Målerås omlastning (Järnväg allmänt)

av mormorsgruvan, Tuesday, August 11, 2020, 14:00 (1326 dagar sedan)

Hur skedde omlastningen av gods vid de båda stationerna i Målerås ?

Målerås omlastning

av Hans W, Tuesday, August 11, 2020, 15:15 (1326 dagar sedan) @ mormorsgruvan

KLJ stat in Målerås södra låg ju i 90 grader mot Målerås "C". Enligt bangårdsritningen i Welanders bok om KLJ fanns två möjligheter:
Se skiss i länk.
- Huvudspåret på Målerås södra (märkt "72" i skiss) var förlängt rakt fram mot Målerås magasinsspår så att det anslöt mot en lastkaj på magasinets västra gavel, alltså för magasinsomlastning.
- ett långt sidospår (märkt "Målerås" i skiss) gick från infartsväxeln på Målerås södra i 45 graders vinkel mot huvudspåret rakt norrut, det bildade en triangel mot stationernas spår, och slutade sedan invid Målerås spår 3 som omlastningsspår.
https://www.ekeving.se/r/bgd/EJ/600/Kosta.jpg

Målerås omlastning

av ak44, Tuesday, August 11, 2020, 15:20 (1326 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Det finns en sorts hembygdsförening för Målerås station och glasbruk: http://maleras.nu/samhaellet/bildgallerier/jaernvaeg/?image=538
Dom har säkert uppgifter på allt sådant?

En fotnot. Det gula stationshuset på webbsidan är numera rödmålat. Banvallen mellan Kosta och Målerås finns kvar och är i stort sett körbar med bil. (Grusväg, dammigt) Det är en liten bit som går genom ett avstängt område, men det finns en förbifart.

Målerås omlastning

av Lennart Petersen, Tuesday, August 11, 2020, 19:24 (1326 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Welanders bok: ”Kosta Järnväg” beskriver nog detta bäst och även med bangårdsritningar.
Det tycks ha funnits två möjlighetet till omlastning. Dels det omlastningsspår som gick från Målerås Södra upp till parallellt med normalspåret vid stora stationen. Banorna var ju i 90 graders vinkel mot varandra och tanken var ju att KLJ skulle få en längre sträckning och kotsa normalspåret men så blev det inte. Men det fanns också en förlängning av smalspåret rakt fram till normalspåret och där i vinkeln fanns ett magasin för omlastning smalspår-normalspår.