Bildgåta (Historiskt material)

av Patrik Eriksson, Wednesday, August 19, 2020, 17:35 (1336 dagar sedan)

Jag måste bara se om någon känner igen denna vy. Ett Ke lok växlar i början av 50 talet. Den stora frågan är var? Driften upphörde här för cirka 50 år sedan.

[img]https://i.imgur.com/JnbD7xR.jpg[/img]

Bildgåta

av johanmmolin, Wednesday, August 19, 2020, 18:06 (1336 dagar sedan) @ Patrik Eriksson

Givetvis vild gissning, men – Helsingborg?

Bildgåta

av Thomas Tell, Wednesday, August 19, 2020, 20:43 (1335 dagar sedan) @ johanmmolin

Ke 720 var på 1930 och -40-talen i Hälsingborg och flyttades senare till Malmö. Jag tycker det är numret på buffertplankan.
/tell

Bildgåta

av Ola Almquist, Wednesday, August 19, 2020, 20:50 (1335 dagar sedan) @ Thomas Tell

Ke 720 var på 1930 och -40-talen i Hälsingborg och flyttades senare till Malmö. Jag tycker det är numret på buffertplankan.
/tell

Tack vare era ledtrådar gjorde jag en sökning på Helsingborgs ångtegelbruk och hittade bilden.

/Ola

Bildgåta

av Torbjorn_Forsman, Wednesday, August 19, 2020, 21:02 (1335 dagar sedan) @ Ola Almquist

En intressant bildteknisk detalj är att bilden på museum.helsingborg.se visserligen har lägre upplösning än trådstartarens bild, men å andra sidan är den helt fri från jpeg-artefakter ( "ludd" runt skarpa konturer, grovt "pixlig" nere i högra hörnet mm). Två olika scanningar av samma fotografi? Eller en ursprunglig högupplöst scanning som har efterbehandlats på olika sätt?

Bildgåta

av Patrik Eriksson, Wednesday, August 19, 2020, 23:07 (1335 dagar sedan) @ Torbjorn_Forsman

En intressant bildteknisk detalj är att bilden på museum.helsingborg.se visserligen har lägre upplösning än trådstartarens bild, men å andra sidan är den helt fri från jpeg-artefakter ( "ludd" runt skarpa konturer, grovt "pixlig" nere i högra hörnet mm). Två olika scanningar av samma fotografi? Eller en ursprunglig högupplöst scanning som har efterbehandlats på olika sätt?

Visst är det tegelbruket på Högaborg. Sedan är det i.o.f.s rätt att jag tagit bort vissa ord i bilden som gjort det ganska meningslöst med en bidgåta. Som allting annat i Helsingborg så är det väldigt mycket förändrat på denna plats idag.

Bildgåta

av johanmmolin, Thursday, August 20, 2020, 03:49 (1335 dagar sedan) @ Patrik Eriksson

I dag finns där bl a ett vårdboende som heter "Murteglet" som jag tyvärr lärt känna alltför väl för ett antal år sedan. OT men ändå.

Bildgåta

av johanmmolin, Wednesday, August 19, 2020, 21:52 (1335 dagar sedan) @ Ola Almquist

Min salig far var stadsarkitekt i Helsingborg i nio år fram till sin förtida död. Så jag tyckte jag kände igen miljön, och inte minst husraden i bakgrunden. Tror det finns fler fotografier från industrimiljön i denna trakten av Helsingborg.