Nedgraderade 60-talsvagnar (Fordon: vagnar)

av Stig Lagergren, Saturday, August 15, 2020, 16:13 (1348 dagar sedan)

Har inte koll på nedgraderingar/omlitteringar av dessa vagnar (och är för lat för att leta nu i värmen).

A2 blev väl B12 men hur många? Och en del blev åter A2 om jag mins rätt.

AB3 blev B13 (tror jag). Hur många och blev några återställda?

Tacksam för svar om någon har lättåtkomliga uppgifter.

Nedgraderade 60-talsvagnar

av ArneL, Sunday, August 16, 2020, 07:47 (1348 dagar sedan) @ Stig Lagergren

A2 —> B12, 16 st
AB3 —> B13, 13 st

”Några” B12 ombyggda till S6 och ”några” återställda till A2, allt enligt SMJs utmärkta bok om 60-talsvagnarna. I dess detaljerade lista över vagnindividerna kan man säkert lista ut vilka och hur många.

/Arne

Nedgraderade 60-talsvagnar

av Stig Lagergren, Sunday, August 16, 2020, 13:06 (1347 dagar sedan) @ ArneL

A2 —> B12, 16 st
AB3 —> B13, 13 st

”Några” B12 ombyggda till S6 och ”några” återställda till A2, allt enligt SMJs utmärkta bok om 60-talsvagnarna. I dess detaljerade lista över vagnindividerna kan man säkert lista ut vilka och hur många.

/Arne

Tack. Som den snåljåp jag är så har jag inte skaffat denna bok. Men nu vet jag lite mer.
B12 har tydligen förekommit tidigare, då på de Bo14c som först hette B8 efter litterareformen. Även B12U fanns. Minns jag rätt om jag säger att det var B15F utrustade för Uppsalatrafiken med SMS-lok?
Har som sagt lite dåligt med litteratur.

Nedgraderade 60-talsvagnar

av Lennart Fransson, Sunday, August 16, 2020, 13:16 (1347 dagar sedan) @ Stig Lagergren

A2 —> B12, 16 st
AB3 —> B13, 13 st

”Några” B12 ombyggda till S6 och ”några” återställda till A2, allt enligt SMJs utmärkta bok om 60-talsvagnarna. I dess detaljerade lista över vagnindividerna kan man säkert lista ut vilka och hur många.

/Arne


Tack. Som den snåljåp jag är så har jag inte skaffat denna bok. Men nu vet jag lite mer.
B12 har tydligen förekommit tidigare, då på de Bo14c som först hette B8 efter litterareformen. Även B12U fanns. Minns jag rätt om jag säger att det var B15F utrustade för Uppsalatrafiken med SMS-lok?
Har som sagt lite dåligt med litteratur.

Mja, underlittera U betydde ju i slutet av 80-talet att det fanns UIC-kabel (dvs lämpliga för Uppsalatrafiken med manövervagn/lok i var ände), men det fanns ju även B15U, så UIC-kabel kanske inte är den enda skillnaden mellan B15F och B12U.

Nedgraderade 60-talsvagnar

av Stig Lagergren, Sunday, August 16, 2020, 13:32 (1347 dagar sedan) @ Lennart Fransson

A2 —> B12, 16 st
AB3 —> B13, 13 st

”Några” B12 ombyggda till S6 och ”några” återställda till A2, allt enligt SMJs utmärkta bok om 60-talsvagnarna. I dess detaljerade lista över vagnindividerna kan man säkert lista ut vilka och hur många.

/Arne


Tack. Som den snåljåp jag är så har jag inte skaffat denna bok. Men nu vet jag lite mer.
B12 har tydligen förekommit tidigare, då på de Bo14c som först hette B8 efter litterareformen. Även B12U fanns. Minns jag rätt om jag säger att det var B15F utrustade för Uppsalatrafiken med SMS-lok?
Har som sagt lite dåligt med litteratur.


Mja, underlittera U betydde ju i slutet av 80-talet att det fanns UIC-kabel (dvs lämpliga för Uppsalatrafiken med manövervagn/lok i var ände), men det fanns ju även B15U, så UIC-kabel kanske inte är den enda skillnaden mellan B15F och B12U.

Ser man på. Lite snårigt är det och minnet är inte det allra bästa.

Nedgraderade 60-talsvagnar

av Stig Lagergren, Sunday, August 16, 2020, 13:43 (1347 dagar sedan) @ Stig Lagergren

A2 —> B12, 16 st
AB3 —> B13, 13 st

”Några” B12 ombyggda till S6 och ”några” återställda till A2, allt enligt SMJs utmärkta bok om 60-talsvagnarna. I dess detaljerade lista över vagnindividerna kan man säkert lista ut vilka och hur många.

/Arne


Tack. Som den snåljåp jag är så har jag inte skaffat denna bok. Men nu vet jag lite mer.
B12 har tydligen förekommit tidigare, då på de Bo14c som först hette B8 efter litterareformen. Även B12U fanns. Minns jag rätt om jag säger att det var B15F utrustade för Uppsalatrafiken med SMS-lok?
Har som sagt lite dåligt med litteratur.


Mja, underlittera U betydde ju i slutet av 80-talet att det fanns UIC-kabel (dvs lämpliga för Uppsalatrafiken med manövervagn/lok i var ände), men det fanns ju även B15U, så UIC-kabel kanske inte är den enda skillnaden mellan B15F och B12U.


Ser man på. Lite snårigt ärm det och minnet är inte det allra bästa.

Minnet återkommer i viss mån. B15U var f.d. Bo8f och B12U var f.d. Bo8b.

Nedgraderade 60-talsvagnar

av Överkörmästaren, Monday, August 17, 2020, 08:29 (1347 dagar sedan) @ Lennart Fransson

Fick det alls gå 60-talsvagnar i manövervagnstågen?

Nedgraderade 60-talsvagnar

av Stig Lagergren, Monday, August 17, 2020, 09:34 (1346 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Fick det alls gå 60-talsvagnar i manövervagnstågen?

Nej, men i tågen med två SMS-lok.

Nedgraderade 60-talsvagnar

av Lennart Fransson, Monday, August 17, 2020, 19:14 (1346 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Fick det alls gå 60-talsvagnar i manövervagnstågen?


Underlittra U förekom även på 80-talsvagnar som A7 och B7. De vagnar med littera B15F och B12U jag menar i denna trådenräknar jag inte till 60-talsvagnar.

Nedgraderade 60-talsvagnar

av Stig Lagergren, Monday, August 17, 2020, 20:00 (1346 dagar sedan) @ Lennart Fransson

Fick det alls gå 60-talsvagnar i manövervagnstågen?

Underlittra U förekom även på 80-talsvagnar som A7 och B7. De vagnar med littera B15F och B12U jag menar i denna trådenräknar jag inte till 60-talsvagnar.

Helt riktigt och det var jag som lite vårdslöst drog in både 30- och 40-talsvagnar i tråden. Men enbart 80-talsvagnar fick användas i manövervagnståg.