Genuina järnvägsmiljöer i Sverige - ej museala (Järnväg allmänt)

av Johan Björklund, Sunday, August 09, 2020, 20:42 (1355 dagar sedan)

Funderar på vilka goda oförstörda exempel det kan finnas kvar av järnvägsmiljöer i Sverige idag.

Tänker på t.ex. stationer med stationshus i bruk i original, klassiska vänthallar, avsaknad av gångbroar över spår etc.

Någon som har bra koll på detta?

Genuina järnvägsmiljöer i Sverige - ej museala. Igelboda

av Leif B, Sunday, August 09, 2020, 21:22 (1355 dagar sedan) @ Johan Björklund

Funderar på vilka goda oförstörda exempel det kan finnas kvar av järnvägsmiljöer i Sverige idag.

Tänker på t.ex. stationer med stationshus i bruk i original, klassiska vänthallar, avsaknad av gångbroar över spår etc.

Någon som har bra koll på detta?

Att besöka Igelboda på Saltsjöbanan tycker jag är en liten tidsresa. Var 20:e minut möts tre tåg på två(!) spår och det vimlar av resenärer och personal i två minuter varefter tågen försvinner åt varsitt håll. Det hela utspelar sig framför ett rött stationshus - om man inte tittar för noga så ser man inte att det är brandskadat och bara väntar på att SL ska få rivningslov.

Även Storängen, Saltsjö-Duvnäs och Solsidan är fina miljöer.

Det är visserligen "nya" tåg, men även de har uppnått 44 tjänsteår.

Genuina järnvägsmiljöer i Sverige - ej museala. Igelboda

av Nils-Eric Sääf, Sunday, August 09, 2020, 21:35 (1355 dagar sedan) @ Leif B

Västervik borde kunna kvala in.

Genuina järnvägsmiljöer i Sverige - ej museala. Igelboda

av Gunnar Lilienberg, Sunday, August 09, 2020, 22:40 (1355 dagar sedan) @ Leif B

Hur står det till med stationshuset i Igelboda numera? Brann inte det för några år sedan?

Genuina järnvägsmiljöer i Sverige - ej museala. Igelboda

av Gunnar Ekeving, Sunday, August 09, 2020, 23:18 (1355 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

Hur står det till med stationshuset i Igelboda numera? Brann inte det för några år sedan?

Stationshuset stod kvar ännu för några veckor sedan, och såg om möjligt ännu tristare ut än på denna bild från 2016:
[image]

1975:
[image]

Genuina järnvägsmiljöer i Sverige - ej museala. Solsidan

av Alex, Monday, August 10, 2020, 12:40 (1354 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Solsidan erbjuder fortfarande en trevlig järnvägsmiljö även om stationen blivit restaurang och väntsalen ersats av en kur utan belysning. Godsmagasinet är också kvar med okänt innehåll.

[image]

[image] [image]

Genuina järnvägsmiljöer i Sverige - ej museala. Solsidan.

av Leif B, Monday, August 10, 2020, 14:38 (1354 dagar sedan) @ Alex

Vad är det för sorts restaurang i Solsidan nu?

Jag läste en gång en recension "Stockholms bästa pizzor och Stockholms snorkigaste personal" och det stämde med vad jag upplevt lite tidigare. Men sist jag var där (kanske två år sedan) tror jag restaurangen var stängd. Så hur är läget nu?

Genuina järnvägsmiljöer i Sverige - ej museala. Solsidan.

av Alex, Monday, August 10, 2020, 14:42 (1354 dagar sedan) @ Leif B

Den är öppen men inte längre en utpräglad pizzeria. Jag har inte varit där de senaste åren.

Genuina järnvägsmiljöer i Sverige - ej museala. Solsidan.

av mamma Ulla, Monday, August 10, 2020, 15:26 (1354 dagar sedan) @ Leif B

Vad är det för sorts restaurang i Solsidan nu?

Jag läste en gång en recension "Stockholms bästa pizzor och Stockholms snorkigaste personal" och det stämde med vad jag upplevt lite tidigare. Men sist jag var där (kanske två år sedan) tror jag restaurangen var stängd. Så hur är läget nu?

Var där igår. En klart snofsigare pizzeria än de annars brukar vara. Och har specialiserat sig på excellenta drinkar.

[image]

Solsidan, Saltsjö-Duvnäs.

av Gunnar Ekeving, Monday, August 10, 2020, 16:44 (1354 dagar sedan) @ mamma Ulla

Vad är det för sorts restaurang i Solsidan nu?

Jag läste en gång en recension "Stockholms bästa pizzor och Stockholms snorkigaste personal" och det stämde med vad jag upplevt lite tidigare. Men sist jag var där (kanske två år sedan) tror jag restaurangen var stängd. Så hur är läget nu?


Var där igår. En klart snofsigare pizzeria än de annars brukar vara. Och har specialiserat sig på excellenta drinkar.

ja, det har verkligen varit varierande standard på den restaurangen under de cirka 25 år den existerat. Första tiden god mat, trevlig personal och miljö, sedan olika varianter av trist pizzeria eller hamburgergrill. Däremellan en period med en ägare som nog inte visste mycket om hur man driver restauranger; råkade se ett TV-program med "Arga kocken" eller "Kniven på strupen" med en rutinerad krögare som var där och tillfälligt ryckte upp verksamheten, men när han hade vänt ryggen till dröjde det inte länge innan det började gå ordentligt utför. Desto mer glädjande att man nu tydligen fått en mer ambitiös ägare!

Bland genuina miljöer vid Saltsjöbanan kan också nämnas Saltsjö-Duvnäs, där stationshuset utvändigt inte ändrats mycket - förutom en restaurangskylt. Denna restaurang, som var riktigt bra, har dock varit stängd de senaste åren. Kanske för liten matsal för att få in det antal gäster som behövs för långsiktig lönsamhet? Innan stationsrestauranten öppnade fanns för övrigt en - ganska dåligt fungerande - servering av kaffe mm i väntsalen; denna försäljning skedde genom en baklucka till den i stationshuset inrymda kiosken.

Solsidan, Saltsjö-Duvnäs.

av Överkörmästaren, Monday, August 10, 2020, 19:37 (1354 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Bland genuina miljöer vid Saltsjöbanan kan också nämnas Saltsjö-Duvnäs, där stationshuset utvändigt inte ändrats mycket - förutom en restaurangskylt. Denna restaurang, som var riktigt bra, har dock varit stängd de senaste åren. Kanske för liten matsal för att få in det antal gäster som behövs för långsiktig lönsamhet?

Nja, den gick bra, men innehavarna önskade dra sig tillbaka. Nya krafter tog över men har inte gjort någonting av det hittills utöver att riva ut diverse inventarier.

Men stationen i övrigt är välbevarad och värd ett besök!

Genuina järnvägsmiljöer i Sverige - ej museala

av Överkörmästaren, Sunday, August 09, 2020, 21:34 (1355 dagar sedan) @ Johan Björklund

Antar att välbevarade stationer på museibanor inte räknas.

Norrköping är ju rätt ful, men tämligen välbevarad (om än inte helt väl underhållen).

Örebro södra tycker jag är en finare, som har varit välbevarad i många år nu (eller är jag för sent ute?).

Lund C är ju förbannat fin fortfarande, har visserligen gångbro men en rätt gammal sådan.

Bland de lite mindre stationerna tycker jag att Tällberg får räknas till de bättre exemplaren.

Genuina järnvägsmiljöer i Sverige - ej museala

av Christer Fredriksson, Sunday, August 09, 2020, 21:42 (1355 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Glöm inte Gagnef!

Genuina järnvägsmiljöer i Sverige - ej museala

av ztenlund, Sunday, August 09, 2020, 23:32 (1355 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Antar att välbevarade stationer på museibanor inte räknas.

Norrköping är ju rätt ful, men tämligen välbevarad (om än inte helt väl underhållen).

Örebro södra tycker jag är en finare, som har varit välbevarad i många år nu (eller är jag för sent ute?).

Lund C är ju förbannat fin fortfarande, har visserligen gångbro men en rätt gammal sådan.

Bland de lite mindre stationerna tycker jag att Tällberg får räknas till de bättre exemplaren.

Nu är det några år sedan jag var där, men Krylbo är väl inte så tokigt, även om det inte finns något spår närmast stationshuset. Gångbro finns ju, men inte mellan plattformarna, utan över spåren och den är väl ett statligt byggnadsminne.

Genuina järnvägsmiljöer i Sverige - ej museala

av HP, Sunday, August 09, 2020, 23:46 (1355 dagar sedan) @ Johan Björklund

Funderar på vilka goda oförstörda exempel det kan finnas kvar av järnvägsmiljöer i Sverige idag.

Tänker på t.ex. stationer med stationshus i bruk i original, klassiska vänthallar, avsaknad av gångbroar över spår etc.

Någon som har bra koll på detta?

Berga! Öppen och fin väntsal, trädgård och tågklarerare, samt mekaniskt ur!/HP

Genuina järnvägsmiljöer i Sverige - ej museala

av Bernt Talbrant, Sunday, August 09, 2020, 23:47 (1355 dagar sedan) @ Johan Björklund

Berga är ganska oförstört på både in- och utsida, även om man under senaste året lär ha gjort någon form av tillbyggnad vid gaveln mot Hultsfred. Dessutom är driftplatsen lokalbevakad av en tågklarerare som håller till i stationshuset. Väntsalen är öppen.

Genuina järnvägsmiljöer i Sverige - ej museala

av Ola Almquist, Monday, August 10, 2020, 00:13 (1355 dagar sedan) @ Bernt Talbrant

Berga är ganska oförstört på både in- och utsida, även om man under senaste året lär ha gjort någon form av tillbyggnad vid gaveln mot Hultsfred. Dessutom är driftplatsen lokalbevakad av en tågklarerare som håller till i stationshuset. Väntsalen är öppen.

Ja, det har tyvärr tillkommit någon form av balkong. Det är inte vackert. Garaget eller vad det nu är ser dock hyfsat ut. Se bild på denna sida.

/Ola

Genuina järnvägsmiljöer i Sverige - Hoting

av Alex, Monday, August 10, 2020, 08:48 (1354 dagar sedan) @ Johan Björklund

Jag fick en stund över i Hoting i sommar och tog några bilder. Jag tror att man kan hitta likande miljöer efter hela Inlandsbanan och även om sommartrafiken är tillfälligt inställd i sommar så bör ju inte mljön betraktas som museal.

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Genuina järnvägsmiljöer i Sverige - ej museala

av Per K, Monday, August 10, 2020, 09:06 (1354 dagar sedan) @ Johan Björklund

Kil har i alla fall övergång till plattformarna utan gångbroar eller tunnlar och ett lokalbevakat ställverk, om ej särskilt vackert men väl i original.

Genuina järnvägsmiljöer i Sverige - ej museala

av Karlsson, Monday, August 10, 2020, 11:22 (1354 dagar sedan) @ Per K

Kil har i alla fall övergång till plattformarna utan gångbroar eller tunnlar och ett lokalbevakat ställverk, om ej särskilt vackert men väl i original.

Närbelägna Karlstad är relativt orört än så länge. Säffle är exteriört ganska orört . Rottneros har inte väntsalen i bruk och det har tillkommit en väntkur på plattformen, i övrigt är skicket ok. Arvika är inte heller helt förstört trots att det är rätt så modernt.

Supergenuina miljöer är tyvärr svårt att hitta.

Genuina järnvägsmiljöer i Sverige - ej museala

av Per K, Monday, August 10, 2020, 14:03 (1354 dagar sedan) @ Karlsson

Kil har i alla fall övergång till plattformarna utan gångbroar eller tunnlar och ett lokalbevakat ställverk, om ej särskilt vackert men väl i original.


Närbelägna Karlstad är relativt orört än så länge. Säffle är exteriört ganska orört . Rottneros har inte väntsalen i bruk och det har tillkommit en väntkur på plattformen, i övrigt är skicket ok. Arvika är inte heller helt förstört trots att det är rätt så modernt.

Supergenuina miljöer är tyvärr svårt att hitta.

Åmotfors stationshus är i alla fall i relativt gott originalskick och det finns kvar lite inredning invändigt också. Koppoms stationshus lär vara närmast orört interiört, men saknar ju tom spår utanför numera...

Genuina järnvägsmiljöer i Sverige - ej museala

av Rasmus Axelsson, Monday, August 10, 2020, 19:14 (1354 dagar sedan) @ Johan Björklund

Funderar på vilka goda oförstörda exempel det kan finnas kvar av järnvägsmiljöer i Sverige idag.

Tänker på t.ex. stationer med stationshus i bruk i original, klassiska vänthallar, avsaknad av gångbroar över spår etc.

Någon som har bra koll på detta?

Som byggnadsantikvarie med specialintresse för järnvägsbyggnader, tycker jag redan nämnda Tällberg är en både komplett och till det yttre karaktärsfull stationsmiljö. Smedjebacken saknar väl sitt godsmagasin men har en mustig väntsal klädd med masonit samt uthus och f.d. avträde nära inpå stationshuset.

Genuina järnvägsmiljöer i Sverige - ej museala

av Hans Broman, Monday, August 10, 2020, 22:09 (1354 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

- - -

Som byggnadsantikvarie med specialintresse för järnvägsbyggnader, tycker jag redan nämnda Tällberg är en både komplett och till det yttre karaktärsfull stationsmiljö. Smedjebacken saknar väl sitt godsmagasin men har en mustig väntsal klädd med masonit samt uthus och f.d. avträde nära inpå stationshuset.

Bilder från Smedjebacken juni 2006:

[image]

[image]

Genuina järnvägsmiljöer i Sverige - ej museala

av Calle Wickberg, Monday, August 10, 2020, 23:00 (1354 dagar sedan) @ Johan Björklund

Funderar på vilka goda oförstörda exempel det kan finnas kvar av järnvägsmiljöer i Sverige idag.

Tänker på t.ex. stationer med stationshus i bruk i original, klassiska vänthallar, avsaknad av gångbroar över spår etc.

Någon som har bra koll på detta?

Veddige på Viskadalsbanan och Ljung på banan Borås-Herrljunga har väldigt trevliga stationsmiljöer båda två, även om väl väntsalarna inte är öppna längre.

Båda miljöerna lär väl förändras högst väsentligt efter nästa sommar då totalt spårbyte ska ske på sträckan.

Munkedal och Dingle har också väldigt genuin känsla i sina stationsmiljöer. Ej heller där några öppna väntsalar, men som sagt väldigt trevliga miljöer. Särskilt Dingle är en personlig favorit.

Genuina järnvägsmiljöer i Sverige - ej museala

av Bernt Talbrant, Tuesday, August 11, 2020, 00:04 (1354 dagar sedan) @ Calle Wickberg

Funderar på vilka goda oförstörda exempel det kan finnas kvar av järnvägsmiljöer i Sverige idag.

Tänker på t.ex. stationer med stationshus i bruk i original, klassiska vänthallar, avsaknad av gångbroar över spår etc.

Någon som har bra koll på detta?


Veddige på Viskadalsbanan och Ljung på banan Borås-Herrljunga har väldigt trevliga stationsmiljöer båda två, även om väl väntsalarna inte är öppna längre.

Är inte väntsalen i Ljung öppen längre? Det var visserligen ett litet tag sedan jag hade vägarna förbi så det kan ju förstås ha ändrat sig.

Genuina järnvägsmiljöer i Sverige - ej museala

av Calle Wickberg, Tuesday, August 11, 2020, 00:07 (1354 dagar sedan) @ Bernt Talbrant

Funderar på vilka goda oförstörda exempel det kan finnas kvar av järnvägsmiljöer i Sverige idag.

Tänker på t.ex. stationer med stationshus i bruk i original, klassiska vänthallar, avsaknad av gångbroar över spår etc.

Någon som har bra koll på detta?


Veddige på Viskadalsbanan och Ljung på banan Borås-Herrljunga har väldigt trevliga stationsmiljöer båda två, även om väl väntsalarna inte är öppna längre.


Är inte väntsalen i Ljung öppen längre? Det var visserligen ett litet tag sedan jag hade vägarna förbi så det kan ju förstås ha ändrat sig.

Senast jag undersökte saken var 2005, då var den öppen. Vid senare besök i Ljung har inte tiden att undersöka funnits innan det varit dags att köra igen. Eftersom det är hemskt ont om öppna väntsalar annat än på större platser här i trakterna antog jag helt enkelt att den var stängd - jag är den första att glädjas om det antagandet är felaktigt!

Genuina järnvägsmiljöer i Sverige - ej museala

av Henrik Birath, Tuesday, August 11, 2020, 08:11 (1354 dagar sedan) @ Calle Wickberg

Enafors var öppet för några år sedan i varje fall. Fin väntsal med turistkarta över vandringsleder, telefonhytt etc.
Som kuriosa kunde man fortfarande på 80-talet se rester av den stora svenska flagga som var målad på taket för att undvika tyska bombplan. /Henrik/

Genuina järnvägsmiljöer i Sverige - ej museala

av John T, Tuesday, August 11, 2020, 15:08 (1353 dagar sedan) @ Henrik Birath

Söderbärke hade åtminstone för några år sedan öppen väntsal och ett stationshus i gott skick, samt en inte alltför moderniserad exteriör stationsmiljö.

Genuina järnvägsmiljöer i Sverige - ej museala

av K Lemming, Tuesday, August 11, 2020, 15:27 (1353 dagar sedan) @ John T

Hur är det med Grängesberg, är väntsalen ännu öppen där? Har för mig den var ganska orörd vid mitt sista besök runt 2008-2009.

Genuina järnvägsmiljöer i Sverige - ej museala

av Christer Fredriksson, Tuesday, August 11, 2020, 15:45 (1353 dagar sedan) @ K Lemming

Den är öppen och med bibliotek i de gamla exp-lokalerna.

Genuina järnvägsmiljöer i Sverige - ej museala

av K Lemming, Wednesday, August 12, 2020, 00:42 (1353 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Den är öppen och med bibliotek i de gamla exp-lokalerna.

Bibliotek kan där nog varit redan då när du nu säger det känns det bekant, som sagt länge sen nu som jag var av där.

Och vänsalen har inte moderniserats ännu hoppas jag?

Genuina järnvägsmiljöer i Sverige - ej museala

av Christer Fredriksson, Wednesday, August 12, 2020, 15:24 (1352 dagar sedan) @ K Lemming

Nej!
Bara resgodsets öppning gjorts om till ingång för biblioteket!

Genuina järnvägsmiljöer i Sverige - ej museala

av Fredrik S, Thursday, August 13, 2020, 17:37 (1351 dagar sedan) @ Henrik Birath

Några bilder på Enafors station från augusti 2017.
[image][image][image]

Genuina järnvägsmiljöer i Sverige - ej museala

av mormorsgruvan, Friday, August 14, 2020, 11:08 (1350 dagar sedan) @ Johan Björklund

Troligtvis ingen.

På 1800-talet var det standard med trägolv på både expeditioner och väntsalar.
Dessa trägolv slets ned snabbt. Därför infördes ofta plattor i väntsalar och linoleummattor på expeditioner i början av 1900-talet.

Förr var det vanligt med väntsalar för 3:e klass och för 1 & 2 klass och ibland även damrum. På de flesta stationer försvann dessa uppdelade väntsalar på 1930-1940-talet.

Avträdet utomhus försvann vid de flesta stationer när WC inlades i stationshuset.

Kaminer och kakelugnar försvann när centralvärme (ofta kokseldad) infördes.