Ödebyn ÅmÅJ (Historiskt material)

av Patrik Eriksson, Thursday, August 20, 2020, 12:57 (1317 dagar sedan)

Jag hittade dessa intressanta bilder på Hembygd.se som visar en rälsbuss med ett släp och ett ånglok vid Ödebyns hållplats norr om Hallanda. Gick dessa typer av fordon på banan även på SJ tiden? Bilder från Svanskog Årjäng på SJ tiden är ju annars mer eller mindre omöjligt att hitta.

[image]

[image]

Ödebyn ÅmÅJ

av Hans B Keller, Thursday, August 20, 2020, 23:50 (1316 dagar sedan) @ Patrik Eriksson

Jag hittade dessa intressanta bilder på Hembygd.se som visar en rälsbuss med ett släp och ett ånglok vid Ödebyns hållplats norr om Hallanda. Gick dessa typer av fordon på banan även på SJ tiden? Bilder från Svanskog Årjäng på SJ tiden är ju annars mer eller mindre omöjligt att hitta.

[img]https://i.imgur.com/s8upM3z.jpg[/img]

[img]https://i.imgur.com/OC2gAs3.jpg[/img]

======
Stålrälsbussen SDJ 303 var ute på provtjänstgöring på flera GDG-linjer.
Det normala tåget på Åmål-Årjäng var tvåaxlig Y-buss och UF2-släp. Vid större
evenemang såsom marknad och trav i Årjäng kunde Yo-bussar och tom
loktåg med ånglok sättas in. Likaså vid midsommar till friluftsgudstjänsten på
kapellplatsen vid Kyrkudden.

Ångloket BJ H3 69 är en överföring till Åmål för underhåll. Tjänsten var normalt på DVVJ.
Dylika överföringar skedde regelbundet via Åmål-Årjäng fram till 1954. Fler foton på
detta förfarande är kända. I tidtabellerna fanns något pso-tågpar vanligtvis inlagda för detta.
/HBK

Ödebyn ÅmÅJ. H3 på DVVJ.

av S-O Johansson, Friday, August 21, 2020, 15:09 (1316 dagar sedan) @ Hans B Keller

Jag hittade dessa intressanta bilder på Hembygd.se som visar en rälsbuss med ett släp och ett ånglok vid Ödebyns hållplats norr om Hallanda. Gick dessa typer av fordon på banan även på SJ tiden? Bilder från Svanskog Årjäng på SJ tiden är ju annars mer eller mindre omöjligt att hitta.

[img]https://i.imgur.com/s8upM3z.jpg[/img]

[img]https://i.imgur.com/OC2gAs3.jpg[/img]


======
Stålrälsbussen SDJ 303 var ute på provtjänstgöring på flera GDG-linjer.
Det normala tåget på Åmål-Årjäng var tvåaxlig Y-buss och UF2-släp. Vid större
evenemang såsom marknad och trav i Årjäng kunde Yo-bussar och tom
loktåg med ånglok sättas in. Likaså vid midsommar till friluftsgudstjänsten på
kapellplatsen vid Kyrkudden.

Ångloket BJ H3 69 är en överföring till Åmål för underhåll. Tjänsten var normalt på DVVJ.
Dylika överföringar skedde regelbundet via Åmål-Årjäng fram till 1954. Fler foton på
detta förfarande är kända. I tidtabellerna fanns något pso-tågpar vanligtvis inlagda för detta.
/HBK

Det var en nyhet för mig att H3-lok användes på DVVJ. Hur vanligt var det? Trodde att man mest använde sig av Y3 och N3. Det som jag sett bilder på.

Ödebyn ÅmÅJ. H3 på DVVJ.

av BJ, Friday, August 21, 2020, 15:21 (1316 dagar sedan) @ S-O Johansson

Min svärfar sa en gång att han körde eller var biträde på H3 lok i trafik på ÅmÅJ.
Möjligen i slutet på BJ tiden eller på SJ 50-tal.
BJ

Ödebyn ÅmÅJ. H3 på DVVJ.

av Hans B Keller, Friday, August 21, 2020, 16:20 (1316 dagar sedan) @ BJ

Min svärfar sa en gång att han körde eller var biträde på H3 lok i trafik på ÅmÅJ.
Möjligen i slutet på BJ tiden eller på SJ 50-tal.
BJ

=====
H3/A6 gick aldrig reguljärt på Åmål-Årjäng. Bara som överföring till/från Åmål för underhåll. Kunde också sporadiskt förekomma i lgt Åmål-Svanskog. Men det kunde även C3 göra! Normalt annars N3 och Y3./HBK

Ödebyn ÅmÅJ. H3 på DVVJ.

av Hans B Keller, Friday, August 21, 2020, 16:27 (1316 dagar sedan) @ S-O Johansson

H3/A6 användes in på 1950-talet i de pt som medförde postvagn på fd DVVJ.
Upphörde när postsläp kunde sättas in i Y-tågen. Foto finns på ankommande Pt med A6 norrifrån till Bengtsfors ca 1950.