN KRISTINEHAMN - ÖSTERSUND

Ingen ambulerande servering något av åren. 1950 annonserades måltidsuppehåll 35 min i Orsa i båda riktningar för ett persontågspar. 1954 kunde man dessutom beställa korgar med drycker etc, bröd och smörgåsar, för avhämtning i Hackås eller Röjan (olika för olika tåg). 1960 var det ungefär samma upplägg med korgar, nu i Hackås eller Sveg. Dessutom annonserades att resenärer i ett sydgående tåg kunde få mat under det 17 minuter långa uppehållet i Orsa. Beställning måste lämnas till konduktören innan Älvho. I övrigt inga måltidsuppehåll.

INLANDSBANAN ÖSTERSUND - GÄLLIVARE

1950: Rälsbussnälltågen 1 och 2 hade ett glas i tågspalten; betydelse ambulerande servering eller serveringskupé. Här var det väl ambulerande servering utgående från det pentry som fanns i "turisträlsbussarna" av typ Yo1s. Dessutom var det för resenärer med ett av de vanliga tågen Storuman - Östersund möjligt att i Hoting få en korg med "kaffe etc, bröd och smörgåsar samt pilsner och läskedrycker". Detta gällde dock endast de som tänkte fortsätta med tåg mot Sollefteå. för övriga resenärer var det 25 minuters måltidsuppehåll i Hoting.

1954 ungefär som 1950, dessutom i några tåg möjlighet att beställa korgar i Ulriksfors.

1960 ambulerande servering Östersund - Vilhelmina i vissa tåg (beskrivet i annat inlägg i denna tråd). Korgar i Ulriksfors.

CAFÉSLÄP UBFo7y

Arne Hällqvist skriver om dessa fordon i "Svenska rälsbussar", sid 398f. Om jag förstår rätt fanns det som mest 12 sådana vagnar. De första kom i trafik 1956, och hade "löstagbara större bord". 1957 fick vagnarna även en utvändig skylt med text "Serveringskupé". Mellan 1959 och 1961 blev åtta av vagnarna ombyggda till första klass. Pentryt behölls; förstaklassutrymme och möjlighet till ambulerande servering ansågs fördelaktigt i snabba tåg. De fyra kvarvarande andraklass- och cafésläpen gick ytterligare några år som cafévagnar Östersund - Storuman, men i övrigt endast ambulerande servering med hjälp av pentryt.

Användningen av dessa pentryn upphörde i början av 1970-talet.