Bevarad personalvagn/manskapsbod? (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Emelie, Thursday, August 20, 2020, 09:23 (1338 dagar sedan)

Jag undrar om det finns någon manskapsbod/raststuga som gått efter en dressin bevarad hos någon av museiföreningarna i landet?
Tacksam för tips och bilder. JVM är inte ute efter att överta en sådan i dagsläget, jag vill bara bilda mig en uppfattning om vad som finns bevarat.

Hälsningar

Emelie Svensson, JVM

Bevarad personalvagn/manskapsbod?

av Micke D, Thursday, August 20, 2020, 09:47 (1338 dagar sedan) @ Emelie

FSVJ i Oxelösund har en som jag misstänker stämmer in på din beskrivning. Har just nu inga bilder eller annan info om den, men kan ordnas vid tillfälle om så önskas.
Hälsningar
Micke Däckfors

Bevarad personalvagn/manskapsbod?

av Emelie, Thursday, August 20, 2020, 13:25 (1338 dagar sedan) @ Micke D

Tack! Det var nåt i stil med bilden Ola delade som jag tänkte på. För banarbetare att kunna rasta i utmed linjen.

Bevarad personalvagn/manskapsbod?

av Micke D, Thursday, August 20, 2020, 22:28 (1337 dagar sedan) @ Emelie

Låter bra. Det är en sådan som finns även i Oxelösund. Hälsningar Micke

Bevarad personalvagn/manskapsbod?

av Ola Almquist, Thursday, August 20, 2020, 11:59 (1338 dagar sedan) @ Emelie

Kan detta fordon vara av den efterfrågade typen? Bilden tagen hos SSJF i Strömsnäsbruk den 20 juli 2020.

[img]images/uploaded/202008200957365f3e4910cc207.jpg[/img]

/Ola

Bevarad personalvagn/manskapsbod?

av Emelie, Thursday, August 20, 2020, 13:26 (1338 dagar sedan) @ Ola Almquist

Det var ganska exakt vad jag tänkte på! Tack för bilden. Hade varit intressant att se en interiör bild om det är någon som har, eller kan ordna.

Bevarad personalvagn/manskapsbod?

av Emelie, Friday, August 21, 2020, 08:57 (1337 dagar sedan) @ Gåård

Tack för länken! Följer inte Postvagnen, så jag kände inte till det inlägget. Intressant att höra att den kallades "Lindmarks-kur".

Bevarad personalvagn/manskapsbod?

av Emelie, Thursday, August 20, 2020, 13:38 (1338 dagar sedan) @ Ola Almquist

[img]images/uploaded/202008201136475f3e604fe1f37.jpg[/img]
Den nedre måste vara den som finns i Strömsnäsbruk.

Bevarad personalvagn/manskapsbod?

av Anders Svensson, Thursday, August 20, 2020, 23:22 (1337 dagar sedan) @ Emelie

Den övre varianten av manskapsvagn figurerar längst ut till höger på den fjärde bilden i den bildserie som var med i Järnvägshistoriskt forum för snart två månader sedan, se:
[link]https://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=234995[/link]

Den övre varianten var de äldsta, som delvis kom att ersättas av den undre, spårgående, varianten. På slutet utav SJ:s (och Banverkets) användande av egna manskapsbodar kom också en icke spårgående, mindre, grön sak i glasfiberarmerad plast. Alla dessa var på sin tid ganska vanliga och fanns i flera hundra exemplar av respektive typ.

Det har också funnits vanliga husvagnar målade SJ-orange och försedda med SJ-släpvagnsnummer (i 13XXX-serien) - dessa har man kunnat se in i "modern" tid. Det har även i senare tid - och fortfarande - förekommit (ljus)gula manskapsbaracker liknande de som används vid byggen försedda med femsiffriga nummer i SJ/BV banunderhålls"fordons"serie. //Anders, banunderhållsfordonsnörd

Bevarad personalvagn/manskapsbod?

av Emelie, Friday, August 21, 2020, 09:05 (1337 dagar sedan) @ Anders Svensson

Tack för en tydlig historik om manskapsbodens utveckling. Jag kan glädja dig med att JVM har en orange SJ-husvagn bevarad.

https://digitaltmuseum.se/021028450577/husvagn

Ge oss gärna kompletterande information om du har!

En VW-buss som använts som transportmedel och rastkur finns också i JVM-samling och är utställd på Järnvägens museum i Ängelholm.

Bevarad personalvagn/manskapsbod?

av Anders Svensson, Friday, August 21, 2020, 19:57 (1336 dagar sedan) @ Emelie

Jag får rätta mig själv eftersom husvagnarna tydligen fanns så tidigt att de fick nummer i den tidigare SJ-släpvagnsserien, 12XXX, vilket framgår av dina länkade bilder. (13XXX-serien togs över från äldre tjänstebilar, när så gamla bilar inte längre fanns kvar...). Banverket slutade så småningom att ge tjänstebilar inventarienummer och hos InfraNord har de aldrig haft det (åtminstone inte utsatta på fordonet) med undantag för vissa specialfordon.

Den gröna rastkuren jag nämner ovan hade dimensioner ungefär som den spårgående, men var inte spårgående. //Anders

Bevarad personalvagn/manskapsbod?

av Göran Kannerby, Friday, August 21, 2020, 09:13 (1337 dagar sedan) @ Anders Svensson

Den övre varianten av manskapsvagn figurerar längst ut till höger på den fjärde bilden i den bildserie som var med i Järnvägshistoriskt forum för snart två månader sedan, se:
[link]https://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=234995[/link]

Den övre varianten var de äldsta, som delvis kom att ersättas av den undre, spårgående, varianten. På slutet utav SJ:s (och Banverkets) användande av egna manskapsbodar kom också en icke spårgående, mindre, grön sak i glasfiberarmerad plast. Alla dessa var på sin tid ganska vanliga och fanns i flera hundra exemplar av respektive typ.

Det har också funnits vanliga husvagnar målade SJ-orange och försedda med SJ-släpvagnsnummer (i 13XXX-serien) - dessa har man kunnat se in i "modern" tid. Det har även i senare tid - och fortfarande - förekommit (ljus)gula manskapsbaracker liknande de som används vid byggen försedda med femsiffriga nummer i SJ/BV banunderhålls"fordons"serie. //Anders, banunderhållsfordonsnörd

Lite fascinerande att den övre äldre modellen levde kvar längre än den yngre, åtminstone i min värld. Min första tjänst på järnvägen var 1982. Jag är säker på att jag några gånger rastat i en äldre vagnen, men den yngre har jag aldrig sett i bruk ens.

Vagnen i glasfiberarmerad plats var väl den som gjordes i Bygdsiljum?

Bevarad personalvagn/manskapsbod?

av Rasmus Axelsson, Tuesday, August 25, 2020, 22:03 (1332 dagar sedan) @ Anders Svensson

På slutet utav SJ:s (och Banverkets) användande av egna manskapsbodar kom också en icke spårgående, mindre, grön sak i glasfiberarmerad plast. Alla dessa var på sin tid ganska vanliga och fanns i flera hundra exemplar av respektive typ.

För typ 12 år sen stod det något liknande vid [link=https://banvakt.se/mariestad-torved-gardsjo/torved/]Torved[/link] längs Kinnekullebanan som eventuellt anas till vänster i bild, bakom träden på [link=https://banvakt.se/foto/012/012073.jpg]denna bild[/link].

Bevarad personalvagn/manskapsbod?

av Anders Svensson, Tuesday, August 25, 2020, 22:51 (1332 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Det som skymtar bakom träden längst till vänster i bilden är en av de av mig i tidigare inlägg omnämnda icke spårgående gröna rastkurerna men av ungefär samma storlek som de spårgående. //Anders

Bevarad personalvagn/manskapsbod?

av Ola Almquist, Tuesday, August 25, 2020, 22:56 (1332 dagar sedan) @ Anders Svensson

Det som skymtar bakom träden längst till vänster i bilden är en av de av mig i tidigare inlägg omnämnda icke spårgående gröna rastkurerna men av ungefär samma storlek som de spårgående. //Anders

Jag kom att det var "rastkur" man skulle söka på...
[link=https://digitaltmuseum.se/search/?q=rastkur*&aq=owner%3F%3A%22S-JVM%22]DigitaltMuseum[/link]
En gul vagn kan ses på bild [link=https://postvagnen.com/forum/index.php?id=984418]här[/link].

/Ola