Piggyback (Järnväg allmänt)
Den här bilden hittade jag av en slump på Digitalt Museum. Det här var något helt nytt för mig. Hur omfattande var den här trafiken och hur länge pågick den?
av Peter A, Tuesday, August 11, 2020, 06:39 (1354 dagar sedan)
Den här bilden hittade jag av en slump på Digitalt Museum. Det här var något helt nytt för mig. Hur omfattande var den här trafiken och hur länge pågick den?
av Bo-Lennart Liljeberg, Wednesday, August 12, 2020, 04:53 (1353 dagar sedan) @ Peter A
Hӓr ӓr nagra ord om frågan från tidigare i Forumet:
av Alex, Wednesday, August 12, 2020, 08:49 (1353 dagar sedan) @ Bo-Lennart Liljeberg
När man googlar på Piggyback så verkar det idag som det är mest använt för passage genom Alperna men även i Ryssland, Indien och delar av Nordamerika.
Jag har för mig att Finland använde någon form av Piggyback lösning tidigare och visst kan man benämna det svenska upplägget på 90-talet(?) mellan Trelleborg-Strömstad som någon form av Piggyback?
av Anders.k., Wednesday, August 12, 2020, 10:40 (1352 dagar sedan) @ Peter A
Nu har det skett någon form av sammanblandning här .
Det som bilden visar är något som kallas för "rullande landsväg" eller "RoLa" i i den Tyskspråkiga delen där detta använd.
Det används lite utanför också, genom Kanaltunneln och i Finland, och har provats i omgångar i Sverige men aldrig riktigt fått genomslag här.
Rätt kortvariga test i Sverige alltså, kommer inte riktigt ihåg när just detta genomfördes , men jag tror det var efter UIC införande dvs slutet 60-tal någon gång.
Piggyback eller "TOFC" Trailer-On-FlatCar är ju något som används lite här och var,
även i Sverige .
Piggyback uttrycket kommer väl av att det är pinnen som man låser fast i vagnen och i lastbilen nästan längs fram på trailern.
Tyvärr en helt ny bild från Hallsberg med en Piggybacktransport.
M.V.H Anders.k.
av BD, Wednesday, August 12, 2020, 13:04 (1352 dagar sedan) @ Anders.k.
Nu har det skett någon form av sammanblandning här .
Det som bilden visar är något som kallas för "rullande landsväg" eller "RoLa" i i den Tyskspråkiga delen där detta använd.
Det används lite utanför också, genom Kanaltunneln och i Finland, och har provats i omgångar i Sverige men aldrig riktigt fått genomslag här.
Rätt kortvariga test i Sverige alltså, kommer inte riktigt ihåg när just detta genomfördes , men jag tror det var efter UIC införande dvs slutet 60-tal någon gång.
Piggyback eller "TOFC" Trailer-On-FlatCar är ju något som används lite här och var,
även i Sverige .
Piggyback uttrycket kommer väl av att det är pinnen som man låser fast i vagnen och i lastbilen nästan längs fram på trailern.
Tyvärr en helt ny bild från Hallsberg med en Piggybacktransport.
M.V.H Anders.k.
Jag menar att detta är piggyback. Bilden från Hallsberg anser jag inte är piggyback.
av Alex, Wednesday, August 12, 2020, 13:41 (1352 dagar sedan) @ Anders.k.
Hittade en tråd i Postvagnen om det försök som gjordes mellan Trelleborg-Strömstad på 90-talet. Här kallar man det RoLa-transport men det bör väl vara detsamma som Piggyback, eller?
https://www.postvagnen.com/forum/index.php?mode=thread&id=796699
av Johnny, Wednesday, August 12, 2020, 13:55 (1352 dagar sedan) @ Alex
När jag jobade på Sea-Land på 70-taler körde vi en hel del containers på semitrailers mellan Göteborg och Årsta resp Solna. Vi kallade det för piggyback.
av PeO, Wednesday, August 12, 2020, 14:34 (1352 dagar sedan) @ Alex
Ro-La kommer från tyska Rollende Landstrasse, rullande kandsväg, och provet gjordes med tyska vagnar. Piggyback kommer från amerikanska och syftar på den pigg som låser semitrailern på dragbilen och väl även i järnvägsvagnen på Anders' bild.
Här förefaller det som att "piggyback" används om alla transporter av semitrailers.
De kommentarer jag minns av Ro-La-provet var att avgångstiderna inte stämde med behoven och att förarna inte fick betalt för tiden de åkte tåg, vilket gjorde att inga chaffisar ville åka dagtid, tågen gick nattetid i ena riktningen, tillbaka på dagen. Vagnarna klarade dock det dåliga spåret på Bohusbanan oväntat bra.
av BJ, Wednesday, August 12, 2020, 14:56 (1352 dagar sedan) @ PeO
Ro-La kommer från tyska Rollende Landstrasse, rullande kandsväg, och provet gjordes med tyska vagnar. Piggyback kommer från amerikanska och syftar på den pigg som låser semitrailern på dragbilen och väl även i järnvägsvagnen på Anders' bild.
Här förefaller det som att "piggyback" används om alla transporter av semitrailers.De kommentarer jag minns av Ro-La-provet var att avgångstiderna inte stämde med behoven och att förarna inte fick betalt för tiden de åkte tåg, vilket gjorde att inga chaffisar ville åka dagtid, tågen gick nattetid i ena riktningen, tillbaka på dagen. Vagnarna klarade dock det dåliga spåret på Bohusbanan oväntat bra.
Här ett dokument om DB växelflak och piggback från 1964 som jag fixade till för många år sedan då jag tyckte det var spännande.
BJ
http://hem.bredband.net/aggi/Doc/DB_vaxelflak_1964.pdf
av Christer Fredriksson, Wednesday, August 12, 2020, 14:36 (1352 dagar sedan) @ Alex
Strömstad - Trelleborg gick inte ekonomiskt, ty lastbilsförarna skulle inte få någon lön under transporten på tåg, hela ekipaget skulle alltså tagas med på tåget denna sträcka!
av Jan Frelin, Wednesday, August 12, 2020, 21:38 (1352 dagar sedan) @ Alex
Enligt GDG Biltrafiks historia började SJ med piggy-back trafik mellan Göteborg och Stockholm 1966-67.
Mer här:
http://www.svenskmjwiki.se/Intermodal_trafik#Historik
av Bengt Löfgren, Wednesday, August 12, 2020, 15:23 (1352 dagar sedan) @ Peter A
Begreppet Piggyback har inom transportområdet en mycket vidare användning än vad flera skribenter i tråden vill ha det till:
av Carl-Johan, Wednesday, August 12, 2020, 16:24 (1352 dagar sedan) @ Bengt Löfgren
OBS att dragbilen inte följde med vid transporten. Det var bara trailern som fick plats på en Lqs. Ekipaget blev så högt att trailern fick anpassas till järnvägens fria rum. Långsidornas överdel lutade inåt.
RoLa innebär att hela ekipaget inkl dragbilen kör ombord få tåget. Förarna åker inte i hytten utan i en för ändamålet anpassad vagn (typ liggvagn med pentry). Vagnarna har litt Saadkms eller likande. Om tåget inte är fullt ska alltid en lastbil placeras på sista vagnen.
RoLa förvinner allt mer. Nu lyfts trailern på en Sdgms eller likande. Att låta lastbilsförare åka tåg är inte rationellt eller särskilt lönsamt.
av Anders Sandgren, Wednesday, August 12, 2020, 16:45 (1352 dagar sedan) @ Carl-Johan
På kontinenten går det ju även att lasta på personbilar på tåget och sedan själv åka sovvagn i tåget. T.ex från Hamburg till olika destinationer, en fd kollega transportade sig och bilen till Österrike den vägen.
Har detta förekommit i Sverige?
av Olof W, Wednesday, August 12, 2020, 16:55 (1352 dagar sedan) @ Anders Sandgren
På kontinenten går det ju även att lasta på personbilar på tåget och sedan själv åka sovvagn i tåget. T.ex från Hamburg till olika destinationer, en fd kollega transportade sig och bilen till Österrike den vägen.
Har detta förekommit i Sverige?
Javisst, bland annat på 80 eller 90-talet då det gick biltåg mellan Malmö och övre Norrland på sommaren. Man utnyttjade bland annat vagnar som annars stod stilla på grund av industrisemestern på Elektrolux.
Sök efter Biltåg på detta forum.
Vänliga hälsningar
Olof
av Leif B, Thursday, August 13, 2020, 14:49 (1351 dagar sedan) @ Olof W
På kontinenten går det ju även att lasta på personbilar på tåget och sedan själv åka sovvagn i tåget. T.ex från Hamburg till olika destinationer, en fd kollega transportade sig och bilen till Österrike den vägen.
Har detta förekommit i Sverige?
Javisst, bland annat på 80 eller 90-talet då det gick biltåg mellan Malmö och övre Norrland på sommaren. Man utnyttjade bland annat vagnar som annars stod stilla på grund av industrisemestern på Elektrolux.Sök efter Biltåg på detta forum.
Vänliga hälsningar
Olof
"Sverige är fantastiskt!", sa Turistrådet.
"Sverige är fantastiskt långt", kontrade SJ med, "Ta biltåget!"
Några bilder i ett gammalt inlägg i detta forum.
av WS, Wednesday, August 12, 2020, 18:37 (1352 dagar sedan) @ Carl-Johan
Instämmer i stora drag med Carl-Johan här.
Historiskt sett så har piggyback i regel syftat på järnvägstransport
av lastbärare / släpvagn / trailer, men där själva dragbilen inte ingår.
Nu i modern tid kanske begreppen möjligen är något vidgade. /WS/