DJ tidtabellsboken nr 113, 1941, samt 2 bihang (Tidtabeller)

av bosc, Tuesday, August 11, 2020, 01:27 (1348 dagar sedan)

Här kommer tidtabellsboken nr 113 för Dalslands Järnväg att gälla fr.o.m. 16 juni 1941 och två bihang.
Tidtabellsboken innehåller mycket information, alltifrån lutningsförhållanden och hastigheter till bromstabeller och påstigningsmärken och vägvakter. Tidtabellerna ligger i slutet och ger mig anledning att undra följande: på sidan 26, snt 37, gör tåget en timmas uppehåll i Mon. Varför?
Spårplanen över Mellerud visar ett lokstall i norra delen (neråt på bilden). Har någon på forumet en bild på detta stall?
I bihang I finns normalplan för tågsätten och här kommer tåg 41 igen (se tidigare diskussion här: https://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=237351).
Varsågoda./BoSC
[img]images/uploaded/202008102318195f31d5bbe7d61.jpg[/img][img]images/uploaded/202008102318365f31d5ccd112d.jpg[/img][img]images/uploaded/202008102318505f31d5dad074a.jpg[/img][img]images/uploaded/202008102319095f31d5ed387a7.jpg[/img][img]images/uploaded/202008102319275f31d5ff7c8ab.jpg[/img][img]images/uploaded/202008102319415f31d60dee3dc.jpg[/img][img]images/uploaded/202008102319565f31d61cc0032.jpg[/img][img]images/uploaded/202008102320155f31d62f017f5.jpg[/img][img]images/uploaded/202008102320495f31d65179f3a.jpg[/img][img]images/uploaded/202008102321105f31d666c5985.jpg[/img][img]images/uploaded/202008102321285f31d678350ce.jpg[/img][img]images/uploaded/202008102321455f31d689672ac.jpg[/img][img]images/uploaded/202008102322085f31d6a010e34.jpg[/img][img]images/uploaded/202008102322325f31d6b80400f.jpg[/img][img]images/uploaded/202008102322505f31d6ca31e2f.jpg[/img][img]images/uploaded/202008102323115f31d6df8c200.jpg[/img][img]images/uploaded/202008102323315f31d6f3661b8.jpg[/img][img]images/uploaded/202008102323495f31d7054d2b5.jpg[/img][img]images/uploaded/202008102325085f31d754cd09a.jpg[/img][img]images/uploaded/202008102325285f31d7689b8aa.jpg[/img][img]images/uploaded/202008102325415f31d775bd778.jpg[/img]

DJ tidtabellsboken nr 113, 1941, samt 2 bihang

av Sune Nylén, Tuesday, August 11, 2020, 08:59 (1348 dagar sedan) @ bosc

Ja, du tänker på att de andra har en halvtimmes a 40 minuters uppehåll. Men det kan kanske kan bero på den fortsatta färden på BJ? Annars måste kanske ett längre uppehåll förläggas i Mellerud.Tåget kopplades där ihop med vagnar som kommit från Åmål tillsammans med Ds lok. Tack f.ö. för allt arbete med en trevlig sak. Som jag skrivit tidigare. 650 t var det för permittenttågen. BJ satte lite högre på sin sträcka.

DJ tidtabellsboken nr 113, 1941, samt 2 bihang

av Lars-Olof Nilsson, Tuesday, August 11, 2020, 09:41 (1348 dagar sedan) @ bosc

Tidtabellsboken innehåller mycket information, alltifrån lutningsförhållanden och hastigheter till bromstabeller och påstigningsmärken och vägvakter. Tidtabellerna ligger i slutet och ger mig anledning att undra följande: på sidan 26, snt 37, gör tåget en timmas uppehåll i Mon. Varför?


Jag har för mig att tullen höll till i Mon under kriget, så jag kan tänka mig att det har med tullklarering att göra. Mon var ju den första stationen på svenska sidan. Det ska ha varit ganska mycket liv och rörelse där under kriget och någonstans har jag läst att det skulle stått något påeldat ånglok där under krigsåren för att kunna evakuera järnvägstjänstemännen och tullarna om det skulle behövts.

Jag måste passa på att tacka för att du scannar och delar med dig av de här dokumenten från två av de järnvägarna som intresserar mig mest, BJ och DJ.
STORT TACK!

//Lars-Olof Nilsson

DJ tidtabellsboken nr 113, 1941, samt 2 bihang

av Anders.k., Tuesday, August 11, 2020, 09:49 (1348 dagar sedan) @ Lars-Olof Nilsson

Tidtabellsboken innehåller mycket information, alltifrån lutningsförhållanden och hastigheter till bromstabeller och påstigningsmärken och vägvakter. Tidtabellerna ligger i slutet och ger mig anledning att undra följande: på sidan 26, snt 37, gör tåget en timmas uppehåll i Mon. Varför?

Jag har för mig att tullen höll till i Mon under kriget, så jag kan tänka mig att det har med tullklarering att göra. Mon var ju den första stationen på svenska sidan. Det ska ha varit ganska mycket liv och rörelse där under kriget och någonstans har jag läst att det skulle stått något påeldat ånglok där under krigsåren för att kunna evakuera järnvägstjänstemännen och tullarna om det skulle behövts.

Jag måste passa på att tacka för att du scannar och delar med dig av de här dokumenten från två av de järnvägarna som intresserar mig mest, BJ och DJ.
STORT TACK!

//Lars-Olof Nilsson

Jo Kornsjö är ju en Norsk station så Svenska tullen var i Mon fram till 1953 då den flyttade till Ed.

M.V.H Anders.k.

Tullen Ed, ovidkommande

av Kjell Aghult, Tuesday, August 11, 2020, 10:41 (1348 dagar sedan) @ Anders.k.

Tullkontoret i Ed sades ligga nära spåret.

Vid millennieskiftet skulle ett Eurosprinter-lok demonstrationsköras i Norge. Då det inte gick i trafik utan var "handelsvara" måste det förtullas, dokumenten medfördes i förarhytten. NSB och SJ tullhandläggare enades att begära "fast uppehåll" vid tullkontoret och tågledaren Göteborg (som skulle anordna extratåget) vidtalades. Saken fungerade bra och man gjorde likadant på återresan.

DJ tidtabellsboken nr 113, 1941 - lokstall Mellerud.

av S-O Johansson, Tuesday, August 11, 2020, 10:38 (1348 dagar sedan) @ bosc

Spårplanen över Mellerud visar ett lokstall i norra delen (neråt på bilden). Har någon på forumet en bild på detta stall?

[image]

Enligt Malte Ljunggrens bok "Svenska lokstationer" var det ett parallellstall byggt för DVVJ 1926 och rivet i slutet av 60-talet. Mittemot skall det ha legat ett enspårs parallellstall byggt för BJ c:a 1879 som revs efter elektrifieringen 1939.

DJ tidtabellsboken nr 113, 1941 - lokstall Mellerud.

av Sune Nylén, Tuesday, August 11, 2020, 11:26 (1348 dagar sedan) @ S-O Johansson

Det stallet finns med på en äldre spårplan,som lades upp här för någon vecka sedan. Håller för troligt att BJ stallet revs 1942 när BJ arrenderat DJ och kunde ställa upp sitt växlingslok i DJ stallet. Bakom stallet, på kolgårdens plats, låg DJ verkstad, riven när underhållet flyttades till Åmål.

DJ 37 långt uppehåll i Mon

av Sune Nylén, Wednesday, August 12, 2020, 12:22 (1347 dagar sedan) @ bosc

var enklare än jag skrev.Det gick ett persontåg före som hämtade upp resenärer vid alla hållställen, som sedan kunde fortsätta med 37 söderut. Det var när jag studerade 1945 års tdt jag kom det på spåren.