SJ Bo14a 1219 (Fordon: vagnar)

av Jan-Anders Wihrén, Saturday, August 22, 2020, 11:59 (1315 dagar sedan)

Vid ett besök på Kristianstad C 31/7 1965 tog jag denna bild av Bo14a 1219. Vagnen var då fortfarande i trafik (slutsignal, kursskylt) och hade den gamla typen av bälgar. Men det jag undrar över är om vagnen tidigare haft såväl andra som tredje klass med hänsyn till fönsterarrangemanget. I SJ str 77 från 1944 hade vagnen då littera Co4 (vilket väl blev Bo14 i samband med slopandet av tredje klass 1956). I så fall måste andraklassen ha tagits bort tidigare.
[image]

SJ Bo14a 1219

av Gunnar D, Saturday, August 22, 2020, 14:25 (1315 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Tack för denna intressanta bild!
När flyttades kursskyltarna generellt från takkanten till under fönstren?

/Gunnar

SJ Bo14a 1219 - kursskyltar

av Ola Almquist, Saturday, August 22, 2020, 22:19 (1314 dagar sedan) @ Gunnar D

Tack för denna intressanta bild!
När flyttades kursskyltarna generellt från takkanten till under fönstren?

/Gunnar

[img]images/uploaded/202008222014145f417c964e5cf.jpg[/img]
[img]images/uploaded/202008222014465f417cb645781.jpg[/img]
[img]images/uploaded/202008222015305f417ce2c8f75.jpg[/img]
[img]images/uploaded/202008222016355f417d2353e5c.jpg[/img]

/Ola

SJ Bo14a 1219 - kursskyltar

av Stig Lagergren, Saturday, August 22, 2020, 22:35 (1314 dagar sedan) @ Ola Almquist

Kan inte hitta något datum på den sista skrivelsen, men nedflyttningen av skyltarna borde väl ha gjorts i början på 60-talet. Har en bild daterad till 1963 (något osäkert datum) där skyltarna sitter vid takkanten.

SJ Bo14a 1219 - kursskyltar

av Gunnar D, Sunday, August 23, 2020, 15:34 (1314 dagar sedan) @ Ola Almquist

Stort tack för dessa dokument!
Processen med nedflyttningen tycks ha tagit en tid enligt bilder jag kunnat finna. På "BF1" fanns hållare både vid takkant och under fönster från leverans och på bilder från 1958 var kursskyltarna uppsatta vid takkant. "Sextiotalsvagnarna" hade åtminstone vid leverans 1960 hållare på båda ställena men bild på en dylik med kursskylt vid takkant har jag ej kunnat finna. Jag minns att första gången jag såg en "sextiotalsvagn" blev jag besviken över kursskyltens placering under fönster som "kändes fel". Ännu mer besviken blev jag 1968 över kursskylten i plast i dörrfönstret. I själva verket var ju varje förändring en förbättring för alla parter.

/Gunnar

SJ Bo14a 1219 - kursskyltar

av Stig Lagergren, Sunday, August 23, 2020, 18:39 (1313 dagar sedan) @ Gunnar D

Handlar de två första skrivelserna om nedflyttning av skyltarna? Kan inte se att något direkt nämns om det. Däremot i den sista odaterade skrivelsen nämns nedflyttning.
Om de första också gäller nedflyttning tog det väldigt lång tid från beslut till handling. I och för sig inget ovanligt med den byråkrati som rådde, men ändå.

SJ Bo14a 1219 - kursskyltar

av Ola Almquist, Sunday, August 23, 2020, 20:58 (1313 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Handlar de två första skrivelserna om nedflyttning av skyltarna? Kan inte se att något direkt nämns om det. Däremot i den sista odaterade skrivelsen nämns nedflyttning.
Om de första också gäller nedflyttning tog det väldigt lång tid från beslut till handling. I och för sig inget ovanligt med den byråkrati som rådde, men ändå.

Alla handlingar tillhör samma ärende. I detta fall funnet under sakgrupp 4270 i 27 maskinsektionens arkiv. Jag har inte letat ändringar till str 164. Senare än 1943 finns inte på Samlingsportalen.

Hur som helst är det ett ärende angående skyltar från 1951. Det kan mycket väl ha skrivits mer om skyltplacering efter detta. Det blev som Gunnar skriver en långdragen historia. Efter en sökning på DigitaltMuseum med lite olika sökord kan man konstatera att det verkar ha funnits alla varianter. Vissa normalspåriga vagnar blev av med SJ-monogrammen men inte alla. Se t.ex. denna tråd. Smalspåriga vagnar fick behålla dem men fick ofta dubbla uppsättningar knastrar/hållare. Hur skiljde gamla och nya kursvagnsskyltar sig åt förresten? Jag har inte sett ritningarna men jag har sett Järnvägsmuseets samling på DigitaltMuseum.

/Ola

SJ Bo14a 1219 - kursskyltar

av Anders Jansson, Sunday, August 23, 2020, 21:34 (1313 dagar sedan) @ Ola Almquist

Hur skiljde gamla och nya kursvagnsskyltar sig åt förresten? Jag har inte sett ritningarna men jag har sett Järnvägsmuseets samling på DigitaltMuseum.

Övre utförande:

[img]images/uploaded/202008231930165f42c3c833763.jpg[/img]

Nedre utförande:

[img]images/uploaded/202008231930455f42c3e505388.jpg[/img]

[img]images/uploaded/202008231931215f42c40907279.jpg[/img]

[img]images/uploaded/202008231931405f42c41c17720.jpg[/img]

SJ Bo14a 1219 - kursskyltar

av Thomas Tell, Sunday, August 23, 2020, 23:49 (1313 dagar sedan) @ Anders Jansson

Så här skriver jag i min bok om SJ personvagnar med träkorg 1908-36.

"Knaster för att hänga upp destinationsskyltarna satt vid takkanten mellan två fönster mitt på vagnssidan. Med kontinentvagnarna kom knaster att placeras mitt på sidan under fönstren. Knastrar mitt på vagnssidorna togs bort vid reformen 1926 utom på kontinentvagnarna. Vagnar levererade 1917-20 fick knaster för destinationsskyltar både över och under fönstren därefter återgick man till att endast sätta dem över fönstren.
Skyltknaster för skyltar sattes återigen under fönstren från maj 1968. Ibland satt de omedelbart under fönstren och ibland halvvägs ned till ramen och annars någonstans däremellan. Avståndet mellan knastren var större ovan fönstren än under enligt foton men kontinentvagnarnas hade större avstånd till de större skyltarna."

Kontinentvagnarna kom 1909 och vagnar tillverkade därefter under perioden med nedre skyltar hade dubbla monogram på vagnssidan för att lämna plats för skyltarna.
Bilder på trävagnar visar nedre skyltar redan i mitten av 1960-talet, 1965 o 1967, men då fanns ju inga monogram på vagnarna.

/tell

SJ Bo14a 1219 - kursskyltar

av Oskar F, Monday, August 24, 2020, 19:18 (1312 dagar sedan) @ Thomas Tell

Så här skriver jag i min bok om SJ personvagnar med träkorg 1908-36.

"Knaster för att hänga upp destinationsskyltarna satt vid takkanten mellan två fönster mitt på vagnssidan. Med kontinentvagnarna kom knaster att placeras mitt på sidan under fönstren. Knastrar mitt på vagnssidorna togs bort vid reformen 1926 utom på kontinentvagnarna. Vagnar levererade 1917-20 fick knaster för destinationsskyltar både över och under fönstren därefter återgick man till att endast sätta dem över fönstren.
Skyltknaster för skyltar sattes återigen under fönstren från maj 1968. Ibland satt de omedelbart under fönstren och ibland halvvägs ned till ramen och annars någonstans däremellan. Avståndet mellan knastren var större ovan fönstren än under enligt foton men kontinentvagnarnas hade större avstånd till de större skyltarna."

Kontinentvagnarna kom 1909 och vagnar tillverkade därefter under perioden med nedre skyltar hade dubbla monogram på vagnssidan för att lämna plats för skyltarna.
Bilder på trävagnar visar nedre skyltar redan i mitten av 1960-talet, 1965 o 1967, men då fanns ju inga monogram på vagnarna.

/tell

Men den citerade texten stämmer inte med bokens, s 42. Där framgår att beslutet gäller maj 1948 (1968 kom ju de blå skyltarna på insidan av vestibulsidodörrarna). Men det tycks som att genomförandet blev kraftigt försenat, uppenbarligen ett dåtida krångligt IT-projekt. Formatet på skyltarna skiljde sig ju åt, antar att det kan ha krånglat till det.

Samma bok har några bilder som visar att övre destinationsskyltar användes så sent som 1967-1968 på trävagnar trots att de hade nedre knaster (s 97, s 105). Är det kanske utfärdståg och inte ordinarie trafik? I så fall typiska slamkrypare för forskare...

SJ Bo14a 1219 - kursskyltar

av Thomas Tell, Monday, August 24, 2020, 23:57 (1312 dagar sedan) @ Anders Jansson

Jag kompletterar med ett par ritningar. Alla inte använda.

[image]
1949
3MP-2951 är godkänd redan 26/3-58 men ersatte först ett år efter enligt texten på ritningen.

[image]
1951

[image]
1958

[image]
1958
Observera att alla vagnar har "köttstämpeln" SJ på denna ritning. Köttstämpeln fick bara moderna eller moderniserade vagnar. Av dem på ritningen BFo4 och Ro3c.
/tell

SJ Bo14a 1219 - kursskyltar

av Anders Jansson, Sunday, August 23, 2020, 21:01 (1313 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Handlar de två första skrivelserna om nedflyttning av skyltarna? Kan inte se att något direkt nämns om det. Däremot i den sista odaterade skrivelsen nämns nedflyttning.
Om de första också gäller nedflyttning tog det väldigt lång tid från beslut till handling. I och för sig inget ovanligt med den byråkrati som rådde, men ändå.

Jag tolkar det som att den tredje skrivelsen var en bilaga till den andra och därmed kan tidsbestämmas någorlunda.

Tittade på de båda ritningar som visar knaster av den modell som skulle användas för det nedre utförandet. Dessa är daterade i januari 1950. Tittade även på ritningsförteckning gällande Co8f och där finns såväl övre som nedre knaster för kursskylt.

SJ Bo14a 1219 - kursskyltar

av Stig Lagergren, Sunday, August 23, 2020, 21:26 (1313 dagar sedan) @ Anders Jansson

Handlar de två första skrivelserna om nedflyttning av skyltarna? Kan inte se att något direkt nämns om det. Däremot i den sista odaterade skrivelsen nämns nedflyttning.
Om de första också gäller nedflyttning tog det väldigt lång tid från beslut till handling. I och för sig inget ovanligt med den byråkrati som rådde, men ändå.


Jag tolkar det som att den tredje skrivelsen var en bilaga till den andra och därmed kan tidsbestämmas någorlunda.

Tittade på de båda ritningar som visar knaster av den modell som skulle användas för det nedre utförandet. Dessa är daterade i januari 1950. Tittade även på ritningsförteckning gällande Co8f och där finns såväl övre som nedre knaster för kursskylt.

Tack Ola och Anders. Då är det bekräftat att det tog väldigt lång tid att genomföra förändringen.

SJ Bo14a 1219 - kursskyltar

av Anders Jansson, Sunday, August 23, 2020, 22:08 (1313 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Tack Ola och Anders. Då är det bekräftat att det tog väldigt lång tid att genomföra förändringen.

Att det tog tid med genomförandet bekräftas av att 60-talarna enligt gällande ritningar skulle förses med knaster för båda typerna av kursskyltar.

SJ Bo14a 1219 - kursskyltar

av Hans Broman, Monday, August 24, 2020, 11:35 (1313 dagar sedan) @ Anders Jansson

Tack Ola och Anders. Då är det bekräftat att det tog väldigt lång tid att genomföra förändringen.


Att det tog tid med genomförandet bekräftas av att 60-talarna enligt gällande ritningar skulle förses med knaster för båda typerna av kursskyltar.

Jag blir ändå fundersam. Innan jag läste den här tråden skulle jag, utifrån egna hågkomster från uppväxten, ha sagt att SJ flyttade ner kursskyltarna i början av 1960-talet och att det kanske tog ett par år eller möjligen mindre. I och för sig kan minnet missta sig, men även andra har i den här tråden förvånat sig över att beslutet fattades redan 1951. Skulle det kunna ha varit så att man från centralt håll redan i början av 1950-talet gav kontraorder och satte reformen i vänteläge? För att sedan dra i gång den igen omkring 1960? I annat fall hade jag väntat mig att många personvagnar skulle ha hunnit få ny, nerflyttad kursskylt 1955.

Jag tog en titt på bilderna i boken "Lennart Nilssons okända järnvägsvärld". Rimligen är alla bilderna tagna 1955-56. Alla personvagnar har kursskylten upptill, utom en tåghemsvagn, men det kanske låg en poäng i att ge tåghemsvagnen en avvikande skyltplats för att andra resenärer skulle bli uppmärksamma och inte stiga på tåghemståget. I sanningens namn ska jag säga att ett Xoa7-tåg hade nerflyttade skyltar.

Eller kan det kanske ha varit så att personvagnar successivt utrustades med skylthållare under fönstren men att nya skyltar inte tillverkades förrän alla vagnar hade fått nya hållare?

SJ Bo14a 1219

av Sven Bårström, Saturday, August 22, 2020, 15:00 (1315 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Det handlar alltså om en vagn som ursprungligen hade litt AB01, byggd nära sekelskiftet 1900. Den var byggd för 1 och 2 klass sov- och sittresenärer, 5 halvkupéer med en eller två bäddar, 5 helkupéer med två eller fyra bäddar. Dessa ombyggdes i flera varianter som sovvagnar litt A01b och A01c. Kanske blev några sittvagnar redan tidigt.
Sven B

SJ Bo14a 1219

av Thomas Tell, Saturday, August 22, 2020, 15:09 (1315 dagar sedan) @ Sven Bårström

Det handlar alltså om en vagn som ursprungligen hade litt AB01, byggd nära sekelskiftet 1900. Den var byggd för 1 och 2 klass sov- och sittresenärer, 5 halvkupéer med en eller två bäddar, 5 helkupéer med två eller fyra bäddar. Dessa ombyggdes i flera varianter som sovvagnar litt A01b och A01c. Kanske blev några sittvagnar redan tidigt.
Sven B

Denna var Ao1b när det i mitten av 1930-talet blev ont om tredje klass sittvagnar och Ao1b var omodern. Vagnen blev bland flera ombyggd med salonger med rörsoffor och 1+3-sittning. Flera mellanväggar avdelade vagnen fönstren behölls.
/tell

SJ Bo14a 1219

av Stig Lagergren, Saturday, August 22, 2020, 22:08 (1314 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Trevlig och intressant bild. Du har möjligen inte en bild på vagnen som sticker fram till höger. Ser ut att kunna vara ABo11a 3027 el. 3028 f.d. UGJ.

SJ Bo14a 1219

av Jan-Anders Wihrén, Sunday, August 23, 2020, 20:32 (1313 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Trevlig och intressant bild. Du har möjligen inte en bild på vagnen som sticker fram till höger. Ser ut att kunna vara ABo11a 3027 el. 3028 f.d. UGJ.

Tyvärr inte!