ÖJ-godsvagnar i trafik på fastlandet (Järnväg allmänt)

av Herbert Paalberg, Monday, August 10, 2020, 11:03 (1347 dagar sedan)

Jag var på Öland i veckan och passade på att besöka några av de forna stationerna på ön och började fundera på huruvida järnvägstransporterna med godsvagnar kunde förete sig med t.ex en vagnslast från Öland och destinerad till en smalspårig järnvägsort på fastlandet eller vice-versa. Förekom det eller blev lasten avlastad vid ankomst till Kalmar eller Färjestaden. Det fanns en järnvägsfärja "Betula" som gick över sundet och likaså förkom det jvg-trp mellan Bergkvara-Mörbylånga i samband med sockerbetstransporter till sockerbruket på ön. Finns det uppgifter på hur långt t.ex en ÖJ-vagn har rullat in på det fastländska spåren. Man kan tänka sig en vagnslast från Ör-södra till Böda exempelvis. Är det någon här på forumet som kan tillägga i detta ämne vore det intressant att få veta huru härmed undrar Palle i Vika uppvuxen utmed trefotabanor i Småland.:-)

ÖJ-godsvagnar i trafik på fastlandet

av Harald, Monday, August 10, 2020, 13:57 (1347 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

Torsås-Bergkvara var 1067. Betula var normalspårig. Dessutom byggdes en liten normalspårig bangård i Bergkvara och treskensspår mellan hamnen och sockerbruket i Mörbylånga. Betlastade normalspårvagnar kom på överföringsvagnar till Bergkvara där de rampades av och färjades till Mörbylånga. Den vägen gick alltså inga 891-vagnar. Däremot så fanns det enligt Järnvägsdata en färjeled för 891 godsvagnar mellan Färjestaden och Kalmar 1947-09-30 till 1961-10-01. Om detta ska det finnas en artikel i Tåg 2/1973.

ÖJ-godsvagnar i trafik på fastlandet

av Kjell Aghult, Monday, August 10, 2020, 15:00 (1346 dagar sedan) @ Harald

Torsås-Bergkvara var 1067. Betula var normalspårig. Dessutom byggdes en liten normalspårig bangård i Bergkvara och treskensspår mellan hamnen och sockerbruket i Mörbylånga. Betlastade normalspårvagnar kom på överföringsvagnar till Bergkvara där de rampades av och färjades till Mörbylånga.

Denna färjning behandlades i Postvagnen 5-6 jan 2002. Den var en sluten lokal transport för Sockerbolaget med bl a gamla skånska betvagnar. Dessa lastades från bil/traktortåg i Bergkvara, detta för att minska vägtransporttiden för odlarna.

F d ÖBlJ hade för dåligt spår för att medge överföringstrafik (Originalet?). Sth var aldrig mer
än 40 för loktåg och 60 för rälsbussar.

ÖJ-godsvagnar i trafik på fastlandet

av Harald, Monday, August 10, 2020, 16:15 (1346 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Torsås-Bergkvara var 1067. Betula var normalspårig. Dessutom byggdes en liten normalspårig bangård i Bergkvara och treskensspår mellan hamnen och sockerbruket i Mörbylånga. Betlastade normalspårvagnar kom på överföringsvagnar till Bergkvara där de rampades av och färjades till Mörbylånga.

Denna färjning behandlades i Postvagnen 5-6 jan 2002. Den var en sluten lokal transport för Sockerbolaget med bl a gamla skånska betvagnar. Dessa lastades från bil/traktortåg i Bergkvara, detta för att minska vägtransporttiden för odlarna.

F d ÖBlJ hade för dåligt spår för att medge överföringstrafik (Originalet?). Sth var aldrig mer
än 40 för loktåg och 60 för rälsbussar.

Jag hämtade uppgifterna ur senaste Järnvägsdata, men där ser man. Även solen har fläckar.;-)

ÖJ-godsvagnar i trafik på fastlandet

av Kjell Aghult, Monday, August 10, 2020, 16:23 (1346 dagar sedan) @ Harald

Jag hämtade uppgifterna ur senaste Järnvägsdata, men där ser man. Även solen har fläckar.

Ja. Smäbaneavsnittet granskades av SJK Småbaneavdelning. Som bidrog med mycket nytt, t ex Hörle-Karlsfors.

ÖJ-godsvagnar i trafik på fastlandet

av Anders Sandgren, Monday, August 10, 2020, 14:39 (1346 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

SJ hade en färja som gick till Öland för järnvägsfordon. MS Bure gick 1957-10-21 till 1962-05-04, efter 1961-10-01 för att forsla Ölands-järnvägen till fastlandet. Därefter den låg färjan upplagd tills den 1964 såldes till Vägverket som FÄRJA 61/264. Blev så småningom arbetsfärja på Resarö.
Även artilleritransportfärjan HMS Ane från 1943 chartrades av SJ under obekant period (men före 1961 kan man nog utgå ifrån) för bettransporter från Öland. Var denna färja smalspårig eller normalspårig? Betula som var normalspårig var väl inte SJ's utan tillhörde SSA.
Ane finns troligen i Finland som Janet numera.

ÖJ-godsvagnar i trafik på fastlandet

av Ola Ahlström, Monday, August 10, 2020, 15:13 (1346 dagar sedan) @ Anders Sandgren

SJ hade en färja som gick till Öland för järnvägsfordon. MS Bure gick 1957-10-21 till 1962-05-04, efter 1961-10-01 för att forsla Ölands-järnvägen till fastlandet. Därefter den låg färjan upplagd tills den 1964 såldes till Vägverket som FÄRJA 61/264. Blev så småningom arbetsfärja på Resarö.
Även artilleritransportfärjan HMS Ane från 1943 chartrades av SJ under obekant period (men före 1961 kan man nog utgå ifrån) för bettransporter från Öland. Var denna färja smalspårig eller normalspårig? Betula som var normalspårig var väl inte SJ's utan tillhörde SSA.
Ane finns troligen i Finland som Janet numera.


Det var totalt fyra färjor som järnvägsräls som trafikerade Öland. Mycket riktigt var det Betula, Ane och Bure men den fjärde var ett systerfartyg till Ane nämligen Balder. Dessa två artillerifärjor tillhörande Kustartilleriet ingick i en serie fartyg om fyra byggda 1943-44 och två lånades ut till färjetrafiken över Kalmarsund. Jag har bilder som visar Ane med fyra täckta smalspåriga godsvagnar lastade och så en bildserie som visar hur man bygger upp rälsen på Balder. Det syns att man lagt räler på träslipers, motsvarand som i sidled hålls på plats genom att vissa slipers når ända ut till bordläggningen. Bilderna med Balder är tagna i samband med provisorisk färjestarfik mellan Kalmar och Färjestaden 1949, förutom bilder på smalspårsvagnar (891 mm) ser man överskeppning av Zp 234 (individen anges dock med viss osäkerhet). En annan bild visar en normalspårig O-vagn på överföringsvagn lastad i Kalmar i november 1949.

Så svaret på frågan bör vara;

  • Betula i trafik till Mörbylånga med normalspåriga vagnar.
  • Balder (1949) och Ane (1950-1957) i trafik, dock inte samtidigt och med smalspårsräls (891 mm) mellan Kalmar och Färjestaden.
  • Bure (1957-), i trafik i Kalmarsund med såväl normalspår som smalspårräls (vill minnas att det var fyra räler och inte tre (1435 och 891) vilket talar för trafik från Kalmar.

Ola Ahlström
Malmö

ÖJ-godsvagnar i trafik på fastlandet

av Ola Almquist, Monday, August 10, 2020, 15:19 (1346 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Det finns en hel bildserie på en transport Kalmar - Degerhamn.

EDIT: Den finns också på en SJ-film.

EDIT 2. Färjestaden borttaget. Transporten gick nog direkt till Degerhamn.

/Ola

ÖJ-godsvagnar i trafik på fastlandet

av Kjell Aghult, Monday, August 10, 2020, 16:11 (1346 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

.....Man kan tänka sig en vagnslast från Ör-södra till Böda exempelvis....

En sådan transport på smalspårsvagn hade varit chanslös mot bilfrakt - tagit för lång tid:
Man får beräkna EN lokalgodstågsetapp/dag, vilket jag får till sju. Ca 1960 gick tre av dessa etapper dessutom bara varannan dag.

Gamla Järnvägstrafikstadgan var given Stockholms slott etc och därför allmängods i branschen. En av dess paragrafer behandlade leveransfrist, den tid järnvägen hade på sig att utföra transporten. Detta tillhör än järnvägshobbyns outforskade fält.

Någon vagnslast norr om Pålsboda förekom knappast de sista åren - lokomotorn drog mest bara styckegodsvagnen (Svelast körde först nedom Östgötagränsen). Någon gång förekom en öppen vagn med jordbruksmaskiner från Överum: Bruket hade en återförsäljare i Ör.

ÖJ-godsvagnar i trafik på fastlandet (forts)

av Kjell Aghult, Monday, August 10, 2020, 17:30 (1346 dagar sedan) @ Kjell Aghult

….lokomotorn drog mest bara styckegodsvagnen (Svelast körde först nedom Östgötagränsen)...

Varma korven från Lithells i Sköllersta hade då fått egen lösning, förr mycket gått med rälsbusstågen. Nu körde Svelast järnvägsgodset till Hallsberg på eftermiddagen. Leveranser till t ex Norrland fick därigenom ett dygns snabbare transport: Man slapp avståndet mellan stationerna i Örebro.

ÖJ-godsvagnar i trafik på fastlandet (forts)

av Herbert Paalberg, Monday, August 10, 2020, 21:07 (1346 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Jag får tacka alla för sina inlägg om detta med ÖJ-godsvagnars eventuella irrfärder på fastlandet men det verkar som de blev sin ö trogna under järnvägseran. Det finns en väldig kunskapsbank här på forumet och man lär sig hela tiden, det kallas ju för livets skola, man lär så länge man lever. Palle i Vika;-)

ÖJ-godsvagnar i trafik på fastlandet

av Gunnar Lilienberg, Wednesday, August 12, 2020, 11:16 (1345 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

Det här är en intressant tråd, men den besvarar inte frågan om det utväxlades godsvagnar med de öländska banorna som reguljärt vagnslastgods. Jag kan mycket väl ha fel, men jag har inte hört eller läst att reguljär (smalspårig) vagnslasttrafik förekom mellan Öland och fastlandet.

ÖJ-godsvagnar i trafik på fastlandet

av Kjell Aghult, Wednesday, August 12, 2020, 11:34 (1345 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

Det här är en intressant tråd, men den besvarar inte frågan om det utväxlades godsvagnar med de öländska banorna som reguljärt vagnslastgods. Jag kan mycket väl ha fel, men jag har inte hört eller läst att reguljär (smalspårig) vagnslasttrafik förekom mellan Öland och fastlandet.

Möjligen t/fr platser på kalmarsmalspåret - som dock redan då låg på "bilavstånd". Knappast längre bort p g a de långa transporttiderna.

ÖJ-godsvagnar i trafik på fastlandet

av Stefan Olsson, Wednesday, August 12, 2020, 11:35 (1345 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

Är det någon som vet om ÖJ hade samtrafiksavtal med andra banor, närmast KBJ/KTsJ då förmodligen?

ÖJ-godsvagnar i trafik på fastlandet

av Kjell Aghult, Wednesday, August 12, 2020, 11:44 (1345 dagar sedan) @ Stefan Olsson

Är det någon som vet om ÖJ hade samtrafiksavtal med andra banor, närmast KBJ/KTsJ då förmodligen?

Det fanns ett generellt sådant avtal, Svenskt Vagnsamtrafiksavtal (SVS). Jag har dock aldrig sett det och kan därför inte rutinerna.

Sista plats det tiiämpades på lär ha varit mellan Sj och NBJ.