"varning för tåg, flera spår" ännu 1970 (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Saturday, February 14, 2009, 22:25 (5546 dagar sedan)

[image]

Senast vid högertrafikomläggningen försvann den gamla typen av kryssmärken från våra plankorsningar. Norra Lidingöbanan fick dock dispens att använda den gamla typen av kryssmärken och signaler (utan kastljus) - banan var ju redan dödsdömd. När jag skannade gamla negativ hittade jag denna dåliga bild från korsningen vid Kvarnen 1970. Ljussignaler för vägtrafiken syns (?) bland annat längst ut till höger. Signalen hade endast en röd och en vit lykta. Ovanför taxin skymtar en "kontrollsignallykta"; Lidingöbanornas motsvarighet till V-signalen som riktar sig till tågets förare

"varning för tåg, flera spår" ännu 1970

av Jonas Sjöberg ⌂, Sunday, February 15, 2009, 11:04 (5546 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

En vägövergång jag passerade nästan dagligen på väg till skolan på en tiden, väcker nostalgin.... vore kul om det fanns nån bättre bild.....

LiB-bok och vänstertrafik

av Gunnar Ekeving, Sunday, February 15, 2009, 11:42 (5546 dagar sedan) @ Jonas Sjöberg

En vägövergång jag passerade nästan dagligen på väg till skolan på en tiden, väcker nostalgin.... vore kul om det fanns nån bättre bild.....

Trafiknostalgiska förlaget har ju ganska länge annonserat en bok om Norra Lidingöbanan. Viss försening tycks ha uppstått, men när boken kommer är den förhoppningsvis fullproppad med goda bilder

En intressant sak är att Norra Lidingöbanan behöll vänstertrafik på sin dubbelspårssträcka. Nockebybanan däremot bytte 1967 till högertrafik, vilket medförde nybygge av växelkryss (nyligen beskrivet i tidningen Tåg), ändring av signalanläggningar, plattformar mm. Motiveringen skall ha varit att gående och vägtrafikanter efter högeromläggningen vid plankorsningar förmodades titta åt vänster, ge sig ut i närmaste spåret och först där se åt höger, och då ansågs det farligt med vänsterkörande spårvagnar. Vilket inte hindrat Nockebybanan att vid banarbeten ha enkelspårsdrift som medfört körning på "fel" spår vid plankorsningar. LiB var i och för sig formellt järnväg, men bananläggning och vagnar var av samma typ som vid tolvan. Att man fortsatte med vänstertrafik var förmodligen, precis som de gamla kryssmärkena och ljussignalerna, betingat av banans korta återstående livstid.

LiB-bok och vänstertrafik

av Överkörmästaren, Sunday, February 15, 2009, 11:50 (5546 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

En vägövergång jag passerade nästan dagligen på väg till skolan på en tiden, väcker nostalgin.... vore kul om det fanns nån bättre bild.....


Trafiknostalgiska förlaget har ju ganska länge annonserat en bok om Norra Lidingöbanan. Viss försening tycks ha uppstått, men när boken kommer är den förhoppningsvis fullproppad med goda bilder

En intressant sak är att Norra Lidingöbanan behöll vänstertrafik på sin dubbelspårssträcka. Nockebybanan däremot bytte 1967 till högertrafik, vilket medförde nybygge av växelkryss (nyligen beskrivet i tidningen Tåg), ändring av signalanläggningar, plattformar mm. Motiveringen skall ha varit att gående och vägtrafikanter efter högeromläggningen vid plankorsningar förmodades titta åt vänster, ge sig ut i närmaste spåret och först där se åt höger, och då ansågs det farligt med vänsterkörande spårvagnar. Vilket inte hindrat Nockebybanan att vid banarbeten ha enkelspårsdrift som medfört körning på "fel" spår vid plankorsningar. LiB var i och för sig formellt järnväg, men bananläggning och vagnar var av samma typ som vid tolvan. Att man fortsatte med vänstertrafik var förmodligen, precis som de gamla kryssmärkena och ljussignalerna, betingat av banans korta återstående livstid.

Nja, norra Lidingöbanan hade ju varningsanordningar vid plankorsningarna så där får det ändå sägas ha spelat mindre roll än på Nockebybanan vilket håll tågen kom ifrån.

För övrigt föreskriver reglerna för Nockebybanan att tåg skall stanna före plankorsning (och viss försiktighet vid gångvägarna) även vid motspårskörning.