Andra godståg än lokalgodståg på smalspår (Järnväg allmänt)

av HP, Tuesday, August 11, 2020, 23:37 (1325 dagar sedan)

Hej, blev lite inspirerad av tråden om ÖJ-godsvagnar eller inte utanför Öland.

På normalspår var det ju vanligt med lokalgodståg så klart, men sedan kunde vagnarna på natten gå vidare i fjärr- eller direktgodståg...för att nästa morgon 40 mil bort, komma rätt i nästa lokalgodståg.

Frågan jag har då är om styckegods och vagnslaster på 891 och 1067 bara gick i lokalgodståg, eller fanns det motsvarande fjärrgodståg och direktgodståg på de större näten?

Systemtåg med malm och timmer mm fanns det så klart,så det är inte dem frågan avser.

Mvh HP

Andra godståg än lokalgodståg på smalspår

av Lars-Olof Nilsson, Wednesday, August 12, 2020, 00:40 (1325 dagar sedan) @ HP

I tidtabellsboken del B nr 149 gällande från 1 juni 1949 på 36 trafiksektionen, västgötasmalspåren finns följande tågslag: Pt, Blt, Fjgt, Lgt och Vxlt, och för de som ogillar förkortningar så är det persontåg, blandattåg, fjärrgodståg, lokalgodståg och växlingståg. Fjgt och Lgt fanns även om extratåg, Efjgt och Elgt som gick PSO, på särskild order.

Att fjärrgodstågen bara gick på natten är jag inte övertygad om, tex Fjgt 4601 lämnade Gårdsjö klockan 08:30 och kom till Göteborg Ö klockan 00:10, i tidtabellen anges Gp-lok som dragkraft och grundhastigheten till 30 km/h.
Fjgt 4602 lämnade iof Göteborg Ö klockan 03:55, men det var ju framme i Gårdsjö klockan 19:45 och det är ju inte natt.

Sen är ju frågan om hur tågen användes i verkligheten? Jag har i bakhuvudet att jag hört att cementvagnarna för Hällekiskalken till Göteborg försågs med spännkoppel för att kunna gå i persontåg och därmed snabba upp omloppen?

//L-ON

Andra godståg än lokalgodståg på smalspår

av Kjell Aghult, Wednesday, August 12, 2020, 08:49 (1325 dagar sedan) @ Lars-Olof Nilsson

Att fjärrgodstågen bara gick på natten är jag inte övertygad om...natt.

De kunde mycket väl gå också på dagen, om det stämde med trafikflödena. T/fr storbangårdar på normalspåret (Sävenäs, Hallsberg etc) gick de dygnet runt.


Sen är ju frågan om hur tågen användes i verkligheten?

De användes enligt en regional växlingsplan. Fjärrgodståg i rikssystemet (som berörde många) var intagna i en SJF ("Särtryck" hette det då).
Växlingsplanerna brukade följas rätt noga, stationerna höll reda på varann: En felsammansättning i X kunde vålla onödigt merarbete i Y: Då brukade Y höra av sig i bestämda ordalag.

Andra godståg än lokalgodståg på smalspår. Undervägsväxling?

av Leif B, Wednesday, August 12, 2020, 11:14 (1325 dagar sedan) @ Lars-Olof Nilsson

I tidtabellsboken del B nr 149 gällande från 1 juni 1949 på 36 trafiksektionen, västgötasmalspåren finns följande tågslag: Pt, Blt, Fjgt, Lgt och Vxlt, och för de som ogillar förkortningar så är det persontåg, blandattåg, fjärrgodståg, lokalgodståg och växlingståg. Fjgt och Lgt fanns även om extratåg, Efjgt och Elgt som gick PSO, på särskild order.

Att fjärrgodstågen bara gick på natten är jag inte övertygad om, tex Fjgt 4601 lämnade Gårdsjö klockan 08:30 och kom till Göteborg Ö klockan 00:10, i tidtabellen anges Gp-lok som dragkraft och grundhastigheten till 30 km/h.
Fjgt 4602 lämnade iof Göteborg Ö klockan 03:55, men det var ju framme i Gårdsjö klockan 19:45 och det är ju inte natt.

Sen är ju frågan om hur tågen användes i verkligheten? Jag har i bakhuvudet att jag hört att cementvagnarna för Hällekiskalken till Göteborg försågs med spännkoppel för att kunna gå i persontåg och därmed snabba upp omloppen?

//L-ON

Hur många uppehåll med trafikutbyte hade dessa tåg och var?

Jag gissar att de inte hade någon omfattande växling under vägen, men att de satte och tog vagngrupper på några större stationer mellan Gårdsjö och Göteborg?

Andra godståg än lokalgodståg på smalspår. Undervägsväxling?

av Lars-Olof Nilsson, Wednesday, August 12, 2020, 15:10 (1325 dagar sedan) @ Leif B

Hur många uppehåll med trafikutbyte hade dessa tåg och var?

Jag gissar att de inte hade någon omfattande växling under vägen, men att de satte och tog vagngrupper på några större stationer mellan Gårdsjö och Göteborg?

Istället för att skriva av tidtabellerna så fotograferar jag av sidorna med mobiltelefonen eftersom jag inte har skanningsmöjlighet just nu, hoppas att det fungerar!?

[img]images/uploaded/202008121308025f33e9b2f3fb6.jpg[/img]

[img]images/uploaded/202008121308355f33e9d3728eb.jpg[/img]

[img]images/uploaded/202008121308495f33e9e17d8bb.jpg[/img]

[img]images/uploaded/202008121309025f33e9eec7257.jpg[/img]

//L-ON

Andra godståg än lokalgodståg på smalspår. Undervägsväxling?

av Rasmus Axelsson, Thursday, August 13, 2020, 09:36 (1324 dagar sedan) @ Lars-Olof Nilsson

Istället för att skriva av tidtabellerna så fotograferar jag av sidorna med mobiltelefonen eftersom jag inte har skanningsmöjlighet just nu, hoppas att det fungerar!?

[image]

[image]

[image]

[image]

Fascinerande! Undrar hur körningen såg ut för detta upplägg och hur många lokförare/eldare det krävdes? En överliggning i Gårdsjö för personal från Skara skulle jag gissa för den norra delen, men söderut?

Andra godståg än lokalgodståg. Koppel- eller pålok.

av S-O Johansson, Friday, August 14, 2020, 15:35 (1323 dagar sedan) @ Lars-Olof Nilsson


[img]images/uploaded/202008121308495f33e9e17d8bb.jpg[/img]

Vad kan motivera att man har ett uppehåll på 20 minuter kl.04,25 redan i Gunnilse? Är det stigning från Göteborg Östra dit? För i tidtabellsboken för tidtabell 150 året efter ser jag att det finns ett växlingståg V1 från Gunnilse till Göteborg Östra med avgång kl.04,30. Det tåget består av ensamt backgående lok. Koppellok eller pålok pga tunga tåg? I tidtabell 150 är uppehållet bara på 4 minuter.

Andra godståg än lokalgodståg. Koppel- eller pålok.

av Kjell Aghult, Friday, August 14, 2020, 16:14 (1323 dagar sedan) @ S-O Johansson

Vad kan motivera att man har ett uppehåll på 20 minuter kl.04,25 redan i Gunnilse? Är det stigning från Göteborg Östra dit? För i tidtabellsboken för tidtabell 150 året efter ser jag att det finns ett växlingståg V1 från Gunnilse till Göteborg Östra med avgång kl.04,30. Det tåget består av ensamt backgående lok. Koppellok eller pålok pga tunga tåg? I tidtabell 150 är uppehållet bara på 4 minuter.

Lokavkopplingen i Gui förekommer även i 1937 års VGJ-graf - vid ungefär samma klockslag. I dåvarande lgt 30 Göteborg-Skara, 10 minuters uppehåll. Extraloket återgick till Göteborg som växlingståg 5. Det inräknades i nummerserien för lokalkörningarna Göteborg rbg-Lärje.
Enligt linjeboken steg banan 15 o/oo Lärje > Gunnilse.

Andra godståg än lokalgodståg. Koppel- eller pålok.

av S-O Johansson, Friday, August 14, 2020, 23:09 (1322 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Då var det nog för det man hade uppehåll. Såg i linjeboken som finns utlagd på Ekevings sida att Gp fick ta 290 ton från Göteborg Ö/Lärje men 550 ton från Gunnilse. Säkert lite vikt i de tågen så behov av koppel- eller pålok fanns nog där.

Andra godståg än lokalgodståg. Koppel- eller pålok.

av A.Svenson, Saturday, August 15, 2020, 00:19 (1322 dagar sedan) @ S-O Johansson

Hej!

Jag vill minnas att pappas kamrat 15 Magnusson, Valter (också känd som ”Silverräven”), salig i åminnelse, nämt att man förde upp vagnsgrupper i förväg till Gunnilse och kopplade in dem i ordinarie tåg där. Stämmer med både det längre uppehållet och den difrentierade vagnvikten. Även en del vagnslaster från det där belägna tegelbruket kan ha kopplats in. Om upptransporten från VGJ rangerbangård skedde som växlingståg, bdisp eller i föregående ordinarie tåg vet jag däremot inte.

Anders S

Andra godståg än lokalgodståg. Koppel- eller pålok.

av Lars-Olof Nilsson, Saturday, August 15, 2020, 09:41 (1322 dagar sedan) @ S-O Johansson

Då var det nog för det man hade uppehåll. Såg i linjeboken som finns utlagd på Ekevings sida att Gp fick ta 290 ton från Göteborg Ö/Lärje men 550 ton från Gunnilse. Säkert lite vikt i de tågen så behov av koppel- eller pålok fanns nog där.

Tidtabellsboken innehåller inget grafiskt upplägg så jag missade att det fanns ett återgående lok. Här kommer tidtabellen för det.

För övrigt är det värt att notera att vagnviktstabellen ansågs som ett minimum vad loket skulle klara.

[image]

//L-ON

Andra godståg än lokalgodståg. Koppel- eller pålok.

av S-O Johansson, Saturday, August 15, 2020, 12:48 (1322 dagar sedan) @ Lars-Olof Nilsson

Då var det nog för det man hade uppehåll. Såg i linjeboken som finns utlagd på Ekevings sida att Gp fick ta 290 ton från Göteborg Ö/Lärje men 550 ton från Gunnilse. Säkert lite vikt i de tågen så behov av koppel- eller pålok fanns nog där.


Tidtabellsboken innehåller inget grafiskt upplägg så jag missade att det fanns ett återgående lok. Här kommer tidtabellen för det.

För övrigt är det värt att notera att vagnviktstabellen ansågs som ett minimum vad loket skulle klara.

[img]images/uploaded/202008150737125f3790a830230.jpg[/img]

//L-ON

Jo så var det men läser man förklaringarna till tidtabellerna i linjeboken så framgår det att om ingen vagnvikt var angiven för tåget så var det den i linjeboken som tidtabellen för tåget var lagd efter. Skulle mer vagnvikt tas med och föraren ansåg att tidtabellen inte kunde hållas så skulle tågledaren ge sitt medgivande att ta en högre vagnvikt.
I min tidtabell för året efter så finns inte längre växlingstågen Skövde-Gullhögen med. Ombyggt till normalspår?

Andra godståg än lokalgodståg, Skövde-Gullhögen

av Kjell Aghult, Saturday, August 15, 2020, 15:46 (1322 dagar sedan) @ S-O Johansson

I min tidtabell för året efter så finns inte längre växlingstågen Skövde-Gullhögen med. Ombyggt till normalspår?

Treskensspåret hade tillkommit redan 1919. Men Gullhögen inlades 1950 i Skövde ställverk. Man fick smidigare växlingstjänst och samtidigt personalbesparing: Ghg hade krävt egen tkl vid
"växlingstågsdags". Dessutom hade sträckan till Skövde tre plankorsningar med förut bevakning av vägvakter. Om någon av dem kunnat sköta två korsningar framgår inte av linjeboken.

Andra godståg än lokalgodståg. Koppel- eller pålok.

av Sune Nylén, Saturday, August 15, 2020, 11:00 (1322 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Vad kan motivera att man har ett uppehåll på 20 minuter kl.04,25 redan i Gunnilse? Är det stigning från Göteborg Östra dit? För i tidtabellsboken för tidtabell 150 året efter ser jag att det finns ett växlingståg V1 från Gunnilse till Göteborg Östra med avgång kl.04,30. Det tåget består av ensamt backgående lok. Koppellok eller pålok pga tunga tåg? I tidtabell 150 är uppehållet bara på 4 minuter.

Lokavkopplingen i Gui förekommer även i 1937 års VGJ-graf - vid ungefär samma klockslag. I dåvarande lgt 30 Göteborg-Skara, 10 minuters uppehåll. Extraloket återgick till Göteborg som växlingståg 5. Det inräknades i nummerserien för lokalkörningarna Göteborg rbg-Lärje.
Enligt linjeboken steg banan 15 o/oo Lärje > Gunnilse.

Efter att ha korsat Lärjeån upp vid nuvarande Linnarhults industriområde vidtog en, närmast kilometerlång kraftig stigning upp mot Gunnilse. Nu asfalterad gång och cykelväg. Innan var nog stigningen rätt måttlig. Strax norr om Gunnilse station fanns det en växel i huvudspåret med ett långt stickspår in till Gunnilse tegelbruk. Det finns inte något tåg upptaget som speciellt hämtade/lämnade vagnar här, men det är möjligt att det skedde vid nämnda uppehåll. Enl 1949 års tdt hade Fjgt 4602 20 minuters uppehåll i Gunnilse 0425 -45 för "att hämta andan " efterden svåra stiningen. Sth Gbg Östra -Gui och Mariestad - Gårdsjö var 30 km tim. Gui Mst 40, så så särskilt fort gick det ju inte. Man nådde Gårdsjö 19,45 efter i runt 16 timmars resa. 4601 återvände dagen därpå 8,30 och nådde Gbg 0,10. Det fanns också ett lokalgodståg , 7402 som gick från Gbö 05,45 kom till Skara 18,00. fortsatteföljande morgon som 7404 kl 6,00 0ch nådde Gårdsjö 15,15

Andra godståg än lokalgodståg. Koppel- eller pålok.

av Sune Nylén, Saturday, August 15, 2020, 11:12 (1322 dagar sedan) @ Sune Nylén

Dessutom gick det två blandade tåg Göteborg Västgöta dragna av Bp lok, 3302 7.00 Gdö 15,45 0ch 3304 1813 Mst 0,10.

Andra godståg än lokalgodståg: Hastigheter.

av Kjell Aghult, Saturday, August 15, 2020, 11:40 (1322 dagar sedan) @ Sune Nylén

Dessutom gick det två blandade tåg Göteborg Västgöta dragna av Bp lok, 3302 7.00 Gdö 15,45 0ch 3304 1813 Mst 0,10.

Dessa tåg sammansattes som persontåg: Med sth 60 och bromsgrupp P. I grupp P skulle minst 2/3
av bromskraften komma från "persontågsbromsar", alltså högst 1/3 från "godstågsbromsar".
Vilka godsvagnar kunde tänkas platsa i dessa tåg? Många smalspårsgodsvagnar hade ju sth 40.

Rangera vagnar för två sth har förekommit även senare: Hallsberg rbg måste länge åtskilja "Ånge 90" och "Ånge 70". De senare till bara ett enda tåg (7202), de förra till fyra 90-tåg. "Malmö 90" och "Malmö 70" klarades på annat sätt: 70-vagnarna rangerades på Nässjö, s k etappkörning.
Dit fanns bara "70-tåg".

Cementtransporterna på fd Västgötasmalspåret.

av S-O Johansson, Wednesday, August 12, 2020, 19:37 (1324 dagar sedan) @ Lars-Olof Nilsson

I SPÅR 2020 finns en intressant artikel om Hällekistransporterna på smalspåret innan breddningen av Forshem-Håkantorp.

Andra godståg än lokalgodståg på smalspår

av Kjell Aghult, Wednesday, August 12, 2020, 09:32 (1325 dagar sedan) @ HP

På normalspår var det ju vanligt med lokalgodståg så klart, men sedan kunde vagnarna på natten gå vidare i fjärr- eller direktgodståg...för att nästa morgon 40 mil bort, komma rätt i nästa lokalgodståg.

Frågan jag har då är om styckegods och vagnslaster på 891 och 1067 bara gick i lokalgodståg, eller fanns det motsvarande fjärrgodståg och direktgodståg på de större näten?

På några håll fanns särskilda fjärrgodståg: Norsholm-Västervik, Västervik-Hultsfred, Gårdsjö-Göteborg, Växjö-Ronneby, Kristianstad-Karlskrona och Vislanda-Karlshamn. Vagnmassan krävde där två tåg, det ena kunde därmed läggas snabbare (och billigare). Normalt kördes fjärrgodstågen inom tvåskiftsram: Stations- och vägbevakning t ex kl 0200 hade blivit för dyr.

Andra godståg än lokalgodståg på smalspår

av Torbjörn Mårtensson, Wednesday, August 12, 2020, 09:48 (1325 dagar sedan) @ HP

Roar man sig med att titta i exempelvis grafen för 1950 kan man se att följande smalspår, förutom de rena lokalgodstågen, hade godståg av mer fjärrgodstågskaraktär.

[b]1067-milimetersnätet[/b], där de fjärrgodsbetonade tågen var numrerade i 6000-serien till skillnad från lokalgodstågens 9000-serie:

1. Kristianstad-Karlshamn
2. Växjö-Ronneby
3. Karlshamn-Vislanda

[b]891-milimetersnätet[/b], där de mer fjärrgodsbetonade tågen hade nummer i 4000-serien och lokalgodstågen nummer i 7000-serien:

1. Göteborg-Mariestad
2. Skara-Stenstorp
3. Norsholm-Västervik


Någon med tillgång till tjänstetidtabeller eller liknande får komplettera.

Andra godståg än lokalgodståg på smalspår

av Torbjörn Mårtensson, Wednesday, August 12, 2020, 09:49 (1325 dagar sedan) @ Torbjörn Mårtensson

Noterade att herr Aghult inkom med samma uppgifter som undertecknad.

Andra godståg än lokalgodståg på smalspår

av yngve nilsson, Wednesday, August 12, 2020, 10:24 (1325 dagar sedan) @ Torbjörn Mårtensson

På Hultsfred-Västervik fans två godstågspar Normalgodståg 5447-5448( alt 5447-5446) samt lgt 7797-7798. Dessutom fanns ett E-läge Ngt 5449-5450.
Tågen gick enl följande
5447 Hultfred 1630-Västervik 19.55
5446 gick sommartid Västervik 9.36 -Hultsfred 13.30
5448 gick vintertid Västervik 1027-Hultsfred 13.40
5449 gick e Hultsfred 9.10-Västervik 13.10
5450 gick e Västervik 4.50-Hultsfred 11.30
7797 gick Hultsfred 14.30 -Västervik 19.05
7798 gick Västervik 7.03- Hultsfred 12.00 alla godståg gick vardagar utom 5449-5450 vilka gick pso

Andra godståg.....Västervik

av Kjell Aghult, Thursday, August 13, 2020, 11:24 (1324 dagar sedan) @ yngve nilsson

På Hultsfred-Västervik fans två godstågspar...

1950 års SJ-tidtabell för f d NVHJ var sannolikt mycket "ärvd" från bolagstiden. Västerviks
fjärrgodståg var då 4681/4682 på Norsholm: Båda M-L med möte i Lakvik. På Hultsfredslinjen gick bara lokalgodstågen.

Senare gick fjgt i stället på Hultsfred. Berodde detta på införandet av överföringsvagnar?
Tre hinder för sådana fanns ju på övre Norsholmslinjen: Storsjö och Höversby tunnlar och svängbron över Göta kanal i Norsholm. Den viktiga Överum stn låg söder om hindren.

Andra godståg.....Västervik

av Herbert Paalberg, Thursday, August 13, 2020, 12:43 (1324 dagar sedan) @ Kjell Aghult

På Hultsfred-Västervik fans två godstågspar...

1950 års SJ-tidtabell för f d NVHJ var sannolikt mycket "ärvd" från bolagstiden. Västerviks
fjärrgodståg var då 4681/4682 på Norsholm: Båda M-L med möte i Lakvik. På Hultsfredslinjen gick bara lokalgodstågen.

Senare gick fjgt i stället på Hultsfred. Berodde detta på införandet av överföringsvagnar?
Tre hinder för sådana fanns ju på övre Norsholmslinjen: Storsjö och Höversby tunnlar och svängbron över Göta kanal i Norsholm. Den viktiga Överum stn låg söder om hindren.

Anledningen till omläggningen av fjgt från "norra" linjen till "södra" Hf-Vk berodde på för-beredande arbeten inför breddningen av str. Vk-Åvg till normalspår, därav införandet av dubbla Tp-lok Vk-Hf-Vk varvid vagnar till bl.a Överum efter ank. Vk fortsatte norrut Gal och Övm. Man gjorde ju omfattande spårbyten på "södra" för att kunna köra ökningen av godståg där.
Palle i Vika.

Andra godståg.....Västervik

av Kjell Aghult, Thursday, August 13, 2020, 12:57 (1324 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

Anledningen till omläggningen av fjgt från "norra" linjen till "södra" Hf-Vk berodde på för-beredande arbeten inför breddningen av str. Vk-Åvg till normalspår, därav införandet av dubbla Tp-lok Vk-Hf-Vk varvid vagnar till bl.a Överum efter ank. Vk fortsatte norrut Gal och Övm. Man gjorde ju omfattande spårbyten på "södra" för att kunna köra ökningen av godståg där.

Vad jag noterat ur grafer indrogs fjärrgodstågen på Norsholm fr o m 1957 års tidtabell.
De hette då 5442-5441 och vände i Nh. Det var samma år som Tp-lok insattes. Började breddningen förberedas hela sju år före invigningen? Fjärrgodstågen på Hultsfred hade 1957 hunnit gå något år.

Andra godståg.....Västervik

av Herbert Paalberg, Thursday, August 13, 2020, 15:36 (1324 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Vad jag noterat ur grafer indrogs fjärrgodstågen på Norsholm fr o m 1957 års tidtabell.
De hette då 5442-5441 och vände i Nh. Det var samma år som Tp-lok insattes. Började breddningen förberedas hela sju år före invigningen? Fjärrgodstågen på Hultsfred hade 1957 hunnit gå något år.

Breddningen av str. Vk-Åvg ingick i ett avtal när NVHJ förstatligades 1949 där egentligen både södra och norra linjerna skulle ingå i breddningsförslaget men det slutade med att bara norra delen skulle innefattas och Staten skulle kompensera den uteblivna breddningen på södra med en viss summa pengar till den s.k Järnvägsfonden.
Arbetena med breddningen var ett s.k arbetsmarknadsprojekt och gick en aning långsamt. Det var därför det tog lång tid innan invigningen av normalspåret ägde rum i dec. 1964. B.la skulle tunneln vid Storsjö bortsprängas och en hel del linjerätningar fick göras samt en ny tunnel byggas söder om Gamleby där den gamla linjen från 1879 följde strandkanten och man ville ej kosta på några
summor på en linje som strax skulle nedläggas. Den södra linjen mot Hf däremot fick grövre räls under början på 1950-talet varför valet att flytta den tunga godstrafiken till den delen inte är svår att förstå.
Palle i Vika.

Andra godståg.....Västervik

av Nils-Eric Sääf, Thursday, August 13, 2020, 13:42 (1324 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Den 27 april 1956 skulle mötet med 1508 ske i Lakvik min far hade tagit in 4681 på sidan och gick till en ställare i södra änden och ställde till KÖR för 1508 som hade fått stopp i infarten . De kom lite sakta krypandes med tåget som bestod av en Hildigbuss och en Märstavagn. Därefter 2 Hildingsläp fullastade med fisk.När de kom till en växel in till sidospåret till magasinet lyfte främra boogien och hoppade som en skadskuten kråka rakt mot växeln där far stod och skulle släppa iväg Godståget, Han kutade iväg ut på gärdet och tåget stannade mot slipersen som växelklotet var skruvat på. Efter ett tag hämtade men domkrafterna på ångloket och ett gäng från BA
satte igång att lyfta upp Rälsbussen. Det gick snabbt med ett gäng personal som samlats. När fordonet stod på räls kröp någon under vagnen och kollade om det stod rätt till.Efter omkring 1,5 timme fortsatte 1508 till Norsholm och Godståget tii VK. Om du någonstans hittar tidningen VÄSTERVIKINGEN nr 3-4 2009 kan du läsa och se bilder. Även jag kom med på bild. Det finns också bilder på SMALSPÅRSARKIVET.YP som gick först var 790.

Andra godståg.....Västervik

av Kjell Aghult, Thursday, August 13, 2020, 16:03 (1324 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Den 27 april 1956 skulle mötet med 1508 ske i Lakvik ....

Tack för det trevliga tipset! I 1956 års tdt mötte 1508 planenligt (godståg) 5441 i Lak. Troligen oförändrat sedan våren.

Enligt SJK spårskisser hade Lak en s k mötesfri spårlängd om bara 165 m. Med ena tåget alltid "kort" var detta överkomligt: Mötet var t o m teoretiskt konstruerat så att 1508 skulle "gå på sidan" och 5441 passera.

Men huru med mötet 4681/4682 1950?: Två "långa" tåg mötas: Ettdera måste då längdbegränsas (Med "högst 00 axlar" i den regionala växlingsplanen). Men det kanske inte gjorde så mycket: 1950 använde man alltjämt NVHJ godstågslok, L15p, L18p och L19p. Genomgående Norsholm <> Västervik
tog de runt 200 ton: Mer på vissa delsträckor..

Andra godståg.....Västervik

av yngve nilsson, Thursday, August 13, 2020, 17:03 (1324 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Enligt vad jag fått veta fick inte överföringsvagnar gå norr om Överum därav ändrades trafiken till Gamleby och Överum att gå via Hultsfred-Västervik av de anledningar Aghult nämner. Det fanns ett extra godstågspar Västervik-Överum på kvällarna 19.10-Övm-Vk 22.30 men dessa annordnades aldrig men de var med i grafen hela smalspårstiden.

Andra godståg.....Västervik

av Nils-Eric Sääf, Thursday, August 13, 2020, 18:59 (1323 dagar sedan) @ yngve nilsson

Och att inga överföringsvagnar fick gå norr om Övm berodde på tunneln i Storsjö

Andra godståg.....Västervik

av Herbert Paalberg, Friday, August 14, 2020, 11:35 (1323 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Och att inga överföringsvagnar fick gå norr om Övm berodde på tunneln i Storsjö

Och inte att förglömma den korta f.d tunneln vid Höversby som fortfarande kan betraktas som ett minne från den "norra" linjen. Mycket trångt där m.a.o inga överföringsvagnar med 1435 vagnar i lasten. Palle i Vika;-)

Andra godståg.....Västervik

av Nils-Eric Sääf, Friday, August 14, 2020, 11:47 (1323 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

Det sägs i allafall att man körde från Åtvidaberg till Falerum med trallorna. Det sades att det inte var tillåtet men det fungerade nog ändå. Det man inte vet om, har man inte ont av.

Andra godståg.....Västervik

av Kjell Aghult, Friday, August 14, 2020, 11:53 (1323 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Det sägs i allafall att man körde från Åtvidaberg till Falerum med trallorna. Det sades att det inte var tillåtet men det fungerade nog ändå. Det man inte vet om, har man inte ont av.

Jag misstänker att trallorna behandlades i Säkerhetsplanen för Åtvidaberg stn: Lokala regler som all stationspersonal i säkerhetstjänst skulle kunna: T ex skjutsningsförbud på vissa spår, vägbevakning på industrispår etc.

Andra godståg. Omlastning o fraktpris?

av S-O Johansson, Friday, August 14, 2020, 15:14 (1323 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Det sägs i allafall att man körde från Åtvidaberg till Falerum med trallorna. Det sades att det inte var tillåtet men det fungerade nog ändå. Det man inte vet om, har man inte ont av.

Jag misstänker att trallorna behandlades i Säkerhetsplanen för Åtvidaberg stn: Lokala regler som all stationspersonal i säkerhetstjänst skulle kunna: T ex skjutsningsförbud på vissa spår, vägbevakning på industrispår etc.

Jag antar att det var någon lokal vagn eller tjänstevagn av något slag för annars borde väl taxesystemet sagt ifrån eller? Hur fungerade det med fraktpris när omlastning normal- till smalspår eller vice versa behövdes. Fraktpris för hela sträckan plus avgift för omlastningen?

Andra godståg. Omlastning o fraktpris?

av Christer Fredriksson, Friday, August 14, 2020, 15:20 (1323 dagar sedan) @ S-O Johansson

Taxesystemet fanns ej då och taxeringen har heller inget med saken att göra om det sker med lokal överenskommelse!

Andra godståg. Omlastning o fraktpris? Förtydligande.

av S-O Johansson, Friday, August 14, 2020, 15:38 (1323 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Jag kanske skall förtydliga mig. Jag menade om man skickade en hel vagnslast från normalspårsort till smalspårsort. Teoretiskt om sådana transporter fanns.

Andra godståg. Omlastning o fraktpris?

av Ola Almquist, Friday, August 14, 2020, 15:36 (1323 dagar sedan) @ S-O Johansson

Det sägs i allafall att man körde från Åtvidaberg till Falerum med trallorna. Det sades att det inte var tillåtet men det fungerade nog ändå. Det man inte vet om, har man inte ont av.

Jag misstänker att trallorna behandlades i Säkerhetsplanen för Åtvidaberg stn: Lokala regler som all stationspersonal i säkerhetstjänst skulle kunna: T ex skjutsningsförbud på vissa spår, vägbevakning på industrispår etc.


Jag antar att det var någon lokal vagn eller tjänstevagn av något slag för annars borde väl taxesystemet sagt ifrån eller? Hur fungerade det med fraktpris när omlastning normal- till smalspår eller vice versa behövdes. Fraktpris för hela sträckan plus avgift för omlastningen?

Jag vet inte om det ger någon ledtråd, men följ länkarna i detta inlägg.

/Ola

Andra godståg. Omlastning o fraktpris?

av Kjell Aghult, Friday, August 14, 2020, 15:45 (1323 dagar sedan) @ S-O Johansson

Jag misstänker att trallorna behandlades i Säkerhetsplanen för Åtvidaberg stn: Lokala regler som all stationspersonal i säkerhetstjänst skulle kunna: T ex skjutsningsförbud på vissa spår, vägbevakning på industrispår etc.

Detta är enbart den operativa delen.


Jag antar att det var någon lokal vagn eller tjänstevagn av något slag för annars borde väl taxesystemet sagt ifrån eller? Hur fungerade det med fraktpris när omlastning normal- till smalspår eller vice versa behövdes. Fraktpris för hela sträckan plus avgift för omlastningen?

Jag är dålig på taxesaker. Men var det en ren lokaltransport borde det varit enklast att debitera växlingsavgift, jag hört liknande på annat håll. Denna avgift fanns som egen post i godstaxan (Gtax). För säkerhets skull hade man kunnat låta transportkonsulenten i Norrköping granska priset.

Jag har glömt hela "smalspårspaketet": "Rampning" eller traditionell omlastning, olika stora vagnar etc.

Andra godståg. Omlastning o fraktpris?

av S-O Johansson, Friday, August 14, 2020, 23:38 (1322 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Ok! Tack för svar.

Andra godståg.....Västervik

av Ola Almquist, Friday, August 14, 2020, 12:07 (1323 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Och att inga överföringsvagnar fick gå norr om Övm berodde på tunneln i Storsjö

Strax norr om Överums såg fanns det också en tunnel. När [link=https://digitaltmuseum.se/021018117998/breddningsarbete-for-normalspar-norrut-fran-overum-sag-1964]denna bild[/link] togs hade den nyligen sprängts bort.

/Ola

Andra godståg.....Västervik

av Nils-Eric Sääf, Friday, August 14, 2020, 20:10 (1322 dagar sedan) @ Ola Almquist

Vad jag förstår var trallorna avsedda för normalspårsvagnar som skulle till någon av fabrikerna, Facit, Eksågen eller Åssa.Jag vill minnas att de inte skulle ut på linjen men att de hamnade där ibland ändå.I smyg.

Andra godståg.....Västervikev.

av Kjell Aghult, Saturday, August 15, 2020, 07:49 (1322 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Vad jag förstår var trallorna avsedda för normalspårsvagnar som skulle till någon av fabrikerna, Facit, Eksågen eller Åssa.Jag vill minnas att de inte skulle ut på linjen men att de hamnade där ibland ändå.I smyg.

Förhoppningsvis med lokala banavdelningens tysta medgivande. Den kände ju till ev. trångsektioner vid spåret.