Järnvägsdata (SJK nr 83) (Arkiv/forskning/litteratur)

av Jan-Anders Wihrén, Friday, August 14, 2020, 22:50 (1344 dagar sedan)

I samband med en artikel som jag håller på att skriva till medlemstidskriften "Skånska Järnvägar" har jag uppmärksammat vad jag anser måste vara en felaktighet i Järnvägsdata, som annars är ett mycket gediget arbete om våra svenska banor (men även solen har ju sina fläckar...). På sid. 162 anges att Emilstorp var beläget vid det västra spåret och Annelund vid det östra. Först måste förklaras vad som menas med det västra och östra spåret. Fram till 1973 (då Ystadbanan drogs via Fosieby i stället för via Hindby) gick det två parallella spår Lundavägen (nuvarande Östervärn) - Lönngatan (ca halvvägs mot Fosieby). Vid Lönngatan delade banorna på sig (utan någon växel) så att det östra spåret gick mot Hindby och vidare mot Ystad (f.d. MYJ) medan det västra spåret fortsatte mot Fosieby och Trelleborg (f.d. MKontJ). 1973 lades in en växel vid Lönngatan och härefter blev det dubbelspår på sträckan. Det var dock så att Emilstorp låg vid det östra spåret och Annelund vid det västra och inte tvärtom! Emilstorp kom till först (1965) som en växel och ett stickspår till industrier på den östra sidan av de båda spåren och Annelund kom till först 1970 med en växel på f.d. MKontJ till AB Plåtmanufaktur (PLM). Spåret gick i Annelundsgatan. Anledningen till att detta spår byggdes var att PLM tidigare fått sina vagnar till fabriken med vagnbjörn från Södervärn. Nu skulle Södervärn-Falsterbo snart läggas ned och därför byggdes detta spår. Normalt skedde utväxling av vagnar till och från PLM med lokomotor Z64 som bandisposition Fosieby-Lundavägen men den 14 december 1970 var det ångloket J 1393 som fick uppgiften att växla vagarna till och från PLM. Sannolikt den enda gång ett ånglok trafikerat Annelundsgatan!

Järnvägsdata (SJK nr 83)

av Kjell Aghult, Saturday, August 15, 2020, 08:08 (1344 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

....Det var dock så att Emilstorp låg vid det östra spåret och Annelund vid det västra och inte tvärtom!.....

Tack för rättelsen! Alla kända fel i JD är registrerade men detta har ingen hittills upptäckt.

Järnvägsdata (SJK nr 83)

av Jan-Anders Wihrén, Saturday, August 15, 2020, 21:41 (1344 dagar sedan) @ Kjell Aghult

....Det var dock så att Emilstorp låg vid det östra spåret och Annelund vid det västra och inte tvärtom!.....

Tack för rättelsen! Alla kända fel i JD är registrerade men detta har ingen hittills upptäckt.

På kartan här nedan framgår hur spåret till PLM var draget som jag minns det (jag har ritat in spåret på en karta från Malmö stad).
[image]

Dagen då ångloket J 1393 användes för vagnomsättningen (14/12 1970) tog jag ett par bilder enligt följande (i tur och ordning nr 1 och 2 enligt numrering på kartan). Bilderna är tyvärr inte så bra eftersom jag har fått skanna blekta fotografier från negativ färgfilm och sedan förbättrat dem något i ett bildbehandlingsprogram. Men bilderna torde vara tämligen unika.
[image]
[image]

Svävande kryssmärke

av Gunnar Ekeving, Sunday, August 16, 2020, 09:57 (1343 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Intressant och finurligt arrangemang med det i wirar upphängda kryssmärket med ljussignal!

Järnvägsdata (SJK nr 83)

av Thomas Tell, Sunday, August 16, 2020, 10:11 (1343 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Bilderna är tyvärr inte så bra eftersom jag har fått skanna blekta fotografier från negativ färgfilm och sedan förbättrat dem något i ett bildbehandlingsprogram. Men bilderna torde vara tämligen unika.

Jag förbättrade den ena lite till.
[image]
/tell

Kanske litet bättre bildkvalitet

av Christer Brimalm, Monday, August 17, 2020, 13:27 (1342 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

[image]

En liten stunds pysslande i Photoshop utan anspråk på någon fullödig restitution.
Alltid litet roligare att titta på...

Kanske litet bättre bildkvalitet

av Harald, Monday, August 17, 2020, 13:59 (1342 dagar sedan) @ Christer Brimalm

Om minsann är det en brevbärare som står och väntar med sin gula postcykel med den stora postväskan av läder frampå.

Järnvägsdata (SJK nr 83)

av P Forsström, Sunday, August 16, 2020, 17:03 (1343 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

I samband med en artikel som jag håller på att skriva till medlemstidskriften "Skånska Järnvägar" har jag uppmärksammat vad jag anser måste vara en felaktighet i Järnvägsdata, som annars är ett mycket gediget arbete om våra svenska banor (men även solen har ju sina fläckar...). På sid. 162 anges att Emilstorp var beläget vid det västra spåret och Annelund vid det östra.

Jag medverkade i signalprojekteringen år 1997 när sträckan Lundavägen--Lönngatan--Fosieby byggdes om inför den kommande Öresundsbroförbindelsen och har kvar en del anteckningar från den tiden.

Sträckan Lundavägen--Lönngatan var dubbelspårig linje med endast en blocksträcka på vardera spåret. Nedspår = östra spåret och uppspår = västra spåret. Det stämmer att linjeplatsen Emilstorp låg på nedspåret (östra) och Annelund på uppspåret (västra).

Annelund slopades troligen 1997-04-26 inför avstängningen av uppspåret under ombyggnadsperioden maj till juli. Samtidigt slopades den symmetriska Y-växeln i Lönngatan. Tidpunkten beträffande slopningen av Annelund är osäker, eftersom växeln eventuellt kan ha tagits bort tidigare för att samordna med spårarbeten, men att kontroll- och förreglingskretsarna i så fall lämnades kvar i bruk i linjeblockeringen med växelkontrollreläerna byglade i draget skick och frigivningskretsarna bortkopplade.

Emilstorp slopades 1997-07-25 kl 21:30 i samband med att nedspåret stängdes för ombyggnad och trafiken leddes tillbaka till uppspåret.

Linjeplatsen Sorgenfri, förkortning Sgi, förtjänar också att omnämnas i sammanhanget. Sorgenfri togs i bruk mellan Lundavägen och Lönngatan 1997-07-27 inför återupptagen trafik via uppspåret Ldv--Lög. Sorgenfri bestod av fem växlar som togs in i ställverket i Lundavägen efter inkopplingen av ställverk 85 där.

Uppgifterna i Järnvägsdata beträffande Sorgenfri behöver justeras: förkortningen var Sgi (inte Sig) och platsen bestod av fem (5) växlar. Sgi upphörde 1997-10-25 i och med att 59-ställverket i Lönngatan och därmed även linjeblockeringen mot Lundavägen släcktes inför bytet till stlv 85.

En kuriositet utanför ämnet Annelund och Emilstorp men i det geografisk närområdet var att blocksträckan på enkelspåret mellan Lönngatan och Fosieby endast var 804 meter lång. Därför var utfartsblocksignalerna på respektive driftplats 5-skenare som kunde signalera "kör, förvänta 40" mot efterföljande infartssignal, ett arrangemang som annars har varit ovanligt på enkelspårsträckor.