555 provisoriska cisternvagnar (Fordon: vagnar)

av mormorsgruvan, Saturday, August 08, 2020, 15:53 (1349 dagar sedan)

År 1947 fanns 555 vagnar bestående av en oljetank på en godsvagn.

Var de SJ ägda eller privatägda ?

Finns det bild på någon sådan ?

555 provisoriska cisternvagnar

av Stefan Olsson, Saturday, August 08, 2020, 18:37 (1349 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Som vanligt finns svaret (kanske) i Digitalt museum:

Sök upp bilden JvmKBDM00713, så finns där åtminstone en SSS Cisternvagn. Om den fanns kvar 1949 vet jag inte.

555 provisoriska cisternvagnar- pudel

av Stefan Olsson, Saturday, August 08, 2020, 20:42 (1349 dagar sedan) @ Stefan Olsson

Om det var fel glasögon eller solsting vet jag inte. Men helt galet blev ju inte inlägget eftersom svaret ändå visade sig finnas i DM, även om det var något helt annat.

För er som inte orkade söka i DM kan inte låta bli att visa bilden jag lyckades hitta, som det dessutom stod SNS på... En annorlunda tankvagn med intressant hjulupphängning var det i alla fall.

[image]

555 provisoriska cisternvagnar- pudel

av Överkörmästaren, Saturday, August 08, 2020, 20:51 (1349 dagar sedan) @ Stefan Olsson

Det där ser ut att vara i en spårvägshall, gissningsvis Råsunda.

555 provisoriska cisternvagnar- pudel

av Kent Hedqvist, Saturday, August 08, 2020, 21:57 (1349 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Inte Råsunda, vare sig skogen eller höjden i vänster bakgrund stämmer.
Kent

555 provisoriska cisternvagnar- pudel

av Harald, Sunday, August 09, 2020, 10:09 (1349 dagar sedan) @ Kent Hedqvist

Visst är det Råsunda. I bakgrunden kan man ana vändslingan vid Sundbybergsgränsen med kiosk. Det verkar som om man gärna ställde upp vagnar för fotografering där. Söker man med "Råsunda" bland Spårvägsmuseets bilder så finns det många med olika vagnar där.

[image]

Bild från Spårvägsmuseet under Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported License.
http://sparvagsmuseet.sl.se/Visa?id=87196

Tillägg: Byggnaden i bakgrunden är nog inte vänthallen. Den såg annorlunda ut visar bilder. De visar också att det fanns ett staket mellan vändslingan och hallområdet. Det är nog det som skymtar t.v. om byggnaden.

555 provisoriska cisternvagnar- pudel

av Kent Hedqvist, Sunday, August 09, 2020, 11:22 (1349 dagar sedan) @ Harald

Jo visst har du rätt. Jag tolkade kioskens tak som en jordhöjd, och skogen fanns inte kvar när jag bodde där (1952-1967), men när fanns det en vändslinga?
Kent

555 provisoriska cisternvagnar- pudel

av Harald, Sunday, August 09, 2020, 11:39 (1349 dagar sedan) @ Kent Hedqvist

Jo visst har du rätt. Jag tolkade kioskens tak som en jordhöjd, och skogen fanns inte kvar när jag bodde där (1952-1967), men när fanns det en vändslinga?
Kent

Spårvägsmuseet har en bild på vändslingan under byggnad 1910:
http://sparvagsmuseet.sl.se/Visa?id=75758
Från april 1911 fortsatte vartannat tåg på linje 3 från Hagalund till Sundbybergsgränsen. 1922 kortades linje 3 till Haga södra och linje 15 Norra Bantorget - Sundbybergsgränsen inrättades. 1 november 1928 förlängdes den till Esplanaden. Om slingan togs bort då eller senare vet jag inte.

Så det kan gå...

av Svante Andersson, Sunday, August 09, 2020, 13:47 (1349 dagar sedan) @ Harald

När man inte läser texten i ett inlägg utan bara svarar reflexmässigt på det man i det här fallet tolkat 555 som SSS.

SA

555 provisoriska cisternvagnar- pudel. S.N.S.

av Leif B, Sunday, August 09, 2020, 13:55 (1349 dagar sedan) @ Stefan Olsson

Om det var fel glasögon eller solsting vet jag inte. Men helt galet blev ju inte inlägget eftersom svaret ändå visade sig finnas i DM, även om det var något helt annat.

För er som inte orkade söka i DM kan inte låta bli att visa bilden jag lyckades hitta, som det dessutom stod SNS på... En annorlunda tankvagn med intressant hjulupphängning var det i alla fall.

[image]

...och S.N.S. står för "Stockholms Nya Spårvägsbolag", d v s "Norra bolaget" som bedrev spårvagnstrafik norr om Slussen, bl.a. till Råsunda där bilden är tagen. (S.N.S. var f ö det första spårvägsbolag i Stockholm som kom så långt att det byggde spårväg och trafikerade det.)

555 provisoriska cisternvagnar

av BJ, Saturday, August 08, 2020, 19:18 (1349 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Det var SJ O vagnar som ägdes av SJ som blev ombyggda till Q12.
Vagnarna behåller sina ursprungliga nummer och avsikten är nog i stort att de skall uthyras till hugade oljebolag.
BJ
bild på några:
https://digitaltmuseum.se/021018035967/tankvagnar-av-typen-sj-q12-daribland-sj-q12-2348...
Här en som är förhyrd av Svenska petroleum ab Standard. Esso.
https://digitaltmuseum.se/021018090973/statens-jarnvagar-sj-q12-23673

Beredskapsnämndens cisterner på Or-vagnar

av BD, Saturday, August 08, 2020, 20:47 (1349 dagar sedan) @ mormorsgruvan

[image]

[image]

En svensk myndighet, tror den hette Beredskapsnämnden eller liknande, anskaffade cisterner som av ASJ i Falun monterades på Or-vagnar med parkeringsbroms sedan golvplankorna demonterats. Efter ett tag återställdes en del av vagnarna till Or och tankarna lagrades i Falun. Efter ett tag monterades cisternerna ånyo på Or-vagnar.

Många av de provisoriska Q12-vagnarna hyrdes ut till Tyskland för transport av oljor från Rumänien men tydligen kom minst en vagn på avvägar. Den avbildade vagnen befann sig i närheten av krigsfronten där ryska krigsfångar flänsar olja till fat.

Beredskapsnämndens cisterner på Or-vagnar

av -RB-, Sunday, August 09, 2020, 01:53 (1349 dagar sedan) @ BD

Kanske OT , det fanns tydligen några nitade ("Q12") tankar för placering på Or/O/Ou . En sådan nitad tank årgång 1937 (? tror jag) sågs av en ÅW läsare för några år sedan på ett något yngre vagnsunderrede . Han blev konfunderad över åldersskillnaden men en av redaktörerna lugnade honom att tanken var flyttbar .
mvh Rolf Berg

Beredskapsnämndens cisterner på Or-vagnar

av BD, Sunday, August 09, 2020, 06:35 (1349 dagar sedan) @ -RB-

Kanske OT , det fanns tydligen några nitade ("Q12") tankar för placering på Or/O/Ou . En sådan nitad tank årgång 1937 (? tror jag) sågs av en ÅW läsare för några år sedan på ett något yngre vagnsunderrede . Han blev konfunderad över åldersskillnaden men en av redaktörerna lugnade honom att tanken var flyttbar .
mvh Rolf Berg

Det var ett hastigt påkommet behov som föranledde skapandet av Or-Q12-vagnarna. Fanns äldre brukbara cisterner att tillgå användes de nog. Det var då bråttom-bråttom. Kupade gavlar var tydligen ingen vanlig lagervara.

Beredskapsnämndens cisterner på Or-vagnar

av BJ, Monday, August 10, 2020, 17:03 (1347 dagar sedan) @ -RB-

Kanske OT , det fanns tydligen några nitade ("Q12") tankar för placering på Or/O/Ou . En sådan nitad tank årgång 1937 (? tror jag) sågs av en ÅW läsare för några år sedan på ett något yngre vagnsunderrede . Han blev konfunderad över åldersskillnaden men en av redaktörerna lugnade honom att tanken var flyttbar .
mvh Rolf Berg

BJ´s har en med nitad tank på Os underrede. Den har tillhört SOAB.
Möjligen registrerad hos GBJ?
BJ
[image]

Beredskapsnämndens cisterner på Or-vagnar

av Kjell Friberg, Monday, August 10, 2020, 21:58 (1347 dagar sedan) @ BJ

Vagnen BJs har var registrerad hos SJ som Os 550274. Den såldes 1956 av SJ till SOAB.

555 provisoriska cisternvagnar

av Peter Lidskog, Saturday, August 08, 2020, 21:20 (1349 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Det fanns ju också en ännu mer provisorisk variant med tankar på Ib/Ibr vagnar

Bild