U-vagnar i resandetåg? (Järnväg allmänt)

av Mr H, Thursday, August 13, 2020, 09:37 (1346 dagar sedan)

Har ett minne av att jag sett bilder på Arlas mjölkvagnar inkopplade i resandetåg Östergötland-Stockholm. Kanske jag minns fel. Någon som vet mer om det här och kanske tom har bilder på det. Om det var så att de kördes i resandetåg vilken var då sth för dessa U-vagnar (kan de haft littera Uhs?)? Vilka tåg? Under vilka år fraktades stockholmsmjölken på det här sättet?

//Mr H

U-vagnar i resandetåg?

av Leif B, Thursday, August 13, 2020, 09:58 (1346 dagar sedan) @ Mr H

Har ett minne av att jag sett bilder på Arlas mjölkvagnar inkopplade i resandetåg Östergötland-Stockholm. Kanske jag minns fel. Någon som vet mer om det här och kanske tom har bilder på det. Om det var så att de kördes i resandetåg vilken var då sth för dessa U-vagnar (kan de haft littera Uhs?)? Vilka tåg? Under vilka år fraktades stockholmsmjölken på det här sättet?

//Mr H

I denna tråd finns en bild på ett pt med Da-lok och mjölkvagnar på Norrströmsbron.

Här handlar det om själva vagnarna.

Jag är säker på att frågan varit uppe fler gånger här och/eller på Postvagnen. En utförlig tråd fanns i detta forum.

U-vagnar i resandetåg - Mjölktåg

av Alex, Thursday, August 13, 2020, 10:09 (1346 dagar sedan) @ Mr H

Mjölktåg brukar dyka upp i diskussionen titt som tätt både i detta forum och tidigare också i Postvagnen.

Min personliga favorit brukar då vara Pt2600 som gick på morgonen från Hallsberg vid 8-tiden och kom fram till Stockholm C vid 12-tiden. Den långa gångtiden förklarades förstås av otaliga stopp efter vägen och bl.a. ett längre uppehåll i Katrineholm där mjölkvagnar från Mjölkcentralen (MC) kopplades in i tåget. Dessa vagnar växlades direkt ur tåget på Stockholm C och kördes sedan tämligen omgående ut till mejeriet på Årstafältet.

Vi järnvägsintresserade smågrabbar brukade ofta sitta och häcka vid järnvägsövergången vid Solgård i Huddinge för att se vad som dök upp. Någon gång kring 1967 dök det nya Rc-loket upp i Pt2600 och fick stopp vid infartssignalen till Huddinge. Jag har ett starkt minne av att det var 2-3 mjölkvagnar i detta tåg. Tyvärr hade jag ingen kamera då men det var kanske första och sista gången som man fick chansen att fotografera Rc-lok i kombination med mjölkvagnar i ett reguljärt tåg.

U-vagnar i resandetåg - Mjölktåg

av Gunnar D, Thursday, August 13, 2020, 10:35 (1346 dagar sedan) @ Alex

Jag bodde ju vid övergången till Solgård 1960-66 och när tåget med mjölkvagnar fick stopp vid infartssignalen till Huddinge brukade mjölkvagnarna stanna vid vår tomt. En gång åt jag en smörgås vid ett sådant tillfälle och jag sprang och lade sista smörgåsbiten framför ett mjölkvagnshjul. Ett starkt minne!

/Gunnar

U-vagnar i resandetåg - Mjölktåg

av Alex, Thursday, August 13, 2020, 11:16 (1346 dagar sedan) @ Gunnar D

Om jag minns rätt så var det en lördag för vår del eftersom vi rimligen bör ha gått i skolan annars. På lördagar var det en Huddingetåg som kunde stöka till det för Pt2600 vid infarten i och med korsad spårväg för lokaltåget för att komma in på vändspåret på Huddinge station.

U-vagnar i resandetåg - Mjölktåg

av Gunnar D, Thursday, August 13, 2020, 11:48 (1346 dagar sedan) @ Alex

Fast då gick jag i skolan på lördagar så det måste varit under loven jag såg detta tåg.

/Gunnar

U-vagnar i resandetåg - Mjölktåg

av Alex, Thursday, August 13, 2020, 11:51 (1346 dagar sedan) @ Gunnar D

När jag tänker efter så gick jag också i skolan på lördagar vid den här tiden så där föll den teorin...:-)

U-vagnar i resandetåg?

av Göran Kannerby, Thursday, August 13, 2020, 10:18 (1346 dagar sedan) @ Mr H

Har ett minne av att jag sett bilder på Arlas mjölkvagnar inkopplade i resandetåg Östergötland-Stockholm. Kanske jag minns fel. Någon som vet mer om det här och kanske tom har bilder på det. Om det var så att de kördes i resandetåg vilken var då sth för dessa U-vagnar (kan de haft littera Uhs?)? Vilka tåg? Under vilka år fraktades stockholmsmjölken på det här sättet?


Tror mjölk-trafiken upphörde kring 1980.

Även mjölk från Rörvik i Småland gick till Stockholm.

U-vagnar i resandetåg?

av Kjell Aghult, Thursday, August 13, 2020, 11:06 (1346 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Även mjölk från Rörvik i Småland gick till Stockholm.

Ja. Någon av de två veckoslutsnätterna lär aktuellt tåg ha bestått av bara mjölkvagnarna (mjölkvagnen?): En s k fraktavtalssvans man ibland kan få ta. Enmansgodståg var nu generellt införda och föraren "hängde av" själv, på obemannad bangård i Stockholm.

U-vagnar i resandetåg?

av IH, Thursday, August 13, 2020, 11:36 (1346 dagar sedan) @ Göran Kannerby

I början på 80-talet så fanns det mjölkvagnar vid Årsta mejeri. Men om de bara var uppställda där eller om de användes vet jag inte.

U-vagnar i resandetåg?

av Alex, Thursday, August 13, 2020, 12:02 (1346 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Jo, att det var littera förstod jag men hur såg de ut? Mycket talar då för att det är den öppna flakvagnen med fristående mjölkcistern som vi ser på en av bilderna. Det finns en bild till på digitalt museum också.(se nedan)

Jag minns inte dessa vagnar i resandetåg men däremot Q12 vagnarna som var målade i creamvitt och rött.

https://digitaltmuseum.se/021018082538/godsbangarden-vid-stockholm-sodra-tappning-av-mj...

U-vagnar i resandetåg?

av Göran Kannerby, Thursday, August 13, 2020, 12:37 (1346 dagar sedan) @ Alex

Jo, att det var littera förstod jag men hur såg de ut? Mycket talar då för att det är den öppna flakvagnen med fristående mjölkcistern som vi ser på en av bilderna. Det finns en bild till på digitalt museum också.(se nedan)

Jag minns inte dessa vagnar i resandetåg men däremot Q12 vagnarna som var målade i creamvitt och rött.

https://digitaltmuseum.se/021018082538/godsbangarden-vid-stockholm-sodra-tappning-av-mj...

Bilderna från Enskede i ditt förra inlägg liknar mest de vagnar jag kommer ihåg. Osäkert dock om de ersatts av nya snarlika vagnar eller enbart moderniserats senare.

U-vagnar i resandetåg?

av Alex, Thursday, August 13, 2020, 12:47 (1346 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Jag kom att tänka på att U-vagnar är väl nedsänkta vagnar för lite tyngre transporter av grävmaskiner, stridsvagnar m.m.?

Knappast vad man förknippar med mjölktransporter

U-vagnar i resandetåg?

av Ola Almquist, Thursday, August 13, 2020, 12:53 (1346 dagar sedan) @ Alex

Jag kom att tänka på att U-vagnar är väl nedsänkta vagnar för lite tyngre transporter av grävmaskiner, stridsvagnar m.m.?

Knappast vad man förknippar med mjölktransporter

Man måste väl skilja på cisternvagnar Uh och andra U-vagnar. Påminner om denna tråd som det länkats till tidigare.

/Ola

U-vagnar i resandetåg?

av Alex, Thursday, August 13, 2020, 14:05 (1346 dagar sedan) @ Ola Almquist

Ja, detta förklarade saken på en gång. Dessa vagnar känner jag väl igen och kan mycket väl vara de jag har sett i t.ex. i Pt2600 från Katrineholm.

Är det vagnens uppbyggnad med infästningen av tanken som gör att det ena benämns som Q-vagn och den andra som U-vagn?

U-vagnar i resandetåg?

av Christer Fredriksson, Thursday, August 13, 2020, 14:31 (1346 dagar sedan) @ Alex

Både Q- och U-vagnar var/är ju vagnar för specialtransporter och fanns inte samtidigt, U- ersatte Q-vagnarna.

U-vagnar i resandetåg?

av Anders Svensson, Thursday, August 13, 2020, 16:59 (1346 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Både Q- och U-vagnar var/är ju vagnar för specialtransporter och fanns inte samtidigt, U- ersatte Q-vagnarna.

Mera exakt så littrerades Q12-vagnarna om till Uh (med div varianter) som en del av den stora litterareformen när hela Europa gick över till UIC-littrering (och -numrering) av godsvagnar i slutet av 1960-talet.

Har för mig att mjölktransporter i persontåg även förekom Enköping-Stockholm. //Anders

U-vagnar i resandetåg?

av Jan Frelin, Thursday, August 13, 2020, 18:38 (1346 dagar sedan) @ Anders Svensson

Både Q- och U-vagnar var/är ju vagnar för specialtransporter och fanns inte samtidigt, U- ersatte Q-vagnarna.


Mera exakt så littrerades Q12-vagnarna om till Uh (med div varianter) som en del av den stora litterareformen när hela Europa gick över till UIC-littrering (och -numrering) av godsvagnar i slutet av 1960-talet.

Har för mig att mjölktransporter i persontåg även förekom Enköping-Stockholm. //Anders

1980 fick sedan cisternvagnar ett separat littera, Z.

U-vagnar i resandetåg?

av Christer Fredriksson, Thursday, August 13, 2020, 12:17 (1346 dagar sedan) @ Mr H

Mjölkvagnar gick i resandetågen Eskilstuna - Stockholm på 1950-60-talen.

U-vagnar i resandetåg?

av Stig Lagergren, Thursday, August 13, 2020, 15:30 (1346 dagar sedan) @ Mr H

Har ett minne av att jag sett bilder på Arlas mjölkvagnar inkopplade i resandetåg Östergötland-Stockholm. Kanske jag minns fel. Någon som vet mer om det här och kanske tom har bilder på det. Om det var så att de kördes i resandetåg vilken var då sth för dessa U-vagnar (kan de haft littera Uhs?)? Vilka tåg? Under vilka år fraktades stockholmsmjölken på det här sättet?

//Mr H

För en tid sedan var det en diskussion om gröna vagnar vid SJ. Anledningen var en gammal färgförvrängd långfilm med Sickan Carlsson och Gunnar Björnstrand. Där fanns en del tågscener och den här bilden fotograferade jag av direkt på datorskärmen, därav kvalitén. Men i slutet på det här fina persontåget syns ett par mjölkvagnar.

[image]

U-vagnar i resandetåg?

av Alex, Thursday, August 13, 2020, 16:04 (1346 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Det ser ut som den varianten där mjölkcisternen ställdes på en flakvagn typ O.

Jag får en liten känsla att filmsekvensen är tagen på VSB i Sörmland. Typ mellan Björnlunda och Gnesta men dubbelspår korrelerat med inspelnings år för filmen kanske begränsar urvalet betydligt

U-vagnar i resandetåg?

av Stig Lagergren, Thursday, August 13, 2020, 16:56 (1346 dagar sedan) @ Alex

Minns inte vad filmen hette och när den spelades in men ABo13 har gul rand och det kom väl 1956.
Jag tänkte på viadukten söder om Järna men har inte kollat närmare.

Tack allesammans för intressanta svar på min fråga!

av Mr H, Thursday, August 13, 2020, 17:27 (1346 dagar sedan) @ Stig Lagergren

:-P

//Mr H