Explosion i maskinrummet i Svenska ellok? (Järnväg allmänt)

av Merlin, Friday, August 14, 2020, 20:27 (1348 dagar sedan)

Har det någonsin skett explosion i maskinrummet på något Svenskt ellok?

Frågar eftersom det skedde en explosion i ett Taurus lok(ÖBB 1116 lok) i Ungern idag.

Enligt vad jag förstod så var det AC/DC omriktaren det skedde en explosion i.

Föraren klarade sig men taket sprängdes bort och utrustning i maskinrummet förstördes.

Explosion i maskinrummet i Svenska ellok?

av Kjell Friberg, Friday, August 14, 2020, 21:14 (1348 dagar sedan) @ Merlin

Kanske inte riktigt vad frågar efter men knallgasexplosioner var inte ovanliga i de svenska ackumulatorloken, speciellt Öd-loken.

Explosion i maskinrummet i Svenska ellok?

av Torbjorn_Forsman, Friday, August 14, 2020, 22:37 (1348 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Jag vill minnas att det finns en del gamla forumtrådar som behandlar explosioner i lindningskopplare i ellok med reglering på högspänningssidan (t ex F eller Ma).
S k genomtändning i strömriktare på X2 drivenhet lär också kunna ha mer eller mindre explosionsartade följder.
Skulle inte förvåna mig om en eller annan transformatorexplosion också har förekommit, i all synnerhet i eldriftteknikens barndom (Oa m fl).

Explosion i maskinrummet i Svenska ellok?

av Peter Flink, Friday, August 14, 2020, 22:44 (1348 dagar sedan) @ Merlin

Har det någonsin skett explosion i maskinrummet på något Svenskt ellok?

Frågar eftersom det skedde en explosion i ett Taurus lok(ÖBB 1116 lok) i Ungern idag.

Enligt vad jag förstod så var det AC/DC omriktaren det skedde en explosion i.

Föraren klarade sig men taket sprängdes bort och utrustning i maskinrummet förstördes.

Nätströmriktare är det svenska namnet på komponenten ifråga, lär väl resultera i en utredning och kontroll på övriga lok samt andra lok i släktkedjan från Siemens som Vectron m.fl

Explosion i maskinrummet i Svenska ellok?

av A.Svenson, Saturday, August 15, 2020, 00:31 (1348 dagar sedan) @ Merlin

Hej!

Låg oljenivå i den typ av huvudbrytare som bl.a fanns på D-loken har lett till explosioner i något eller några fall.

Hlsn.
Anders S

Explosion i maskinrummet i Svenska ellok?

av Alex, Saturday, August 15, 2020, 07:55 (1348 dagar sedan) @ Merlin

Maskinrumsbränder på olika typer av Rc-lok finns det flera fall av men det är förstås en annan sak. Vet ej varför just Rc-loket är drabbat av bränder.

Explosion i maskinrummet i Svenska ellok?

av Kari Korkala, Sunday, August 16, 2020, 18:20 (1346 dagar sedan) @ Alex

Det är en underhållsfråga. På bla El 16 märkte man oljeläckage från strömriktaren och några lok tog eld.
Det har visat sig att packningarna har tagit slut och med följd oljeläckage.

Explosion i maskinrummet i Svenska ellok?

av BD, Sunday, August 16, 2020, 18:26 (1346 dagar sedan) @ Kari Korkala

Det är en underhållsfråga. På bla El 16 märkte man oljeläckage från strömriktaren och några lok tog eld.
Det har visat sig att packningarna har tagit slut och med följd oljeläckage.

Då var det eftersatt tillsyn och underhåll.

Explosion i maskinrummet i Svenska ellok?

av Kari Korkala, Sunday, August 16, 2020, 19:11 (1346 dagar sedan) @ BD

Nja, bristande kunskap om vad och hur länge tål packningen strömriktaroljan.

Explosion i maskinrummet i Svenska ellok?

av Alex, Sunday, August 16, 2020, 21:11 (1346 dagar sedan) @ Kari Korkala

Jag vill minnas ett reportage i tidningen TÅG för många år sedan att svenska lokförare ansåg att det var si och så med underhåll och städning när El16 kom till Sverige från Norge.

Explosion i maskinrummet i Svenska ellok?

av Kari Korkala, Sunday, August 16, 2020, 21:21 (1346 dagar sedan) @ Alex

Ja så var det, olja på maskinrumsgolven med torkpapper på golven vid strömriktaren,
blev lite bättre senare.
Körde i Norge 1999-2016 och godståg till 2003 ca. Därefter bara persontåg hos NSB.

Explosion i maskinrummet i Svenska ellok?

av -RB-, Sunday, August 16, 2020, 19:41 (1346 dagar sedan) @ Merlin

Lite osäker på om explosionen skedde i maskinrummet eller på taket på ett antal SJ malmtågslok (ev fler lok) under kriget . Problemet var den dåvarande huvudbrytaren med 4 knivar som skulle sluta/bryta strömmen samtidigt . Pga inkallelser mm blev det personalbyten av huvudbrytarreparations personal i Notviken (ev Kiruna ?). Och en av de nya hade missförstått att de 4 knivarna skulle arbeta samtidigt för att gnistbildningen skulle bli fördelad och inte förorena huvudbrytaroljan . Personen ifråga gjorde så att knivarna gick i/ut en i taget och det blev en rejäl gnista när den fjärde slöt/bröt . Så minns jag det berättades för 40 år sedan .
Man hittade problemet rätt snabbt och gjorde så verkstadspersonalen fortsatt kunde "adoptera" kasserad huvudbrytararolja till sin fiskebåtsmotorer .

mvh Rolf Berg

Explosion i maskinrummet i Svenska ellok?

av Torbjorn_Forsman, Sunday, August 16, 2020, 21:33 (1346 dagar sedan) @ -RB-

På de loktyper som var aktuella under krigstiden, var huvudbrytaren alltid en s k oljetankbrytare som satt "inomhus". Takmonterade huvudbrytare, vanligtvis av s k oljeminimumtyp dök upp senare, kanske inte förrän på 1960-talet.

I stationära elkraftanläggningar förekom dock oljeminimumbrytare redan före kriget.