Rb-lok i Jämtland (Fordon: lok)

av Stig Lagergren, Sunday, August 16, 2020, 20:57 (1321 dagar sedan)

[image]Rb1 1002 har ankommit med X 86 till Östersund 15 maj 1972. För färden vidare till Storlien har ett Du2 kopplats till tåget som då blev P 86.


[image]Rb1 1002 har ankommit till Storlien med P 4566 1 augusti 1973. Ma 966 väntar på avgång med P 85.
FV1-vagnen i 4566 är TGOJ FV1 160.

Rb-lok i Jämtland

av Alex, Sunday, August 16, 2020, 22:01 (1321 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Intressanta bilder. Jag minns inte Rb i X85/86 men bra med en uppdatering.

Rb-lok i Jämtland

av Alex, Monday, August 17, 2020, 11:56 (1320 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Blev lite nyfiken på lok- och vagnomloppen. Jag har tyvärr ingen aktuell tidtabell för 1973 men kan ringa in någorlunda med tider från 1972 och 1974 och det var inga större ändringar så det stämmer nog ganska bra ändå.

Jag förknippar som sagt X85/86 med Ra-lok till Östersund och Ma var nog ganska vanligt för den del som fortsatte till Storlien. Det är nog bara mitt minne som är dåligt och det var säkert inte ovanligt med Rb-lok istället för Ra-lok. Tiden räckte inte till för att spetsvända vagnarna i Storlien och de vagnar som gick upp på dagen fick helt enkelt sova över i Storlien och gå ner till Stockholm nästa dag.

Tåg 4566 var egentligen ett anslutande tåg till S854 som var det sena nattåget från Stockholm. Detta brokiga tåg med sov- och sittvagnar samt allehanda post och resgodsvagnar samt även vanliga godsvagnar är väl mest känt för att det normalt hade Ra-lok.

Jag förmodar därför att Rb-loket som vi ser på bilden i P4566 måste varit loket från det tidigare nattåget S852 som normalt hade Rb eller Ma-lok. Istället för att stå och hänga i Östersund fick loket helt enkelt köra en repa T/R till Storlien över dagen.

Rb-lok i Jämtland

av Stig Lagergren, Monday, August 17, 2020, 13:39 (1320 dagar sedan) @ Alex

Blev lite nyfiken på lok- och vagnomloppen. Jag har tyvärr ingen aktuell tidtabell för 1973 men kan ringa in någorlunda med tider från 1972 och 1974 och det var inga större ändringar så det stämmer nog ganska bra ändå.

Jag förknippar som sagt X85/86 med Ra-lok till Östersund och Ma var nog ganska vanligt för den del som fortsatte till Storlien. Det är nog bara mitt minne som är dåligt och det var säkert inte ovanligt med Rb-lok istället för Ra-lok. Tiden räckte inte till för att spetsvända vagnarna i Storlien och de vagnar som gick upp på dagen fick helt enkelt sova över i Storlien och gå ner till Stockholm nästa dag.

Tåg 4566 var egentligen ett anslutande tåg till S854 som var det sena nattåget från Stockholm. Detta brokiga tåg med sov- och sittvagnar samt allehanda post och resgodsvagnar samt även vanliga godsvagnar är väl mest känt för att det normalt hade Ra-lok.

Jag förmodar därför att Rb-loket som vi ser på bilden i P4566 måste varit loket från det tidigare nattåget S852 som normalt hade Rb eller Ma-lok. Istället för att stå och hänga i Östersund fick loket helt enkelt köra en repa T/R till Storlien över dagen.

S 854 hade vid ankomst till Östersund samma dag (1 aug. 1973) sammansättningen: Ra 846, TGOJ FV1 160, AB4, WL3 och två Gs. FV1 och AB4 gick sedan i 4566.

85 hade från Storlien sms: Ma 966, RB4, B1, B5B, AB2, NSB G.

86 möttes i Enafors. Sms: Da 802 + 941, RB5, AB2, B5B, B1. Loken gick tillbaka i 851 till Östersund.

Noteras kan också att Hc 528 fanns i Storlien.

Rb-lok i Jämtland

av Alex, Monday, August 17, 2020, 14:20 (1320 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Intressant med att FV1 och AB4 fortsatte från 854 till Storlien. Noterar i tabellen att AB4 kopplades på i Sundsvall. Troligen var så också fallet med FV1. Jag minns inte FV1 i 854 från Stockholm.

Rb-lok i Jämtland

av bertilb, Monday, August 17, 2020, 16:11 (1320 dagar sedan) @ Alex

Hej
Som vanligt fina bilder .
Jag minns inte om jag såg X85-86 förrän Rb lokens saga var all.
Mest minns jag att de drog X83-84 Östersundaren som ju ersatte Jämten
från 12maj-68 och som extra bonus fick Nordpilen X93-94 i släptåg
Intressant att Ra-lok drog tåg 854 till Östersund . Detta tåg gick ju bara
väster om Sundsvall från Stockholm hette det 954 och gick till Långsele
Jag tror inte att jag sett detta tåg men en kompis som jobbade på posten
och ibland var med och lastade på detta tåg och sa att det var många postvagnar
på detta tåg förutom sovagnar till Långsele , Sundsvall och Östersund samt sittvagnar
Jag vet inte om jag missuppfattat något men inte kan väl Ra -lok varit
dragkraft till 954....
Hälsningar
Bertil

Ra-lok i tåg (954/854)

av Alex, Monday, August 17, 2020, 18:44 (1320 dagar sedan) @ bertilb

Jo, nattåg S954 gick regelmässigt med Ra. Fråga mig inte varför, kanske någon annan i detta forum som kan svara på det.

Länkar till en bild på Jan Lindahls hemsida som visar S954 innan avgång från Stockholm C 1975. Notera den brokiga samlingen av vagnar.

http://www.janlindahl.se/svel_sj1/sj_ra_990_0769_jpg.htm

Ra-lok i tåg (954/854)

av bertilb, Monday, August 17, 2020, 21:13 (1320 dagar sedan) @ Alex

Hej och tack Alex
Ja man blir ju aldrig för gammal för att lära sig något nytt
Men det är väl ett ganska ovanligt uppdrag för ett snabbgående lok...
Tyvärr är ju min syn dålig så jag kan ju inte se villka vagnar som fanns med...
Tåg 954 var ju lite sent att titta på i varje fall från Uppsalas horisont
Så 952 var ett mer passande tåg om man skulle till Jämtland
Hälsningar
Bertil

Ra-lok i tåg (954/854)

av Alex, Monday, August 17, 2020, 21:27 (1320 dagar sedan) @ bertilb

Efter det att Ra-loket i slutet av 60-talet trängts bort från Västra och Södra stambanan med de gamla prestigefyllda expresstågen Göteborgaren, Skåningen m.m. så fick loket ändå en ganska behaglig och snygg tjänstgöring på Ostkustbanan och Nedre Norrland i expresstågen Ådalen (95/96), Jämtlandspilen (85/86) samt sedan tidigare också i Ostkusten (97/98). Jag förmodar att dessa tre upplägg kombinerat med två snälltåg (261/262 och 957/958) gjorde att Ra-loket var mycket frekvent i omlopp efter ostkusten och upp mot Jämtland. På något sätt passade därför nattågstjänsten väl in och 953/954 var ändå ett inte alltför tungt tåg.

Ytterligare en bild på Ra-lok i tåg 953

av Alex, Tuesday, August 18, 2020, 09:00 (1319 dagar sedan) @ Alex

Den som söker finner. Stig L. kan man lita på och jag hade i bakhuvudet att han visat en tidig morgonbild på S953 i höjd med Ulriksdal. Här har vi ett relativt kort men snyggt förpackat 953 med två sovvagnar, 1&2 kl sittvagn, resgodsvagn, postvagn och en godsvagn. Jag tror att året ska vara 1979 även om Stig skrivit 1969 under just denna bild.

https://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=224926

Ytterligare en bild på Ra-lok i tåg 953

av Stig Lagergren, Tuesday, August 18, 2020, 10:12 (1319 dagar sedan) @ Alex

Den som söker finner. Stig L. kan man lita på och jag hade i bakhuvudet att han visat en tidig morgonbild på S953 i höjd med Ulriksdal. Här har vi ett relativt kort men snyggt förpackat 953 med två sovvagnar, 1&2 kl sittvagn, resgodsvagn, postvagn och en godsvagn. Jag tror att året ska vara 1979 även om Stig skrivit 1969 under just denna bild.

https://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=224926

Så slarvig jag var. Visst var det 1979. Och bilderna är tagna söder om Upplands Väsby. Men det skrev jag i alla fall.

Ytterligare en bild på Ra-lok i tåg 953

av bertilb, Tuesday, August 18, 2020, 10:32 (1319 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Hej
Fin bild på 953
Kanske lite tur att jag undrade över Ra-lok i dessa tåg annars hade
jag inte fått se denna bild
Bästa hälsningar
Bertil

Sammansättningsplan tåg 953/954 från 1970-71

av Alex, Tuesday, August 18, 2020, 10:47 (1319 dagar sedan) @ bertilb

Hittade ett gammalt inlägg i Tydal arkiv från Postvagnen 2005 där signaturen PerH presenterade följande sammansättningsplan som gällde 1970-1971.

953/954 Cst-Lsl-Cst
lok fr Cst
8st G post/styckegods/samlastningsgods
DF28 post Lsl-Cst åter med 952
FV1 rg Cst-Lsl-Cst
B3 51 Cst-Lsl-Cst f och s
BF1 50 Cst-Lsl-Cst
AB7 49 Cst-Lsl-Cst
WL3 45 Cst-Hsd-Cst ej lördag
WL13 43 Cst-Ös-Cst ej lördag
WL3 41 Cst-Suc-Cst
WL3 40 Cst-Suc åter i 951
FV1 ig Cst-Suc-Cst l fr Cst s fr Suc tidningar
F1TI ig Cst-Suc tidningar
F1TI ig Cst-Suc tidningar
lok fr Lsl

Sammansättningsplan tåg 953/954 från 1970-71

av Stig Lagergren, Tuesday, August 18, 2020, 12:42 (1319 dagar sedan) @ Alex

Hittade ett gammalt inlägg i Tydal arkiv från Postvagnen 2005 där signaturen PerH presenterade följande sammansättningsplan som gällde 1970-1971.

Det var intressant. Tåget krympte tydligen en hel del under 70-talet.

F-lok i 954/854 och Ra i 85:an.

av S-O Johansson, Tuesday, August 18, 2020, 18:44 (1319 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Sommaren 1970, 1971 och 1972, juli månad, åkte jag med 854/954 Stockholm-Sundsvall-Östersund på olika delsträckor och alla 3 gångerna var det F-lok som drog. Augusti 1972 åkte jag med tåg 85 Storlien-Stockholm och då drog Rb1 1001 Storlien-Östersund och Ra 847 Östersund-Stockholm. Ra i 953/954 kanske blev dragkraft från sommaren 1973 för jag har också minne av Ra som dragare av dessa tåg under senare delen av 70-talet men inga noteringar om det.

F-lok i 954/854 och Ra i 85:an.

av Alex, Tuesday, August 18, 2020, 21:18 (1319 dagar sedan) @ S-O Johansson

Jag förknippade annars F-lok med det lite större dagsnälltåget 957/958. Kanske passade omloppen bra med 953/954 på något sätt.

F-lok var annars ganska ovanliga på Östersund men som du säger dök upp i tågen på OKB.

F-lok i 954/854 och Ra i 85:an.

av Stig Lagergren, Wednesday, August 19, 2020, 14:34 (1318 dagar sedan) @ Alex

Jag förknippade annars F-lok med det lite större dagsnälltåget 957/958. Kanske passade omloppen bra med 953/954 på något sätt.

F-lok var annars ganska ovanliga på Östersund men som du säger dök upp i tågen på OKB.

När jag började köra själv 1978 har jag för mig att F var ganska vanliga inhoppare i Ra-turer. På Västra stambanan gick F bara i ett tågpar, 427 och 400, detta för utbyte av lok som gick på Kust till Kust. F.ö. gick F i Mälardalen och till Oslo. Eskilstunabanan var ingen höjdare med F-lok. Alltför snäva kurvor och dåligt spår.

F-lok i 954/854 och Ra i 85:an.

av S-O Johansson, Wednesday, August 19, 2020, 15:21 (1318 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Samma minne har jag också även om jag inte kommerihåg dem i 427-400. Men Stig har nog rätt där också. På Södra Stambanan kommer jag ihåg att sista reguljära tjänsten var ett IC-tåg Stockholm-Mjölby-Hallsberg o å. Anslöt i Mjölby till och från ett IC-tåg Gävle-Malmö. Tågnummer kommer jag inte ihåg. Allra sista tjänsten på SSB var ett insatståg torsdag och fredag till Linköping. Gick väl fram till sommaren 1980.

F-lok i 954/854 och Ra i 85:an.

av Stig Lagergren, Wednesday, August 19, 2020, 17:33 (1318 dagar sedan) @ S-O Johansson

Samma minne har jag också även om jag inte kommerihåg dem i 427-400. Men Stig har nog rätt där också. På Södra Stambanan kommer jag ihåg att sista reguljära tjänsten var ett IC-tåg Stockholm-Mjölby-Hallsberg o å. Anslöt i Mjölby till och från ett IC-tåg Gävle-Malmö. Tågnummer kommer jag inte ihåg. Allra sista tjänsten på SSB var ett insatståg torsdag och fredag till Linköping. Gick väl fram till sommaren 1980.

Måste rätta mig lite. Nattåget med F-lok Göteborg - Stockholm hette 404. Jag körde det från Hallsberg t.ex. 8 november 1978 med F 700.
När det gäller insatstågen Stockholm - Linköping o.å. torsdag och fredag så hette de 265 - 264 och vände i Linköping vid 15¨tiden. Jag hade detta jobb på min grupp i T 82 så det gick i varje fall till tdt-skiftet 1983. Men då var det tursatt med Ra-lok. Men kanske 50 % av gångerna var det Rc. En gång rådde stor lokbrist och jag erbjöd mig att ta ett F-lok. Jag fick efter stor tvekan tillstånd till det. Sth hade satts ned till 100 av skyddsombuden och loken saknade ATC. Men i sista stund blev ett Rc klart på verkstaden så då gick den chansen upp i rök.

Vet du ungefär när F-lok gick i tåget Cst - Mjölby - Hallsberg? 255 vet jag gick med F 1974 men det loket gick tillbaka till Cst i 254.

F-lok i 954/854 och Ra i 85:an.

av S-O Johansson, Wednesday, August 19, 2020, 18:43 (1318 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Vad jag kommer ihåg så gick det till Hallsberg under uppehållet mellan 255-254. Känner igen tågnummeren nu. Kan de haft 500-nummer? Samma lok och vagnar hela varvet runt. Kommer ihåg att 255 kördes av Hagalundsförare 1975 med överliggning i Mjölby efter att ha kört lite lokala godståg till Boxholm och Motala.
Men nu lyckades vi komma lite väl långt från 953/954 och 86:an som det hela startade med. Ber om ursäkt att jag inte kollade växelläget ordentligt så att det bar av söderut nu

F-lok i 954/854 och Ra i 85:an.

av Stig Lagergren, Wednesday, August 19, 2020, 19:28 (1318 dagar sedan) @ S-O Johansson

Men nu lyckades vi komma lite väl långt från 953/954 och 86:an som det hela startade med. Ber om ursäkt att jag inte kollade växelläget ordentligt så att det bar av söderut nu

Fast nog är det ganska intressant med rejäla urspårningar. Tråden började med Rb-lok i Jämtland och nu är vi i Mjölby med F-lok. För min del får det gärna fortsätta en bit till vid sidan av spåret.

F-lok i 954/854 och Ra i 85:an.

av Alex, Wednesday, August 19, 2020, 21:39 (1318 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Jag hänger också gärna med på färden. Trivs lika bra med F-lok i Östergötland som med Rb-lok i Jämtland.

En liten försiktig fråga ytterligare en bit från ämnet. Min farbror Bernt Alexandersson var lokförare med stationering Hallsberg. Är han möjligen känd?
Tyvärr gick han bort för några år sedan. Fick möjlighet att resa med honom på loket mellan Krylbo och Hallsberg 1981.

F-lok i 954/854 och Ra i 85:an.

av Stig Lagergren, Wednesday, August 19, 2020, 23:06 (1318 dagar sedan) @ Alex

Jag hänger också gärna med på färden. Trivs lika bra med F-lok i Östergötland som med Rb-lok i Jämtland.

En liten försiktig fråga ytterligare en bit från ämnet. Min farbror Bernt Alexandersson var lokförare med stationering Hallsberg. Är han möjligen känd?
Tyvärr gick han bort för några år sedan. Fick möjlighet att resa med honom på loket mellan Krylbo och Hallsberg 1981.

Nej, tyvärr kände jag inte Bernt. Det var ju så många man träffade och morsade på men man visste inte vad de hette. Däremot hade jag en kurskompis på lokförarkursen vid namn Hans Alexandersson, stationerad i Hallsberg men boende i Örebro.

F-lok i 954/854 och Ra i 85:an.

av bengt24, Thursday, August 20, 2020, 10:10 (1317 dagar sedan) @ Stig Lagergren

När jag började köra 1980 så har jag för mig att det gick F-lok i tåg 127 09.08 från Cst och mycket riktigt tillbaks i 404 på natten. Rätt eller fel?

F-lok i 954/854 och Ra i 85:an.

av Stig Lagergren, Thursday, August 20, 2020, 12:29 (1317 dagar sedan) @ bengt24

När jag började köra 1980 så har jag för mig att det gick F-lok i tåg 127 09.08 från Cst och mycket riktigt tillbaks i 404 på natten. Rätt eller fel?

Kan nog stämma bra. Har lite dålig koll på det där med 100 eller 400-nummer på VSB, men tiden 9.08 stämmer. Detta upphörde när F-loken byttes mot Du2 på Kust till Kust. Någon vet säkert när det var.

F-lok i tåg 127?

av Stefan J, Thursday, August 20, 2020, 12:34 (1317 dagar sedan) @ bengt24

Jag hakar på i denna lilla urspårning...
...med en ganska dålig bild från skräplådan.

Det här tåget som är på väg in i Hallsberg med F 629 kan vara 127. Bilden är tagen under 1980, jag kommer tyvärr inte åt mina gamla noteringar så närmare än så kan jag inte datera den tyvärr.

[image]

Sammansättningsplan tåg 953/954 från 1970-71

av bertilb, Tuesday, August 18, 2020, 15:28 (1319 dagar sedan) @ Alex

Hej och tack Alex
Kul att se detta det bekräftar mitt minne av att 954 hade en massa
gods-och postvagnar på tidigt 70-tal
.en bekant skulle ta detta sena tåg från Uppsala till Gävle och när han kom
till stationen stod en massa godsvagnar ivägen så han stod och väntade tills
han kunde gå över spåret och missade alltså sitt tåg ...
som ju alltså dragits fram eftersom det var så långt ....
Hälsningar
Bertil

Ytterligare en bild på Ra-lok i tåg 953

av Alex, Tuesday, August 18, 2020, 10:33 (1319 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Sorry, jag vet inte var jag fick Ulriksdal ifrån.