Mätfordon Enskilda Järnvägar (Arkiv/forskning/litteratur)

av Per Olofsson, Tuesday, August 11, 2020, 11:13 (1346 dagar sedan)

Hej

Någon som kan hjälpa mig?

Vi läser i olika forum, tågtidningar och järnvägsrelaterade böcker om vagnar och dressiner som mäter spårgeometri. De kan vara motoriserade, fordonsdragna eller manuellt framförda. I forum fås ofta kommentaren, med en glimt i ögat, att när mätfordonet indikerar ett spårfel så skapas störningar i trafiken.

Regelbundna mätningar bidrar till att vidmakthålla den kvalité som banan ursprungligen projekterats och byggts för. Investeringar i mätfordon är mycket lönsamt.

De fordon som beskrivs, också historiska, ägs av infrastrukturförvaltaren av Statens järnvägsnät, t.ex. Statens Järnvägar, Banverket eller Trafikverket, eller entreprenörsföretag.
Men hur fungerade det förebyggande underhållet på enskilda järnvägar (EJ), t.ex. Bergslagernas, Gefle-Dala, TGOJ, Inlandsbanan? Hade man egna mätfordon, förlitade man sig enbart på manuell mätning med spårmått eller lånade man in fordon från t.ex. SJ?

Var hittar man källmaterial och information om EJs användning av mätfordon?

När Gränges byggde järnvägen för Lamco, Liberia skaffade man en mätdressin Matisa PV5. Kom den från TGOJ?

Många funderingar kring ett smalt forskningsområde.

Per

Mätfordon Enskilda Järnvägar

av skogstoken, Tuesday, August 11, 2020, 11:39 (1346 dagar sedan) @ Per Olofsson

Gällande inlandsbanan så byggdes den av SJ och har därmed alltid tillhört SJ och inte EJ

Mätfordon Enskilda Järnvägar

av Per Olofsson, Tuesday, August 11, 2020, 11:54 (1346 dagar sedan) @ skogstoken

Jag tänkte här då banan i modern tid blev aktiebolag. I det perspektivet kan nog epitetet Enskild Järnväg användas.

Mätfordon Enskilda Järnvägar

av Anders Sandgren, Tuesday, August 11, 2020, 12:16 (1346 dagar sedan) @ Per Olofsson

Dessutom så består den delvis av av staten inlösta EJ.